Offroad met de AT?

12 apr 2013 19:07 #1 door hubris
Offroad met de AT? werd gestart door hubris
Ha clubgenoten,

Na het nodige sleutelwerk bij Berry Wichers en Ad Mies is het tijd om de brommer te gaan gebruiken waar hij voor gemaakt is; allroad rijden.
Afgelopen maandag heb ik daarmee een start gemaakt door de cursus van Bert Duursma te volgen. Met mijn AT durfde ik dat nog niet aan, maar na die dag ben ik er zeker van. Dit moet ook kunnen met de AT!

Door de fiets waar ik afgelopen maandag op heb gereden (BMW G650 GS) heb ik wel gemerkt dat een aantal zaken niet helemaal optimaal is aan mijn AT'tje. Zo zitten er nog rubbers op de stepjes, waardoor ik vrij hoog kom te staan. Ook is me opgevallen dat de stepjes van de AT vrij smal zijn. Daarnaast heb ik het gevoel dat het stuur wat te laag ligt om staand te rijden.

Op dit moment is mijn AT ook nog niet voorzien van valbeugels voor, maar deze heb ik bij Ad in de opslag liggen, dus die kunnen er redelijk snel op.

Nu vraag ik me af wat jullie hebben aangepast aan jullie AT's, TA's en Dero's om er lekker mee offroad te rijden. En wat is je daar aan wel/niet goed bevallen?

Thanks alvast voor jullie reacties!  ::)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2013 19:53 #2 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Offroad met de AT?
Als je serieus(er) offroad wilt rijden is het een goed idee om niet alleen je motor, maar ook je kleding aan te passen (bescherming!).

Zelf ga ik 1 a 2 keer / jaar offroad. Valbeugels, verhoogd stuur en rubbertjes van de standaard stepjes zijn voor mij voldoende.


Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2013 19:56 #3 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Offroad met de AT?
Hoe heb je je stuur verhoogd? Door het te draaien in de standaardbevestiging of heb je stuurverhogers ertussen geplaatst? :)

Qua kleding, waar moet ik dan aan denken?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2013 20:37 #4 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Offroad met de AT?
Aanpassingen aan de AT van Jomakra :

- 3 cm stuur verhogers (ga je hoger dan moet je kabels en leidingen aanpassen)
- Klap spiegels (als de originele afbreken dan sneuvelt je bevestiging)
- Doorlopende handkappen (binnenwerk van Alu)
- Progressieve vering voor en achter.
- Brede rallye voetsteunen
- Valbeugels (valbeugel) kofferrek)
- Goede navi (om de mooiste tracks te rijden)
- Offroad remblokken (die ook remmen met veel water en modder)

Persoonlijke bescherming :

- Bodyprotector (full = ook de armen) en jas waar de bescherming is uitgehaald
- Harde laarzen (cross)
- Knieprotectors
- Sterke dunne handschoenen (warm wordt het vanzelf)
- Nek protector
- Waterzak met drinkslang (met rijden verlies je veel vocht)

Nog aan te passen
- Allroad banden (beter zijn noppen)

Een stukje rijden kan bij mij altijd (in Limburg)

grtz,
marco

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2013 20:41 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Offroad met de AT?
Tja......, waar zal ik beginnen.......

1) offroad kan .... heel goed zelfs....
2) rij naar de beperkingen van de fiets (of berijder zelf)
3) en voor wat de aanpassingen betreft .... begin met de kleine dingen en leer ondertussen goed offroad rijden. Dan merk je meteen waar, voor jouw rijstijl, de beperkingen van je motorfiets gaan liggen. En dus weet je waar je kunt gaan aanpassen.

Maar bovenal.... denk inderdaad aan je eigen veiligheid en bescherming !!!

Mijn twin is verre van standaard. (Enige standaard is nog frame, achterbrug, motorblok, tank, zijkappen achter) rest is zo'n beetje aangepast.

Heb een hele serie artikeltjes geschreven voor in de transalper. Aanpassingen komen daar ook aan bod, maar voordat we bij die aflevering zijn duurt nog wel ff ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 00:05 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Offroad met de AT?
Must:

goede vering voor en achter (das voor op de weg al een must vind ik) en afgestemd op terrein rijden. Handkappen zijn erg fijn en voor mij moet het stuur omhoog anders kan ik niet lekker staan.

NOPPENBANDEN!

Verder hoef je niet zoveel aan de motor te doen eigenlijk. Niet om ermee te allroaden. Misschien je spatbord iets hoger monteren als je de bagger in gaat.
Het is geen cross motor, je kunt er wel een beetje mee crossen. Maar daarvoor moet je gewoon leren rijden en niet sleutelen.

Als je iets versleuteld wilt kun je het altijd vragen, daar niet van ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 22:12 #7 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Offroad met de AT?
Om een beetje te testen hoe het voelt op de standaardstepjes heb ik de rubbers er vanaf gehaald.

Wel lekker hoor, directere feedback van de motor. En qua stabiliteit is het echt een wereld van verschil. Maar ik weet nu ook meteen dat die bredere stepjes er moeten komen! Hoe werkt dat met maatvoering? Zijn alle stepjes universeel of zijn er specifieke (kantelende?) modellen die jullie me kunnen aanraden? :)

@ Robgoesdakar: Dan heb ik er nog een goede reden bij om héél lang lid te blijven van de Transalpclub. Wachten op je artikelen :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 07:50 #8 door Erzberg
Beantwoord door Erzberg in topic Offroad met de AT?

Maar ik weet nu ook meteen dat die bredere stepjes er moeten komen! Hoe werkt dat met maatvoering? Zijn alle stepjes universeel of zijn er specifieke (kantelende?) modellen die jullie me kunnen aanraden? :)


Dit zijn goede steps aan een schappelijke prijs - zoek op Ebay maar op steps voor een XR650 - dat past perfect.

http://www.ebay.com/itm/380614453548?item=380614453548&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item589e63a92c&vxp=mtr

Er zijn natuurlijk nog andere aanbieders van deze stepjes.

Erzberg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 08:24 #9 door arne
Beantwoord door arne in topic Offroad met de AT?
Ik kwam deze tegen. Nog net iets goedkoper. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 08:22 #10 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Offroad met de AT?

Ik kwam deze tegen. Nog net iets goedkoper. ;)


Besteld! ;)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 16:32 #11 door arne
Beantwoord door arne in topic Offroad met de AT?
Wel laten zien als je ze hebt. Ben benieuwd naar je ervaring ermee. Zit er over te denken ze ook te kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 20:04 #12 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Offroad met de AT?
De stepjes zijn binnen, sneller dan ik had verwacht.
Ik zal zometeen een paar foto's maken. Wat ik wel lastig vind is dat er geen bevestigingsmateriaal bij zit.

Als ik de huidige stepjes goed heb bekeken, dan zit daar iets van een splitpen doorheen. Kan ik die hergebruiken of moet ik daar nieuwe onderdelen voor aanschaffen?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 20:40 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Offroad met de AT?
Die zijn origineel van staal en in mijn geval brokkelde hij uiteen toen ik hem verwijderde... Het beste is eigenlijk altijd vervangen.
Als je een beetje stug ijzerdraad hebt werkt dat voor nood (of gewoon 40k km) ook prima. Waar wilt dat pennetje immers heen?

Maar ook die pennetjes willen wel eens krom gaan of inslijten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 12:49 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Offroad met de AT?

De stepjes zijn binnen, sneller dan ik had verwacht.
Ik zal zometeen een paar foto's maken. Wat ik wel lastig vind is dat er geen bevestigingsmateriaal bij zit.
Als ik de huidige stepjes goed heb bekeken, dan zit daar iets van een splitpen doorheen. Kan ik die hergebruiken of moet ik daar nieuwe onderdelen voor aanschaffen?


FF langs de fietsenmaker / motor- autogarage voor twee nieuwe exemplaren en je bent klaar. Dingen kosten geen r.k!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 19:13 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Offroad met de AT?
IK rijd geen off the road met mijn alp, te zwaar. Vroeger wel gedaan met Xl'len en Dr 400 Suzuki.
Het stuur heb ik 30mm verhoogd ivm nekklachten, heb standaard verhogers bij Louis.de (motorrad)in Duitsdland gekocht welke prima voldoen.
30 mm ging net, bij een transalp. Ik heb de gashandle, spiegels, schalelaars etc. 1.5 cm per kant naar binnen gezet, dan staan de leidingen een tikeltje minder strak. Komt wel bij kijken dat je nieuwe gaatjes in het stuur boren waar de nokjes invallen....
Ik weet niet hoeveel speling jij hebt met de lengte van jouw leidingen, als je 25mm verhogers neemt vermoed ik dat je het ''normaal'' kunt monteren.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 20:22 #16 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Offroad met de AT?
Splitpennen altijd vervangen, nooit hergebruiken!

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2013 10:04 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Offroad met de AT?
nieuwe gaatjes in een stuur boren zou ik niet doen, dat verzwakt het stuur weer. lijkt mij beter om de nokjes weg te halen en een stukje dubbelzijdig kleefband er onder voor het verschuiven. werkt bij mij al jaren prima.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2013 13:01 #18 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Offroad met de AT?
Nou, ik heb niet het idee dat ik groot gevaar loop hoor!
Zeker omdat ik er geen off the road  meer rij dus dat stuur van mij krijgt geen ''opdonders'' te verwerken...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2013 13:39 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Offroad met de AT?
Sandra en Tuur hebben vanuit hun eigen standpunt allebei gelijk. Ik heb het toen ik m'n stuur verving zekerheidshalve inderdaad ook op Tuur z'n manier gedaan.

Een wat meer enduro-stuur (rechter naar voren toe gebogen) is op den duur ook wel fijn. De stuurklemmen van een Twin staan al naar achter en als je gaat verhogen word dat nog meer. Ook zijn de stuureinden standaard naar achteren gebogen. Als je dan veel gaat staan, zitten je handen zomaar 5-8cm (nog) meer naar je toe en dat komt de rij-eigenschappen en bedieningsgemak niet ten goede.

Zelf heb ik SW-Motek verhogers met een hoek + 3 cm (6 cm totaal). Deze speciaal gevormde verhogers zetten het stuur direct boven de originele montagepunt. Dat, in combinatie met een enduro stuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2013 13:55 #20 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Offroad met de AT?
Heb je daar foto's van Brombeer want ik heb nu al het gevoel dat het stuur vrij dichtbij staat.

En ik dacht dat op te lossen door het stuur zelf iets te kantelen, maar ik had niet nagedacht over de 'nokjes' in de bedieningsonderdelen waardoor ik deze niet zomaar een stukje kan draaien. Een slimmere oplossing is dus welkom! :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden