Idd waar wat Pim zegt; haal voor de gein je koffer er eens af (net voor je trip). En boel mensen proppen er teveel in, en dat beïnvloedt het rijgedrag natuurlijk ook enorm, vooral bij een slechte verdeling.
Vwb Eriks's vraag voor z'n TA650; wij van WC-eend zijn geen voorstander van 2 verschillende maten koffers aan een a-symmetrisch rek.
En eigenlijk is dat ook wel logisch, vooral als je bovenstaande reacties leest. Twee verschillende maten koffers = 2 verschillende hoeveelheden inhoud, ergo verschil in gewicht. Tenzij je heel slim bepakt, en rekening houdt met de verschillende maten....en ik zou ze niet graag de kost willen geven die dat niet doen. Iedereen weet hoe belangrijk een goede balans op 2 wielen is!
De voordelen van een a-symmetrisch rek (met dus 2 verschillende maten koffers) beperkt zich eigenlijk alleen op de totale breedte van het systeem. En als je dan echt gaat meten gaat het vaak maar om een paar centimeters.
Optisch ziet het er van achteren ook .....eh... 'anders' uit, maar da's een kwestie van smaak. Vaak wordt het 'gat' van het kofferrek aan de niet-uitlaatkant benut om er een (al dan niet home-made) gereedschapskistje of rol te plaatsen. Perfecte oplossing vind ik zelf, en het staat nog goed ook.
Toch doen we het soms wel; 2 verschillende maten koffers. Voor de RD07 kun je kiezen tussen een 'normale' symmetrsiche set ( 2 dezelfde maat koffers 39 of 48 liter), of een set waarbij er aan de uitlaatkant een 'hap' uit de (48 liter) koffer is gehaald. Verschil in breedte: 6 cm. Maar zo'n set ziet er van achteren (en van boven) uit alsof er 2 dezelfde maat koffers aanhangt, en is natuurlijk 100% symmetrisch.
Nog even ter indicatie: bij een TA650 is het symmetrische (Heavy Duties)rek 56,5 cm breed. Tel daar dan de diepte van de koffers bij (2 x 22 of 2 x 25 cm) en je hebt de totale breedte van het systeem (100,5 bij 2 x 39 liter koffers op z'n smalst dus).
Zoals je ziet zit er ook aan de rechterkant (de uitlaatkant) een ruimte tussen rek en koffer. Dit is gedaan om je water onderweg niet alvast te laten koken... en om eventueel een ander (breder) uitlaatsysteem geplaatst te krijgen (let op: plaats dan wel een hitteschild!).