foto server

28 aug 2009 07:55 #1 door Herman
foto server werd gestart door Herman
Hoi PMF,

Of met een simpele FTP server de oplossing gedaan is weet ik niet ?

Maar om de foto kwaliteit v/d transalper te verbeteren zijn er hogere resolutie foto's benodigd. En het beheer/archivering kan natuurlijk het beste in de TCN club zitten.

Ik ben zoekende voor een oplossing voor mezelf, en mogelijk kan dit ook iets voor de TCN zijn. Ik was weer getriggerd door een locale aanbieding van de linksys NAS200 met 1 TB aan opslag. Maar ondertussen heb ik die alweer laten gaan en ben ik terecht gekomen bij DS209/409 van Synology. Is een NAS server
met o.a. een photo station 3 applicatie. Weet alleen nog niet of ik met dat ding kan doen wat ik wil !
Ik wil namelijk verschillende groepen toegang geven via eigen gebruikersnaam en password, en ieder mag alleen maar in eigen mappie komen natuurlijk !
Het liefst heb ik een verkenner achtig scherm met thumbnails, die men simpel kan selecteren en dan kan downloaden. En tevens wil ik de mogelijkheid dat
men simpel grote bestanden kan uploaden, maar wel weer in een andere groep !
Tevens is het een backup medium, wil twee of meerdere disken gebruiken in mirror (raid1) configuratie. Het backup medium moet vanaf twee pc's de fotos
krijgen, en het liefst zou dit backupen automatisch moeten gaan.

Ik weet dus ongeveer wat ik wil, echter heb nog geen idee of dit met de NAS
server te realiseren is, maar we zijn zoekende....

Oja, voordat men met de suggestie komt om een van de pc's danwel een derde pc als server in te richten, dit wil ik dus niet.
Ik wil stroom verbruik en ruimte inname beperkt houden, moet als particulier op de kleintjes blijven letten  :-X :-*

En tevens voor te TCN moet er ook geld zijn, het ding zal een maatje groter moeten zijn, en een deskundige beheerder is onontbeerlijk, en ook daar heb ik geen kaas van gegeten, maar dat mocht ondertussen al wel duidelijk zijn  >:D
Mooi foto's > grote bestanden > veel opslag nodig.
Groot bestand > easy uploading & downlaoding.
Veel data > archivering > onderhoud > deskundige beheerder.

Simpel servertje zou mooi zijn  ;D

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2009 12:11 #2 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic foto server
Hmm, ik snap wel wat je wilt. Die NAS apparaten zijn eigenlijk kleine pc's op basis van Linux met een mooie grafische schil eromheen voor het beheer en het gebruik. Wat je wilt is volgens mij niet zo moeilijk. Ik heb een jaar of geleden een Freecom FSG bij een klant neergezet en die kon eigenlijk al wat jij nu schetst, afgezien van de raid configuratie.

Ik denk dat je ipv FTP voor jezelf beter richting WebDAV kunt denken. Een FTP-server is niet altijd even makkelijk achter een huis-, tuin- en keuken router te plaatsen.
Ook kun je eens kijken naar een gratis webdisk zoals mydisk.se. Zit je ook niet met problemen van je lokale upload-snelheid als mensen van je NAS gaan downloaden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2009 13:46 - 28 aug 2009 13:56 #3 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic foto server

Hmm, ik snap wel wat je wilt. Die NAS apparaten zijn eigenlijk kleine pc's op basis van Linux met een mooie grafische schil eromheen voor het beheer en het gebruik. Wat je wilt is volgens mij niet zo moeilijk. Ik heb een jaar of geleden een Freecom FSG bij een klant neergezet en die kon eigenlijk al wat jij nu schetst, afgezien van de raid configuratie.

Ik denk dat je ipv FTP voor jezelf beter richting WebDAV kunt denken. Een FTP-server is niet altijd even makkelijk achter een huis-, tuin- en keuken router te plaatsen.
Ook kun je eens kijken naar een gratis webdisk zoals mydisk.se. Zit je ook niet met problemen van je lokale upload-snelheid als mensen van je NAS gaan downloaden.


Bij gratis webdisks loop je snel tegen de (dagelijkse) datalimiet aan.

Waar je wel aan zou kunnen denken is inderdaad gewoon een fileservertje met VPN. Dan kun je met VPN direct verbinden met de server en kun je de bestanden, net zoals in een LAN, kopieren of verplaatsen. Het is dan wel verstandig om aan beide zijden een upload te hebben van 1Mbit (maximum met adsl op dit moment). Of een van die nieuwe UPC abbo's

Het fileservertje zou je dan op een Atom CPU kunnen baseren en de harde schijf op energiespaarstand kunnen zetten, dan is ie vrij zuinig in gebruik.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2009 21:54 #4 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic foto server

Bij gratis webdisks loop je snel tegen de (dagelijkse) datalimiet aan.


Hoeveel dataverkeer verwacht je dan? Ik heb een beetje het begin van het verhaal gemist, ben ik bang. Ik begreep dat het eigenlijk bedoeld was als uploadserver voor foto's tbv de club en een tweede voor Herman thuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2009 23:53 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic foto server
Ja ik zit er ook een beetje naast. Ik zat gelijk met mn gedachten bij het beschikbaar stellen van HR-foto's voor IEDEREEN.

Maar het gaat in dit geval dus puur om het beschikbaar stellen van de HR-foto's voor degene die de transalper in mekaar frutselt.

In dat geval simpel, idd een webdisk gebruiken

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2009 10:24 - 29 aug 2009 10:26 #6 door Herman
Beantwoord door Herman in topic foto server
hoi Ruujan en PMF,

ff wat verdere uitleg.
Ik fotografeer, en met regelmaat vragen mensen om fotos. Dit gebeurd ook hier bij de TCN. Echter voorheen kon ik meestal volstaan met het geven van een cd met daarop de high resolutie fotos. Probleem met der tijd werden de kosten en vooral de tijd.  Toen ik lid werd bij TCN heb ik ook hier gefotografeerd, en de fotos ter beschikking gesteld. Ik ben altijd uit gegaan van het ter beschikking stellen van high res images. Dus omvangrijke bestanden !
Het probleem is dus ook al vanaf het begin hier, hoe krijg ik de grote bestanden
bij de TCN forum foto beheerder of bij de leden die om enkele fotos vragen.
Het mailen en uploaden van die grote bestanden geeft altijd problemen, en kost me veel tijd.
En tijd is voor mij al en probleem daar ik gemiddeld al iets meer tijd nodig heb !
Al doende bleek dat lagere resolutie fotos voor de TCN voldoende waren. Wel begreep ik dit in eerste instantie niet (later wel !), en ben dus lager resolutie fotos gaan sturen.
Echter veel lage resolutie foto's geeft uiteindelijk toch nog een behoorlijk bestand, dus het upload probleem bleef toch !
Daarbij komt dat ik door schade en schande wijs geworden ben, en dus  zoekende ben naar een goed backup medium voor de foto bestanden die hier thuis bij mij alsmaar groeiende is !
Het idee groeide dus om de fotos op het internet te kunnen zetten, zodat degene die een foto wilde hebben ze zo zelf dus simpel kunnen downloaden.
Daarnaast is het voor mij verder een backup device.
Tot hier was het een prive gedachte en wens.

Echter recent bleek dat de foto kwaliteit van de transalper zwaar knudde was.
Oorzaak ligt denk ik bij de (te) lage resolutie images die steeds worden aangeboden. Dus zouden mensen in hoger resolutie moeten gaan uploaden. Maar dit is dus een probleem had ik zelf al aan den lijve ondervonden.

In 2007/2008 ben ik al eens zoekende geweest en op een NASschijf uit gekomen. Maarja, ze zijn prijzig en daar mijn kennis hiervan niet al te groot is,
kan dat ding wel wat ik wil, en hoe moet je dit als ondeskundige allemaal werkende gaan krijgen ???

naja, er komt zodoende niks van de grond.
Vorige week had ik echter weer en trigger. Een NAS schijf stond voor een schappelijke prijs bij een lokale computer boer te koop.
En er waren de laatse weken al weer enkele problemen geweest om weer grote
bestanden de deur uit te krijgen. Dus we zijn er weer ingedoken.

In mijn achterhoofd speelde nu ook mee, dat de oplossing voor mij,
mogelijk ook iets kan zijn voor de TCN !!?

zodoende.............

Ik heb ondertussen op diverse forums wat draadjes uitgezet, en hoop op die manier meer informatie te verkrijgen, of dat wat ik wil ook te realiseren is met
de synology nas server zoals die nu weer op mijn weg is gekomen.
Ik zoek en prul meestal net zo lang totdat ik het voor elkaar heb wat ik wil,
een van mijn onhebbelijk/hebbelijk heden.
En ja dat kan soms lang duren  :-X
Gelukkig zaken de prijzen en worden de technische mogelijkheden steeds uitgebreider en groter en gelukkig klant vriendelijker, is ook fijn  ;)

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 10:41 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic foto server
En om even op het probleem van Herman in te springen.

Herman, wat jij wil is gewoon je eigen servertje thuis waar jij je foto's kunt plaatsen (HighRes), en waar een progje eventueel de zaken om zet naar (LowRes).
Als je dan ook nog een website op die server draait, en je internet verbinding thuis 24x7 open laat staan, kan iedereen die dat zou willen bij jou de foto's 'weghalen'.

Jij hoeft dan a) niets meer te uploaden via internet, maar plaatst alles op je server b) niets meer op te sturen, maar stuurt linkjes waar men het kan 'halen'

MAAR !!!
a) 24x7 internet verbinding brengt risico's met zich mee. Je zult een goede firewall moeten configureren en onderhouden.
b) server (ik kan nog even niet inschatten of NAS storage dusdanig kan worden op gezet) opzetten en onderhouden
c) je foto's 'watermerken' .......  Het is natuurlijk aan je zelf, maar ik ken gevallen waar commerciele bedrijven (al dan niet per ongeluk) een foto van een prive persoon gebruikt hebben in campagnes / games / promotie bladen. Dat is echter niet toegestaan, maar altijd lastig om aan te tonen. Derhalve zou je ook nog eens alle foto's van een watermerk moeten voorzien.  (extra taak voor je server).  en dan komt daarbij wel dat diezelfde foto, zonder watermerk weer aan geleverd zou moeten worden aan onze redactie en eventuele geinteresseerden die graag hun eigen foto willen hebben... en ben je opnieuw al het werk aan het doen....
Er zijn veel mensen die dan ook een kleine vergoeding vragen voor het leveren van een niet gewatermerkte foto.

Pfff, weer een leuk verhaal. Misschien een keer bij een biertje over OH-en, want op zich is het allemaal wel mogelijk. Maar of dit dan voor een (met alle respect) niet IT-techneut goed bij te houden is.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 12:44 - 30 aug 2009 13:12 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic foto server
Na dit alles gelezen te hebben, kom ik terug op mijn oorspronkelijke idee: een FTP-server.

Een FTP-server is betrekkelijk makkelijk te onderhouden en is behoorlijk veilig. Je kan snel een map toewijzen aan een gebruiker en rechten kunnen in een handomdraai gegeven of ontnomen worden.
Een FTP-server is ook vanuit een browser te benaderen, maar je hebt ook ftp client software (bijv. total commander)die bestandsoverdrachten nog makkelijker maken.

Een NAS met ingebouwde FTP-server zou in dit geval zeer handig zijn, ik weet echter niet of die er zijn, wellicht kan rob of ruujan daar meer over vertellen.

Ik gebruik Filezilla, een gratis FTP server. Ik ben er heel tevreden over. Stoei er eens mee zou ik zeggen, dan weet je snel genoeg of het iets is voor je.

filezilla-project.org

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 13:38 #9 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic foto server
"Een NAS met ingebouwde FTP-server zou in dit geval zeer handig zijn, ik weet echter niet of die er zijn, wellicht kan rob of ruujan daar meer over vertellen."
Een NAS is niet persé nodig, je kunt ook voor de SYNOLOGY 3 IN 1 USB STATION SUS 201 gaan, .
Voordelen: Lage aanschafprijs, Gering stroom verbruik (kunt hem dus 24/7 aanlaten staan) geen dure harde schijven en FTP toegang.
Link: http://www.synology.com/enu/products/USBStation/index.php
Er zijn meer van dit soort producten, Herman als je wil, ik heb er een staan die je kunt gebruiken om te testen.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 23:12 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic foto server
Oke dat is dus ook een optie, ik zou zeggen ga ervoor en probeer het ding uit met een teringbijt eraan  ;D

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 13:07 #11 door Herman
Beantwoord door Herman in topic foto server
Aan alle mee denkers,

Wat Danny stelt klopt.......gedeeltelijk (mijn inziens !).
Een goede foto redactie zou zeker bijdragen aan de fotokwaliteit op het forum en de transalper.
Deze zal dan ongetwijfeld ook weten welke resolutie benodigd is voor A4 pagina groot, A5 formaat
en kleinere formaten foto afdrukken in de transalper, krijg je al mooie scherpe plaatjes.
Echter (ik veronderstel) dat de drukker van de transalper dit ook wel aan kan geven.
Blijf je toch houden dat er hogere resolutie foto's moeten komen, en het zou (vindt ik) erg fijn
zijn als je die grotere bestanden makkelijk kunt uploaden !
Tevens zullen mede leden het ook wel waarderen als ze hogere resolutie fotos voor zichzelf makkelijk kunnen downloaden.

Tja en of je een soort quotum moet invoeren ?
Is iets voor te zeggen als er heel, en bedoel heel veel leden fotos gaan uploaden, of gigantische
aantallen. Maar naar mijn mening is de TCN een redelijk kleine club, en daarbij het aantal fotograferend
leden ook nog eens erg gering. Ja, en dan foto inhoudelijk, blijft erg moeilijk, ik ben geloof ik hoofd schuldige van heel veel  motorrijders op zand/asfalt of bosweg.
Zoals andere er weer zijn die vooral terras zittende motorrijders op de plaat vastlegt.

Ben het eens met Danny, erg spannend is het vaak niet, oke op die van onze actiefotograaf Zegers na dan. Maar helaas is deze ook niet altijd op de juiste plek, recent zelf nog een spectaculaire schuiver gemaakt, jammer dat deze toch nog niet een foto opgeleverd heeft.
En ook de recent geintroduceerde bolletjes routen, waarbij men op verschillende plaatsen v/d weg
werd gedirigeerd, soms vroegtijdig het water in heeft helaas (nog !) geen spectaculaire foto's
opgeleverd.

Blijkbaar hebben we bij de TCN een kleine voorbeeldige groep gezellige toer rijders, niks mis mee,
maar spectaculaire plaatjes leverd dit niet snel op. En ja, vindt ik ook jammer, ik zou ze graag maken.
En ik en andere zullen wel eens vergeefs op een leuk punt staan te wachten, en dan blijkt er plots geen rijder meer voorbij te komen, jammer, pech.

Een optie kan zijn dat de TCN spectaculairdere dingen gaat organiseren, en hier ook een professionele
fotograaf bij gaat zetten, gegarandeerd dat we spectaculaire plaatjes in de transalper gaan krijgen.
Kost wat maar dan heb je ook wat.

Verder opperd Rob nog enkele goed zaken. En zijn invulling van wat ik prive wil is correct.
Tja, en dat watermerken, een goede tip, en daar had ik nog zeker niet aan gedacht.
Maar ik fotografeer voor mijn "plezier" en andere redenen  :angel:.
En het zou kunnen dat iemand eens een foto van mij gaat misbruiken, maar ik acht zelf die kans erg klein, en om voor dat incidentele geval zoveel ellende op mijn dak te halen  :-\
Tja, blijf wat dat betreft een digibeet.

Kortgaand ik maak foto's en stel ze beschikbaar aan degene die het leuk vindt ze te hebben.
En het liefst dus makkelijk middels eigen server........ C:-)
En wie weet lukt dit me ook nog wel eens, we blijven proberen.......

En zoals ik het nu zie lijkt die synology NAS server alles in zich te hebben.

Oja, Kenny, hartelijk Dank voor het aanbieden van je USB server, echter de NAS server
wil ik tevens als een "veilige backup" gebruiken. Dat kan ook met die ik op het oog heb,
deze kan namelijk twee sata disken in raid 1 (mirror) configuratie draaien.
Mocht ik echter nog eens op het door jouw getipte device uitkomen, neem ik zeker weer
even contact met je op, vooralsnog heeft dit nu nog geen zin. Echter ik waardeer je hulp en
meedenkende gedacht zeer zeker.

En @ PMF, deze NAS Server heeft ook en FTP server functie, en een DDNS functie, handig want ik heb een wisselend ip adres....... toch een mooi apparaatje  8).


Groet,

Herman



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 20:23 #12 door Wouter
Beantwoord door Wouter in topic foto server

Goed leesvoer (engels)
www.organizepictures.com/2007/11/tags-vs-folders-the-big-debate


Leuk artikel!

Ik gebruik zelf een servertje met Windows, Apache en Coppermine. Dit werkt erg handig, maar vereist wel een constante internet verbinding en een pc die constant aanstaat.

Vooralsnog heb ik voldoende aan DAS (direct attached storage, lokale harde schijven dus.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 21:46 #13 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic foto server
Herman, ik wil even een rekensommetje hier droppen. Ik ga er van uit dat je een ADSL-verbinding hebt, maar dat weet ik niet zeker. Maar goed, ADSL heeft een maximale uploadsnelheid van 1 MBit/s (A staat voor asymetrisch, je downloadsnelheid kan wel hoger zijn.) Dit maximum is vastgelegd in een of andere standaard. Stel nu dat iemand je mooie highres foto's wil bekijken, dan heb je het misschien over foto's van 2 MB of als je ze als Raw image plaatst (geen compressie dus), misschien wel 8 Mbyte. Het laden van een foto van 2 Mbyte duurt dus

2 Mbyte x 8 bits/byte / 1 Mbit/s =16 s.

Dat is dus in het optimale geval dat er één iemand een foto wil downloaden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2009 21:09 #14 door Herman
Beantwoord door Herman in topic foto server
Hoi ruujan,

Wat verlate reactie....maar ik heb een glasvezel aansluiting,
en ze hebben belooft dat dit 100MB up en down is.
En ik verwacht geen stormloop, ben ook maar een goedwillende
amateur.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2009 19:22 #15 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic foto server
Even ter verduidelijking: "Oja, Kenny, hartelijk Dank voor het aanbieden van je USB server, echter de NAS server
wil ik tevens als een "veilige backup" gebruiken. Dat kan ook met die ik op het oog heb,
deze kan namelijk twee sata disken in raid 1 (mirror) configuratie draaien.
"

Ik wil even bij je RAID 1 configuratie wat overdenkingen plaatsen.
Dit omdat naar mijn mening vaak, en ook in dit geval, veilig wordt verward met continuïteit.
Een RAID 1 configuratie biedt continuïteit, als één schijf crashed blijft de andere gewoon door draaien en de data blijft benaderbaar zonder "down time". Echter als door een gebruikers of software fout, kan zijn, per ongeluk deleten van een file tot hele structuur danwel een software crash met een desastreus gevolg voor je data, data verloren gaat ben je het ook op beide schijven kwijt.
Je zult, omdat te kunnen herstellen, alsnog een backup moeten hebben. Dat betekent nog een derde schijf.
Het lijkt me voor jou veel zinvoller om de tweede schijf als backup in te zetten en wel in de vorm van een "Gesyncte" schijf of een werkelijke backup, dus met versies.
Dit geeft je de mogelijkheid wanneer er plots iets fout gaat, verloren data terug te plaatsen en bij een Gesyncte (synchronisatie loopt op door jou ingestelde tijdstippen) schijf is deze bij een crash makkelijk in te zetten als vervanging, data tussen de laatste sync en crash gaan verloren. Bij een werkelijke backup schijf zal het terug zetten van data meer tijd en werk vragen.
Het belang voor jou of elke particulier om data continu beschikbaar te hebben lijkt me niet te preveleren boven data verlies.
Een overdenking van een 50TB storage beheerder ;)

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2009 21:30 #16 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic foto server

Hoi ruujan,

Wat verlate reactie....maar ik heb een glasvezel aansluiting,
en ze hebben belooft dat dit 100MB up en down is.
En ik verwacht geen stormloop, ben ook maar een goedwillende
amateur.

Groet,

Herman


Hoe komt het dat degenen die zulke verbindingen het hardst nodig hebben, het als laatste krijgen.... >:(

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2009 15:15 #17 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic foto server

ze hebben belooft dat dit 100MB up en down is.


OK, dan kun je vooruit. Wel vreemd dat je dan geen vast IP-adres krijgt.

Ik wil even bij je RAID 1 configuratie wat overdenkingen plaatsen.
Dit omdat naar mijn mening vaak, en ook in dit geval, veilig wordt verward met continuïteit.


Volgens mij is die NAS bedoeld als backup en niet als opslag. Tenminste, zo begrijp ik het uit het verhaal van Herman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2009 16:31 - 11 sept 2009 16:34 #18 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic foto server

Volgens mij is die NAS bedoeld als backup en niet als opslag. Tenminste, zo begrijp ik het uit het verhaal van Herman.


Tevens is het een backup medium, wil twee of meerdere disken gebruiken in mirror (raid1) configuratie. Het backup medium moet vanaf twee pc's de fotos
krijgen, en het liefst zou dit backupen automatisch moeten gaan.

Groet,

Herman

Als het een backup medium is lijkt RAID 1 me helemaal overbodig, bij een schijf crash heb je je origineel nog.
Gescheduled scripje met robocopy tussen originelen en backup/copy schijf lijkt me voldoende.
Als je ook nog snel weer up wil zijn kun je ook de backup/copy schijf weer syncen met een tweede schijf, als het ware een delayed mirror.


Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2009 19:26 #19 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic foto server
Even tussendoor komen, ik ben zelf wederverkoper van computer hardware,

en ik zag op de site van mijn beste leverancier, dat er een lege NAS-kast leverbaar is (je kunt er zelf 2 SATA schijven in stoppen, dus je kunt zelf ook de opslaghoeveelheid bepalen)

www.edimax.nl/nl/produce_detail.php?pd_i...&pl1_id=17&pl2_id=70

voor de specs.

Ik kan deze (lege) kast leveren voor € 139,- . Dit is mijn inkoopprijs + verzendkosten + BTW. Speciaal voor de Club!

Mocht je het wat vinden, hoor ik het vanzelf wel.

Groetjes

Paul.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2009 20:06 #20 door Herman
Beantwoord door Herman in topic foto server
Dag Paul,

Ik had net een reactie gegeven naar Kenny013 en Ruujan, echter kreeg melding dat er een nieuwe reactie ondertussen geplaatst was. Had mijn reactie wel verzonden maar baalen, die is dus pleite, heb ik nu toch iets verkeerds gedaan ?

Anyway, het aanbod waardeer ik, echter de edimax heeft niet een foto applicatie (alhoewel ik hierover ook nog vraagtekens heb !) en kan blijkbaar niet overweg met een dynamisch ip adres (DDNS). Echter het is een mooie clubactie
en vindt het een prijzens waardig initiatief. Toch ook weer het leuke van deze club dat ieder elkaar probeert te helpen.

Jammer dat ik nu mijn vorige reactie kwijt ben, misschien dat ik hem straks weer probeer opnieuw te formuleren. Moet nu eerst test gaan rijden met m'n nieuwe helm, en dus is het geld, jammer van de Zumo en backup disken weer even op.
Maar ik ga nu ff rijden.

Doei

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden