Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.

17 juni 2020 16:45 #1 door Vieux motard que jamais
Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor. werd gestart door Vieux motard que jamais
Beste Leden,

Eerst en vooral wil ik me voorstellen: Ik ben een 25jaar jonge Belgische kerel die al sinds zijn 14 jaar droomt van het rijden met een motor. Nu het moment eenmaal zover is en ik tijd, ruimte en (een beetje) kapitaal heb om me een motor aan te schaffen, ben ik opzoek gegaan naar de ideale motor om op te starten. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op DE Transalp 600.

De motor bevalt me qua karakteristieken, mogelijkheid tot sleutelen, kwaliteit, etc... Vooral de eerste 2 modellen kunnen mijn hart het meest bekoren, niet onbelangrijk.
Ook het feit dat ik een model pre 1993 kan inschrijven als oldtimer is in mijn ogen een meerwaarde (budgetair).

Nu was ik van plan deze zomer mijn rijbewijs te halen, staat ingepland op 16 juli. Vervolgens rustig rond te kijken voor een goed model en mijn echte eerste seizoen te rijden in 2021.

Het toeval wil dat er vandaag 17.06.2020 een motorfiets met lage km-stand (23 500kms), van het jaar 1990 in de kleurstelling die ik wens, te koop staat. Deze is volgens de verkoper nog volledig origineel (wat ik belangrijk vind). De alp staat te koop in Maastricht.

www.2dehands.be/a/motoren/motoren-honda/...40d2&previousPage=lr


Nu voelen jullie me al komen, als onervaren motorrijder had ik graag een extra paar ogen en enkele decennia aan ervaring bij me gehad.
Mits het bovenstaande zoekertje jullie interessant lijkt.

Zou er iemand zijn die wat van zijn dure vrije tijd wil opofferen om mee te komen kijken met me? Ik wil er gerust iets voor terug doen!
Ik besef dat ik veel vraag voor iemand die zijn strepen nog niet bewezen heeft. Hopelijk vinden jullie me hierdoor niet arrogant.

Met vriendelijk groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 18:26 - 17 juni 2020 18:28 #2 door Timy
Maastricht is helaas veel te ver voor mij maar wil je op afstand wel een overweging meegeven.

Deze Alp is voorzien van het zwarte blok. Hoewel oer betrouwbaar is dit net het minst betrouwbare blok. Deze staan erom bekend dat ze een zgn. Olieboot willen worden, dus olie verbruiken..
Olieverbruik is erg moeilijk om even te controleren bij aankoop tenzij het zo erg is dat ie rookt.. maar dat mag je niet verwachten met deze kilometerstand.

Daarnaast is de prijs nogal stevig want 2750,- koop je een veel jongere voor met een beter blok. Bijv de xl650v kan je dan ook betalen.

Als je voor de kleur en srijl gevallen bent maakt het dat wel lastiger. Zo vaak komt deze blauw witte niet meer voorbij..:whistle:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 18:31 - 17 juni 2020 18:39 #3 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Goedenavond beginner,

Als die kilometerstand klopt kan er eigenlijk weinig mis mee zijn. Behalve natuurlijk dat bepaalde onderdelen (bv rubbers) uitgedroogd kunnen zijn.

Een belangrijk punt zijn de velgen, die willen nogal eens slecht zijn, maar op de foto lijken mij deze ook nog in prima staat.

Zo hoort het niet.:

Succes met de aankoop, van het model Transalp ga je in ieder geval geen spijt krijgen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 18:48 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Hi beginner,

Welkom hier.
Van alle TA's zou ik ook voor het oermodel gaan, de PD06 met vierkante koplamp.

Als uiterlijk heel belangrijk voor je is dan heb je aan dit exemplaar zo te zien een hele mooie.
Het klopt dat de algehele opinie is day de 'zwarte blokken' de neiging hebben om wat olie te gaan verbruiken maar het meeste hangt volgens mij toch af van hoe de motor tot nu toe is behandeld en hoe jij de motor verder behandelt. Als die km stand echt is dan kun je waarschijnlijk hoe dan ook nog een heel eind vooruit.

Er is echter 'no way in hell' dat ik zoveel geld voor een TA van 30 jaar oud zou betalen, zelfs niet voor een motor die zo mooi en origineel is als deze.

Ik heb mijn TA om serieus te gebruiken, vooral offroad. Mijn TA is aan de buitenkant dus echt niet mooi maar alle technische zaken zijn meer dan 100% in orde.

Denk even goed na wat voor jou belangrijk is en wat je met de motor wil gaan doen.

Maastricht is voor mij helaas ook te ver om even langs te wippen maar als je een motor in de buurt van Amersfoort wil kopen dan wil ik best even 'meekijken'.

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 20:02 - 17 juni 2020 20:03 #5 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Ik kocht enkele jaren terug een mooie blauwe 1996-er TA voor e1250,- (36l km met versleten balhoofdlager) en onlangs een door Oldtimer netjes opgeknapte alp uit 1993 voor e1550,-, met gloednieuwe banden. Dat de prijzen wat gestegen zijn wil ik geloven, maar dit is wel veel geld. Een vrijwel nieuwe CB500X met ABS is dan niet eens zo ver weg.

Zelf weten, uiteraard, liefde is blind, zo werkt dat :)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 20:43 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Volgens mij is dit een nette prijs voor deze motor in deze staat, je krijgt hem waarschijnlijk voor 2500 wel mee. Juist omdat hij nog origineel is houd het wel waarde. Een cb500x kost minimaal het dubbele en kwalitatief ook niet echt een alp. Ik zou het wel aandurven als het netjes loopt. Wel wat geld overhouden voor nieuwe cdi's en remleidingen,valbeugels. Als je niet zo'n sleutelaar bent zou ik ook eens naar een jonge alp 650 kijken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 22:06 - 17 juni 2020 22:29 #7 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Dank je voor de raad Timy, ik had dit al ergens gelezen op het forum over de olieboot maar het is goed dat je me hier nog eens aan herinnert!

Ook jij Ben voor het extra aandacht leggen op de velgen.

Garfield, van jou heb ik al veel berichten gelezen op het forum, voor ik me hier aanmeldde had ik al veel van je opgestoken!

Wat ik zeker wil nakijken zijn:
  1. de voetrubbers ( controleren of het de reële km-stand is)
  2. de Cdi's en hun montage
  3. de velgen op corrosie rond de naven/ventiel
  4. de kabelboom en alle lampen, richtingsaanwijzers, lampjes op het dashbord ( zo weet ik ook snel of beide cdi's nog in orde zijn en de Alp niet op 1 carb loopt)
  5. overdreven olie/ vochtvlekken op de motor
  6. de remschijf op slijtage
  7. de trommelrem op slijtage ( hier weet ik niet hoe ik dit kan "zien" zonder er zelf op te rijden)
  8. de ketting, tandwielen voor en achter en de aandrijfstang ( heb ondertussen de verkoper al gevraagd of hij bereid is het zijpaneel af te nemen)
  9. de banden, en hun leeftijd
  10. algemeen op roest op de motor/in de tank
  11. kijken of het plastic tandwieletje van de kilometerteller niet versleten is
  12. het stuur controleren op te veel speling/ verstorven rubbers ( iemand extra tips?)
  13. de veerweg voor en achter controleren op bijzonderheden
  14. de wielassen controleren op speling en of schuine montage (zijn er specifieke manieren om dit na te gaan uitgezonderd van door een plas water rijden en kijken of de sporten exact over mekaar lopen?)
  15. ....

    Indien iemand nog tips heeft, laat gerust weten of extra punten. Ik ben iedereen nu al dankbaar voor hun mening en goede raad!

    De bedoeling is om zelf te werken aan de motor en gaandeweg deze machine volledig "onder de knie" te krijgen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 07:46 - 18 juni 2020 12:00 #8 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Niet geheel onbelangrijk om te checken of de papieren compleet zijn en of hij op Belgisch of Nederlands kenteken staat.

Verder zijn de onderhoudshistorie of recente facturen interessant.

En een proefritje geeft ook veel info, alleen wordt dat lastig als je geen rijbewijs hebt

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 12:35 - 18 juni 2020 12:42 #9 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Met een Haynesboek in de hand is te controleren of frame- en motornummer met elkaar en met de leeftijd kloppen. Verder let ik zelf altijd op sporen van schade, zoals ontbrekende stickers, onderdelen met verschillende leeftijd/slijtage/kleur, spuitwerk, reparaties, enzovoort, maar dit ziet er op de foto's goed uit.

De binnenkant van de achterbrug kan roestig zijn, maar dit is niet altijd makkelijk te zien zonder onder de motor te kruipen. Soms worden gaten hier met plamuur en verf verstopt, heb ik gemerkt.

Het is slim om veel foto's te bekijken van dezelfde motor, zodat je weet welke onderdelen origineel zijn en welke vervangen zijn. De vorkhoezen, bijvoorbeeld.

Hier een mooi verhaal met scherpe foto's: www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl600v_90.htm

Slijtage van de remvoeringen van de trommelrem zorgt ervoor dat de hevel van de rem verder aangetrokken kan worden. De remvoeringen zijn dan dunner, dus de remschoenen kunnen verder naar buiten gedrukt worden. Er zit een slijtage-indicator op de trommel en op de remhevel en als die elkaar raken zijn de voeringen versleten, volgens p1-10 van Haynes, tenminste.

Succes alvast met de inspectie!

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 13:30 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Voor een motorfiets van die prijs mogen al die dingen echt wel op orde zijn maar staar je niet al te blind op slijtagedelen.
Bijvoorbeeld: de remvoeringen van de trommelrem zijn makkelijk te verkrijgen, makkelijk te vervangen en goedkoop.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 21:31 #11 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Mede- transalpers,

want dit mag ik nu zeggen! Vandaag om de alp geweest die in de advertentie stond! Was een Belgische alp, die gekocht werd door een Nederlander maar wegens covid-19 niet over de grens kon. De beste man kon niet wachten en kocht zich idp een Téneré 700!

De Transalp was inderdaad volledig origineel, heeft 2 eigenaren gehad voor me die toevallig uit de stad komen waar ik woon. Ik zal de vorige eigenaar proberen te bereiken zodat hij misschien wat meer informatie aan me kan doorspelen. De banden die op de motor liggen zijn nog banden uit het jaar 93. Deze moeten dus zeker vervangen worden. Ook de originele toolkit zat erbij en ik heb een Richa jas erbij 'gekocht' die er ook nog dik in orde uitziet.

Er staat heel wat op het programma om de transalp op punt te zetten zodat ik er het meeste genot kan uithalen! Hopelijk kan ik op jullie expertise rekenen.

Hier onder een foto van mij en de alp toen ik begon te beseffen dat het effectief de mijne was!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 21:54 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Gefeliciteerd !!

Gaaf hoor, heel veel plezier ermee !!

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 06:02 #13 door Timy
Van harte ermee! Tis een pracht exemplaar. Veel rijplezier ermee.

Geweldig dat de banden uit 93 er nog onder zitten. Klassiekertjes ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 12:57 - 22 juni 2020 18:30 #14 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Mooie Alp en leuke aanhanger

Voor de sjorbanden heb ik keuze gemaakt voor acebike,s de luxe met veiligheids haken

www.acebikes.com/en/transport-service/ratchet-strap-deluxe-duo/

Groetjes WIlco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 18:26 #15 door harold
Beantwoord door harold in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Super mooi! Wat ga je er allemaal aan / mee doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 20:29 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Gefeliciteerd en veel spannende kilometers ermee. hou hem mooi!

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2020 22:41 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.
Mooiste kleurstelling voor een Alp!! Proficiat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2020 08:14 #18 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.

harold schreef : Super mooi! Wat ga je er allemaal aan / mee doen?


Allereerst heb ik de historie gecheckt van de Alp. Ik weet nu dat de eerst eigenaar er 20K mee gereden heeft tussen '90 en '97. De tweede heeft er 3,5K mee gereden tussen '97 en 2002 en toen laten staan in zijn garage. Ik ben de 3e eigenaar.
De olie, remolie, oliefilter en bougies zijn reeds vernieuwd.
  • Nieuwe banden scoren, ik dacht aan de Michelin Anakee adventure
  • rvs remleiding voor
  • cdi positie veranderen met nieuw rubbertje
  • kijken voor crashbars en deze wit lakken
  • vervangen plastic radiator berscherming rechts (is kapot)

Vervolgens toch nog eens alles na laten kijken door een gekende garagist ( de motor staat bijna 20 jaar stil). Zijn er dingen waar ik toch nog kan/beter moet op letten voor ik ermee begin te rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2020 20:37 #19 door luwe
dan ging ik een afspraak maken bij rob at of hans
dan heb je kennis en rijden en als hobby transalp ;) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2020 15:39 #20 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Beginner zoekt ervaring bij aankoop eerste motor.

luwe schreef : dan ging ik een afspraak maken bij rob at of hans
dan heb je kennis en rijden en als hobby transalp ;) ;)


Rob , At of Hans? Hoe kan ik hen contacteren of hun profielnaam hier achterhalen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden