Nieuw op het forum (nu met Alp)

22 feb 2016 17:22 #21 door duikie
Beantwoord door duikie in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Maar het zal toch niet de bedoeling zijn dat de meter onderin blijft? Ik lees wel veel dat er kapotte thermostaten zijn. Maar een motor die zo "koud" blijft is toch niet goed? Misschien zit ik fout, maar ik wil hem graag in het midden hebben.

Transalp PD10,1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 17:47 - 23 feb 2016 08:23 #22 door alain
Beantwoord door alain in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bij gewoon gebruik komt mijn meter nauwelijks boven de laagste stand. In file echter, en wanneer de anderen in panne staan met een oververhitte motor, blijft de Transalp rustig blazen zonder ooit in de problemen te komen. Het naaldje komt dan netjes in het midden, nooit in het rood.
Test hem dus eens uit in de file bij warm weer vooraleer een aantal misschien overbodige ingrepen uit te voeren.


Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 18:57 #23 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)

Misschien zit ik fout, maar ik wil hem graag in het midden hebben.

Jaja, bij mij zit hij al in het midden  :P , maar je zit inderdaad fout.
De temperatuurmeter van de Transalp zal nagenoeg niet uit de hoek komen bij deze buiten temperaturen.
Maar eenvoudig te controleren.
Laat hem maar eens een kwartiertje draaien op de bok.
Je zult zien dat hij echt wel naar het midden komt. Als het spul allemaal werkt, gaat zelfs de ventilator lopen.

Maar gedurende een normale trip zal hij niet veel verder dan 1/4 van de schaal komen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 19:45 #24 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Ik heb een thermometer als oliepeilstok. Deze geeft als bedrijfstemperatuur 80 gr aan, ongeacht de temp van de koelvloeistof.
Ik heb mijn thermostaat gecontroleerd of die werkt omdat ik in het begin ook twijfelde of hij goed werkt. Gaat bij +/- 85 gr open. Dus werkt prima! De alp op temp laten komen of de koelfan werkt en deze begon te draaien als de koeltempmeter iets over de helft is en houdt de koelvloeistoftemp dan ook op de helft.
Dit gebeurd alleen tijdens veel stadverkeer op een warme dag.
Voorde rest komt de naald weinig voorbij de "c".
Maw, de rijwind houdt de koelvloeistoftemp laag ondanks de olietemp constant rond de 80 gr blijft.
En dat is volgens mij het belangrijkste, de olietemp.
Ps de oliepeilstoktemperatuurmeter heb ik met geijkte tempmeter vergeleken en het scheelde 1 a 2 gr, dus betrouwbaar.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 20:11 #25 door duikie
Beantwoord door duikie in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Misschien een rare opmerking van een alp newbie, zit de temperatuur voeler voor de temperatuur meter evt aan de koude zijde van het koelsysteem? (Nieuwsgierigheid is soms best wel lastig)  :o

Transalp PD10,1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 20:27 #26 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
De sensor voor de tempmeter zit onder in het thermostaathuis. Via de linkerkant te zien als de tank er af is.

Xl600 PD10
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 20:34 #27 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Het blok en de radiateurs staan vol in de rijwind. De motorolie dient voor smering en zeker ook koeling. Koelvloeistof steunt de motorolie in het koelen van het blok, maar met rijwind koelt het blok ook al aardig waardoor de olie maar een beetje steun nodig heeft.
Hrm dat de schaalverdeling van de koelvloeistofmeter ergens tussen de 70 en 110 gr is, als ik me niet vergis. Het midden is dan ook tussen de 80 en 90 gr. Rond 90 gr springt de fan bij.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 21:06 #28 door duikie
Beantwoord door duikie in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Dus, bottom-line is de meter in de cockpit meer een te hoge temperatuur waarschuwing?? :-[ ::).

Ik moet nog veel leren.

Transalp PD10,1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 19:30 - 20 mrt 2016 19:36 #29 door duikie
Beantwoord door duikie in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Dit weekend maar eens een usb aansluiting en een voltmetertje op de alp gemaakt. Heeft m'n TomTom weer sap.


Transalp PD10,1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 20:55 #30 door alain
Beantwoord door alain in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Mooi spul ! Waar vond je die?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 22:52 #31 door duikie
Beantwoord door duikie in topic Nieuw op het forum (nu met Alp)
Gevonden op Dealextreme.

www.dx.com/nl/p/motorcycle-modified-part...-387546#.Vu8bqeLhDDc

Geen idee hoelang het meegaat. Verder als waterdicht gaat de site niet. Tot nu toe heb ik geen slechte ervaringen.

Transalp PD10,1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden