Vraag mbt soloreis

05 mei 2013 17:20 - 06 mei 2013 15:20 #1 door a2i2
Vraag mbt soloreis werd gestart door a2i2
Hallo,

Ik ben besloten om binnen de komende maanden een soloreis te maken van Tanger (Marokko) naar Merzouga (Marokko), en hopelijk terug, volledig op asfaltwegen. Ongeveer 1200 km heen en terug.

Alleen heb ik één vrees en dat is dat ik met een lekke band kom te zitten, in the middle of nowhere. Ik heb geen verstand van banden repareren of vervangen.

Ik heb vrijwel nieuwe banden op mijn TA600'99 (Bridgestone TW47 G 90/90-21 TT 54S, Bridgestone TW48 G 120/90-17 TT 64S).

Moet ik nog zorgen maken of niet?

Dank!
Aziz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2013 18:40 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Vraag mbt soloreis
Bib mousse in de band ipv binnenband!
Succes!
p.s. Kijk uit met zomaar foto's maken daar, dit wordt niet altijd gewaardeerd!!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

05 mei 2013 19:14 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vraag mbt soloreis
Of gewoon plaksetje kopen en via joeptjoep kijken hoe het moet (altijd meerder filmpies bekijken voor het complete verhaal. Dan thuis oefenen. Tips:

1 Markeer band en velg ivm blancering
2 Bandenvet (er zijn tubes voor onderweg maar margarine afwasmiddel ed werkt ook)
3 Iig 1 grote stevige bandenlepel en twee kleinere
4 Velg bescherm dingetjes voor wanneer je op een gaaf uiterlijk valt  ;)
5 ventiel doortrek touwtje kan handig zijn

Gr,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

05 mei 2013 19:32 #4 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Vraag mbt soloreis
En mocht het dan niet lukken, dan kijk je gewoon hulpeloos om je heen en laat je je bandje door die lui daar plakken.  ;D
Het is Marokko maar, komt wel goed. Zeker als je verhard rijdt en Tanger - Merzouga is een redelijk bevolkt gebied, daar komt vanzelf wel iemand langs.

Maar voor je eigen gevoel: youtube filmpjes kijken, dan de boel lostrekken en zelf een dikke binnenband erin leggen. Als dat lukt moet het goedkomen, toch?

05 mei 2013 19:44 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vraag mbt soloreis
Je bent daar nergens alleen volgens mij. Sta 10min stil en je staat met iemand te babbelen over Ajax (jammer dat ik daar dan weer niets van weet).

;D

05 mei 2013 19:57 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vraag mbt soloreis
Ik zou met BIB mouse oppassen met rijden over asfaltwegen op hogere snelheid in een warme omgeving.
Beetje kunnen sleutelen is toch wel handig als je solo zo'n trip gaat maken lijkt me  ;)
Maar goed je kunt natuurlijk ook onvoorbereid op pad gaan en afwachten wat er zo al op je pad komt, is wel zo avontuurlijk.

05 mei 2013 20:01 #7 door Remmie
Beantwoord door Remmie in topic Vraag mbt soloreis

Tips:
1 Markeer band en velg ivm blancering
2 Bandenvet (er zijn tubes voor onderweg maar margarine afwasmiddel ed werkt ook)
3 Iig 1 grote stevige bandenlepel en twee kleinere
4 Velg bescherm dingetjes voor wanneer je op een gaaf uiterlijk valt  ;)
5 ventiel doortrek touwtje kan handig zijn

- Dikke binnenbanden willen ook helpen. (niet zwaar beladen over de snelweg jakkeren uren lang, Binnenbanden worden dan erg warm).
- Reserve binnenband(en)  Travel je light dat 1 binnenband 19” past zowel voor als achter (wel met pijn, maar het gaat.)

Lek rijden gebeurt altijd, als het niet uitkomt.

Remmie  :)

Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

05 mei 2013 21:01 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vraag mbt soloreis
indien je het wenst mag je ook komen oefenen bij me.
ps als er meerdere willen komen oefenen mag dat ook,

we hebben dat wel eens meer gedaan :D

05 mei 2013 21:18 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vraag mbt soloreis
Als je alleen verharde wegen gaat rijden, geen mousse banden monteren. Deze zijn leuk voor in het terrein, en dan ook eigenlijk alleen maar voor de wedstrijd rijders. (Zeker als je bedenkt dat zo'n band bijna net zoveel als een buitenband kost. Op asfalt houdt het ook nog eens in dat het rijgedrag duidelijk anders is, en de band dusdanig warm wordt dat je zo'n mousse maar 1x  kunt gebruiken.

Ik zou gewoon zeggen dat je het een paar keer gaat oefenen. Op zich is het helemaal niet zo lastig.

Maar niet alleen het banden plakken oefenen, maar ook hoe je 'creatief' je motor los van de grond krijgt om je wiel eruit te kunnen halen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

05 mei 2013 21:51 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag mbt soloreis
Hoi Aziz,

Alleen heb ik één vrees en dat is dat ik met een lekke band kom te zitten, in the middle of nowhere. Ik heb geen verstand van banden repareren of vervangen.

Schoenmaker, blijf in dat geval bij je leest. Je kunt vertrekken zonder dat je dit kunt. Banden lepelen vereist enige ervaring en die moet je niet daar 's-zomers (40+ gr/C) op willen doen. Dat kun je beter aan een ander over laten dan, daar.

Het grootste risico op lek rijden daar, is als je stiekem 'offroad' gaat rijden in de berm naast het asfalt. Immers, da's HEUL spannend en relatief onschuldig - NOT, alle rotzooi ligt juist in die berm! Niet doen dus.

Bib mousse in de band ipv binnenband!

Nee echt niet! BIB-mousse is kwa levensduur te onbetrouwbaar. 's-Zomers is het asfalt daar boven de 70 gr./C en daar komt bovenop de wrijving op het asfalt. Ze zijn voor onverharde omstandigheden gemaakt. Kapotte BIB smijt je weg, maar zolang je biba niet gescheurd is, kun je hem eindeloos vaak (laten) plakken!

p.s. Kijk uit met zomaar foto's maken daar, dit wordt niet altijd gewaardeerd!!

Nee hoor dat kan overal prima. Bij twijfel (vrouwen) gewoon even netjes vragen.

En mocht het dan niet lukken, dan kijk je gewoon hulpeloos om je heen en laat je je bandje door die lui daar plakken.  ;D
Het is Marokko maar, komt wel goed. Zeker als je verhard rijdt en Tanger - Merzouga is een redelijk bevolkt gebied, daar komt vanzelf wel iemand langs.

Precies!

Je bent daar nergens alleen volgens mij. Sta 10min stil en je staat met iemand te babbelen over Ajax

Helemaal waar! Ik heb wel eens stil gestaan met woestijn zover het oog strekt, maar binnen enkele minuten staan er 5 kinderen en een militair om je heen. Hulp is daar overal!

Maar goed je kunt natuurlijk ook onvoorbereid op pad gaan en afwachten wat er zo al op je pad komt, is wel zo avontuurlijk.

Mee eens. Zolang je niet de ongebaande paden betreedt is dat een prima uitgangspunt.

- Dikke binnenbanden willen ook helpen. (niet zwaar beladen over de snelweg jakkeren uren lang, Binnenbanden worden dan erg warm).

Dikke biba's monteer je doorgaans ter voorkoming van 'snakebite' (lek rijden op de velg zelf). Maar, Aziz wil alleen maar op het asfalt blijven. Een nagel gaat gewoon dwars door je dikke biba, zoals ook jouw foto laat zien. Een dunne biba loopt minder wrijvingswarmte op en zal op asfalt het langst meegaan.

- Reserve binnenband(en)  Travel je light dat 1 binnenband 19” past zowel voor als achter (wel met pijn, maar het gaat.)

Da's een prima oplossing, maar echt voor de gevorderden. Je moet dan op en lage spanning gaan zitten want die niet passende biba is anders binnen de kortste keren weer aan gort. Lage spanning >> veel frictie>> band word heel warm>> kapot. Hoge spanning>>vóór rek je hem te ver op/achter zit die opgevouwen>>band ontploft.

Marokko, langs het asfalt, is mooi, groot en al voldoende avontuurlijk. Al ben je nog zo goed voorbereid, je kunt er op allerlei manieren panne krijgen. Maar het is een goed bevolkt land, de mensen zijn er aardig en behulpzaam en ieder probleem waarmee je wordt geconfronteerd zal met tussenkomst van de lokale bevolking kunnen worden opgelost.

Zoals V-twin en anderen hier opperen, het draagt bij tot je avontuur! Probeer niet alles te ondervangen maar denk simpel. Als je geen banden kunt plakken, zoek je daar iemand om het voor je te doen. Dan hoeft er geen gereedschap en materiaal voor mee >>scheelt ruimte, gewicht en budget. Een band plakken kost 15 Dirham (E 1,50 !) Je zet juist zo de deur open naar avontuur zonder dat je onbezonnen bent. Bedenk dat ook in Marokko iemand wel eens een lekke band heeft en die lost dat op dezelfde manier op, zoals jij straks.

Veel plezier,

Brom

05 mei 2013 23:58 #11 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Vraag mbt soloreis
Veel advies, dank daarvoor.

Ik ga dan voor een binnenband, en van tevoren een beetje rondkijken op youtube hoe dat allemaal is z'n werk gaat. Ook instructievideo's opslaan op mijn iphone als ik ergens zonder internetverbinding kom te zitten.

Ik ga alleen, met een volbeladen maar zo-licht-mogelijk 3-delig kofferset. Rijden enkel op asfalt met nieuwe banden en binnenbanden denk ik dat ik nergens zorgen hoeft te maken, toch?

06 mei 2013 00:09 #12 door a2i2
Trouwens, is er iemand geinteresseerd om mee te gaan??  ;D

06 mei 2013 09:24 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vraag mbt soloreis
Gewoon gaan rijden. Kans op een lekke band is in Nederland nét zo groot. Ga vooral genieten en je niet bij voorbaat zorgen maken over dingen die mogelijk kunnen gaan gebeuren; neem gewoon een extra binnenband mee en let bij vervanging er op dat het ventiel wél goed geborgd wordt.

Je hoeft écht niet een sleutelexpert te zijn. En idd... maak gebruik van Ad zijn aanbod voor een lesje!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

06 mei 2013 09:50 #14 door Floor
Ik weet niet wanneer je gaat, maar ergens tussen half juli en half augustus rijden wij er ook rond met drie alpen en een auto (Een ander familielid: 'bah, op de motor? Ik wil niet op de motor, ik wil met de autooooooo.' 8)  ;D). Als je ook in die periode gaat en echt wat hebt, kunnen wij ook helpen.

06 mei 2013 10:25 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vraag mbt soloreis

tussen half juli en half augustus rijden wij er ook rond met drie alpen

Mag je wel opschieten met sleutelen  >:D >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

06 mei 2013 10:35 #16 door Floor
Nee hoor, de vering zit er onder. Bagage erop en klaarrrrr. Moet alleen nog even oliewissel (rem- en motorolie) en banden ed. Na de vakantie zet ik de boel pas over, mocht hij om de een of andere reden mankementen gaan vertonen, heb ik er daarna iig gewoon rustig de tijd voor om ze eruit te halen (uh, en na het rallietje wat ik er in september mee ga rijden).  :angel:  ;D

Ik weet nog wel iemand anders die even vaart moet gaan maken... he Pim?  ;D  >:D

06 mei 2013 15:23 #17 door a2i2

Ik weet niet wanneer je gaat, maar ergens tussen half juli en half augustus rijden wij er ook rond met drie alpen en een auto (Een ander familielid: 'bah, op de motor? Ik wil niet op de motor, ik wil met de autooooooo.' 8)  ;D). Als je ook in die periode gaat en echt wat hebt, kunnen wij ook helpen.

Ik denk niet dat ik kan wachten tot juli. Niet alleen druk op het werk, maar te veelst te warm voor een lange motorreis. Ik denk momenteel aan eind van deze maand.

06 mei 2013 23:07 #18 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vraag mbt soloreis

Ik denk niet dat ik kan wachten tot juli. Niet alleen druk op het werk, maar te veelst te warm voor een lange motorreis. Ik denk momenteel aan eind van deze maand.

Als het je om het vermijden van de warmte gaat... ben je al (veel) te laat. Moet je echt maart / uiterlijk begin april zijn.
Ben halverwege mei van Algeciras (zuid Spanje, ferry naar Marokko) terug naar NL gereden en had plaatselijk in de Extremadura al 45 graden+ !

De Atlas valt mee, maar je moet d'r wel eerst naar toe... Ik zou opteren op het najaar (oktober). Of het (vroege) voorjaar van 2014.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

07 mei 2013 07:06 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraag mbt soloreis
Ik heb 100000km gereden met de tw47/48 en nooit lek gereden. Maar volgens de kenner is het wel een moeilijke band om er met de hand af en op te leggen vanwege de zeer stugge zijkanten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

07 mei 2013 20:23 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag mbt soloreis
Slijtvast bandje dan, Tuur  ::)

:P

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden