Auteur Topic: Alp komt niet op toeren  (gelezen 11095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bill

Alp komt niet op toeren
« Gepost op: 27 maart 2016, 13:07 »
Wie kan mij helpen?
Mijn Alp komt niet op toeren. Gaat als een speer de startblokken uit maar geeft er dan de brui aan!
Als ik in zijn vrij gas open draai heb ik tot 10.000 toeren. Ga ik rijden kom ik niet boven de 5500 toeren uit. Heb andere carburateur erop gezet. (Een die niet uit elkaar is geweest) verschillende luchtfilter gebruikt maar probleem blijft. Zou CDI het kunnen zijn? Niet die van het toerental maar die andere? Ga ik vandaag nog even proberen maar anders zou ik het niet weten.
Graag jullie mening.

Offline Mirko

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2016, 14:27 »
Hoi,

Kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Als je in zn vrij wel toeren kan maken en hij in zn eerdte versnelling wel goed wegrijd is mijn eerste vraag of alles wel los zit, zoals de remmen, wielen etc. Maar daar heb je vast al naar gekeken.

 Zijn de membranen in je carb goed? Daar heb je ook vooral bij belasting last van. Ik heb dat een keer gehad bij een FZ 750. Zelfde klachten.

Ben benieuwd of de Alp specialisten hier nog tips voor je hebben
Yamaha XJR 1300

Offline Yank

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2016, 14:32 »
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12964.msg134056#msg134056

Zou maar eens naar de benzinekraan kijken, is vaak een probleem gever.

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2016, 19:38 »
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12964.msg134056#msg134056

Zou maar eens naar de benzinekraan kijken, is vaak een probleem gever.
Had ik al gecontroleerd heb er ook een nieuw slangetje opgezet.

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2016, 19:49 »
Hoi,

Kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Als je in zn vrij wel toeren kan maken en hij in zn eerdte versnelling wel goed wegrijd is mijn eerste vraag of alles wel los zit, zoals de remmen, wielen etc. Maar daar heb je vast al naar gekeken.

 Zijn de membranen in je carb goed? Daar heb je ook vooral bij belasting last van. Ik heb dat een keer gehad bij een FZ 750. Zelfde klachten.

Ben benieuwd of de Alp specialisten hier nog tips voor je hebben
Hij rijdt in zijn eerste versnelling als een speer weg om dan vervolgens in te houden bij de 5k toeren. In zijn 1 dus al! Doorschakelen naar 2 pakt ie in het eerste stuk ook goed op maar ook weer rond de 5k houd het op. 3, 4 en 5 versnelling idem.
Heb er een compleet andere carb op gezet van een donor alp. Die carb is niet uit elkaar geweest. Die erop zat heb ik wel helemaal uit elkaar gehad tot op het laatste schroefje aan toe. Maar het maakte dus geen verschil. Ik vraag me ook af wanneer die ronde bussen waar de vlotternaald inzit omhoog gaan. werkt dat ook op een bepaald vacuum?

Offline Mirko

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2016, 20:12 »
Dit soort carburateurs werkt inderdaad op vacuum. Als je meer vermogen vraagt gaan die schuiven verder open. Dit inderdaad door het vacuum wat er ontstaat. Er zitten veren in om ze onder spanning te houden. De membranen maken het vacuum mogelijk.

Je kan die schuiven controleren door ze met je vinger omhoog te duwen en los te laten. Ze moeten dan vanzelf weer dichtgaan.

Als hij al in zn 1e versnelling inhoud lijkt het een brandstof tekort te zijn. Die tip van die benzinekraan is een goede, maar dat heb je dus ook al bekeken.
Yamaha XJR 1300

Offline robgoesdakar

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2016, 20:52 »
Zou niet iets heel eenvoudigs kunnen zijn als het vacuum slangetje ????
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2016, 20:53 »
Hoofdsproeier(s) verstopt  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2016, 21:11 »
Zit aan de zijkant van de carb, beide zijden, een klepje (2 schroefjes) met daarachter een rubbertje (metaal in het midden) en een veertje. Als dat verkeerd om zit heb je dezelfde klachten weet ik uit ervaring. Nu weet ik alleen niet uit mijn hoofd of het veertje aan de buitenzijde of binnenzijde moet (dacht buiten..)

Edit: Foto gevonden en toegevoegd. Veertje moet aan de buitenzijde
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2016, 21:20 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2016, 22:09 »
Zou niet iets heel eenvoudigs kunnen zijn als het vacuum slangetje ??? ?
Had ik al gecheckt.

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2016, 22:10 »
Hoofdsproeier(s) verstopt  :)
Bij allebei de cabs? zou wel toeval zijn.  :-\

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2016, 22:12 »
Zit aan de zijkant van de carb, beide zijden, een klepje (2 schroefjes) met daarachter een rubbertje (metaal in het midden) en een veertje. Als dat verkeerd om zit heb je dezelfde klachten weet ik uit ervaring. Nu weet ik alleen niet uit mijn hoofd of het veertje aan de buitenzijde of binnenzijde moet (dacht buiten..)

Edit: Foto gevonden en toegevoegd. Veertje moet aan de buitenzijde
Zou bij de ene Cab kunnen maar die er nu opzit komt van mijn andere alp dus zou het goed moeten doen.

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2016, 22:16 »
Hoe word het vacuüm bewerkstelligt dan? er zit op de carburateurs toch geen vacuüm slangetje?
de enige slangetjes zijn de overloop/ontluchting slangetjes.

Offline Arjen

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2016, 22:32 »
Dit klinkt echt bijna hetzelfde als ik had met een verstopte hoofdsproeier op een CB500.

Nu snap ik wel de vraagtekens van hetzelfde probleem bij plaatsing van een tweede carb. Die heb ik ook :)

Waar komt die tweede carb vandaan? Waarom lag hij aan de kant? Als hij een tijd gelegen heeft en er heeft "residu" in de vlotterbakken gezeten, kan dat nu weer vrolijk in/aan je naald zitten. Was hij uberhaupt wel schoon en spik en span? Dat weet je misschien niet, want je hebt hem niet open gehad(?)

Andere dingen die je nog kunt checken:

- lek inlaatrubber (remmenreiniger erop, kleinste toerenverhoging = bingo)
- rotte bougie(s)-(kabel(s))
- losse bougie(s)
- vocht in de tank (scheutje stierepis (spiritus) erbij mikken)
“Never Stop Exploring”

Offline jeroen emke

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2016, 22:41 »
Hoe word het vacuüm bewerkstelligt dan? er zit op de carburateurs toch geen vacuüm slangetje?
de enige slangetjes zijn de overloop/ontluchting slangetjes.
hier wordt uitgelegd hoe een CV cabrs  werkt http://www.motorcycleproject.com/text/how_cv_carbs_work_v3.swf

http://motorvitamine.eu/www.motorvitamine/index.php?topic=27.0
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2016, 22:50 door jeroen emke »
still no angel found who flies at the same speed

Offline Arjen

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2016, 23:23 »
Mooie uitleg Jeroen!

Maarehm, het is geen vacuum.
De definitie van vacuum (in de context van verbrandingsmotoren) is een plek waar zich geen lucht(druk) bevindt. Als je de slides van Jeroen goed leest, zie je dat de werking van de carb berust op verschil van luchtdruk in de carb en buitenlucht.
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2016, 01:24 »
Zit aan de zijkant van de carb, beide zijden, een klepje (2 schroefjes) met daarachter een rubbertje (metaal in het midden) en een veertje. Als dat verkeerd om zit heb je dezelfde klachten weet ik uit ervaring. Nu weet ik alleen niet uit mijn hoofd of het veertje aan de buitenzijde of binnenzijde moet (dacht buiten..)

Edit: Foto gevonden en toegevoegd. Veertje moet aan de buitenzijde

Dat is de air cut-off valve, die heeft hier niks mee te maken. Dat ding helpt bij stationair lopen en voorkomt knallen in de uitlaat als bij gas dicht het mengsel relatief te arm wordt t.o.v. de terugvallende toeren (hij maakt het mengsel rijker). Als dat ding faulty is, slaat bijv. je motor af bij stationair  :)

Mooie uitleg Jeroen!

Maarehm, het is geen vacuum.
De definitie van vacuum (in de context van verbrandingsmotoren) is een plek waar zich geen lucht(druk) bevindt. Als je de slides van Jeroen goed leest, zie je dat de werking van de carb berust op verschil van luchtdruk in de carb en buitenlucht.

Preciezer, er zit een gaatje boven in het plastiek van de gasschuif. De onderdruk die ontstaat in de venturi zuigt via dit gaatje de lucht boven de gasschuif weg en de atmosferische druk onder het membraan duwt door het drukverschil zo de gasschuif omhoog. Als het membraan gescheurd is of niet goed geplaatst, zal er atmosferische druk lekken naar boven de gasschuif waardoor deze op gegeven moment niet hoger zal gaan. Motor loopt bout.




Anyways, reagerend op Bill,

Als in iedere versnelling bij hetzelfde toerental het probleem optreedt, ach er zijn zoveel mogelijkheden. Met mijn antwoorden neem ik vaak grote afstekers omdat ze technisch en in verhouding tot elkaar veel te langdradig zijn. Dat is net zoiets als je emo-issues willen bespreken via whatsap  ???

Jij roept iets over carbs, dan roep ik (als meest voor de hand liggend): sproeiers. De hoofd- wel te verstaan, want bij het door jouw genoemd toerental spelen die een hoofdrol.

Maar, als je vlotternaald blijft hangen steeds dan kan hij de vlotterkamer wel es niet snel genoeg bijvullen en dan krijg je dat symptoom ook (te arm).

Een rotte bougie kan dit ook doen, maar je hébt er vier.

Een rotte cdi kan ook prima, ze kunnen voor een bepaald toerengebied niet meer werken.

Pick-up. Of een bobine for that matter. Zijn spoeltjes. Kunnen precies dat symptoom tentoonspeiden.

Hoe lang wil je dat ik door ga.....?  :)


Begin nou gewoon eens ergens i.p.v. AANNEMEN dat iets het wel niet zal zijn  ???


Bromt  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2016, 01:40 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2016, 10:16 »
Wellicht een electrisch probleem, aangezien het met 2 carbs en in alle versnellingen voor komt. Heb je al eens andere cdi geprobeerd?

Offline Oldtimer

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2016, 10:32 »
Ik zou een aantal dingen eerst op een rijtje gaan zetten ( zoals Brommie ook roept. )
Eerst, hoe is het probleem ontstaan  , plotseling of na een sleutelmoment.??
Gebeurde dit tijden het rijden, of na een poosje stilstand.

Over welk type motor heb je het ?   er zijn types met 2 cdi's en met 1, ook met gasklep sensoren en zonder.
Voor zover ik weet heb je een zwart blokje, dus wss met 2 cdi's.

Benzine kraan is al genoemd, maar je hebt alleen het slangetje vervangen.
Heb je de kraan zelf ook getest ??  slangetje los van de cilinder , daar vacuüm zuigen waarbij de boel dicht moet zijn. ( daarmee bedoel ik dat je niet door kunt zuigen maar voelt dat je vacuüm houdt ??)

Carbs heb je al vervangen en het zou raar zijn als je precies hetzelfde probleem zou hebben met verschillende carbs.

Als je reserve onderdelen nodig hebt om te testen, heb ik genoeg voor je liggen om te proberen. CDI, Bobine, carbs enz....
Hoor het wel van je,
Suc6 met zoeken.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2016, 11:14 »
Ff samenvattend hij komt wel op toeren wanneer je stilstaat en een zwengel geeft aan het gas.
Dan zou je (maar je weet maar nooit) de hoofdsproeier, membraan of vaccuum in eerste instantie links kunnen laten liggen maar niet uitsluiten.

Check dus idd je kraantje. Er zit een filtertje in de tank check ook die op verstopping. Evt kun je het vacuüm van de kraan bypassen (staat ergens op het forum). Daarna de vlotterkamers. Controleer ook de slangen op rare knikken. Niet alleen de dunne bij de carb maar ook de blokontluchting.

Check ook ff of er geen dooie muis in je luchtfilter zit, gewoon omdat dat eenvoudig te controleren is en er gebeuren rare dingen met gestalde brommers.

Zoals brom zegt systematisch controleren en dan ook echt zeker weten dat het klopt voor je het volgende pakt. Controleer eerst grondig de eenvoudige zaken en ga dan verder.

Koppel terug met de analyse die oldi suggereert en we kunnen met zijn allen meedenken zonder te speculeren.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2016, 11:17 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2016, 12:43 »
Ff samenvattend hij komt wel op toeren wanneer je stilstaat en een zwengel geeft aan het gas.

Dan zou je (maar je weet maar nooit) de hoofdsproeier (...) in eerste instantie links kunnen laten liggen [maar niet uitsluiten.]

Dáár zit een instinker: onbelast heeft de motor veel minder mengsel nodig om hetzelfde toerental te bereiken. Dus een half verstopte hoofdsproeier blijft op die manier buiten beeld. Tests altijd uitvoeren onder de te verwachten belasting (met jou erop dus).

Anders zou de Dyno-meneer ook gewoon naast de motor gaan staan.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2016, 22:49 »
Klopt brom, vandaar dat ik het niet uit wil sluiten. Mijn methode gaat uit van het eenvoudigste eerst checken. Benzinekraan een filter zijn easy, zit daar prut, zit he vast ook verder in de keten. Etc tot je blok uitelkaar licht ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2016, 11:52 »
Whoo! even een dag niet kijken op de site geeft veel leesvoer.
Heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om iets te checken. Zal genoemde voorstellen (nogmaals) testen en vermelden.
Ter aanvulling nog; deze alp is een bouwpakket van 3 of misschien wel 4 verschillende motoren. Echter frame, blok en bedrading zijn allemaal origineel. Het is overigens een blok uit 93 en is door mij zwart gespoten. Koppeling vervangen en zijn er 4 nieuwe bougies ingegaan.
In eerste instantie had ik er open luchtfilter opzitten maar had ik hetzelfde probleem. Dacht dus dat ik dan de sproeiers en gasnaaldsetting moest gaan aanpassen en had geen zin in gepuzzel. Dus origineel luchtfilterhuis er weer opgezet en een K&N filter geplaatst. Proefrijden gaf hetzelfde probleem als met de open filters. Toen papieren filter geplaatst maar probleem bleef.
Cabs vervangen door exemplaar van mijn andere alp die daarmee wel normaal rijdt, maar probleem is er nog. Vacuum slangetje van de benzinekraan vervangen en getest, probleem blijft. CDI's verwisseld om te kijken of mij toerennaald ging klapperen maar ook niet de oplossing. Andere CDI's geplaatst maar ook niet de oplossing. Reserve onderdelen heb ik zat liggen, als ik een frame had zou ik nog een alp in elkaar kunnen zetten. Is ook niet mijn eerste bouwprojectje.
Ik bedoel maar; ik neem niet zomaar aan dat het wel goed zou moeten zijn, test wel dergelijk allerlei dingen en wil ook niets uitsluiten.
O ja, er zit een andere uitlaat op, zo'n Hongaars ding. En deze geeft wel hele mooie knallen als ik mijn gas dicht draai. Volgens Tim zijn voorbeeld zou dat niet moeten gebeuren. Maar ook met mijn Lazer uitlaat op mijn cross alp en de Lazer op Caroline haar alp komen mooie knallen uit als je het gas dicht gooit.
Ik ben wel een paar kilo aangekomen...Zou daar het probleem in kunnen zitten ;) ;D

Offline Arjen

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2016, 12:48 »
Mooi hè, dat mensen het halve forum voor je volschrijven :)

Carb is is nu niet meer zo verdacht. Heb je onderstaande dingetjes al bekeken?

- lek inlaatrubber (remmenreiniger erop, kleinste toerenverhoging = bingo)
- rotte bougie(s)-(kabel(s))
- losse bougie(s)
- vocht in de tank (scheutje stierepis (spiritus) erbij mikken)
“Never Stop Exploring”

Offline TransValp

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2016, 18:51 »
De omschrijving van je probleem lijkt heel veel op een probleem dat ik ook heb gehad met mijn alp uit 87.
De oorzaak bij mijn alp was toen het slecht op elkaar aansluiten van de luchtfilterkast behuizingsdelen. Ik weet niet of je hetzelfde luchtsysteem hebt maar wellicht kom je een verdacht lek tegen.

Offline Brombeer

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2016, 21:48 »
Ok, helder, Bill.

In je systeem zitten 2 dingen die als ze goed samenwerken, de motor laten draaien.

- luchtfilter - brandstof - carb.
- pick-up(s) - cdi(s) - bobine(s) - bougies.

De eerste kunnen we n.a.v. Bill zijn verweer nu even buiten beschouwing laten.

In de tweede lijn, de cdi en bougies heb je reeds vervangen. Blijven over de pick-up(s) en bobine(s).

Beide zijn spoelen en beide kunnen dit probleem geven ook al lijken ze in orde. In de lage toeren doen ze het goed maar naarmate de frequentie of warmte toeneemt kunnen de het niet meer bijbenen (halfrotte spoelen, bedoel ik).

The first line of defense is ze simpelweg doormeten op weerstand (Ohm). De waarden staan in het wph. Maar, dat is een statische test. Het geeft geen uitsluitsel over hoe ze zich onder wisselende omstandigheden gedragen.

Wil je het zeker weten, wissel ze één voor één per test voor een exemplaar waarvan je zeker weet dat ze goed zijn, zoals je al met carbs en cdi deed.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2016, 17:21 »
Had het al op faceboek geroepen:

Er zijn bepaalde CDI's voor de Transalp, die het op de ene motor wel goed doen en op de andere niet. Of in ieder geval problemen geven.
Die 90 euro dingen die je bij Roukama kunt kopen heb ik op mijn oude motor gehad, die daar voortreffelijk op liep. Mijn tweede alpje gaf gigantisch problemen (op dezelfde type CDI).
Pim braaf alle electronische componenten van werkende motor op niet werkende motor overgebouwd (stapsgewijs, stuk voor stuk) maar mocht niet baten, bleef slecht lopen.

Uiteindelijk op een fancy-pants programmeerbare CDi overgestapt en toen liep t motortje wel mooi...

Sluit je CDI pas uit als je motor het doet  ;D

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2016, 17:46 »
Had het al op faceboek geroepen:

Er zijn bepaalde CDI's voor de Transalp, die het op de ene motor wel goed doen en op de andere niet. Of in ieder geval problemen geven.
Die 90 euro dingen die je bij Roukama kunt kopen heb ik op mijn oude motor gehad, die daar voortreffelijk op liep. Mijn tweede alpje gaf gigantisch problemen (op dezelfde type CDI).
Pim braaf alle electronische componenten van werkende motor op niet werkende motor overgebouwd (stapsgewijs, stuk voor stuk) maar mocht niet baten, bleef slecht lopen.

Uiteindelijk op een fancy-pants programmeerbare CDi overgestapt en toen liep t motortje wel mooi...

Sluit je CDI pas uit als je motor het doet  ;D
Ik zag het Pim, maar moest eerst kijken welke types het waren. Zijn allemaal origineel Honda.

Offline Bill

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2016, 17:55 »
Ben de hel middag bezig geweest met als resultaat dat hij nu nog slechter loopt als hij al deed :'(
Heb eerst Vacuüm slangetje en benzinekraan getest. Benzine stroomt er uit als ik vacuum zuig.
Daarna bougies gecontroleerd zien er keurig grijsbruin uit.
Vervolgens luchtsysteem gecheckt. Leek of de slurf niet goed op de rechte cab zat dus alles los gehaald en weer gemonteerd en gecheckt.
Toen gaan rijden. Motor rijdt nu wel door maar niet op vol gas. Zodra ik vol gas geef lijkt hij tegen te sputteren (letterlijk) neem ik iets gas terug loopt hij hoog in toeren door tot aan 5 versnelling en haalde zowaar 120 km/u
Moet toch iets met caberatie zijn lijkt mij. Dus cabaratuer die ik eraf had gehaald open geschroefd, sproeiers gecontroleerd alles door geblazen en deze carburateur weer geplaatst. Even leek het goed te gaan en trok de motor helemaal door naar het rood. Echter toen ik wilde keren en terug rijden had ie het wel gezien en kwam ik niet boven de 40 km/u uit. Ik heb nog net geen deuk in de tank geslagen  >:(
Ik geef het op. Heb er geen zin meer in. Zeker niet na vandaag. (uitslag ziekenhuis was ook ku*)

Offline Mirko

Re: Alp komt niet op toeren
« Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2016, 18:54 »
Nooit opgeven! Komt goed. :)

Vreemd als hij eerst even goed loopt en daarna niet meer!

Kan het zijn dat de benzinetank vacuum trekt?

Je hebt het vacuum van de benzinekraan getest door aan het slangetje te zuigen, maar komt er genoeg vacuum van het slangetje zelf?

Weet niet waar je woont, maar er is vast wel iemand uit jou buurt die ff mee wil helpen.

Uitslag ziekenhuis?, maar in ieder geval sterkte ook daarmee
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2016, 18:58 door Mirko »
Yamaha XJR 1300