Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.

19 nov 2018 23:38 #61 door kees

De laatste kilometer rondjes rijden in een woonwijk. ;D


Toen ik door de 200.000 ging -ik zag hem al een poos trots aankomen- zat ik op het Moment-Suprème te slapen en was ik alweer een kilometer of 10 verder. Ik vond het zo'n fucking afgang van mezelf  ???

Want ik ben ook zo'n sentimentele dwaaz. Ik stopte indertijd de eerste keer precies bij 50.000,0, ergens in Thailand. Heb ik echt een momentje met hem genomen langs de kant van de weg en een aai over de tank gegeven. En zo ook toen ik door de eerste ton heen ging, en de 150.000 daarna.


Ik vermoed dat de 250.000 ergens komend jaar zal vallen :)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2018 00:24 #62 door Grubeater
@Brom: de 77777.7 heb ik gemist (aankoop bij 734XX), maar van de 88888.8 heb ik wel een foto.

Net nog even gekeken naar mijn Alp, op 1 cilinder lopen is niet handig.
Cdi's verwisseld, geen effect.
Zijbougie van de voorste cilinder kwam makkelijk los. (!) Toen motor gestart met bougie los, doen we ook nooit meer. :-X
Zag wel een kleine vonk bij de bougie voordat ik de noodstop indrukte.
Toen de bougie terug geplaatst en gestart, voorste uitlaatbocht werd WEL warm.  ;D

Dus ik denk dat de bougie misschien net wel/net niet goed vast zat en er geen compressie was.
Maar meer aannemelijk is dat er toch een kleine blokkade in de benzinetoevoer was. Ik moest de laatste kilometer mijn best doen om de pomp te bereiken. Toen snel volgetankt (14L, te weinig bochten naar links gehad) en waarschijnlijk bezinksel van de bodem gespoten. Dat is van Wyler naar Nijmegen de carburateur gaan blokkeren. Bij de laatste startbeurt stond de benzinekraan dicht, misschien dat het geholpen heeft.

Of de (onbekende) stekker die niet helemaal goed zit maakte wel weer contact.? :o

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2019 20:55 #63 door Grubeater
Gisteren heb ik aan mijn motor gewerkt, sinds begin december stond deze stil met problemen.
De benzinekraan gecontroleerd, de vlotterkamers gecheckt, de bougies gecontroleerd, die klopten allemaal. In de zin van: de benzinekraan gaf benzine door als de vlotter in de kraan door het vacuum werd geopend, de vlotterkamers stonden vol benzine en de bougies gaven ontsteking.
Toen de kappen, de tank en de luchtduct verwijderd om bij de carburateurs te komen. Van de voorste carb bleef het diafragma een beetje hangen, maar WD40 kreeg dat weer los. Toen met WD40 als starter geprobeerd de motor te starten, dat werkte niet. Het enige wat nog overbleef was het wisselen van de carburateurs.
Gelukkig was ik 's ochtends heen en weer geweest naar Oldtimer om een ander setje carburateurs te gaan halen. De inlaatrubbers los geschroefd, de gaskabel en de chokeplunjers losgemaakt en de carburateurs van de cilinders getrokken. Toen de benzineleiding van de oude carbs op de nieuwe gezet, net zoals de twee houdertjes voor de benzineleiding. Toen goed gekeken naar de inlaatrubbers om die onder de juist hoek over te zetten op het nieuwe setje carbs.
De nieuwe carburateurs konden nu op de inlaten van de cilinders gezet worden, dit ging vrij snel.  De luchtduct duurde iets langer om er weer op terug te zetten, maar opeens zat die er goed op. Toen nog geprobeerd met WD40 als startvloeistof, maar dat werkte niet echt. De tank weer terug geplaatst en aangesloten. Via de vacuumslang wat benzine uit de tank de carbs in gezogen. Onder tussen had ik de tank gevuld met 5 L Shell V-power om een lege tank uit te sluiten.
Na een paar keer proberen kreeg ik de motor aan de gang, maar echt helemaal soepel ging het niet. Veel backfire waardoor het toerental weg viel, ook stond de stationair schroef te laag. De motor wilde alleen met choke starten. De stationair schroef toen afgesteld, maar 4000 toeren was wat veel.  ;D
Ook klopt de gashendel niet, ik had de kabels verkeerdom aangesloten. Hierdoor viel bij gas dicht het toerental te langzaam terug. 
Normaal staan de pilot jets op een Transalp op 2,5 slag uit, maar ik heb een Remus uitlaat. Om de backfire te verhelpen heb ik het mengsel iets rijker gezet door de pilot jets 3 slagen uit te draaien. Met de gaskabel goed om liep de motor ook fijner en kon ik de stationair schroef zo zetten dat het toerental stationair ongeveer op 1500 toeren zit.
Tussendoor af en toe even gebeld met mijn hulplijn uit Duiven en nu werkt het goed.
Vanmorgen vroeg maar even wat extra tijd genomen om te gaan tanken en toen naar mijn werk gereden.
Terug ging ook goed, alleen zat het stationair toerental rond de 2000 toeren, die dus bij thuiskomst iets lager gezet. Helemaal soepel klinkt het nog niet, synchroniseren kan nog helpen om dat te verhelpen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2019 15:00 #64 door Grubeater
Donderdag toch even stiekem 250km gereden: Naar het werk en daarna naar Alphen aan de Rijn en weer naar huis.
Ik ging naar Rob om een nieuwe Brembo remschijf en remblokken te laten monteren, compressie te testen en om de carburateurs te laten afstellen.

De oude remschijf had nog een paar duizend km over.
Bijlage:


De nieuwe remschijf op het wiel.
Bijlage:


De nieuwe remschijf na 116 km snelweg.
Bijlage:

Remvloeistof is nog getest en was nog goed. Een beetje remvloeistof is afgetapt omdat er nu een nieuwe schijfrem en remblokken op zitten en anders het reservoir te vol zit. Nog een nieuwe remblokmontageset erop laten zetten, dat asje waar de remblokken aanhangen met de borgboutje. Het asje was versleten en ik kreeg zelf het borgboutje niet los.

Met 12 bar op beide cylinders zit het gewoon goed met de compressie, die moet namelijk tussen de 11,5 en 12,5 bar zitten.
Bij het afstellen van de carburateurs werd er gebruik gemaakt van een glazen bougie om de ontsteking te kunnen beoordelen. Best leuk om te zien. De bougies zitten er ongeveer 5000 km in en waren wit uitgeslagen, het mengsel stond dus te arm. De pilot schroeven stond op 3 slagen uit en na het controleren op 4,5 slag. Normaal staan staan ze op 1,5 tot 2,5 slag uit, wat een verschil een andere uitlaat kan maken. :+

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 20:59 #65 door Grubeater
Tijd voor een dikke update:

________________________________________________________________________________________________________

In juli 2019 kwamen deze banden er na 23776 km en 367 dagen vanaf, nog genoeg mm over om 30.000 te gaan halen. Dat ga ik dus met het nieuwe setje TKC70's doen.

Achter:
Bijlage:


Wel lekker vierkant.
Bijlage:


Voor:
Bijlage:


Cuppen doen ze ook een beetje.
Bijlage:


________________________________________________________________________________________________________

Daar stond ik dan op 22 oktober 2019 om 9:15, naast de A15 in de Betuwse klei bij Ochten.


Bellen naar de KNMV ging in eerste instantie niet goed, waarschijnlijk slecht bereik en/of storing van de hoogspanning van de Betuweroute.
De tweede keer ging dat beter, eerst wat vertraging op de lijn, maar later ging het bellen weer normaal. De ANWB werd ingeschakeld en zou over een half uurtje komen.

Toen ik ophing kwam er een WIS van RWS aan rijden, hij ging voor mij een sleper regelen. Sleutelen langs de snelweg is niet echt veilig.

Nog even over de wegkwaliteit gepraat en of hij al een keer een wagen was kwijt geraakt door onoplettende bestuurders. Dat was niet het geval.

Nu zou het het spannend worden, zou de ANWB of de sleper eerder zijn?


De ANWB was er als eerste: Bij starten had hij het direct door, een bougie was losgetrild. Zelf dacht ik eerst aan een lekke koppakking, maar toen hij het zei viel bij mij het kwartje. Het geluid was het zelfde als toen ik de ontsteking testte in februari van dit jaar toen mijn carburateurs niet klopte.

De drie heren kenden elkaar natuurlijk, "Dus jij mag Hans zeggen? Dat mag ik niet." Best een gezellige bedoeling. 8)

Op kosten van RWS werd ik afgesleept naar de werkplaats van de sleper, Gerritsse in Tiel. Scheelt toch weer 10km naar mijn werk. B)

Met de zijkap eraf kom je met een beetje klooien bij de bovenste bougie van de voorste cilinder, gelukkig had ik mijn Honda bougiesleutel bij voor de ANWB. Zelf reed hij een BMW boxer en we hebben nog even over olieverbruik gehad.

De bougie ging er weer normaal in, gelukkig was deze niet uitgebroken.

Hierna was ik op eigen kracht 1,5 uur later dan gepland op mijn werk. Een collega met vroege dienst had over een ritje van 20 minuten 's ochtends 1,5 uur gedaan, dus het kon nog slechter.

________________________________________________________________________________________________________

16 november 2019 om 19:10: Nog tien minuten rijden naar huis, maar ik sta naast hectometerpaaltje A15 Re 154,4 met een lekke achterband.


20:30-21:45: De ANWB is inmiddels geweest, maar met binnenbanden kan je helaas zo weinig langs de snelweg. Waarschijnlijk is de binnenband bij het ventiel gescheurd door het laatste stukje rijden. Hij heeft nog geprobeerd dit met een rubberringetje rond het ventiel op te lossen. Maar met 4 bar in de achterband voelde ik dezelfde onbalans als toen de band leeg liep/was. Na 50 meter stond ik weer aan de kant. Waarschijnlijk zit de band niet meer goed op de velg en de binnenband dubbelgevouwen. Nu is het wachten op de sleper.

Het laatste half uur heb ik gezelschap van een mede motorrijder te auto die mij zag staan. Hij herkent het blok van de Transalp, hij heeft zelf een Honda Deauville met een verwant blok.

22:20: De sleper, 24 jaar en net zijn AVB gehaald, heeft mij thuis afgezet. Verteld over hoe ik mijn motorrijbewijs heb gehaald, bril vergeten op zadel, etc.

Pizza besteld, die kwam om 23:04 binnen.

Morgen het achterwiel er uit en kijken of ze bij Termaat een binnenband hebben liggen. Anders heb ik mijn binnenband van vorig jaar nog liggen.

________________________________________________________________________________________________________

De day after: Honda Transalp Unicycle Edition.
Om 12 uur naar de werkplaats van Termaat gelopen en gevraagd of ze tijd hadden om naar mijn band te kijken. 10 minuten later had ik het wiel eraf en toen naar Termaat gebracht.

Het gat.


Het laatste stuk heb ik echt met een platte band gereden, de buitenband van binnen door de velg kapot gereden. De binnenband zat ook dubbel, dat verklaard de hobbel die ik voelde nadat de ANWB er aan gewerkt had. Ze hadden nog een Metzler Tourance liggen uit 2012 in de juiste maat, beetje oud maar goed bewaard. In totaal €125 betaald.


Wiel met het nieuwe bandje erop met hulp van een vriend, hij was in de buurt om te winkelen. Twee paar handen is dan wel handig. Gelukkig had hij al werkhandschoen gekocht in het centrum van Nijmegen.


Zo kon ik wel naar de Snertrit de dag erna.

________________________________________________________________________________________________________

25 januari 2020:

Vandaag kettingset, oliewissel en nieuwe remblokken voor gewisseld/vervangen. De ketting en voorste kettingwiel zatten er 29158 km op, het achterste kettingwiel 55333 km. De gesinterde blokken waren na 34579 km (sinds 28-03-2019) ook op en een keerring was kapot. Over twee weken ga ik weer terug om de remklauw te reviseren, bougies ga ik dan ook vervangen. Olie was 11326 km oud en is vervangen door wat dikkere Belray 15w-50 i.p.v. 10w-40. Eens kijken of de dikkere olie minder snel "verdampt". :X

________________________________________________________________________________________________________

24 februari 2020, dag na de Motorbeurs.

Vanmorgen werd ik verrast door mijn motor met een lekke voorband. Toch ergens doorheen gereden tijdens de Motorbeurs. Een tijdje terug had ik al een lekke achterband.

De band nog opgepompt en vanuit huis de Waalbrug overgereden, daarna maar omgedraaid en naar huis gereden. De voorband voelde niet goed en groeven werden iets te graag gevolgd.

Bij Rob maar een setje bandenlichters en een nieuwe binnenband besteld, overdag heb ik geen tijd om de band weg te brengen. Kunnen we later deze week wat hobbyen.

________________________________________________________________________________________________________

27 februari 2020.

Zoals maandag gemeld stond mij voorband plat.

Maandag naar een clubdealer gebeld of hij bandenlichters op voorraad had. Dat was niet het geval, maar er moest toch een bestelling uit naar zijn leverancier.

Woensdag kreeg ik een pakketje op mijn werk met deze inhoud.

21" binnenband van Heidenau, setje velgbeschermers, 2 bandenlichters van 25 cm en 1 van 40 cm.

Gelukkig drink ik bier 8) .

Met een beetje geschuif en getil kreeg ik het kratje onder mijn motor.

Verplichte wheelie :+ .


De band wat verder leeg gelaten en de velg beschermers over de velgrand geduwd. Met de bandenlichters een begin gemaakt.


Uit eindelijk de band van de velg gekregen.


Aan de andere kant van het ventiel kwam ik dit gat tegen in de binnenband.


Na een hoop geklooi* had ik de band en binnenband weer op de velg en het wiel weer gemonteerd.

*Vandaar dat de foto's van het monteren missen. Ook nog een paar Youtube video's gekeken wat ik nu verkeerd deed. Vandaag nog spierpijn van het gehannes.

________________________________________________________________________________________________________

6 maart 2020

Gisteren mijn banden gewisseld na de lekke band van 2 weken terug, het voelde toch niet goed.
Wat niet vreemd is na 25817 km in 247 dagen sinds de vorige bandenwissel. :silly:

Bij het terug monteren van het voorwiel werkten de draadeinden van de voorvork niet mee:



Kennelijk goed aan gedraaid in het verleden.

Met een verfafbrander een beetje warm gestookt en toen met een grote waterpomptang de twee draadeinden verwijderd en vervangen voor bouten.

________________________________________________________________________________________________________

Donderdag 21 mei 2020.

Omdat ik afgelopen zaterdag bier ging halen bij Brouwerij de Molen in Bodegraven besloot ik het aangename met het nuttige te combineren.

Voor woon-werk wil ik de Alp vervangen voor iets anders. Een kennis had al aangeboden om een keer zijn BMW R1200RT te komen rijden, dus dat was snel afgesproken.

Bij het proberen weg te rijden zag ik niet dat de standaard nog niet ingeklapt, als je op de motor zit zie je de jiffy niet direct. De RT stond op een bruggetje bij weg rijden. Ook nu sloeg de motor weer af. Toen maar van het bruggetje afgerold, gestart en weggereden. :*)

In het begin voelde de RT zwaar, maar eenmaal in beweging reed het makkelijk. Het was even wennen aan de richtingaanwijzers, bij de oudere RT's zit er links en rechts een knop met rechts nog een cancelknop. Na een keer geclaxoneerd te hebben ging dat altijd goed. Wel vond ik de cancelknop een beetje ver naar binnen zitten.

Bij een tussenstop vroeg ik hem nog of ik een stukje snelweg wilde rijden, eigenlijk hadden we dat wel moeten doen. Woon-werk is namelijk zeker 50 km aan snelweg. Beetje jammer dat ik mij dat bedacht toen ik weer met de Alp op de snelweg zat. 8)7

Het gyroscopisch moment van de krukas van de boxer motor merk je inderdaad als je naar links stuurt, dit gaat iets minder makkelijk dan naar rechts. De vermogensafgifte is vergelijkbaar met die van een V-twin zoals in de Alp. Het topbereik van de RT hebben we niet echt benut met het ritje van 33 km, vrijwel alles was max 60 km/u en snelweg hebben we niet gereden. Voor dat aspect moet ik de RT maar nog een keer gaan rijden.

Het schakelen op de RT gaat soepel, alleen opschakelen van 1 naar 2 geeft iets meer lawaai. De windbescherming is natuurlijk een stuk beter, ik kreeg het een beetje warm met de ruit op de hoogste stand. Verder viel mij op dat de handvaten wat dikker zijn, misschien moet ik ze op de Alp ook maar eens vervangen voor wat dikkere exemplaren.

Bij het terug wisselen zette hij nog even het zadel op de laagste stand, dan kan ik wel met de voeten plat op de grond. Op de hoogste stand kan ik ook goed uit de voeten.
Mijn kennis liet ook nog de test van de ABS pomp horen, vaak wordt deze verwijderd bij oudere modellen als deze versleten is aangezien deze best prijzig is. Iets om op te letten bij een tweede hands RT.

Op de Alp viel het mij op dat mijn schakelpookje echt een tandje te hoog staat, ik was er inmiddels al weer aan gewend.

Daarna de doos met bier opgehaald en door gereden naar Alphen aan de Rijn.

Bijlage:


De motorbandenzaak die daar zit is Rob, een van onze clubdealer van de Transalpclub en recent verhuisd naar een nieuw pand. Ik ging nog wat TCN kentekenplaathouders ophalen aangezien die waren opgeborgen met de rest van de Motorbeurs stand. Zelf heb ik nog een luchtfilter meegenomen en samen met de kentekenplaathouders in mijn kleine zijtassen gedaan.

Uit eindelijk dit onderstaand rondje gereden. De N11 zat richting A12 dicht, dus een stukje binnendoor. Daarna de A12, A2 en A15 tot Tiel gevolgd. Daarna de Waalbandijk opgezocht om deze te volgen tot Nijmegen, eigenlijk maar weinig ander verkeer tegen gekomen. Terwijl het toch niet onaardig weer was. :huh:
Bijlage:


En alle 24 flesjes waren nog gewoon heel. :angel:

________________________________________________________________________________________________________

Dinsdag 13 juni 2020.

Bijlage:


Woon-werk fiets erbij: BMW R1200RT-P uit 2009 met 56000 km op de teller.

De Alp gaf gisteren duidelijk aan dat snelweg (in dit geval de A73 vanaf Maasbracht naar Nijmegen) niet haar ding is, het motorwaarschuwingslampje ging langzaam branden boven de 100 km/u. :X
De snelweg maar afgegaan en een stuk binnendoor gereden. Toen geen lampje gezien.
Daarna weer de snelweg op met 100 km/u (95 km/u op gps) op de teller, bij die snelheid bleef het waarschuwingslampje uit en kon ik tot Malden op de snelweg blijven.

Ik wilde al een tijdje een ander fiets voor woon-werk en hield Marktplaats in de gaten. Het idee is dat de Alp meer het onverharde op gaat, maar eerst zal het blok uit elkaar moeten of vervangen worden.

________________________________________________________________________________________________________

Woensdag 12 augustus 2020.

Zondag heb ik geprobeerd de Alp weer te starten na 2 maanden stilstand. Aanlopen van een motor op een gladde parkeergaragevloer werkt niet. Ik vermoed dat de E10 in de tank slecht geworden is, normaal tank ik V-power/Euro98. Als dat zo is dan kan ik de carburateurs verwijderen en laten schoonmaken. Maar eerst ga ik kijken of ik met een starthulp kan starten. Inmiddels heb ik er al 10 liter V-power ingegooid, maar de tank is nog niet vol.

________________________________________________________________________________________________________

13 oktober 2020.

Afgelopen week dinsdag de Alp weer kunnen starten, rondje gereden en afgetankt met V-Power.
Erg fijn klonk het eigenlijk ook weer niet.

________________________________________________________________________________________________________

Gewoon, vandaag.

Een motor van +25 jaar is gewoon toe aan een restauratie, dus daar maken we langzaam plannen voor nu de RT de spaarzame Woon-werk kilometers pakt.

Mijn Transalp uit 1995 krijg op een gegeven moment wel nieuwe wielen. De kappen zijn al een keer overgespoten, dus origineel wordt het toch nooit meer. Wel zou ik daar iets leukers mee kunnen doen dan zwart.
Ik heb net een week geleden de aluminium carterbescherming van Pim binnen gekregen en in combinatie met handkappen met beugels ga ik de Alp wat meer Allroad maken. Pim's Verlaagde voetsteunen heb ik ook al.


She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 23:36 #66 door Garfield
Allemachtig, het lijkt wel of je constant pech hebt :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 00:28 #67 door Grubeater
Ik heb dit weekend storingsdienst en kan dus niet ver van huis.

Dan ga ik maar met de Alp aan de gang. Beugeltje hier.


Beugeltje daar.


Testfit.


Ziet er goed uit, die carterbak van Pim. B)


Gelijk ook maar een lager ruit gemonteerd, maar de bevestigingsschroeven moet ik nog een keer vervangen. Waar haal je die?


Gelijk ook de accu gedemonteerd en binnen aan de Optimate gehangen. Ondanks maanden niet rijden met de Alp is de accu gewoon nog in orde en geladen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2024 00:02 #68 door Grubeater
Sinds de laatste update zijn we weer wat jaren en kilometers verder.

Inmiddels alweer 125k kilometer verder met het vijfde setje banden erop, weer Continental TKC70.
Set 1: 16956.7 kilometer Heidenau K76
Set 2: 23776.1 kilometer Continental TKC70
Set 3: 25817.1 kilometer Continental TKC70
Set 4: 34036.6 kilometer Continental TKC70


zaterdag 22 mei 2021
He, hoverbike. 8)


Vorige week de balhoofdlagers vervangen van de Transalp.


Nieuwe schaal boven.


En ook onder een nieuwe schaal.


Lager op de stuurpen gezet.


Natuurlijk moest het ook goed ingevet geworden.


Daarna alles in elkaar gezet en op de juiste spanning (laten) zetten. Zelf had ik het wiel, rem en veerpoten gedemonteerd en daarna gemonteerd.



Op zaterdag 22 april 2023 ben ik gevallen met de Transalp en ik heb daarbij mijn pols gebroken. Een typische gebrek aan ABS ongeluk, noodstop waarbij ik van de motor werd gegooid als ware de Alp een dolle stier.
De operatie was goed verlopen, maar nu dus wel een stuk titanium rijker.
Hieronder het resultaat, titanium plaatje met 8 schroeven.


In de foto's van de volgende verslagen is de schade aan de Alp te zien. De linker valbeugel heeft het grootste gedeelte van de val gebroken, daarbij is de zijkap stuk gegaan. De voorkuip is ook uit de bovenste bevestigingspunten gekomen. Er moet dus nog genoeg geplakt worden. Schaafplekken op het bagagerek en de topkoffer, maar dat mag geen naam hebben. De linker verlaagde voetsteun van Pim is ook aardig krom geworden. Het spiegelglas in de linkerspiegel is ook gebarsten.


In juli 2023 de kettingset vervangen en een oliewissel gedaan bij de Transalp.
De ketting en kettingwielen lagen er al dik 47K km op en de olie had met 15k km eigenlijk al eerder gewisseld mogen worden. Het benzineverbruik was al een tijdje een stuk hoger dan normaal en er zat een duidelijk slecht stuk in de ketting. Inspuiten had ook weinig zin meer, dit was er zo vanaf.

Ongeveer 4 uur mee bezig geweest in mijn "voortuin" aka vlonder. Mooi met een milieumat er onder.



Nog even een vriend gebeld als hulplijn, van hem had ik ook de kettingpons geleend. Het geponste uiteinde van de sluitschakel moest met 20 nm op de momentsleutel volgens de handleiding tussen 5.5 en 5.8 mm uitkomen. Nog even nagemeten en dit was 5.7 mm. Daarna zelf ook die kettingpons gehaald, Clubdealer Rob gebruikt dezelfde.


Augustus 2023
Wat gebeurd er als je niet regelmatig je remmen controleert en je glijplaatje op tijd vervangt?



Dan trillen de stalen remblokken door je aluminium remklauwhouder heen.



Dinsdagavond dus maar even vervangen.





Paar weken terug had ik de Hyperpro veren en olie al in de "nieuwe" set voorpoten gezet.
Bijlage:


Vorige week zaterdag was het tijd om ze te gaan monteren.
Bijlage:


De eerste poot was er redelijk makkelijk uit, met WD-40 was de tweede voorpoot er ook zo uit.
Bijlage:


Daarna gelijk naar Tilburg gereden want ik had afgesproken met vrienden.
Bijlage:


Maandag had ik bij Rob in Alphen aan den Rijn afgesproken om te gaan sleutelen.
Ik was er op de zondag al, want er was natuurlijk een inspectiedag van de Transalpclub. Daarna boven op kantoor blijven slapen.
Bijlage:


Op zondagavond in een uurtje tijd de achterknipperlichten vervangen, de linker was namelijk doorgebroken.
Bijlage:


Dit lampje was zaterdag doorgebrand, het linksvoor knipperlicht. Vervangen met een van de lampjes die uit de oude knipperlichten van achter kwam.
Bijlage:


Ik kwam voornamelijk voor het reviseren van de prolink, de bussen en lagers zaten goed vast.
Rob heeft ze goed moeten warm stoken.
Bijlage:


Nog wat lager rommel, de roestige naaltjes uit de lagers zijn het interessants om te zien, maar die waren bijna allemaal al weg gegooid.
Bijlage:


De prolink met weer nieuwe lagers en schoongemaakte bussen ingevet weer in elkaar.
Bijlage:


Zelf was ik bezig met het stellen van de kleppen. Alleen de inlaat kleppen van de achterste cilinder stonden te strak. De rest hoefde niet gesteld te worden. En dan na 90k kilometer.
Bijlage:


Naast een luchtfilter en de bougies heb ik ook de benzinekraan gereviseerd.
Het is duidelijk te zien dat het membraan gescheurd is.
Het kwam naar voren tijdens het rijden, dat de motor eerder ging inhouden dan je normaal verwacht. Je moet dan de kraan eerder dan normaal op reserve zetten.
Bijlage:


Al met al was vorige week maandag een productieve dag. Van een clublid die ook bij Rob aan het klussen was zijn verlaagde stepjes van Pim gekregen.


Wat nu nog overblijft is het repareren van de kappen, zadel vernieuwen, extra setje naven spuiten om daarna te laten spaken en nog wat kleine zaken.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2024 08:42 #69 door Garfield
Deze update was weer lekker leesvoer, dank !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden