De trieste aanblik van een Transalp PD10

27 apr 2016 08:49 #41 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bij de automaterialenhandel heb ik een pot rustyco ( www.rustyco.nl/ ) gekocht. Een soort grote pot snot (gel) die ik met een tandenborstel op moeilijke roestplekjes (lasnaat uitlaat etc) smeer... Het werkt echt beter dan ik verwachtte. Omdat het een chemische reactie is die bij warmte beter verloopt doe ik het in een warme douche.

Ja het is geen toveren, het duurt wel even, maar beter resultaat dan verwacht!!!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 09:08 #42 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
wat te denken van gewoon stralen met een grit dat niet te grof is.

roest dat echt ingevreten zit zul je altijd zien dus dat moet je accepteren tenzij je er alles uit wilt slijpen
hamerite heeft ook niet mijn voorkeur

er kan nooit iets anders over heen gezet worden(nat lak ) of je moet alles weer kaal maken

zojuist een frame laten stralen en nat spuiten

echt netjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 09:57 - 27 apr 2016 10:00 #43 door kees
Beantwoord door kees in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

wat te denken van gewoon stralen met een grit dat niet te grof is.

roest dat echt ingevreten zit zul je altijd zien dus dat moet je accepteren tenzij je er alles uit wilt slijpen
hamerite heeft ook niet mijn voorkeur

er kan nooit iets anders over heen gezet worden(nat lak ) of je moet alles weer kaal maken

zojuist een frame laten stralen en nat spuiten

echt netjes


+1


Maar ik ben zelf ook erg vertrouwd met het hebben van onvoldoende middelen, waardoor je tevredenheid moet vinden in een compromis.

Iemand bekend met Rustol van Owatrol? Komt uit de scheepvaart, te verkrijgen bij de botenwinkel. Het is een olieproduct dat uithardt en daarna overschilderbaar is. Het spul is waterdun en volgt zelfs de roestbanen in het metaal. Werkt op basis van afsluiting van het oppervlak waardoor het diffusiedicht word en de factoren die het roestproces op gang houden, worden gescheiden. Simpel aan te brengen met een kwast of spuit. Maar, het blijft een lapmiddel.

In 2006 was mijn bike 10 jaar oud en toen heb ik enkel de plekken ontroest met staalborstel en behandeld met zinkspray. In 2014 bleek het frame echt zwaar aangetast. Oke, het is een zomer/winterbeest!

Ik heb het frame laten stralen en schoperen , ofwel metaliseren. Kostte me inderdaad 225 euro. Ik heb het uit kostenoverweging daarna zelf gespoten, maar dat was achteraf zo duur dat ik het beter had kunnen laten coaten. Ook gekeken naar de tijd en moeite die het spuiten me gekost heeft.


Maar, mijn frame roest voorlopig niet meer  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 11:18 #44 door Frank
Beantwoord door Frank in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

+1


Maar ik ben zelf ook erg vertrouwd met het hebben van onvoldoende middelen, waardoor je tevredenheid moet vinden in een compromis.

Iemand bekend met Rustol van Owatrol? Komt uit de scheepvaart, te verkrijgen bij de botenwinkel. Het is een olieproduct dat uithardt en daarna overschilderbaar is. Het spul is waterdun en volgt zelfs de roestbanen in het metaal. Werkt op basis van afsluiting van het oppervlak waardoor het diffusiedicht word en de factoren die het roestproces op gang houden, worden gescheiden. Simpel aan te brengen met een kwast of spuit. Maar, het blijft een lapmiddel.

In 2006 was mijn bike 10 jaar oud en toen heb ik enkel de plekken ontroest met staalborstel en behandeld met zinkspray. In 2014 bleek het frame echt zwaar aangetast. Oke, het is een zomer/winterbeest!

Ik heb het frame laten stralen en schoperen , ofwel metaliseren. Kostte me inderdaad 225 euro. Ik heb het uit kostenoverweging daarna zelf gespoten, maar dat was achteraf zo duur dat ik het beter had kunnen laten coaten. Ook gekeken naar de tijd en moeite die het spuiten me gekost heeft.


Maar, mijn frame roest voorlopig niet meer  :)

Ik gebruik owatrol op mijn stalen bootje. Als je zorgt dat de (twee componeten ) lak welke je er overheen zet niet beschadigd is het prima spul. Doet gewoon wat het zegt te doen.

Groeten Frank

Let life surprise you

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 12:02 #45 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Stralen en coaten zit hier op ~200 euro en eigenlijk zou ik er dan ook een verzink laagje onder willen hebben.
Gewoon borstelen ben ik inderdaad bang dat het over een paar jaar onder de lak doorvreet.

Bij rustbuster verkopen ze een aantal verschillende ontroesters. Van vloeibaar tot gel maar allemaal redelijk betaalbaar, dat zou voor nu een optie kunnen zijn maar ik hoef nog niet te besluiten gelukkig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 12:04 #46 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

Nice, neem aan dat je wel voorzichtig moet zijn met fosforzuur?


Ja wel oppassen, vooral als je met hoge concentratie begint. Voor het ontroesten is tussen 10% -20% voldoende.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 12:08 - 27 apr 2016 12:10 #47 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

Stralen en coaten zit hier op ~200 euro en eigenlijk zou ik er dan ook een verzink laagje onder willen hebben.
Gewoon borstelen ben ik inderdaad bang dat het over een paar jaar onder de lak doorvreet.

Bij rustbuster verkopen ze een aantal verschillende ontroesters. Van vloeibaar tot gel maar allemaal redelijk betaalbaar, dat zou voor nu een optie kunnen zijn maar ik hoef nog niet te besluiten gelukkig :)


Mijn frame is gestraald, daarna KTL en tot slot poedercoat. Roest nooit meer. Ik zit in deze industrie dus voor mij makkelijk om te laten doen.

KTL is de grondlaag waar elke auto ook van is voorzien. Minimaal zo goed als een zinklaag Pim.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 12:14 #48 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

Ervaring met roestoplossers zoals Fertan?

Herbert gebruikt al vanaf 1987 Fertan op de oldtimers en zweert erbij.
Opbrengen, z'n werk laten doen na poosje afnemen met water en eenmaal droog verder behandelen met primer/lak oid
We hebben pas een auto verkocht waarbij er al roestplekjes onder aan de deur waren onstaan, behandeld met Fertan. Het plekje wordt dan zwart maar het roestproces is gestopt en heeft nog wel een jaar stand gehouden zonder dat het roesten verder ging.
Je moet het niet op je handen krijgen want dan moet het er af slijten.... kleren kun je wegdoen als je hebt geknoeid.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 12:21 #49 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Fertan is inderdaad een goed middel. Bestaat uit fosforzuur, wat oplosmiddelen en een zink component.

Oplosmiddelen lossen vet en olie op, fosforzuur lost het ijzeroxide (roest) op en de zink component geeft bescherming tegen verder roesten.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 19:29 #50 door gert
Beantwoord door gert in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

@Gert Ik heb ook wel interesse in een flesje.


Dan neem ik er twee mee. Als ik terug ben kijken we wel even hoe we ze op plaats van bestemming krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 12:45 #51 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Intussen het blokje maar eens op de pijnbank gelegd.
Jeetje wat een zooi.

Zuiger ziet er niet uit.
Gelukkig heeft het drijfwerk minder schade.



overige foto's staan hier :
myalbum.com/album/omiKwep3uAix

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 15:28 #52 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Mooie fotos Marien. Niet in al te beste staat van onderhoud zo te zien. Maar daar ga jij vast wel weer een mooi fietsje van maken.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 16:50 #53 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Wow wat een prut tussen die zuigerveren  :o
Heeft dat ding op de bodem van een rivier gelegen ofzo?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 20:13 #54 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10

Maar daar ga jij vast wel weer een mooi fietsje van maken.

En jij weet wel welke cilindertjes hier op gaan komen toch  :-*

Heeft dat ding op de bodem van een rivier gelegen ofzo?


Nog net niet. Maar op de foto's in het album kun je zien dat de uitlaat opzij een gat heeft.
Daar is water ingelopen omdat deze motor op z'n zijkant heeft gelegen in de stromende regen.
Toen ik hem startte, moest ik ook meteen droge kleren aan, zoveel water spoot eruit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2016 11:40 #55 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Intussen heeft ook deze rode dame weer een gezicht gekregen.



Het motorblokje gaat het helaas niet meer redden.
De zuigers waren vastgelopen en ook de krukaslagers zijn aan gort.
1 cm opwaartse speling leek me wat teveel.
Maar geen probleem. We gaan gewoon door en binnenkort maakt ook deze Alp weer zijn rentree.
De voortgang is te volgen via dit album

myalbum.com/album/omiKwep3uAix

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2016 16:02 #56 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Blokje gescoord en maar even de ingewanden bekeken.
met 46K op de klok geen verkeerde keuze.
Nokkenas kettingspanners op 4,5 mm en mooi schoon van binnen.


Fotootjes toegevoegd aan het album.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 21:25 #57 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Marien, wat maak je er weer wat moois van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2016 12:00 #58 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Marien, je zou een lintje moeten krijgen van Honda.
;) ;)

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2016 15:26 #59 door wimj
Beantwoord door wimj in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
Ongelooflijk wat jij met zo'n wrak doet, respect! Ik ben nieuwsgierig wat zo'n operatie al met al gekost heeft wanneer ie weer als nieuw op de weg staat. Hou je dat bij? Nogmaals respect, Wim

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2016 11:55 #60 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De trieste aanblik van een Transalp PD10
De status van deze week.
Er komt binnenkort weer leven in dit Alpje.





De carburateur gemonteerd nadat die eerst volledig door de ultrasoon is gehaald.




Ketting en tandwieltjes vervangen, en ook meteen een nieuwe koppelingskabel.

Schijven voor zijn besteld en verwacht ik volgende week.
Ben nog wel zoekende naar een mooi setje zijkappen voor deze pd10 in rood.

Tja, en wat kost zo'n revisie.
Als hij klaar is zal ik de werkelijke kosten die ik bijhoud eens plaatsen.
Daarbij worden geen uren geteld, maar alleen de materialen die gebruikt zijn.
Op dit moment kost de aanschaf en de nieuwe/gebruikte onderdelen zo rond de 1300 euro.
Daar moeten dan nog banden en schijven voor bij worden geteld.

Het is ook de bedoeling dat ik hier weer zelf mee ga rijden.
Eigenlijk rij je dan op een zgan motor waar alles aan is gerestaureerd of vervangen.

De voortgang is te volgen hier : myalbum.com/album/omiKwep3uAix





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden