Wegens omstandigheden aangeboden, NC700Xa in zeer goed onderhouden staat

18 sept 2024 09:24 - 18 sept 2024 09:54 #1 door Trigger
Ja, klinkt dramatisch he :-) maar dat is het gelukkig niet.

Ik heb deze motor al 5 jaar en ben er zéér content mee. Comfortabel, extreem zuinig, lekker veel opbergruimte (frunk!!!) en echt retebetrouwbaar. Zo blij ben ik er mee, dat ik er recent nog zeer groot onderhoud aan heb laten doen (factuur á 1000+ euro aanwezig) waarbij ik zelfs de knipperglaasjes liet vervangen omdat ze wat vaal werden. Maar... ik ben recent begonnen aan een carriereswitch en heb daarvoor een andere motor moeten aanschaffen, en 3 motoren voor de deur heb ik momenteel echt niet nodig. Omdat de derde een CB500 is in fabrieks-nieuwstaat is die ik nooit meer opnieuw zou vinden als ik die weg doe, is dus het lot op de NC700X gevallen.

Dus, wat krijg je dan?






De motor komt uit 2013 en ik heb hem (danwel via een dealer ter plaatse) van de eerste eigenaar gekocht, een politieman die ermee pendelde naar zijn werklocatie. Onderhoud werd altijd netjes bijgehouden maar dat moest vooral blijken uit de staat toen ik hem kocht, want veel historie kreeg ik er niet bij. Gelukkig is hij zo betrouwbaar gebleken als je mag verwachten van zo'n ding, hij verbruikt geen druppel olie en start altijd van de eerste keer. Sindsdien is de motor bij mijn eigen garage in de regio in onderhoud en die laat me regelmatig weten hoe 'strak' het ding erbij staat. We zouden er beiden niet over twijfelen deze motor te pakken als we vandaag naar een ander werelddeel moesten reizen.

Opties:

- Verhoogde Puig voorruit met deflector
- Oxford handvatverwarming
- Handkappen van Givi
- Kofferrek van Givi, met bijbehorende hard cases, top loading
- Topkofferrek van Givi, doch topkoffer nooit aangeschaft (volgens mij passen alle gangbare merken hierop)
- Hugger over het achterwiel (tegen modder en rotzooi)
- Middenbok voor eenvoudig onderhoud

*N.B.: de op de foto's aanwezige telefoonhouder blijft bij mij*

Wat is er recent nog onderhouden? Wel, zo'n beetje alles. Ik rij er heel vaak/veel op en wil dus dat hij er altijd goed bij staat. Bij het laatste grote onderhoud eind 2023 is onder andere vervangen:

- voorwiellagers
- alle filters/vloeistoffen
- vorkseals / vorkolie
- iridium bougies (kleppen ook gecheckt, behoefden geen stellen)
- complete kettingset, tandwielrubbers ook vervangen
- voorremmerij (schijf/blokken, rempompseal, inclusief klauwrevisie)
- achterrem blokken vervangen
- remvloeistof (deze machine heeft gecombineerde ABS)
- knipperlichtglaasjes

De banden zijn ~5 jaar oude Battlax van Bridgestone. Aldus de dealer in zeer nette staat en kunnen nog lang mee, hebben ook meer dan voldoende profiel. Accu en verlichting is ook gecontroleerd en goed, blok loopt als een naaimachine en de bak schakelt als nieuw. Al met al zou je vergeven kunnen worden niet te geloven dat het ding al bijna een ton gelopen heeft, behalve dan wat plekjes hier een daar, met name roest op sommige schroefkopjes en wat pitjes in de radiator en op de voorvorken.

Tankinhoud is 14 liter en zit, vrij uniek voor een motor, onder het zadel. Tanken doe je dan ook door de duoseat open te klappen. Dit konden ze doen omdat het ding zo krankzinning zuinig is. Ik heb er 1 op 30 mee gehaald... dat betekent dus dat je ~400km op een tank kunt rijden. In de praktijk heb ik het ding zelfs met 2 uur lang volgas rijden niet onder de 1 op 20 kunnen krijgen, zeer indrukwekkend vind ik dat nog steeds. Dat betekent dus dat je een heuze 'frunk' krijgt, een 'front trunk'. Waar je normaal benzine zou gieten kun je nu een volledige full-face helm kwijt. Dat vak is ook waar je het originele gereedschapssetje, instructieboek en onderhoudsboekje zult vinden, wat helaas maar tot 15k is afgestempeld :-).

Heeft deze motor dan geen manco's? Jawel: hier is de volledige lijst:

- de vlotter in de tank is fubar, dus de tankindicator werkt niet betrouwbaar
- de 'NC700x sticker' op de linkerzijde ontbreekt en de Honda sticker is beschadigd

B).

De motor heeft nergens noemenswaardige schade behalve gebruikssporen en bezit nog de originele, zeer stille fabrieksuitlaat. Er zit een gezonde grom in die nooit vervelend wordt en niet 'draagt'. Het ding draagt zijn gewicht heel elegant en is dan ook kinderlijk eenvoudig door de bochten te drukken. Laat je niet misleiden door de A2 classificatie met 'slechts' 47pk, ik heb veel krachtigere motoren proefgereden dan deze en was telkens weer onder de indruk hoe vlot deze NC is.


Proefrijden is uiteraard geen enkel probleem. De standplaats in regio Emmen, Drenthe. Afleveren elders in Nederland is in overleg en tegen vergoeding mogelijk. Ik vraag een prijs van 3000 euro voor deze motor. Onderhandelen mag naast het object, maar ik denk dat de prijs meer dan fair is.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A
Discussie gesloten.
18 sept 2024 09:26 #2 door Trigger
Ik heb geen idee waarom sommige foto's gekanteld zijn, ik heb ze hier recht op mijn desktop staan. Maar hier wat meer details:


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A
Discussie gesloten.
18 sept 2024 09:26 #3 door Trigger

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A
Bijlagen:
Discussie gesloten.
01 okt 2024 12:39 #4 door Trigger
Deze mag dicht, is verkocht!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden