Op zoek naar wijze raad

13 nov 2025 13:45 #1 door Jesse
Op zoek naar wijze raad werd gestart door Jesse
Beste Alpfanaten,

Nieuw lid en nieuwe transalpbezitter hier. Een aantal maanden geleden heb ik een Transalp 600 uit 1990 gekocht met zo’n 45.000 mijl (ruim 70.000km) op de teller. De eerste 2.000km heb ik probleemloos kunnen rijden, daarna begon een vervelend bijgeluid. Wanneer de motor accelereert (moet werken) komt er een hard ploffend geluid uit het blok. Voor mijn lekenoren klinkt het als een lekke pakking. Als ik naast de motor ga zitten en goed gas geef, lijkt het niet bij de koppakking weg te komen, maar ergens bij de achterste cilinder (zie filmpje). Ik durf niet te zeggen of het geluid altijd van exact dezelfde plek komt.

In vermogen merk ik overigens geen verschil. Ik heb de compressie gemeten en ook dat is volgens mij goed (voor: 11,4 bar, achter: 10,9 bar). Er zit wel wat kleurverschil in de bougies (zie foto, links is achterste cilinder, rechts is voorste cilinder).

Op een warme toerdag is de motor twee keer uitgevallen tijdens filerijden op de snelweg wat gepaard ging met witte rook uit de uitlaat en het blok zelf. De koelvloeistof lijkt echter niet in pijl gedaald. De tweede keer wilde motor pas weer aan na een tijd afkoelen. Tot slot is nog het vermelden waard dat de motor naar mijn idee redelijk wat olie lijkt te gebruiken. Enkele weken geleden heb ik een oliebeurt gedaan en het voorgeschreven aantal liters in het blok gegoten. 560 kilometer later heb ik ruim 400 milliliter olie bij moeten vullen.

Iemand enig idee wat het kan zijn op basis van dit verhaal? Alle hulp is welkom. Veel dank alvast voor het meedenken!

Vriendelijke groet,
Jesse
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2025 17:08 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Op zoek naar wijze raad
Compressie is prima.

Geluiden zijn altijd wel een dingetje.
Als je het ook hoort als je niet rijdt, dan zit het in ieder geval niet in de aandrijving. (Veel geluiden bij belasting komen voort uit slijtage van, of verkeerd gespannen kettingset). (Overigens geen filmpje in je post terug te vinden)

De bougies zien er zo niet heel erg slecht uit. (Je hebt er overigens 4 voor het geval je dat niet wist.) Maar mogelijk dat de carburateur wat afstelling kan gebruiken.

Uitvallen is natuurlijk wel een dingetje. En witte rook zou duiden op vocht.... en dat is niet echt goed, maar je zegt ook dat het 'uit het blok' kwam ?? Waar ??
Hoe staat het met de temperatuur van de koelvloeistof, en springt de ventilator wel aan ?
Bij het controleren van je koelvloeistof niveau kijk je dan in het reservoir of in de radiateur zelf ? Bij voorkeur in de radiateur zelf kijken of daar het niveau nog op peil is.

Controleer ook eens of je geen valse lucht trekt. ( Wat remreiniger rondom de rubbers van de carburateur op het blok spuiten en kijken of dat een significant effect heeft op het toerental)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

23 nov 2025 19:31 #3 door Jesse
Beantwoord door Jesse in topic Op zoek naar wijze raad
Dank voor de snelle reactie! Mijn antwoord liet even op zich wachten omdat ik wat problemen had met inloggen op het forum. Het bestandstype van het filmpje werd blijkbaarniet ondersteund, dus ik heb er even een youtubelinkje van gemaakt: youtube.com/shorts/o-nf6prp5-M?si=8QjtYrvBrRg4c60a

Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik niet wist dat er vier bougies waren. Gelijk maar even werk van maken om de andere twee ook te vervangen.

Waar de witte rook precies vandaan kwam, durf ik niet te zeggen. Al peddelend naar de vluchtstrook kon ik er niet meer van maken dan 'uit het blok'.

Op de vragen over het koelvloeistof moet ik ook het antwoord schuldig blijven. Vooralsnog alleen het niveau gecontroleerd bij het reservoir inderdaad. Ga op korte termijn even naar de radiateur en de vloeistof zelf kijken. Dan ook gelijk even de valse lucht test doen. Heb niet het idee dat ie daar last van heeft, maar uitsluiten is beter dan aannemen.

Nogmaals dank, ik ga een aantal dingen testen!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden