Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)

30 juli 2022 16:55 - 30 juli 2022 18:55 #1 door The Headless Horseman
Mijn XRV650 Africa Twin (RD03) werd gestart door The Headless Horseman
Hoi allemaal,

Een maand of 2 terug heb ik de XRV van Ertje overgenomen en aangezien ik het plan heb (wat er van komt weet je nooit natuurlijk, maar de intentie is er :P ) om ‘m heel lang te houden, lijkt het me leuk in dit topic bij te houden wat ik er allemaal mee doe en beleef.

Eerst maar eens een plaatje:




Het bouwjaar is 1988.
De kilometerstand nu iets boven de 71.000km.

Waarom heb ik ‘m gekocht vraag je? Ehhhhm, omdat ik het zo ongeveer de gaafste Twin vind die er er is, mooier dan een RD04, mooier ook dan de meeste RD07’s. Eigenlijk is het jeugdsentiment, toen de Africa Twin uit kwam in 1988 reed ik al motorfiets, maar lag de interesse nog bij de sportievere motoren. In 1990 kocht ik mijn 1e Transalp, een Twin kwam domweg niet eens in beeld. Lang kon ik het niet betalen en nu....., ineens kwam deze op mijn pad en heb ik het maar gedaan :P

Kwa rijeigenschappen bied hij eigenlijk nauwelijks meer dan de Transalpen PD06 die we al hadden. Van alles nét een beetje extra hè: ietsje hoger, tikkie meer vermogen, wat langere veerwegen, een wat ruiger uiterlijk, dat is het zo ongeveer wel :)
En tóch vind ik het wel een aanvulling. Wat ik een fijn idee vind is dat het een Honda is, met een 52gr V-Twin blok, mij wel bekend. Oerbetrouwbaar, er gaat nooit iets (serieus) stuk, dat geeft een lekker gevoel B)

Wat wil ik er mee: Nou, voorlopig gewoon maar een beetje rijden, de motorfiets wat leren kennen zeg maar. Hij is in zijn leven niet gespaard, er is gewoon mee gereden. Hij is dus niet in showroomstaat, maar dat wist ik toen ik ‘m kocht, het past ook wel bij mij zo. Technisch is hij wel prima in orde.

Langzaamaan zal ik er optisch wel wat aan gaan doen, maar gezien ik ‘m lang ga houden kan dat met kleine stapjes :cheer:

Wat heb ik er tot nu toe mee gedaan: Niet zo heel veel eigenlijk, een paar ritjes mee gereden, een keertje goed gewassen, daar is hij al lekker van opgeknapt. Verder heb ik gelijk stuurverhogers geplaatst, dat vind ik een stuk lekkerder. 2cm kon er zo onder. En nog een houder voor mijn Garmin GPS60CSX navigatie op het stuur gezet. Voorlopig op batterijen, maar er ligt een stopcontact klaar om te installeren.

Zodra er zaken te melden zijn horen jullie het hier!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2022 20:58 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Zo leuk he zo"n RD03, nu ben ik een beetje jaloers :)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2022 21:38 #3 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Zeg Rene,
Het is alsof ik mezelf hoor praten. Houd ons allemaal op de hoogte s.v.p. Mijn RD03 heeft mij in ieder geval nog nooit (echt - behoudens een SR) in de steek gelaten en geniet er telkens met volle teugen van! Lekker touren en genieten, dat is wat je staat te wachten. Lijkt me leuk om te zien wat jouw vorderingen zullen zijn.
Groeten,
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2022 08:43 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Dank voor de reacties mannen :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2022 14:46 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Geweldig Rene, niet omdat het moet maar omdat het kan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2022 15:19 - 01 okt 2022 15:20 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Vanmiddag een stopcontact geïnstalleerd, voor de voeding van de Garmin (laat de eerste toerrit van de TCN maar komen B) ), maar ook om makkelijk een acculader aan te kunnen sluiten, zonder de zijkap er af te moeten halen :)

In de winterperiode zal de Twin niet zo heel vaak buiten komen (nu ook al niet trouwens :blink: ) dus dan zal de acculader er geregeld eventjes op gaan!








Lekker een old skool Garmin GPSMap60CSX er op :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2022 17:32 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Recent wat gesjopt bij ome Ali :P

Ik was niet heel tevreden met de zijstandaard. Zo te zien is er al wel eens wat aan gelast en geslepen. En er was maar een gek klein rond pootje overgebleven:




Bij neerzetten in gras of onverhard zakt dat er wsl snel in weg :(



Er is in China héél veel te vinden als je een verbreder zoekt, maar het is niet altijd duidelijk of het ook geschikt is voor jouw model. Dat was nu ook het geval. Na wat zoeken leek mij dat de zijpoot van een RD03 niet/nauwelijks verschilt van een 04 of 07 of zelfs van de Transalp. Kwa lengte waarschijnlijk wel, maar het plaatje onderaan lijkt identiek.
Dus (voor €13,- ofzo) de gok maar genomen en wat besteld wat eingenlijk voor een RD07 bedoeld is.

Dit kwam binnen:





De meegeleverde ventieldopjes (het was een setje) zat ik niet echt op te wachten, maar ze bleken van mooi alu gemaakt, dus tóch maar geplaatst. Op de voorvork in dit geval:





De zijstandaardvergroter pastte niet gelijk, maar na wat slijpwerk kreeg ik ‘m er netjes onder. Boutjes met een beetje loctite vast gezet. Ik denk dat dit wel gaat doen wat het moet doen:





Ik ben er iig blij mee B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2023 22:17 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Op de beurs had ik een TCN kentekenplaathouder gescoord, en vandaag er maar eens op geknutseld :cheer:





Jammer van de gaatjes in de plaat, daar moet ik tzt maar een keertje een nieuwe voor halen, hij is ook niet helemaal mooi vlak meer, maar voorlopig prima!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2023 19:51 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
De motorfiets had nog de originele voetsteunen. Op zich doen die wat ze moeten doen, maar ik had nog een setje Pivot Pegz liggen die eigenlijk geen dienst deden, dus die heb ik er vanmiddag op geknutseld :cheer:

Een stukje breder dan standaard, maar voorál geen rubber er op, als ik iets vervelend vind is het wel voetsteunrubbers :unsure: én deze voetsteunen kunnen naar voor/achteren kantelen, ook wel prettig als je staand rijd.

Ik ga hier wel gelukkig van worden B)



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2023 19:19 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Vandaag wat onderhoud gepleegd aan de Twin, het idee is om een ‘nul’ punt te hebben, van waaruit ik voortaan het periodieke onderhoud kan doen.

Wat heb ik gedaan:
- olie en oliefilter vernieuwd (olie die er uit kwam zag er overigens nog prima uit).
- carterplug met magneetje gemonteerd.
- luchtfilter & kast uitgestofzuigd, maar het was nog zó netjes dat ik het zonde vond om er een nieuw filter in te doen.
- de koelvloeistof ziet er ook nog netjes en schoon uit.
- de remvloeistof van beide remmen ververst. Van de voorrem zag het er nog best goed uit, van de achterrem niet :(






Ik vond het trouwens een béste klus om de carterbeschermer te verwijderen. Dat heeft ook wel te maken met de gemonteerde valbeugels. Zonder die beugels zal het wel makkelijker gaan. Nou zou je de olie moeten kunnen verversen zonder de beschermer er af te halen zag ik, maar dat lijkt me een knoeiboel worden ;) Doet iemand dat wel eens?

Verder ga ik eens kijken of ik een kofferrek van een Alp passend kan krijgen, de frames verschillen niet zo heel veel, dus wellicht lukt het :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2023 22:34 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Carterbescherming / valbeugels (de)monteren is meestal goed te doen zodra ze nog nieuw en onbeschadigd zijn maar oh wee als ze het één en ander hebben meegemaakt ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2023 23:47 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Ja psies, en laat dat nou nét het geval zijn bij de valbeugels die hier op zitten ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2023 21:03 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
De motorfiets stond nog op de heftafel, dus vandaag er ook nog maar eea aan gedaan!

Er zat een Laser uitlaatdemper op deze motorfiets toen ik ‘m kocht. Geen idee of hij legaal is, maar hij geeft iig een zéér beschaafd geluid, misschien nog wel stiller dan origineel.




Echt mooi kan ik ‘m echter niet vinden en bovendien schroeit ‘ie het knipperlicht weg :(





Nou hád ik op zolder nog een originele uitlaat voor een RD03 liggen :cheer:




Dus die heb ik er maar weer op gezet. Die uitlaat lag er al een jaar of 20 denk ik, wie wat bewaart.......:P


Dat monteren was nog niet zómaar gedaan. De vorige eigenaren van de motorfiets zijn niet heel kwistig met vet geweest, dus veel boutjes en dergelijke zitten gewoon rete-vast en het kost zo best wat moeite om lekker vlotjes te sleutelen. Zelf maak ik er altijd een gewoonte van om alles weer met het juiste vet in mekaar te schroeven, scheelt zoveel gedoe als het een volgende x weer los moet B)

Ook heb ik nog een blèrpijp liggen die er evt op kan, maar ik wil komende zomer nog een weekje naar de Alpen met deze Twin, dus dan lijkt het me beter met de originele te gaan.





Verder nog een knipperlichtje rechts voor vervangen, die hing op half 7, met een hoop ductape om het steeltje.
Die verschroeide aan de achterkant komt nog wel een keertje.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2024 16:53 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Het is al een poosje stil hier zie ik :P Veel is er ook niet gebeurd!

Op de Motorbeurs heb ik wel een mooi setje tassen van Mosko Moto gescoord voor de Twin B)
Het is een Reckless 80 set, zónder de 2x 4ltr Aux Pox, dan blijft er dus 72ltr bagageruimte over
Vandaag even pas gemaakt. Het past goed én staat ‘m erg mooi vind ik zelf:









Zo staat ‘ie klaar voor een mooi kampeer tripje in juli :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2024 22:18 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Fraai hoor, staat hem goed :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2024 10:24 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Hele mooie tassen.. kan dit nou zonder rek oid, of toch kans om je zijdeksels te beschadigen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2024 12:20 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Het heet Reckless inderdaad, wat met een kwinkslag betekent: zonder rack, en dus ook bedoeld is om zó over de motor te mikken, de straps vast trekken en klaar :)
Het idee van dit systeem is dat het vooral lichter is, maar ook dat je het zwaartepunt naar beneden brengt met de zijtassen. Allemaal beter bij het onverhard rijden. Bovendien goedkoper, want geen duur rek nodig B)

Er zit mooi zacht schuim aan de binnenkant, om de kappen, zadel en evt andere delen die het raakt te beschermen, maar als er vuil, zand en modder tussen komt gaat dat tóch schuren natuurlijk :(

Dus mijn plan is wel om er een folie op te plakken die de kappen beschermt. Bij de XRV tenminste, mijn kappen zijn in redelijke staat, die wil ik graag zo houden. Voor de Alpjes heb ik wsl nog wel een setje minder mooie liggen die wat mogen schuren :P

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2024 12:48 #18 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Zooooo René, das een knap setje hoor.
Alsof het voor de AT gemaakt is!
Ik heb er ook nog ff bij staan kijken, maar heb ze laten hangen voor een volgende geïnteresseerden ;)

Heb je nu meer, minder of evenveel bagage ruimte dan eerst?
Hoe dan ook; hier kan je nog LANG plezier van hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2024 13:04 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Ha Ralph :cheer:

We hádden al een setje Mosko Moto Reckless, maar dat is de 40ltr versie, waar dan nog 2x 2ltr tasjes op zitten, dus 44ltr totaal.
Dat had ik vorig jaar op de XRV zitten toen we naar TenKate gingen:







Met nog een tanktasje er bij kom ik daarmee aan iets van 50ltr inhoud. Dat is inderdaad wat krapjes voor de kampeeruitrusting. Dan moet het ook warm weer zijn :P

Nu dus wat extra bagageruimte met deze nieuwe set. Dan kan er ook wat kleding mee en een paar fatsoenlijke schoenen. Maar ook gereedschap en reserve binnenbanden bijv wil ik mee kunnen nemen. Tanktasje is dan niet meer persé nodig :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 05:10 #20 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Mocht je het “kleine setje” van de hand willen doen … ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden