Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999

01 dec 2019 17:31 #1 door Alpaca
Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999 werd gestart door Alpaca
Als nieuwe motorrijder ben ik opzoek naar een Honda Transalp XL600V van de jaren 1994-1999.

Nog nooit op gereden, maar de verhalen over en uiterlijk van deze motor hebben mijn hart veroverd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 23:10 #2 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999
Persoonlijk vind ik dat een motor vooral prettig moet rijden, bij je rijgedrag en lijf (lengte) moet passen. Via b.v. Motoshare is het mogelijk om een oudere motor als een Transalp te huren, voor b.v. een dag of wat langer, en er eens rustig wat kilometers op te maken. Je kan er natuurlijk zonder ervaring eentje aanschaffen, via een motorbedrijf, Marktplaats of dit forum, maar dat is wel een relatief dure manier om te bepalen wat je na een paar ritten eigenlijk al weet, nl. of het ook jouw motor is. Groot voordeel is dat je er weinig op afschrijft, dus je kan ook de gok wagen, maar zie het volgende punt hieronder.

Een PD06 Transalp is een wat oudere motor en vraagt na aankoop vaak wat liefde. Bij de mijne was het balhoofdlager niet in orde en waren de remleidingen nog origineel (1995). Ik heb de lagers vervangen, nieuwe remleidingen gemonteerd en zowel rempomp als remklauw van nieuwe rubbertjes voorzien, en alles goed schoongemaakt. Dat was ook hard nodig, gezien de troep die er uitkwam. Meteen ook maar olie en oliefilter vernieuwd en een haperende remlichtschakelaar gerepareerd. Voor mij zijn dat leuke klusjes, maar een ander heeft er geen zin in of plek voor. Als je er eentje van een particulier koopt, is het in elk geval slim om deze te laten nakijken bij één van de clubdealers, mensen die deze motor goed kennen en niet de hoofdprijs vragen voor hun werk. Je kan ook een Haynesboek aanschaffen en zelf het gereedschap oppakken, als je handig bent. Een motor van een motorbedrijf is vaak duurder, maar meestal wel nagekeken op de belangrijke punten.

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt!

XL600VT PD06A PB-257M

02 dec 2019 12:07 - 02 dec 2019 14:48 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999
Ik heb na dertig jaar motorrijden vorig jaar afgelopen zomer voor het eerst een TA gekocht, voor het eerst een motor van deze 'soort'.
Kort gezegd: ik wou dat ik dat dertig jaar eerder had gedaan :-)
Ik heb nog nooit met zoveel plezier op een motor gereden als met deze TA.

Ik heb een Honda XL600V Transalp (PD06), een Honda NX250 Dominator (MD21), een Honda VFR750F (RC36/1) en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS (SC26).

02 dec 2019 12:58 - 02 dec 2019 13:09 #4 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999

Garfield schreef : Ik heb na dertig jaar motorrijden vorig jaar voor het eerst een TA gekocht, voor het eerst een motor van deze 'soort'.
Kort gezegd: ik wou dat ik dat dertig jaar eerder had gedaan :-)
Ik heb nog nooit met zoveel plezier op een motor gereden als met deze TA.

Naast de TA heb ik een BMW F800GS, en dat is in principe qua rijgedrag de betere motor, maar als je naar de prijs/kwaliteit-verhouding kijkt, en storingsgevoeligheid, dan wint de TA met een grote voorsprong. Als hij je past, kan je er de hele dag op rijden zonder een centje pijn. Je kan zonder probleem al je onderhoud zelf uitvoeren, zonder allerlei speciaal gereedschap of een laptop voor de boordcomputer, enzovoort.

XL600VT PD06A PB-257M

02 dec 2019 14:01 #5 door Alpaca
Beantwoord door Alpaca in topic Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999

Hans van der Made schreef : Persoonlijk vind ik dat een motor vooral prettig moet rijden, bij je rijgedrag en lijf (lengte) moet passen. Via b.v. Motoshare is het mogelijk om een oudere motor als een Transalp te huren, voor b.v. een dag of wat langer, en er eens rustig wat kilometers op te maken. Je kan er natuurlijk zonder ervaring eentje aanschaffen, via een motorbedrijf, Marktplaats of dit forum, maar dat is wel een relatief dure manier om te bepalen wat je na een paar ritten eigenlijk al weet, nl. of het ook jouw motor is. Groot voordeel is dat je er weinig op afschrijft, dus je kan ook de gok wagen, maar zie het volgende punt hieronder.

Goeie tip van Motorshare, die kende iknog niet!
Uiteraard moet een motor prettig rijden. Zelf heb ik een korte tijd op een TDM gereden, fijne motor met best wat power. Maar voor mij als beginneling best wel veel power om ontspannen te leren rijden.

02 dec 2019 14:29 #6 door Hans van der Made
Een tweedehands Yamaha Diversion is ook vrij beschaafd en kost zelfs minder dan een Transalp. Andere zit, iets meer voorover, en wat lager. De één wil een viercilinder, de ander liever een twin. Lekker allemaal uitproberen, leuke zoektocht :-)

XL600VT PD06A PB-257M

02 dec 2019 14:51 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999
Tja, daarom heb ik momenteel 4 motoren in de garage's staan en geniet ik van elke motor.
(En kan ik ook moeilijk afscheid nemen maar gelukkig kosten ze niet zoveel om te houden.)
Overigens geniet ik net zo hard van het sleutelen, ook dat doe ik al sinds dag 1 zelf - alles.
De gemene deler van mijn meercilinder motoren is overigens dat het allemaal Honda V-blokken uit de jaren '90 zijn.

Ik heb een Honda XL600V Transalp (PD06), een Honda NX250 Dominator (MD21), een Honda VFR750F (RC36/1) en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS (SC26).

02 dec 2019 16:35 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Gezocht Honda Transalp XL600V 1994-1999
:P
Geen enkele motorfiets zit zo goed in elkaar als een XL 6XX V
en waarbij de prijs /kwaliteits verhouding zo goed is verdeeld zodat je er met iedere beurs op weg rijdt en blijft rijden

TDM.= is leuk maar je moet hem op toeren houden en als dat sportief heet.. ieder zijn ding
De XJ is beslist een leuke motorfiets maar inderdaad.. je zit voorover en op de lange rit ga je dit merken

en ik ben van mening dat het vergelijk tussen de BMW en een Honda Transalp aangaande stuurgedrag meer iets persoonlijk is.

zeker met de technische mogelijkheden die de transalp bied is dit flink te verbeteren, en tegen een fractie van de meerrpijs die je neerlegt voor een exemplaar uit de heimat
motorrijden is meer een gevoelskwestie waar je je zelf het beste op voelt

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

03 dec 2019 23:12 #9 door Hans van der Made
Helemaal eens, Ad.

Ik had een (veel snellere) FZS600 Fazer met 95pk, maar onder de 6000 toeren was er geen lol aan, en daarboven begon het gejank. In veel opzichten een prima motor, maar doe mij maar een Transalp. Zal ook de leeftijd zijn ;-)

XL600VT PD06A PB-257M

Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden