BelRay komt door de jaren heen altijd goed uit de test, BelRay = geen zgn ''roerder'' die van alles door elkaar gooit om wat leuks te krijgen.
O, ja in plus minusminus 1986 gingen 2 vrienden, beiden met een Yamaha XV 750 naar oostenrijk, de 1 had BelRay de ander 1 of ander een bokkiewokkie merk en wat denkt je?? De bokkierrijder kon de nokkenas laten vernieuwen, zo goed als nwe motor! Bewijs was voor mij toen al geleverd!
Hallo Sandra,
Er bestaat niet één merk die niet roert, als je daarmee bedoelt, toevoegen van additieven. Met sec een basis olie zal je motor het niet lang volhouden (single grade oils).
Je hebt olie merken die restanten basisolie van verschillende fabrikanten gebruiken en vervolgens daar zelf additieven bij mengen, die kunnen inderdaad wisselend van kwaliteit zijn.
Realiseer je dat de olie van 1986 in niets meer te vergelijken is met die van nu.
Bovenstaand staat uiteraard los van je ervaring met BelRay dat dat een goede olie is.
Zoals Ad al schreef speelt marketing een hele belangrijke rol. In de Franse auto zal altijd een Franse olie worden aanbevolen om maar eens een voorbeeld te noemen.
De specs dat is waar het omgaat en ervaring. Zoals je zelf ook al aangeeft kan het ene merk olie, wat een prima olie kan zijn, in een bepaald blok minder goed tot z'n recht komen dan in een ander. Trek dergelijke conclusies echter niet te snel want verandering van olie kan gepaard gaan met reinigingseffecten die je op korte termijn laten geloven dat door de andere olie je motor in eens olie gaat verbruiken.
In de Transalper in het begin van dit jaar heb ik een uitgebreid verhaal over de zin en onzin van olie geschreven. Maar zoals je zelf ook al opmerkte Jaso specs zijn inderdaad van groot belang als je een natte plaatkoppeling hebt. Pitting van de nokkenassen laten zich niet direct gelden maar kunnen wel desastreuze gevolgen hebben en dat voor een paar centen die sommige denken te kunnen besparen op de totale kosten van motorrijden.
Maar goed iedereen moet z'n eigen keuzes kunnen blijven maken maar een advies dat strijdig is met een voorschrift van een motorfabrikant lijkt mij geen verstandig advies.