Noorwegen, tips?

11 juni 2014 14:30 #1 door EelkoL
Noorwegen, tips? werd gestart door EelkoL
Vrijdag vertrek ik met 2 vrienden (mijn TA600, 1 TA650 en 1 XT600) voor een dag of 8, elke dag rijden, verhard of grotendeels verhard.

We twijfelen momenteel tussen Alpen en Noorwegen. Alpen zou bv de Route des Grandes Alpes worden, maar die heb ik al een keer gereden en ik ken die omgeving vrij goed.
Noorwegen lijkt me ook heel mooi, ben vorig jaar en een paar weken geleden in Schotland geweest en wil het graag eens vergelijken.
Als ik de foto's van Bernard op facebook zie krijg ik alleen maar meer zin.

Wie heeft er tips voor Noorwegen? En specifiek:
- Als we naar de westkust willen, is dan de boot Hirtshals - Kristiansand de beste keuze, of kunnen we beter Kopenhagen - Malmö - Oslo nemen en dan de RV7 van Oslo naar Bergen?

Thnx! Eelko

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2014 15:23 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Noorwegen, tips?
Vergis je niet in de afstanden. Over de weg (Copenhagen, Malmo, Oslo) is vanaf Utrecht pakweg 1400km. Dat is ongeveer dezelfde afstand als Utrecht - Nice. Naar de veerboot in Hirthals is nog steeds bijna 1000km.

Als je maar 8 dagen hebt, zou ik voor die laatste optie kiezen (Hirthals-Kristiansand). Dan doorrijden naar Bergen (westkust) dan via Geilo terug naar Larvik en weer met de boot naar Hirtshals. Via Hirtshals weer terug richting Utrecht, met een iets andere (snelweg)route, kom je denk ik al snel op 3500km.

300-400km per dag is in Noorwegen fors en naar mijn persoonlijke smaak eigenlijk teveel. Je zult aan veel mooie dingen voorbij moeten rijden om je dagafstand te halen.

Ik zou er dus even goed over nadenken ;)

“Never Stop Exploring”

11 juni 2014 15:41 #3 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Noorwegen, tips?
Dank! Van een collega hoorde ik dat de rit over land niet mooi is tot aan Göteborg.
Even een flinke afstand over de snelweg op de eerste en de laatste dag is geen probleem. Geeft ons meer tijd om mooie kilometers te maken  ;)

'99 TA

11 juni 2014 16:10 #4 door Arjen

Dank! Van een collega hoorde ik dat de rit over land niet mooi is tot aan Göteborg.

Het is niet dat het écht heel vervelend en lelijk is, maar meer saai en doet erg denken aan Nederland. Dan is 1400km idd ver.

Die 1500km in Noorwegen (Kristiansand - Bergen - Geilo - Larvik) kom je wel mee weg. Van Geilo naar Larvik zou ik gewoon een lange etappe van maken. De westkust is mooier en daar is meer te zien en te doen. Preikestolen (predikstoel) schijnt echt de moeite waard te zijn en kom je dan praktisch langs. Bergen zelf is ook erg mooi. Een ritje met de tandradbaan naar het uitzichtspunt is zeker de moeite waard. Beneden bij de haven kan je in verschillende tentjes goed eten.

Mocht je gaan kamperen, of in een hyter slapen, neem een voldoende warme slaapzak mee. De nachten kunnen nog flink koud zijn in juni (0-5 graden is geen uitzondering).

“Never Stop Exploring”

11 juni 2014 16:11 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Noorwegen, tips?
Volgens mij wordt het mooier naarmate je verder naar het noorden gaat. Dus met de boot een overnachting pakken en reizen terwijl je slaapt. Bij Trollstigen is een hele mooie weg (zoek maar op) en langs de kust loopt een weg bij Romsdal en die staat ook op mijn lijstje.

Maar gewoon bootje Hirthals-Kristiansand is ook heel prima en een rondje naar Bergen via de Hardangervidda en dan via de Fjorden terug is ook heel leuk en in 8 dagen te doen. Niks snelweg gewoon mooi rijden.

http://www.youtube.com/watch?v=b1ejFu45daI&feature=share&list=PL8086F969BA26ADCD

was ook 8 dagen en we doen altijd rustig aan

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

11 juni 2014 17:34 #6 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Noorwegen, tips?
len mooie film leuk om te zien en mooi gemaakt maar wat een trip zeg.

11 juni 2014 17:37 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Noorwegen, tips?

len mooie film leuk om te zien en mooi gemaakt maar wat een trip zeg.

Danku  :D

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

11 juni 2014 23:23 #8 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Noorwegen, tips?
Vanmorgen dachten we nog naar de Alpen te gaan, vanavond hebben we voor vrijdag de boot Kiel - Oslo geboekt. Scheelt een vrijdag jakkeren naar het Noorden en we kunnen relaxed aan de vakantie beginnen.
Dank voor de tips, we gaan er ons voordeel mee doen.

Voor de passieve meelezers: op  ift.tt/1s49pVl en ift.tt/1pF9a0T staat leuke info over rijden in Noorwegen.

'99 TA

11 juni 2014 23:27 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Noorwegen, tips?
Fijne vakantie gewenst Eelko  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

11 juni 2014 23:38 #10 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Noorwegen, tips?

Vanmorgen dachten we nog naar de Alpen te gaan, vanavond hebben we voor vrijdag de boot Kiel - Oslo geboekt. Scheelt een vrijdag jakkeren naar het Noorden en we kunnen relaxed aan de vakantie beginnen.
Dank voor de tips, we gaan er ons voordeel mee doen.

Voor de passieve meelezers: op  ift.tt/1s49pVl en ift.tt/1pF9a0T staat leuke info over rijden in Noorwegen.

Goed besluit om die boot te nemen! Als je Trollstigen red: doennnn, wow.. :D
Hou je echter wel aan de snelheid want ze zijn daar niet mis (10km te hard komt al op hon-der-den= 5 a 6 honderd euro's  :o)
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

11 juni 2014 23:50 #11 door Sandra
o, ja
Vanaf Andalsnes de Trollstigen op! andersom niet..zo mooi
Temperatuur van de motor gaat aardig oplopen tijdens de klim..

12 juni 2014 08:52 #12 door agranado
Beantwoord door agranado in topic Noorwegen, tips?
Die tips van horizon-taal zijn goud! Hebben mij ook veel plezier bezorgd paar jaar geleden. Ben al eindje op weg met een reisverslag , wellicht ter inspiratie. Met 8 dagen zou ik persoonlijk naar de alpen gaan en onverharde passen opzoeken (col de sommeiller, colle delle finestre etc.) Noorwegen moet je niet haasten en de tijd voor nemen en kost al heel wat tijd om er te komen en naar huis te rijden.

MotorAvonturist.nl | Blog over reizen & kamperen met de motor

16 juni 2014 22:28 #13 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic Noorwegen, tips?
Trollstigen, bijgaand een fototje van vorige week maandag 9 juni 2014
Bijlagen:

16 juni 2014 23:54 #14 door Sandra
Hoorde straks op het nieuws dat het in Noowegen had gesneeuws :o...

16 juni 2014 23:54 #15 door Sandra
Gesneeuwd dus..

17 juni 2014 22:53 #16 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Noorwegen, tips?

Vergis je niet in de afstanden. Over de weg (Copenhagen, Malmo, Oslo) is vanaf Utrecht pakweg 1400km. Dat is ongeveer dezelfde afstand als Utrecht - Nice. Naar de veerboot in Hirthals is nog steeds bijna 1000km.

Als je maar 8 dagen hebt, zou ik voor die laatste optie kiezen (Hirthals-Kristiansand). Dan doorrijden naar Bergen (westkust) dan via Geilo terug naar Larvik en weer met de boot naar Hirtshals. Via Hirtshals weer terug richting Utrecht, met een iets andere (snelweg)route, kom je denk ik al snel op 3500km.

300-400km per dag is in Noorwegen fors en naar mijn persoonlijke smaak eigenlijk teveel. Je zult aan veel mooie dingen voorbij moeten rijden om je dagafstand te halen.

Ik zou er dus even goed over nadenken ;)

KUL! (sorry Arjan)

Ben nu voor de 4e keer naar Noorwegen geweest en in 1997 in 2,5 week de Noordkaap gedaan op nb een Transalp. 400 Km als dagafstand is in Noorwegen gewoon ontzettend goed te doen Het zijn geen Alpenwegen volgeplempt met Nederlanders met caravan of touringcars. De langste afstand die ik met m'n maatje heb gereden, afgelopen week, was Geiranger-Stavanger via de toeristische route (oja, dat heeft een Garmin niet... ;) ). Afstand: 600 km. Vertrek uit Geiranger: 8:30. Aankomst in Stavanger: 18:00. Tussentijds veel gepauzeerd, tijd genomen om foto's te maken, Bergen te bekijken (de stad, niet de steenklomp) en ook nog 3 (lange) veerverbindingen gehad.

Gezien het tijdsbestek wat Eelko heeft (fijn dat mijn facebook blog je heeft overtuigd!) zijn dagafstanden van 400 km prima te doen. Vergeet ook niet, dat je in Scandinavië veel beter kunt doorrijden (ondanks de lagere toegestane max snelheid) dan waar dan ook in West Europa.

Hytter zijn een prima overnachtingsuggestie en rond deze tijd volstaat een goede slaapzak prima.

Als je ook nog ff lichamenlijk actief wilt zijn... Dit is mijn persoonlijke top-3 van hiking trails in Noorwegen:

- Met stip op 1: Kjeragsbolten, Lysefjord
- Op 2... google on it, Gjende Besseggen, nabij Lillehammer
- Op 3... De Prekestolen, eveneens Lysefjord

Rijwegen?

- Op 1 met stip: Route Nr 13 (wegnummer)
- Op 2: Weg van Lysebotn het binnenland in (Fv 500)
- Op 3: de Atlantische route via Bergen naar Stavanger

Idd... Trollstiggen, Geiranger, Dalsnibba en de 'Eagles Road' ontbreken. Niet dat die slecht zijn... maar de voorgenoemde bieden nét dat kleine stukje extra...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

17 juni 2014 22:56 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Noorwegen, tips?
Ploatie mag niet ontbreken... ;) En IN Transalp Club Sweater!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Bijlagen:

18 juni 2014 21:02 #18 door Arjen

KUL! (sorry Arjan)

Laten we het erop houden dat ieder zo zijn persoonlijke voorkeur heeft.

Jij doet 600km in 9u30. Ik pauzeer graag een half uurtje voor koffie 's ochtends en 's middags een uurtje voor de lunch.  Als ik een stad als Bergen wil bekijken, doe ik daar al snel 2 uur over. Daarnaast zeg jij ook nog 3x op een veerboot te hebben gestaan, laten we zeggen bij elkaar ook een uurtje.

Dat betekent dat je de uren die je wel rijdt, met gemiddeld 100-133km/h moet bewegen. Voor wegen waar je 80 mag lijkt mij dat licht onverantwoord. Je haalt het ook niet als je de echte mooie weggetjes rijdt, zoals de trollstigen, of door niet door de tunnel te gaan. Het enige voordeel wat je kan behalen is als jouw pauze's precies in een stadje uitkomen. Dan nog zou ik er geen vakantie gevoel van krijgen. Daarbij moet ik zeggen dat ik graag kampeer en dus ook iedere ochtend en middag nog iets op te ruimen, cq bouwen heb en zelf mijn potje kook (en weer opruim). Ik ben ook zelden tot nooit alleen, dat scheelt ook. Alleen rijd ik veel makkelijker veel verder.

Nogmaals, ieder zijn ding. Ik vind 400 voor Noorwegen nog steeds méér dan genoeg.

“Never Stop Exploring”

18 juni 2014 22:35 #19 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Noorwegen, tips?
ach, het kan nog gekker. in 8 dagen van arnhem naar de noordkaap en weer terug. ja ik heb veel uren op de machine doorgebracht. zat al om 07.30 op de motor. 7000km.

ik raad het niemand aan om het zo te doen, ik weet zeker dat ik flitspalen over het hoofd heb gezien. en de hele mooie wegen, daar ben ik niet aan toe gekomen.

19 juni 2014 00:12 #20 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Noorwegen, tips?
Heel mooi land ben er heel vaak geweest, van zuid naar noord en west naar oost.
En heb er een tijd gewoont en geleefd en gewerkt
Mijn ervaring is dat alles wat boven trondheim ligt verspilde tijd is.
Ik zou ( omdat je maar beperkte tijd hebt) de boot nemen en dan richting Bergen gaan
en dan vooral door de Hardangervidda gaan en voor de fjorden naar het zuiden gaan richting
Stavanger, langs de Fjorden en over de weg nr 13, is voor caravans een dode weg maar met de motor
Een van de mooiste routes.
En van stavanger richting Oslo over de 42 en 454, Door, wat een van de mooiste gebieden is.
En als nog wilt kikken bezoek en beklim dan de Preikestolen in de Lysefjord en kijk dan ruim 600 mtr
loodrecht naar beneden, is echt een bezoek waard (als je geen last hebt van hoogte vrees, want van hekken hebben ze daar nog niet gehoord)
En neem van mij aan dan heb je al genoeg km gemaakt.
Ik doe er meestal zo'n 8 á 9 weken over, maar ik wil dan ook alle mooie dingen zien, en die
Heb ik na 20 jaar nog steeds niet allemaal gezien

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden