Tip / Waarschuwing

22 okt 2022 09:08 #1 door robgoesdakar
Tip / Waarschuwing werd gestart door robgoesdakar
De afgelopen zomer heeft iedereen lekker met zijn/haar motor gereden en gewoon lekker voor de deur gezet, daar waar deze normaal misschien wel in een schuurtje/stalling/garage of iets dergelijks staat.

Wat ik hier in de werkplaats de laatste 3 weken heel veel tegen kom is echter dat motoren niet of nauwelijks meer te rijden zijn, slecht starten, en als ze al aan slaan niet blijven lopen. In al die gevallen bleek er water in de tank ! En nee, dat staat los van de hele E10 discussie, maar het eenvoudige feit dat er een paar regenbuitjes geweest zijn en de motor nog buiten stond.

In alle gevallen was het afwater gaatje bij de tankdop verstopt.

De tankdop zit in een opstaande rand juist om water dat langs de tankdop toch naar binnen druppelt op te vangen en via een gaatje via een afwaterbuis en slang onder de motor weer weg kan laten lopen. Als die dus verstopt zit, dan hoopt het water zich in die rand op, en als het teveel is, loopt het over de rand te tank in.
Water zakt naar de bodem van de tank, en omdat motoren nog steeds niet op water kunnen rijden, doet ie het dus niet meer.

Dus de tip:
Controleer of je afwater gaatje nog steeds open is, en water door laat lopen. Eventueel met wat perslucht doorspuiten (even een doek in je tankgat om eventueel opspattend vuil/water niet alsnog de tank in te laten komen).
Mocht deze toch echt helemaal verstopt zitten, dan wordt het een kwestie van nagaan waar de verstopping zit. Kan ook het slangetje zelf zijn welke onder de tank uit komt, of in de tank zelf zitten. Als het in de tank zit, wordt het wel wat lastiger om het afvoerbuisje weer open te krijgen. Soms is de perslucht voldoende, soms werkt een dunne stevige draad. Mocht het echt niet lukken, dan eigenlijk zorgen dat je voor vertrek controleert of er water in staat en dat weg veegt voor je gaat rijden. (En hopen dat het niet alsnog teveel was).

Eventueel water uit de tank halen is (relatief) eenvoudig. Water zakt naar de bodem, dus als je de tank via de kraan af tapt zal het eerste gedeelte voornamelijk water bevatten. Als je dat in een fles op vangt kun je eventueel het bovenste laagje terug gieten in de tank. Dit gewoon herhalen tot je in de opvang fles geen scheiding meer kunt waarnemen. Let wel, als er een reserve stand of pri stand op de kraan zit, de kraan op die stand zetten om dus zo laag mogelijk de brandstof af te vangen.

Op de foto is boven het afwater gat te zien.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2022 10:27 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Tip / Waarschuwing
Mooie post Rob !

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator, een Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: varaderohuibje
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden