Het grote kleine klusjes topic...

16 nov 2018 17:53 #1041 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Laatste tijd deed af en aan mijn temperatuurmeter het niet en dan ineens weer wel.


Met de stuurdraad van de tempsensor op thermostaathuis direkt aan massa deed die het wel. Dus tank en luchtfilter eraf: geen doorgifte tussen thermostaathuis en body van de sensor. Even losdraaien en weer vast volstond voor hernieuwd contact naar aarde. Maar, gelijk de thermostaat uitgebouwd en getest in een pannetje kokend water met een food-thermometer. Maar, allemaal prima. Metertje doet het weer normaal.


Ouwe moters  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2018 21:42 #1042 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Klein display behuizing geprint voor de testkast (32x32x10mm).

Maar ruimte zat voor een pcb met benodigde ic's. Denk het uiteindelijke gizmo hier ook nog wel in te kunnen krijgen.

Ook maar eens sparen voor een 3d printer, is toch wel heel gaaf hoe gemakkelijk je vanuit CAD naar functioneel prototype kunt  :o
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2018 10:47 #1043 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Het grote kleine klusjes topic...

Klein display behuizing geprint voor de testkast (32x32x10mm).

Maar ruimte zat voor een pcb met benodigde ic's. Denk het uiteindelijke gizmo hier ook nog wel in te kunnen krijgen.

Ook maar eens sparen voor een 3d printer, is toch wel heel gaaf hoe gemakkelijk je vanuit CAD naar functioneel prototype kunt  :o


Netjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 18:48 #1044 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Afgelopen zomer heb ik nieuwe remschijven aangeschaft, maar uit goeikoopheid niet de bouten. Van de bouten wist ik al langer dat ze niet helemaal recht meer waren (ze torderen gedurende hun leven), maar ze zijn relatief prijzig als er Honda op staat. Via CMS is dat zo'n beetje zestig euro tot op de deurmat  :-X

Nog vlug voor de Brexit had ik ze alle 12 voor minder dan 35 euro hier.  :)


Nou doet Honda een beetje 'locking agent' op de draad, maar Brom wil dat niet. Het gaat ook zonder dat spul snel erg vast zitten na langere tijd. Even door de draadtap en weg ermee  ;D

We hebben pas nog ergens gediscussieerd over aanhaalmomenten en momentsleutels. Ik gebruik die niet vaak, veel gaat op gevoel en meer dan vaak minder vast dan voorgeschreven, zeker als er aluminium draad in het spel is. Honda zegt voor een remschijfbout met borgmiddel 42Nm in de aluminium naaf. Ik doe dat zonder borging, maar wel met wat vet op de draad tegen corrosie. Dat beinvloedt de boel dan wel weer.

Maar, ik heb de momentsleutel erbij gepakt: als ik mijn 'gevoel' nameet, dan zet ik zo'n bout vast met 20Nm. Om hem direct daarna los te draaien, is 25Nm nodig. Een gesmeerde remschijfbout die ik afgelopen zomer had vastgezet met ongeveer dat gevoelsmoment, had 35Nm nodig om los te komen.


Brom heb bling op ze nieuwe remschijven  :)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 18:54 #1045 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...

Brom heb bling op ze nieuwe remschijven


Zal niet lang duren. De vorst komt eraan en daarmee ook de pekel. Beetje zonde van de blinq. 8) 8)

Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met die bouten. Het enige wat voorkomt is dat de inbus dusdanig gemold is dat je er geen sleutel meer op kunt zetten.
Afbreken of er uitlopen nog nooit ervaren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 19:56 #1046 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Het grote kleine klusjes topic...
Herkenbaar, ik zet het meeste spul ook gewoon handvast, ik vet de handel wel altijd zorgvuldig in.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 20:29 #1047 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nog f wat anders, hè, paar posts terug zat ik te jammeren dat ik dat plastic wieltje in de speedo-opnemer weer es had moeten vervangen.

Nou lag dat vettige ding nog te slingeren op een hoek van de werkbank en het viel me op dat die tandjes best goed waren. Dus ik dump dat ding in de ontvettert en met die tandjes is inderdaad niks mee.

Hij heeft wel schaafplekjes bovenop die 2 nokken waar hij aangedreven wordt door dat beugeltje in de naaf.


Dus jullie zeggen dat ik dan die beugeltjes wat naar buiten moet buigen..?  ::)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 21:49 #1048 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Het grote kleine klusjes topic...

ee.

Hij heeft wel schaafplekjes bovenop die 2 nokken waar hij aangedreven wordt door dat beugeltje in de naaf.


Dus jullie zeggen dat ik dan die beugeltjes wat naar buiten moet buigen..?  ::)


Dat heeft bij mij zeker een tijd geholpen,

Totdat mijn kabel pas water naar binnen liet 
(Buiten huls gebroken) en erg zwaar ging lopen, alsnog de tandjes om zeep ?

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 22:52 #1049 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Klopt Harm. Je hebt wss een keer dat huis niet op de juiste manier erop gehad en met het aandraaien zaten de 2 lipjes ertussen.
Je drukt ze dan naar binnen en op de duur zullen de nokjes van het teflon wieltje afsluiten.
Wss schuin naar binnen. Kijk maar eens goed.
Beetje naar buiten buigen en ff gecontroleerd monteren doet het dan.
Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 23:09 #1050 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Jaa vreemd hè.. ik let daar altijd op. Dan prop ik die opnemer in da gat en draai hem rond, dan zie je dat spindeltje rondgaan.

Misschien toch van z'n plek gestoten de laatste keer monteren.


Ik duw deze ouwe er weer in terug. Heb ik ne neue op de plank nu  :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 18:00 - 28 nov 2018 18:02 #1051 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Zoiets laat me dan niet los, ergens. Oldtimer onderaan vorige pagina die tegen me zegt dat ik de speedo-opnemer misschien slordig gemonteerd heb. Ik maak dat soort fouten gewoon niet.

Ik realiseerde me vanmorgen dat ik eerder dit jaar deze naven overgenomen heb en er nieuwe velgen op liet spaken. Om mijn eigen op zich  mooie wielen weer aan een ander over te kunnen doen.

Voel je hem al? Andere naaf.. met bijbehorende andere aandrijfbeugeltje..... Maar, ik heb het ook niet gecontroleerd.


Op het oog onschuldige aannames......  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 18:49 #1052 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Duidelijk brommie. Zoiets als de pot....... ;)
Maar de slijtage laat het gewoon zien.
De hoogte tov de teflon opnemer en de onderliggende ring klopt gewoon niet. Soms vergeet men ook de 2 ringen onder in het wormwiel huis.  Zelfde resultaat.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 23:41 - 29 nov 2018 20:16 #1053 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Soms vergeet men ook de 2 ringen onder in het wormwiel huis.  Zelfde resultaat.


En die shims zijn maar 0,4mm dik.. Ik heb vanmiddag dat spulletje wat beter bekeken.


Als je het formaat van de nokken van het wormwiel en de meenemerbeugel bekijkt, zou je denken dat de meenemer goed achter de nok van wormwiel haakt. In werkelijkheid is dat inhaken beperkt tot plm. 1,5mm (digitaal gemeten). De nokken van de meenemer zijn ook nog afgerond, dus die heeft van nature al de neiging om over de nok van het wormwiel heen te willen. Honda heeft het wellicht zo bedacht dat, als het wormwiel vastloopt, de meenemer zichzelf over de nok van het wormwiel tilt om schade te beperken.

Anyways, die tolerantie is zo achterlijk klein, en bij mij nog kleiner want opnemer heeft ook slijtage. Ik heb hier verder geen zin in, en Rubberhuis zit hier verderop in de straat. Dus heb ik, op de van mij bekende afrikaanse wijze, simpelweg een rubber ring van 1mm onder de meenemer gelegd. Hij haakt nu met een speling van 0,6mm achter hele nok van het wormwiel.


Rukding  :D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2018 18:50 #1054 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Toen ik dit blok overnam had de vorige eigenaar de motordeksels gepoten met 2K-lak. Het had goud-metallic moeten zijn, maar eigenlijk was het gewoon beige. Die linker begon al een poosje te blazen (lak te dik/te hard?) en de pakking steeds meer olie te zweten. Ik had nog een superrr net setje liggen van een RD04, maar, met wat krasjes. Het speelde al een tijdje, maar ik moest even wachten tot de oliewissel.

Dekseltje gespoten -Motip heeft exact de kleur- en ook het tandwieldekseltje.


Net echt  :)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2018 20:18 #1055 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nu de lettertnes nog ff inkleuren ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2018 21:39 #1056 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Heel fraai.
Ik ben begonnen met het demonteren van de kuip delen. Doel: checken en richting de onderkant van het contactslot. Gelijk wat bijlakken waar nodig, valbeugelbevestiging verbeteren etc. Ook tank eraf om bougies te vervangen en check 'overloop' slangen carburateur ivm lang starten na dagen stilstand....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2018 22:56 #1057 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Na 23 jaar sinds de fabriek was de achterremslang echt te zompig nu.

Piet bracht een cheapo stalen, die heb ik eronder gefrutseld. De originele slang is dikker en heeft een beschermhoes, dus dit dunne dingetje zat wat ruim in de klemmetjes op de achterbrug.

Rubberhuis is hier in de straat (bijna), dus met hunnie en hun plotter 2 doorvoerrubbers gemaakt die in die klemmen passen. Dan ligt die leiding ook niet meer los op de achterbrug te schuren.


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 17:10 #1058 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Voor het eerst in 6jaar de tank eraf gehaald. Tank was niet volgetankt.... Dat scheelt.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 17:14 #1059 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik heb nog nooit de bougies vervangen de afgelopen 6 jaar en 30dkm. Hoe lijkt deze? Welk type raden jullie aan?
Motor start moeilijk na enkele dagen stilstand...
Welke ontluchtingsslang moet dicht of anders ?.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 17:16 #1060 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
En deze smurrie... Niets aan doen denk ik. Een advies altijd welkom.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden