kickuh filmpjes maken, how to?

29 aug 2011 23:42 #1 door daandus
kickuh filmpjes maken, how to? werd gestart door daandus
nu zijn wij vrolijk aan het wereldreizen, en hebben we een GoPro Hero helmcamera en een leuk fototoestel bij ons om filmpjes te maken. Zeg nou zelf, als je reis niet op Youtube te vinden is heb je niet gereisd anno 2011 toch?
(gelieve geen discussies hierover te starten ;-))

Nu heb ik een paar problemen:
1. Mijn EEEpc is te sloom om die fullHD zooi af te spelen, ook als ik het opneem in laagste kwaliteit.
2. Ik ben onhandig
3. Ik heb niet zoveel geduld, zeker niet achter de pc.

Nu converteer ik de hele mikmak met Format Factory naar mpeg (vanaf MP4 voor de helmetcam, vanaf AVI voor het fototoestel) om m'n filmpjes uberhaupt te kunnen kijken. 50% verkleinen geeft nog steeds prima beeld, vind ik althans.

Echter, als ik t spul in WMM of Pinnacle Studio gooi, geeft dat enkel gedonder en gelazer. De boel loopt vast e.d., en ik moet me inhouden m'n laptop niet tussen m'n achtertandwiel en ketting te prakken.  :o

Wie o wie is slim, handig en heeft engelengeduld? En is bereid mij uit te leggen wat ik moet doen om een kicken filmpje te compileren (eentje per land ofzo)? Hoe het op youtube moet komen en op m'n website weet ik ;-) Weet ik al 5 maanden.... :-S

De gouden tip wordt beloond met eeuwige roem op m'n website ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 07:47 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Tipje voor mooi en vooral afwisselend filmmateriaal... Zorg (en das KNAP LASTIG als alles mooi is!) dat je per 'shot' niet langer dan 8 à 10 seconden laat duren. De 'stelregel' (ahum) is dat de gemiddelde kijker na 8 tot 10 seconden zijn/haar aandacht verliest.

Dan is het slechts nog een kwestie van de leukste shots achter elkaar monteren en klaar is klara. Zie ook de producties van DannyE.  ;)

Gewoon Windows Moviemaker gebruiken, werkt als een tiet...  ;) Voor die tijd deed ik het omslachtig... NB digitale videocam aansluiten op een anologe videorecorder, en daarvan opnemen. Dùh... over gedult gesproken...  ;D

Inmiddels een PC met firewire kaart. Die ook niet meer nodig is, want alles gaat tegenwoordig met USB 3.0... Ben dus met filmen gestopt om eenzelfde reden als jij ook aangeeft... heb d'r totaal geen gedult voor om alles op een rijtje te zetten.

In fotografie een dankbaar alternatief gevonden! Maar sommige filmpjes die je op JouwBuis ziet, zijn idd wel errug leuk!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 08:12 #3 door Peter
Beantwoord door Peter in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Makkelijkste is een Mac kopen met IMovie erop. Dan kun je alles importeren wat je wilt, monteren hoe je wilt en alles voorzien van een leuk muziekje. Zelfs ik als absolute nitwit op dit vlak (welk vlak eigenlijk niet).

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 08:20 #4 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Hoi Daan,

je grootste probleem is dat je Asus eeepc het niet aankan.
Welke type is het, welk besturingssysteem heb je erop en hoeveel geheugen zit erin? (deze computer -> eigenschappen)
Soms kan je door bijv van Windows 7 naar XP terug te gaan en veel snelheid winnen.

Als je pc sneller is heb je al 2 problemen opgelost namelijk te sloom en geen geduld.

Ik heb na 12 jaar met een oude BBC camera gefilmd te hebben een Nikon gekocht welke filmt en fotografeert tegelijk.
De films die ik nu maak hoef ik niet eerst urenlang binnen te halen, ze zijn al in Quicktime formaat, kant en klaar.
Ik stop het kaartje in mijn laptop en 2 minuten later heb ik een uurtje film binnen.
Erst duurde het dan een uur en had ik net geen full HD.

Na heel veel tests ben ik er van overtuigd dat mpeg 4 H264 de enige mooi instelling is om op te slaan.
Let op er zijn meer dan 200.000 manieren om een film op te slaan, elke fabrikant wil geen rechten betalen, vandaar de extra chaos op deze markt.
Om te monteren vind ik allen programma's als Adobe premiere, Avid of final cut pro (alleen mac) goed genoeg.

Volgens mij kan je met het bovenstaande en misschien wat advies je 3 punten schrappen,
het 2 de probleem bestaat niet, je bent niet onhandig! (TNO, sleutelen, mooie website, geslaagde partner, iets zal je wel goed doen :-))


Na even twijfelen toch nog één opmerking, ik ben toen over gegaan naar een Apple laptop, en vindt het video en grafische gedeelte veel fijner.
Ik zou voor video alleen een PC gebruiken als ik in Avid (ook een pro programma) editten.
Mocht je over willen gaan naar een Mac, kan ik je helpen bij het uitzoeken en inrichten ervan zodat je een video kanon in huis krijgt.


Laat maar horen als je hulp nodig hebt of wat je EEEPC specs zijn.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 08:23 #5 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Grunneger was me te snel af, terwijl ik nog aan het typen was met mijn heel verhaal.
Ik ben niet de enige die voor een mac met video programma heeft gekozen.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 10:33 #6 door Peter
Beantwoord door Peter in topic kickuh filmpjes maken, how to?

Ik ben niet de enige die voor een mac met video programma heeft gekozen.


Jarenlang ben ik (naast mijn reguliere baan) professioneel sport- en persfotograaf geweest. Dan bestaat er niets anders dan Mac...

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 15:05 #7 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Hij heeft 2 problemen, zijn trage pc en geduld.
Met een sneller gemaakte PC (als dat kan bijv terug naar xp, of meer geheugen/andere videokaart)
of hij koopt een nieuwe snelle pc of mac dan zijn alle problemen opgelost.

Tja Mac en Pc discussie is er eigenlijk niet een Mac doet dit gewoon beter recht uit de doos.
Een PC is goedkoper.

Imovie om film te bewerken zit gratis bij elke mac.
Er zit ook een knop in Imovie upload naar Youtube, je film word omgezet in een prima formaat en automatisch geupload naar Youtube.

Meer camera's kopen zou ik alleen doen als de huidige camera's en computer het helemaal goed doen.
Ik kan op mijn dochter haar EEEPC prima hd kijken, maar dat is één van de laatste en ik zet er ook alleen het minimale op.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 15:29 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Het klopt dat Mac wat duurder is bij aanschaf. Software is wel weer veel goedkoper, de ergernis van vastlopers heb je niet en in tegenstelling tot windhoos-apparatuur is het niet verouderd wanneer je de winkel uiloopt. Dit laatste wordt de laatste tijd wat minder, maar mijn macbook van 5 jaar oud is nog helemaal up-to-date, wat je niet van de hp van mijn vrouw kunt zeggen. Die heeft er al 2 opgebruikt (op kosten van haar baas).

Voor de rest is het vooral een kwestie van sentiment en voorkeur. Als de verbouw van mijn kantoor klaar is schaf ik een nieuwe desktop van Mac aan. Prachtig om te zien en kan weer jaaaaren mee. Eigenlijk kunnen ze ook wel 'Mac' voor 'Varadero' zetten: een symbiose van schoonheid en kwaliteit!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 15:56 - 31 aug 2011 15:37 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic kickuh filmpjes maken, how to?
@ All: heb er opeens een probleem bij: ik heb geen MacGeld ;-). Heb t wel, maar wil t er niet aan uitgeven.
Ga ook niet om naar Linux (ooitgeprobeerd, geweldig!) omdat Mapsource daar niet op draait; een van de pijlers in mijn leven ;-)

Heb een Asus EEEPc 1000HE, met 1GB ram met 2GB RAM en 500GB schijf erin(al lijkt me dat niet echt belangrijk). Draait gewoon XP. CPU 1.66 GHz.
Da's niet teveel ,weet ik ook. Ik ruim 'm wel regelmatig op om de gang er een beetje in te houden.

Ik snap dat dat HD-gedoe niet nodig is, maar ik kon simpelweg niets kopen wat minder dan HD is. En als ik m'n helmetcam instel op lagere resolutie heb ik hetzelfde euvel; gok dat het het format is?

@ Herrie: thanks voor je adviezen.
- wat zou nou het beste format zijn om de boel naar terug te bouwen? Dus MP4 en AVI terugconverteren naar hapklare brokken en dan in WMM plakken.
en inderdaad, ben niet een complete nitwit met computers en technologie ;-)

By the way: in windows Vista (meen ik me te herinneren) zit een WMM versie waar je veel meer mee kunt qua foto's inschuiven enzo, ik kreeg die toen niet draaiend in XP of 7. Is dat al opgelost/gehackt?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 17:07 #10 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Eigenlijk is het een beetje lastig voor mij om je echt goed te helpen hoewel ik jarenlang voor video bedrijven technische problemen heb opgelost.
De laatste 12 jaar werk ik alleen nog met Apple computers en studio's die deze ook gebruiken.

over de pc
Je pc draait al xp daar draait hij het snelste op.
Die 500 gb heb je denk ik zelf ingebouwd? Die zal wel 5400 zijn, sommige PC's worden zeker 2 keer zo snel door een 7200 schijf.
(750 gig 7200 toeren 32 mb cache heb ik laatst voor 60 € gekocht bij www.4launch.nl maar die kan je bij jullie in de buurt ook vinden)
De 500 kan dan in een usb kastje voor Backups

2 gb geheugen moet wel werken, zo niet is er iets mis met één van de dimms hij zou 4 gb max moeten kunnen draaien volgens mij.
(weet ik bijna zeker)

Waarschijnlijk is de videokaart niet berekend op HD films wat zijn eigen scherm draait max 1024 pix breed
Standaard HD is 1920 breed.

Format
Omzetten met windows ben ik te lang uit, ik weet wel dat ik van professionals op windows meestal mpeg 4 H264 krijg

Ik zelf heb gekozen om alles om te zetten naar
H.264, 1.920 x 1.080, Lineaire PCM, 16 bits little-endian signed integer, 2 kanalen, 48000 Hz voor mijn eigen opslag.

Vandaar uit sla ik op voor Youtube, maar origineel bewaar ik als HD, waarschijnlijk wil je straks een verzamel dvd van je reizen maken of een gedeelte aan een tv station verkopen en heb je alleen nog het iets te magere youtube formaat.

Met windows movie maker kan ik je niet helpen.
Ik ken alleen de oude windows movie maker, maar na één film bewerken ben ik meteen over gegaan naar Adobe Premiere toen.
Ik vindt amateur programma's altijd veel te ingewikkeld, ze doen altijd van alles vanzelf enzo.
Eenmaal een pro programma onder de knie gaat alles 10 keer zo snel.

Jammer dat je geen Mac hebt, was ik een keer een uurtje of 4 na je toe gekomen en had je alles top voor elkaar.

(je hebt het nu in mijn ogen al helemaal voor elkaar, die pc is toch maar bijzaak in het geheel)

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 18:57 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic kickuh filmpjes maken, how to?
okay, de reden...

We maken veel foto's en gooien gelukkig het meeste weg. 3mnd USA:: 430 foto's, valt mee toch?
Maar: wie wil dat nou kijken, haast niemand. Dus wil ik iets maken wat vlot een land laat zien, max 5 minuten.

Zelf kijk ik op veel websites, maar zeg nou zelf... Peter en Kay Forwood, reizen 14 jaar rond de wereld met hun Harley: zo'n site is niet door de kluiven! Dus wil ik op mijn site de hele verhalen en alle foto's (voor de mensen die ons volgen) en filmpjes per land, voor mensen die even komen neuzen of die na 2 jaar inhaken ;-)
Sponsors doen we niet aan.
En zelf vind ik een filmpje ook wel relaxed om te kijken zeg maar.

Omzetten van film is niet zo'n probleem, die laptop kan nachten draaien, desnoods in de koffer op 12V.

Harddrive is 7200RPM, zelf erin gezet idd. De oude 160Gb zit in een externe case, met de windows partitie nog intact en Mapsource e.d. geinstalleerd. altijd handig als backup.



... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 20:04 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Ook videomontage kun je net zo duur maken als je wilt.
Net als Varadero Transalp rijden trouwens
apps.avid.com/getmc/?elq_mid=4805&elq_cid=5019246

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 21:02 #13 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Daan: welk geheugen heb je nu in je EEEPc 1000HE zitten?
Ik heb hier nog het één en ander liggen op zolder.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 08:50 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kickuh filmpjes maken, how to?

Dus als ik maar geld uitgeef kan ik ook Dakar rijden?


Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je het net zo duur kunt maken als je wilt. Ik zeg niks over iemands persoonlijke prestaties of kunstjes. Dit gedeelte ging over de mogelijkheden van systemen en niet over de editting kwaliteiten van iemand.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 15:42 #15 door daandus
Beantwoord door daandus in topic kickuh filmpjes maken, how to?
@ Herrie: geloof het of niet, maar ik heb gisteren zowaar een 2GB geheugending kunnen kopen hier in Quetzaltenango, Guatemala! (daar zit ik dus ;-))
Er zit nu dus 2GB in, eindelijk. Bizar eigenlijk, want in de VS kon ik het niet krijgen (niet 5300, wel 6400 ofzo...)

@Danny: Is Powerdirector 9 veel beter dan 8? 8 is 500mb kleiner om te downloaden, en dat scheelt 3,5 maanden downloaden in Guatemala ;-)

Ben dat Powerdirector aan t downloaden nu, ben benieuwd!

Groetjes,
Daan


p.s. bedankt voor alle tips!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 23:43 #16 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Anders kun je eens kijken of je ook een versie adobe premiere kan vinden.
Mijn ervaring is hoe professioneler het programma hoe makkelijker het werkt, na een dagje hopeloos klooien.

Het geheugen helpt je maar er is altijd een moment dat het filmpje niet meer in het geheugen past en dan word er weer geschreven tussen geheugen en je harde schijf.

Ik krijg altijd een lagere resolutie voorvertoning te zien in Finalcut (volgens mij ook in Premiere) waardoor ik snel kan monteren, en in de achtergrond rendert hij mijn beeld.

Als ik beeld maak wil ik het zo hoog van resolutie mogelijk, met het MPEG 4 H264 formaat heb je bijna geen verlies, stel goed beeld maakt het professioneel.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2011 15:37 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Zo, de bevestigingsring is binnen. Heeft even geduurd en de kwaliteit valt erg tegen.
Nou ja, het gaat ook om een experiment toch.
Vandaag maar eens de camera op de valbeugel gemonteerd.
Nu eens rijden en wat filmpjes maken.
Ik ben vooral benieuwd naar de trillingen en bewegingen in de beelden.
Tussen de klem en het frame zit nu zacht rubber tussen.
Hopelijk helpt dit. De positie moet straks wat hoger worden denk ik.
Wordt vervolgd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2011 18:39 #18 door Peter
Beantwoord door Peter in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Dit heb ik al eens geprobeerd met de RAMmount camerasteun, dat leverde enkel vreselijk trillend beeld op. Zo erg dat er niets meer van te maken was. Maar wie weet is dit systeem beter bestand tegen de trilling.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2011 09:42 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kickuh filmpjes maken, how to?
Eerste resultaten zijn bemoedigend.
Mooi strak beeld.
Alleen standpunt natuurlijk te laag, maar daar vinden we wel wat op.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2011 10:15 #20 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic kickuh filmpjes maken, how to?

Eerste resultaten zijn bemoedigend.
Mooi strak beeld.
Alleen standpunt natuurlijk te laag, maar daar vinden we wel wat op.


Hallo Marien, Die lampen op de beugels, zijn die voor extra groot ligt, of zijn dat mist lampen?  Ziet er in ieder geval goed uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden