Beste mensen,
Net terug van het afsluitweekeinde, een inside- mailtje gekregen. Soms is het handig dat je wat contacten in de motorbladenwereld hebt...
Het volgende nieuws zal op de EICMA in Milaan te bewonderen zijn. Mijn scepsis voor 'een' nieuwe Honda 1200cc V4 'SUV' is nog niet helemaal weggeslagen, maar schijnbaar de 'roots' van Honda op het gebied van allroads ook niet. Als dit nieuws werkelijkheid wordt, dan neem ik alles wat ik hiervoor heb geschreven terug:
Er wordt nml niet meer gesproken over een 1200cc V4 allroad, maar een 800cc V4 motor die 'Crossrunner' gaat heten. Deze motorfiets wordt voorzien van een ge-update motorblok van de bestaande (oude) VFR800i.
Maar nu komt het: Naast deze 'Crossrunner' wordt een prototype geshowd van een geheel nieuw V4 concept. Deze motor wordt volgens 'insiders' aangekondigd als de werkelijke opvolger van de Varadero, maar ook van de Africa Twin. Naar verluid ziet het prototype er uit alsof 'ie zo in productie kan. In principe ís de motor ook klaar, maar is de introductie (inmiddels een paar keer) uitgesteld.
Nu komt het: deze motor wordt voorzien van SPAAK-wielen, kardan aandrijving met éénzijdige achterwielophanging, 'avontuurlijk' uiterlijk en een scheepslading met accessoires. Hij zou qua maatvoering (maar waarschijnlijk ook qua prijs?) tussen de nieuwe Super Teneré en de 1200GS worden gepositioneerd.
De motor wordt tevens voorzien van allerlei elektronische snufjes, zoals - waarschijnlijk - diverse 'mapping' van het motormanagement (zoals bij de Teneré) en tractiecontrole.
4 november opent de EICMA haar deuren. Ik zal proberen om ZSM foto's te publiceren (maar de pers zal me wel voor zijn!) Hou dus vooral de diverse motorforums in de gaten op 4 november...
Wellicht lekt er zelfs voor de officiële opening van de EICMA wel iets...