Auteur Topic: (ver)zuipen  (gelezen 7645 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

(ver)zuipen
« Gepost op: 25 maart 2015, 21:20 »
Vorige week bij het narijden van de Alp Challange toch maar even brandstof verbruik bijgehouden omdat ik een sterk verhoogd verbruik vermoedde. 1:12 is wel erg aan de hoge kant  :-\
Toch even wat TLC uitgevoerd, en ik wist dat ik al een tijdje geen bougies vervangen had. Dus die maar meteen even meenemen.
De bougies van de voorste cilinder waren duidelijk niet normaal gekleurd. Die van de achterste cilinder zagen er wel redelijk normaal uit.
Ook zag ik dat de bypass (zie bekende plaatje ...) niet goed zat. De slang die op het T-stuk tussen de carbs moest komen lag nog los. Dus gemonteerd. Vervolgens even starten en ff aan het gas draaien... meteen verzuipt de motor....
De slang weer even los getrokken en het 'verzuipen' is weg.

Even blazen in het T-stuk levert wat gespetter op in de linker carb, maar nauwelijks in de rechter....
De rechter is voor de voorste cilinder, dus ik vermoed dat ik de problemen van verbruik en de aangeslagen bougies wel gevonden heb en wel in de rechter carb en mogelijk een verstopping in dat luchtkamer gebeuren.

Hopenlijk morgen avond de tijd om die carb (opnieuw  :-\) los te halen en te kijken of ik het schoon krijg.
(Of ik rij zaterdag nog even een ritje 1:12...)

Maar misschien zit er onder de techneuten nog iemand die een andere verklaring kan geven voor het verhoogde gebruik en/of de aanslag op de bougies.
De laatste wijzigingen hiervoor waren in ieder geval kleppen stellen en carbs schoon gemaakt (althans dat dacht ik)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline len_tour

Re: (ver)zuipen
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2015, 21:33 »
Ik doe een gok maar misschien een lekke vlotter? de slangetjes zijn verbonden met de overloop van de vlotterkamer, zo te zien. Het zou dus kunnen dat je benzine in die slangen pompt en dat hoort niet.

NB weet het niet zeker maar zo aan het plaatje af te lezen krijg ik dat vermoeden. Ben erg benieuwd naar de antwoorden van de  techneuten

[edit] stond ie op zijn linker oor/jiffy? Dan loopt peut die kant op
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2015, 21:36 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Arjen

Re: (ver)zuipen
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2015, 22:53 »
Hey Rob, ik heb onlangs carb schoongemaakt met Ad.

Waar ik zelf bijna de mist in ging, was bij terug monteren van de vlotters. Zo te zien is de carb nagenoeg gelijk, dus misschien dat dit bij jou mis is gegaan. Op de vlotternaald zit een heel dun metalen draadje, waar je de vlotter omheen hangt, zodat hij netjes (en goed) functioneert. Dat zou het eerste zijn wat ik zou controleren. (Let op dat de "tab" onder het draadje van de naald zit, anders wordt ie niet opgetild...of juist teveel...)

Verder niet aan de stelschroefjes gezeten enzo?

Veertje bij het membraan netjes (en goed) onder het dekseltje gepropt?
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2015, 22:56 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2015, 09:31 »
@len_tour : Motor stond op een bokje, dus gewoon rechtop.
@Arjen : ik heb al vaker een carb uit elkaar gehad, maar zal het toch nog even controleren. (thx)
Stelschroeven heb ik wel aan gezeten (althans voor het luchtmengsel), maar die heb ik ook weer terug gezet naar 2,5 slagen open. (zou daarna nog eventueel gefinetuned kunnen worden, maar dat is iets voor later).

Synchro schroef is niet gewijzigd (nooit aanzitten tenzij je de carb gesplitst hebt gehad...)
(Maar ik ga nog wel een keer een dagje klussen en opnieuw alles controleren ...kleppen, synchronisatie, afstellen.. maar zal wel na het weekend gaan worden)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timy

Re: (ver)zuipen
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2015, 20:01 »
Wat ook kan is dat het veertje van de 'Fuel inlet Valve' (zoals ie op Arjans plaatje heet) niet meer lekker veert. Dat kleine dingetje bovenop hoort te 'veren' maar wil wel ns stroever lopen en niet meer voldoende uitveren. Kan je 'makkelijk' checken door te meten of de vlotters de juiste afstand terug veren. Weet even die afstand niet voor de AT, zal wel in 't WPH staan.

Had een soort gelijk probleem met mn CB550f namelijk. Na vervangen van dat ding en het meten vd juist hoogte van de vlotters was 't ineens 1:20 + perfect lopen.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: (ver)zuipen
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2015, 22:04 »
Ik heb het even een paar keer na moeten lezen, maar, even een algemene reactie.

De dunne slangetjes die onder de vlotterbak hangen, zijn de vlotterkamer-overlopen. Die komen in beeld als een vlotternaald niet goed afsluit waardoor deze overvol zou worden en de motor letterlijk verzuipt in brandstof. Het overlopen voert dit teveel af en voorkomt zo dat brandstof op andere manieren probeert weg te komen.

Dat grote T/stuk bovenop, met de dikke slang, is de carb beluchting. Beide systeempjes zijn van belang voor een goede werking van de carbs en de gedraging van aanwezige brandstof in de carb.

Op RD07A´s is zijn de overlopen en beluchting via slangen gekoppeld zoals in jouw schema. Op RD07´s zat dat niet maar is aan te passen naar dat schema. De vlotterkamers kunnen dan nog steeds overlopen, de carbs worden nog steeds belucht, alleen is de verdamping van brandstof uit de vlotterkamers tijdens langdurige stilstand, volgens jouw schema, sterk vertraagd.

Mocht 1 van beide systemen (m.n. een slangetje) verstopt zitten, dan wordt de carb-werking verstoord.

Als er een vlotternaald open blijft hangen en mits de slangetjes open zijn, dan pist het onder de motor eruit als de brandstofpomp in werking is. De motor werkt dan vooralsnog normaal.

Rob, als jij zegt dat als je die grote slang bovenop erop zet, de motor verzuipt, en als die los is de motor goed loopt, dan moet daar ergens in dat deel slang naar beneden toe, een blokkade zitten.

Met die slang los kun je gewoon rijden. Wat dan weer raar is, is dat desondanks de bougies v/a verschillen... ::)
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2015, 23:24 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2015, 12:19 »
Thnx Brombeer,
ik heb daar nog geen verstopping kunnen ontdekken.
Ik zelf heb het idee dat er een probleem in de carb zit (vervuiling ergens) die versterkt wordt op het moment dat de carb-beluchting iets meer 'weerstand' krijgt.
Maar ik probeer tijd vrij te maken om de hele boel weer eens volledig onder handen te nemen.
Dus.... kleppen controleren/stellen, carb (opnieuw  :-\) reinigen (ik investeer even in een ultrasoonreiniger voor de zaak, dus binnenkort kan er bij mij ook ultrasoon gereinigd worden ;) ), slangen eens echt goed nalopen, synchronisatiesetje eens uit het stof halen en carbs synchronisere, vervolgens afstellen (standaard 2,5 slag) en dan eens kijken hoe het gedrag is.

Zal dus nog wel even duren voordat ik weer een update geeft ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: (ver)zuipen
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2015, 22:20 »
Rob,


Wat bedoel je met verzuipen, slaat hij dan af? Of loopt onregelmatig?

Welke kleur heeft die voorste bougie dan? Ik neem aan te donker..?

En, hoe stelde je gespetter in/uit de carbs vast door in het t-stuk te blazen?

Kun je door elke slang blazen door steeds alle uiteinden, op één na, dicht te houden?


Als je de grote beluchtingsslang op het T-stuk zet en de motor slaat af, dan zit die slang naar beneden toe verstopt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2015, 10:57 »
Citaat
Wat bedoel je met verzuipen, slaat hij dan af? Of loopt onregelmatig?
Slaat af bij een beetje gas geven

Citaat
Welke kleur heeft die voorste bougie dan? Ik neem aan te donker..?
Hmmm.. had duidelijke aanslag erop. Zie ook http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/diagnose/mogelijke-beschadigingen/  bij afzetting.
(beloofd niet veel goeds :( )

Citaat
En, hoe stelde je gespetter in/uit de carbs vast door in het t-stuk te blazen?
Door erin te blazen was er duidelijk gespetter in de linker carb, en niets in de rechter carb.
(Maar of dat echt een goede test is waag ik ook nog wel te betwijfelen)

Citaat
Kun je door elke slang blazen door steeds alle uiteinden, op één na, dicht te houden?
Yep. Kan er gewoon doorheen blazen, maar er is wel ' weerstand'. Ook wel verklaarbaar omdat je van een grotere slang naar een kleinere toe gaat.

Citaat
Als je de grote beluchtingsslang op het T-stuk zet en de motor slaat af, dan zit die slang naar beneden toe verstopt.
Is dus niet verstopt, maar heeft wel wat weerstand zoals hiervoor al gezegd.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: (ver)zuipen
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2015, 21:55 »
Door erin te blazen was er duidelijk gespetter in de linker carb, en niets in de rechter carb.
(Maar of dat echt een goede test is waag ik ook nog wel te betwijfelen)

Even een sidekick, ik heb es een spinnen lijk uit een vlotterkamer gevist. Die kan daar alleen komen via die grote open beluchtingsslang en het T-stuk.

Beest moet daar alleen kiezen links-, of rechtsaf..  ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2015, 22:10 »
rofl....
we gaan het zien.....
Zou natuurlijk zomaar kunnen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: (ver)zuipen
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2015, 10:06 »
Let vooral op als je iets met perslucht wil gaan doen!

Haal i.g.g. eerst van de carb af, vlotter en naald, gasschuif met vacuumrubber, air cut-off valves.

Er lopen allerlei kanaaltjes door de behuizing via welke je zó iets kapot blaast..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2015, 08:04 »
Gister avond al eens begonnen, en voor je het weet ligt de carb uitgekleed op de werkbank. (foto volgt)
Maar niet echt veel bijzonders gezien, maar ja er zitten zoveel gaatjes en kanaaltjes in zo'n ding. Ga ik later nog wel mee verder.

Eerst voorste cilinder kleppen bekeken en daar zat nog wel wat verbetering in.
Uitgaande klep stond duidelijk te ruim. (0,25 voelermaat ging er relatief gemakkelijk tussen, waar 0.22 de max is)
En 1 van de inlaat kleppen stond te strak. (0.1 kreeg ik er met pijn en moeite tussen, waar 0.13 het min is)

Beiden aangepast, en vandaag of morgen nog maar de kleppen van de achterste cilinder controleren.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2015, 14:05 »
Kleppen gesteld, carb schoon gemaakt, carb weer gemonteerd en het lijkt iets beter te gaan. (Misschien whishfull thinking).

Alleen duidelijk dat de boel niet synchroon loopt. Volgens het boekje mag ik 20mm Hg speling hebben, maar het is ruim het 4-voudige van dat. Heb alleen geen haakse schroevendraaier voor handen, en met die haakse opzet stukjes krijg ik het toch niet fatsoenlijk voor elkaar. Zal van de week maar eens een haakse schroevendraaier gaan scoren.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: (ver)zuipen
« Reactie #16 Gepost op: 07 april 2015, 21:31 »
Zo, doe je goed, Rob!


Het was maar een linkje, het ging mij vooral om het voorbeeld: lang, dun en echt haaks. Dealers gebruiken dit type ook.

Ik heb zelf namelijk een andere, was duur en is eigenlijk net wat te lomp om soepel mee te werken. De jouwes is echt goed!


Kies de juiste bit, Philips nr. 2 (PH2), en druk tijdens draaien de haakse kop goed tegen de bout aan. A dream  :)
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 22:22 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: (ver)zuipen
« Reactie #17 Gepost op: 08 april 2015, 20:33 »
Wat een stuk goed gereedschap al niet kan doen.... (wisten we al, maar dit bewijst het maar weer eens)
Motor warm laten draaien, de metertjes aangesloten, mijn nieuwe, haakse, schroevendraaier erop, en flop... nog geen minuut later staat de carb synchroon. (Afgelopen weekend een kwartier lopen klooien zonder ook maar fatsoenlijk beweging in dat schroefje te krijgen)

Maar terug komend op het probleem.... dat is er nog steeds  :'(
Misschien dat ik het voor nu even zo laat en een nieuwe controle (op bougies) doe na weer een fatsoenlijke rit. Als daar de kleur weer normaal van is geworden, dan ga ik waarschijnlijk alsnog de carbs (en onderdelen) in een ultrasoon bad gooien. Misschien dat er toch ergens in 1 van de kanalen iets hardnekkig de boel half blokkeerd (wat wordt versterkt met de verhoogde weerstand bij aansluiten van het slangetje).

Ben er nog niet klaar mee in ieder geval ;)


Edit: nog even het kleinste tankje voor de twin in de bijlage ;)
« Laatst bewerkt op: 08 april 2015, 20:38 door robgoesdakar »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timy

Re: (ver)zuipen
« Reactie #18 Gepost op: 08 april 2015, 23:17 »
Mooi dat het synchroon stellen nu een walk in the park is. Wel balen dat het probleem blijft!

Help mij ff onthouden om morgen 7up te weigeren bij je... ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: (ver)zuipen
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2015, 09:21 »
Nou lijkt het me als ik er zo uitzie als blokje dat ik ook geen zin meer heb om netjes te gaan lopen.
Wat een bak bagger.

Maar goed
Niet poetsen maar lullen . >:D
Suc6 met opsporen van het probleem. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.