Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set

10 juli 2015 11:44 #1 door Loretteeee
Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set werd gestart door Loretteeee
Goedendag Transalp rijders!

Ik meld me ook aan als Transalp rijder. Ik heb pas mijn a2 rijbewijs gehaald en ook een Transalp gekocht. de 600 uit 1996. Ik was al weg van de all-road modellen en toen kwam deze transalp op m'n pad. Helemaal gelukkig. Alleen is de motor 37 kw. Net 2 kw te zwaar.

Volgens internet en de dichtstbijzijnde garage kon hij teruggevoerd worden naar 25kw. Alleen nu blijkt dat mijn motor geïmporteerd is. Dan kan het plotseling niet meer? Wat is hier de reden voor? Honda is toch nog steeds Honda?

Een andere garage gaat nu contact leggen met Honda Belgie om te kijken of hij mijn Alp terug mag voeren naar 25kw. Ik hoop toch maar dat dit gaat lukken, anders is dit mooi balen. Heb ik mijn ideale motor gevonden, mag ik er zelf dalijk (officieel) niet op rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 12:52 #2 door gert
Beantwoord door gert in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
het zal nog zeker wel kunnen alleen krijg je dan een individuele keuring bij de RDW met alle kosten die daar bij horen. ca. €250.=
Mijn zoon zijn Alp uit 1991 had ook geen tweede type goedkeuring  en dan moet je langs de RDW wil je het officieel doen. de NL alpen hebben pas vanaf 1994 standaard een tweede typegoedkeuring.

er moeten zelfs setjes inlaat rubbers in de handel zijn die jouw motor terug voeren naar 35 KW maar daar kunne de heren techneuten je vast meer over vertellen.

gr, Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 13:21 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
beste loretteee

ik heb helaas geen goed nieuws voor je,

de 25 kw setjes zijn  niet langer te bestellen via officiele kanalen en vandaar dat de 25 kw inlaat rubbers veelvuldig van club lid naar club lid gaan
Maar zoals jij al al gaf gaat het jouw om slecht 2 kw en die kunnen we er ook wel afsnoepen
zeker als je langs de rdw moet voor de juiste papieren heb je toch al een vermogens uitdraai nodig
een tuning bedrijf ziet die aanpassing als een kleine uit daging

spijtig genoeg brengt het wel kosten voor je mee. waardoor de overweging kan bestaan om een reeds 25 kw exemplaar aan te kopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 14:47 #4 door Loretteeee
Beantwoord door Loretteeee in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
De garage die mij kon helpen kon wel aan die rubbers komen zei hij. Maar alsnog heeft hij eerst een vermogensverklaring nodig van de Honda dealer.

Ik heb ook met de rdw aan de telefoon gehangen. Die vertelde mij dat de motor dan op de testbank in lelystad zou moeten om het officieel op kenteken ook rond te krijgen. Mr. aan de telefoon zei ook dat dit om €600 zou gaan. Nu weet ik dat de inlaatrubbers zo'n €35 per stuk zijn. En dat die er door een garage in gezet moeten worden. Maar aan die €600 kom je nog niet.

Inderdaad ben ik nu aan het rond zoeken welke motoren er 35kw zijn. Heb een klein sprankje hoop voor een positieve brief van de Honda dealer. Maar verwacht eigenlijk dat zij mij ook niet kunnen helpen..

Hoe bedoel je eigenlijk, die 2 kw kunnen we eraf snoepen? Ik heb ook verhalen gehoord dat de motor door zijn leeftijd allang de 37 kw niet meer zal halen. Dan nog zou hij eerst op de testbank moeten (en waar vind je die?) om te kijken hoeveel kw hij op dit moment in zich heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 17:16 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Aanpassen-motorvermogen-brommer%2c-motor%2c-trike-of-quad.aspx?path=Portal/IGK/Motor

Zie ook onderaan, die 600,= euro die genoemd wordt. Dat bedrag wordt genoemd vooral bij het opvoeren van het vermogen.

Als jij de motor enkel terug brengt naar 25kW, zullen ze zich denk ik beperken tot een vermogenstest, geluids- en emissiemeting. Als jij zorgt dat die dingen goed zijn (een dealer met een Dyno-testbank kan dat voor je vaststellen), dan denk dat je met de standaard omkeuringskosten wel weg komt.

Die spruitstukrubbers vervangen is een fluitje van een cent, daar hoef je een dealer niet voor te gaan betalen. Als jij aangeeft waar je zit, is er misschien wel iemand van hier die je tegen een passende vergoeding daarmee wil helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 20:54 #6 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Wat een gedoe allemaal tegenwoordig voor een beginnend bestuurder.

Je zou inderdaad kunnen kijken voor die rubbers. En zoals Brom zegt is er hier wel iemand te vinden die ze er voor je opzet. Weet niet waar je vandaan komt, maar ik wil het wel voor je doen

Dan zal je moeten kijken wat het vermogen is en dan informeren wat dat kost bij net RDW.

Hoe lang moet je met dst gereduceerde vermogen rijden? 600 euro is wel erg veel geld. Dat zou ik nooit doen.


2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 23:13 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
het opgegeven vermogen is krukas vermogen en dat is iets anders dan een dyno test bank die juist het vermogen meet op het achterwiel

moet de eerste transalp 600  nog vinden die daadwerkelijk 37 kw op het achterwiel heeft
praktijk is vaak  ca 33 kw gemeten op het achterwiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2015 23:38 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Ik denk toch niet dat het zo werkt.

Die brief van de lokale vertegenwoordiger van de fabrikant die je nodig hebt (Honda Nederland) bevat de specs van die specifieke Alp. Maakt niet uit wat RDW gaat meten, dat ding had af-fabriek 37kW. Mag niet met huidig A2. Klaar uit. Die Alp werd in NL 1996 wel geleverd als 25kW, toen je examen kon doen tot, of hoger dan die 25kW (ofwel, vermogen af-fabriek).

Hij kan, overpeins ik dan, alleen maar terug gezet worden naar 25 kW, want dat was toen de enige optie (er is nooit een Alp 600 op 35 kW geleverd in NL)) en voor zover ik weet, moet daarvoor alleen de maat van de inlaat spruitstukrubbers worden aangepast. Je had in 1996 gewoon geknepen Alpen <25kW en Alpen standaard 37kW.

Alles boven 25kW bij een RDW herkeuring betekent geen goedkeuring. Dat is tenminste mijn interpretatie.


Brmzie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2015 01:17 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set

maar het probleem is dat de huidige klasse  tot 25 Kw is komen te vervallen dus we hebben de  tot 11 kw en daar > 11 tm 35 Kw en dan onbeperkt

we spreken over een nieuw af te geven kenteken en als daar niets voor is(juiste data)  zul je dus moeten aan tonen  dat de motorfiets  niet meer heeft als 35 Kw (aangepast)
dus de keuring
eigenlijk blijft het klote en kun je in mijn optiek beter op zoek gaan naar een 35 kw motorfiets of een 25 kw fiets met de juiste papieren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2015 14:17 #10 door Loretteeee
Beantwoord door Loretteeee in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Ja, ik vind het een lastig iets. Stel dat ik hem op de testbank zet en die uitslag doorgeef aan de rdw? Dat zal dan Waarschijnlijk niet geldig zijn?

De 25kw kit inbouwen wordt geen probleem. De garage zelf vertelde mij dat hij dit per se moest doen omdat hij goedkeuring vroeg bij Honda om deze motor terug te voeren. Zodat hij de verantwoording op zich neemt.

Het maakt mij niet uit of hij 25 of 35 kw is (liever 35 natuurlijk, maar dat gaat niet), maar dat hij maar goed op het kenteken geregistreerd staat. En hiervoor moet dus een vermogensverklaring afgegeven worden door Honda zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2015 14:34 #11 door Loretteeee
Beantwoord door Loretteeee in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Trouwens.. als deze motor maar 33kw op het achterwiel is, heb je toch ook geen problemen ermee lijkt mij. Dan valt hij ook binnen de marges.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2015 15:19 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Even kort door de bocht: wat het vermogen uiteindelijk is maakt niet veel uit, maar wat je op het kenteken hebt staan telt, voor jouw rijbewijs is dat max. 35Kw, dus dat wil je ook terugvinden in de papieren.

Waar jouw probleem zit is om de juiste cijfertjes op het kentekenbewijs te krijgen en dat kán idd nog wel lastig worden  :-\

Wacht even af wat jouw dealer voor elkaar kan krijgen en tegen welke kostprijs en beslis dan pas wat te doen!

Hou ons maar op de hoogte hier ajb  8)

Succes gewenst iig  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 11:42 #13 door Loretteeee
Beantwoord door Loretteeee in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Kleine update.

Vandaag antwoord gehad van mijn verzekering. Die accepteert ook een vermogensuitdraai. Misschien dat hij in de loop van de jaren wel wat vermogen gezakt is en dat hij daardoor dus onder de 35 kw zou vallen.. We zullen het zien.

Als de verzekering dat goed vind, ben ik al gered.

Woensdag gaat hij op de testbank. Is hij onder de 35 kw, dan ben ik klaar. Is hij daar boven, dan zie ik op dat moment wel weer verder. Ik hou nog even hoop voor woensdag dat hij er onder valt. De uitdraai zou ik dan versturen naar de verzekering, en ik hou hem bij mijn kenteken als een soort bewijs.

Wordt vervolgd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 16:55 #14 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
als je verzekering het accepteert  ben je in ieder geval gedekt bij een ongeval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 17:00 #15 door gert
Beantwoord door gert in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
oom agent denkt daar anders over C:-).
als ze je controleren heb je wel een prent te pakken voor rijen zonder geldig rijbewijs.
agenten hoeven een vermogensuitdraai niet te accepteren. zij kijken wat er staat op je kenteken bewijs en die is een  lullige 2 kw te hoog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 17:45 #16 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Allereerst welkom op het forum, ben zelf ook pas nieuw maar tot nu toe al geweldig veel hulp gehad.

Je kwestie over het 35 kw, als je papieren niet kloppen zou ik er niet op rijden. Wat Gert ook al zegt, je kan dan wel gedekt zijn door de verzekering. Als de politie je aanhoud en ze controleren inderdaad je papieren en rijbewijs krijg je te horen dat je geen rijbewijs hebt voor dat voertuig, en dan ben je ver van huis (boete, rechtbank, in beslag name,...) dus zou het niet riskeren ;)


Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2015 14:22 #17 door Loretteeee
Beantwoord door Loretteeee in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Zeker niet hoor, ik probeer alles zo netjes mogelijk te krijgen, dus ook op kenteken. Maar ik zoek eigenlijk een andere manier dan bij de RDW op de testbank.

Wat ik wel lullig vind.. de RDW weet zelf ook niet wat ze willen. volgens hun is de enige oplossing om bij hun op de testbank te gaan. Terwijl een vermogensverklaring van de dealer ook geaccepteerd word (maar dat weten ze niet op het moment dat je ze aan de telefoon hebt hierover) Stel dan dat ik mijn vermogensuitdraai van de testbank morgen opstuur naar de RDW, misschien accepteren ze die ook wel. Zou dan wel van tevoren even bellen hoor.

Het is alleen zo rot dat je bij bijna iedereen van het kastje naar de muur gestuurd wordt. En eigenlijk weet niemand precies hoe je het moet oplossen. Ja, hij moet <35 kw zijn en dat moet op kenteken komen. Hoe je t oplost? Dat moet je met een paar extra vragen oplossen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2015 14:40 #18 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
het is inderdaad een vervelende procedure om doorheen te gaan. Met een nieuwe motor is dit heel makkelijk volgens mij maar met een tweedehands zou ik er nooit aan beginnen. Heb destijds ook gewoon een motor met 25 kw papieren gekocht om dit gezeur te voorkomen.

In ieder geval veel succes met het rdw  ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2015 15:00 #19 door Loretteeee
Beantwoord door Loretteeee in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
ik denk ook dat dat een betere oplossing is geweest! We zullen zien waar het schip strand.. Als het toch teveel kosten met zich mee gaat brengen dan gaan we waarschijnlijk weer opzoek naar een andere motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2015 15:17 #20 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nieuw hier, gelijk vraag over 25kw set
Quote van een dealer:

Motoren waarvoor geen type goedkeuring voor 25kw is afgegeven kunnen niet op
kenteken geregistreerd worden. Verschillende verzekeringsmaatschappijen
accepteren een vermogens uitdraai, maar de motor blijft op kenteken vol vermogen.

jouw transalp is uit 96 en heeft wel dit tweede type goedkeuring dus het moet opzich wel kunnen maar de vraag is alleen hoeveel het kost, hoelang het duurt en of de dealder de moeite voor je wil doen.

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden