Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?

31 dec 2019 08:52 #1 door Trigger
Honda NC - spirituele opvolger van de Alp? werd gestart door Trigger
Heren en Dames,

ik wil geen hele discussie starten zoals destijds met de CB500X is gebeurd, maar ik ben voornemens mijn Alp dit jaar te vervangen voor een Honda NC700x.
Dit doe ik puur uit praktische overwegingen, ik rij heel veel kilometers, vaak langere afstanden, wil als het even kan nog lagere 'running costs' maar iets meer comfort en met 2 ton op de teller is de Alp toch wel op leeftijd gekomen (bouwjaar 1988 immers). Ik heb haar altijd goed onderhouden maar het trilt toch allemaal iets teveel tegenwoordig en milieutechnisch gezien vind ik dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen gezien mijn kilometrage.

Nu is er nooit meer een nieuwe Alp gekomen na de 700, en de NC bestaat al sinds 2012.

Wat vinden jullie, moet/kan ik met de NC700x nog lid blijven van de club? Ik mis die 25 euro niet maar regels zijn regels natuurlijk B).
Ik zal nog steeds offroad blijven rijden maar dat doe ik voortaan met een voor dat doel aangeschafte Honda XR600R uit 1988.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2019 13:07 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Lid blijven kan sowieso!
Er zijn wel regels over het meerijden met de clubritten. Er is al het nodige over geschreven en de regels zijn ook vrij duidelijk. Kort door de bocht, meerijden kan in principe niet. Wordt de soep zo heet gegeten? Valt vast erg mee. Maar ik begrijp het wel want het wordt anders een wildgroei aan wat wel meerijdt.

Overigens ben ik, net als destijds, wel voorstander van het toevoegen van de Honda NC's (700 en 750). Maar dat is een andere discussie :P
Ennuh... zo'n NC.. Hij rijdt heerlijk en bizar zuinig! Ik ben er heel blij mee, maar mn Twin blijft nog steeds ernaast. Voordeel is dat de club dan helemaal niet een discussie is :lol:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2019 13:16 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Ik heb geen mening over het al dan niet mee mogen rijden en dat soort dingen.

Ik denk wel dat die NC een bizar fijne en praktische motor is. Niet heel erg geschikt voor offroad maar voor de rest: comfortabel, zuinig en heel praktisch als ik alle Youtube filmpjes mag geloven.

Veel plezier ermee !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2019 15:03 #4 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Tja, ik heb gewoon geen ruimte voor drie motoren :). De XR in de achtertuin en de 'kilometerbuffel' in de voortuin. Beiden zijn non-negiotable, de XR is geweldig om mee te rijden offroad, leuker dan de Alp. Als ik ooit meer ruimte heb voor wél drie motoren betwijfel ik nog steeds of er een AT zou komen. Ze zijn mooi, maar ook duur. En nog steeds een compromis tussen wat ik met twee aparte motoren veel beter kan.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2020 10:27 - 05 jan 2020 14:38 #5 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Een NC700X zal nooit geen 100% allroadfiets worden maar een gravel- of bospad hoef je niet te schuwen.

Aankleden kan ook goed. Kost wat maar dan rijdt je wel met een unieke fiets :

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2020 11:57 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Je video doet t niet.

Mij lijkt zo'n CB500X ook wele en leuk startpunt voor een custom reis enduro. Die zijn niet erg duur ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2020 16:47 #7 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Nee, maar prijzen van de CB500x liggen nagenoeg gelijk aan die van de NC700x en daarvoor krijg je niet persé iets 'extra'. Verbruik is ook niet beter ofzo.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2020 16:57 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Hier het linkje:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2020 15:13 #9 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?

Trigger schreef : Nee, maar prijzen van de CB500x liggen nagenoeg gelijk aan die van de NC700x en daarvoor krijg je niet persé iets 'extra'. Verbruik is ook niet beter ofzo.


Op papier zie ik 20+ kg verschil, maar of je dat voelt kan een ander beter beantwoorden :)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2020 09:42 #10 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?

Timy schreef : Hier het linkje:


Dank Timy 👍

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2020 20:23 #11 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Denk wel dat een NC 700/750 wel een spirituele opvolger is van de oer transalp. het zij dat het wel meer een ideale commuter motor is geworden.

jammer dat het geen clubmotor is, het zou de club interessanter maken voor veel mensen , daar de nieuwe Africa twin gewoon best wel aan de prijs is , en de andere club motoren best wel op leeftijd komen .

en dingen als ABS , en injectie zijn wel erg fijn , moderne banden maten is ook handig.

ben geen lid meer omdat ik geen africa twin RD07 heb, maar al een paar jaar BMW rij , maar ik hang hier af en toe wel rond.
En als ik weer een Honda koop zeker een NC zou ik vaker komen en als het een club motor word , weer lid

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 22:09 - 24 feb 2020 22:10 #12 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
heb alle bij gereden en de alp 700 verkocht
na de cb 500x 2013 en nu de 2019
voor mij is de 500 zeker gelijkwaardig aan een alp 600-650
en meer dan genoeg vermogen :)
misschien een paar spaak wielen maar niet echt nodig
rij meer op straat dan in de drek en gaten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2020 18:28 #13 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Vandaag proefgereden met de NC750X DCT.

Resultaat is dat ik de DCT laat liggen. Het opschakelen gaat erg soepel en is bijna verslavend goed, gecombineerd met een koppelkrachtig blok zit je letterlijk binnen no-time op de 100+ en het gaat allemaal zo smooth...

...maar dan gaat ze terugschakelen en dat is echt een bak (haha) ellende. Meer dan niet is het schakelmoment ongelukkig gekozen (tja, automaat) en komt de koppeling daarbij heel plots op waardoor je een plotseling remvertraging heb (vanwege de sterke compressie op het blok). Vervelend op de rechte stukken, maar ronduit hinderlijk bij bochten en manoeuvres.

Ik wilde de DCT geweldig vinden maar heb toch besloten voor een hand(voet?)bak te gaan.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2020 19:31 #14 door alain
Beantwoord door alain in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Beste Sven, ik vernam op de beurs dat je best een van de sportmodi gebruikt.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2020 21:32 #15 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Ik heb alle modi geprobeerd. Ik kon op geen enkele manier een eenduidig betrouwbare manier van terugschakelen vinden.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2020 22:12 - 08 mrt 2020 07:29 #16 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Op de DCT kan je ook eenvoudig handmatig terugschakelen. Werkt top! Zit een knoopje voor.
Gebruikte ik voor de rotondes omdat hij de neiging heeft om op de rotonde te terug te schakelen. En dat is zoals je aangeeft wel erg onhandig.

Overigens is een manuele NC ook prima. Mn pa heeft de DCT zodoende mn ervaring daarmee maar heb zelf de manuele versie. Voor mijn beleving iets meer..beleving :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2020 10:08 #17 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?

Timy schreef : Op de DCT kan je ook eenvoudig handmatig terugschakelen. Werkt top! Zit een knoopje voor.
Gebruikte ik voor de rotondes omdat hij de neiging heeft om op de rotonde te terug te schakelen. En dat is zoals je aangeeft wel erg onhandig.

Overigens is een manuele NC ook prima. Mn pa heeft de DCT zodoende mn ervaring daarmee maar heb zelf de manuele versie. Voor mijn beleving iets meer..beleving :P


Ja, dat hebben meer mensen voorgesteld. Dat is nog niet het grootste probleem. De grootste ergernis is dat je ook mét de knopjes géén invloed hebt op hoe er geschakeld word, en ik doel dan specifiek op het op laten komen van de koppeling. Dat kun je langzaam doen, snel, of 'instant'. En dat laatste doet de DCT bak soms: hij laat na het terugschakelen de koppeling heel plots opkomen waardoor je een duik in de voorkant krijgt. Tuurlijk, als je zelf op het knopje hebt gedrukt verwacht je het enigzins (minder erg dan wanneer het je verrast) maar subtiel is het zeker niet. En dat vind ik niet goed genoeg voor een optie waar je toch 1000 euro meer voor betaalt.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2020 10:16 #18 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Ik begrijp dat ik mee zou moeten gaan met de tijd, echter een automaat op een motorfiets is het voor mij niet. Wel proefgereden op een AT met DCT maar zoals hierboven beschreven schakelt die, ongeacht de rijmodi, nèt even te vroeg of te laat naar mijn zin. Natuurlijk kan je besluiten om dan zelf met de flippers te schakelen maar wat is het nut dan van een DCT?

De naam zegt het al AUTOmaat. Daar hoort die ook in te zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2020 10:32 #19 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Ik heb de DCT overwogen omdat de motor toch voor 95% voor zakelijk verkeer ingezet zal worden, en het dus vooral veel cruisen en filefilteren zal zijn.
Ook omdat het iets nieuws is, en mijn ervaring met underpowered leasewagens is dat een automaat het minder vervelend maakte om met beperkt vermogen steeds te moeten schakelen om bij te blijven. De motor word echt gewoon als kilometervreter ingezet en niet voor plezierritten, waarvoor ik toch voornamelijk het terrein opzoek en waarvoor ik een andere motor heb.

De enige reden dat ik er toch vanaf zie is die issues bij het terugschakelen. Opschakelen was echt geweldig en zeker vanaf het stoplicht wegrijden is verslaven door de combinatie van heel veel koppel en boterzachte overgangen.

Ik ben dus nu druk op zoek naar een geschikte witte 700 of 750X voor een nette prijs.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2020 11:24 #20 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Honda NC - spirituele opvolger van de Alp?
Nijzing in Emmen heeft een mooie staan. Geen idee wat jouw budget is natuurlijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden