Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk

14 okt 2017 20:24 #1 door Wingnut
Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk werd gestart door Wingnut
Hallo, mijn naam is Harry Nelissen en sinds begin dit jaar bezitter van een CRF1000 (ex demo) naast mijn hoofdmotor een Goldwing 1800 (sinds 1979 Goldwing rijder, daarom mijn bestaande forumnaam Wingnut gebruikt. Ik ben op de motorbeurs in Utrecht meteen lid geworden van de Transalp Club en ook al aan 1 rit deelgenomen.

Ik heb een acuut probleem. Ik zit momenteel in Marokko in Fez op een motor rondreis en vandaag (zaterdag) zijn mijn achterwiel lagers bij kilometerstand  35000 stuk gegaan. Dit schijnt vaker te gebeuren, las dit ook in het tussenverslag van de lange durtest van Motorrad. Aangezien we maandag weer naar het volgende hotel gaan, moet ik voor alternatieve lagers op zoek, zoals SKF etc. IK heb gezocht op internet, zag wel dat bij Honda zelf gezien de prijs deze wel standaard lagers moeten zijn, maar kon geen afmetingen en/of merk type vinden. Heeft iemand met dezelfde ervaring voor mij welk merk/type en maar ik hiervoor aan moet houden om bij een lager verkoper in Fez deze te kunnen afhalen en laten monteren.

Bij voorbaat dan voor de informatie en/of tips.

Harry Nelissen
CRF1000 2016

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2017 21:09 #2 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Valt dit niet onder garantie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2017 21:11 #3 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Ja, sorry, je zit nu in Marokko, dus daar ben je op dit moment niet veel mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2017 22:11 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk

Dag Wingnut,

Achter zitten 3 lagers, waarvan 2 aan beide zijden in de wielnaaf en de derde in de tandwieldrager.

Die in de naaf zijn aan beide zijden gelijk, de 6204-2NS (20x47x14mm, 2 zijden geseald)
Die in de tandwieldrager (indien nodig), de 63/22XC3 (22x56x16mm, ongeseald)

Voorwiel, beide lagers gelijk, de 6004-2NS (20x42x12mm, 2 zijden geseald)


Goeie reis!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2017 22:59 #5 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
wat foto's

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2017 12:24 #6 door Wingnut
Beantwoord door Wingnut in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Hartelijk dank voor de reakties. We hebben vanmorgen het wiel gedemonteerd en het zijn inderdaad de 2 wiel lagers en het tandwiellager is nog goed. Helaas vandaag op zondag zijn ook in de grote steden in Marokko de werkplaatsen dicht, maar ik heb van een plaatselijke motorrijder een adres gekregen van een monteur die aan grote motoren werkt en ook al contact gehad gisteren. Hopelijk kan hij maandagmorgen het de lagers vervangen en kan ik de reis vervolgen.

Trouwens een zeer mooie reis door Marokko met veel wisselende landschappen tussen de steden zeer goede wegen (zelfs beter dan in Belgie tegenwoordig). Overal is men bezig de infrastructuur te verbeteren om de economie en toerisme te ondersteunen. Voor de tijd van het jaar (oktober, zeer warm met uitschieters tot 35 graden, maar tot mijn verbazing goed uit te houden met doorwaai jas en met het weinige verkeer buiten de grote steden kan men goed doorrijden. Vanwege de wegwerkzaamheden en ook deels routes al de nodige kilometers over niet geasfalteerde straten gereden, wat met de AT goed te doen is (beter als met de GoldWing waar ik dit ook al soms mee deed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2017 14:52 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
@ Brombeer:
Harm jij hebt het over achterwiellager 6204 NS en op de werkplaatshandleiding plaatjes van Jeroen wordt gesproken over 6204 UU.
Weet jij wat het verschil is tussen NS en UU?
Beide codes heb ik niet in mijn SKF handboek staan.
In de Honda documentatie die ik op het www heb kunnen vinden wordt gesproken over 6204 UU en zoals jij ook al aangeeft tweezijdig geseald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2017 17:10 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Hoi Bram,


Voor zover mijn kennis reikt,

De cijfers, bijv. 6204 geven de maat aan. De cijfer- en/of lettercombo die daarna volgt is of hij ongeseald, 1-zijdig of 2-zijdig geseald is en ik meen wat voor type (in dit geval groefkogellager). SKF hanteert bijvoorbeeld 2RS1 terwijl NSK daarvoor 2DDU gebruikt (heb ik dan liggen, zie pic).

De 6204-NS is vlgs mij van Nachi (Jampanees) en de UU (of Uu) is van KBC (Koreaans). Zelfde lagertje.


Maar, ik mag verbeterd worden  ;)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2017 18:25 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Volgens mij heeft Brom het bij het goede eind, maar Nachi hanteerd volgens mij voor seals NSE.

De afmetingen zijn redelijk goed op een lijn en vaak komen voor de veelvoorkomende lagers de typenrs ook gewoon overeen. Ga je wat speciaals zoeken mag je er een literatuurstudie van maken.

Leukste is nog dat SKF (en wie nog meer?) doodleuk lagers in zijn catalogus zet die ze nog NOOIT gemaakt hebben. :)

Na een maand krijg je dan bericht dat er een levertijd van 4 weken op zit maar kostprijs hoor je niemand over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 09:46 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk

Jaa je vraagt je af soms.


Veel producten in deze wereld worden door verschillende fabrikanten gemaakt volgens standaard specs (bijv. OEM).

Bijv. 6204 geeft aan de maatvoering, tolerantie, materiaalkwaliteit etc. Verschillende fabrikanten leveren dit product en 6204 wil zeggen dat je bij iedere fabrikant hetzelfde product mee krijgt, met dezelfde specificatie. In het geval van lagers kun je ook nog kiezen voor een optiepakketje, namelijk of een lager open is (moet je zelf invetten en/of beschermen tegen vuil) of dat er aan één of twee zijden een pakking zit (de fabrikant heeft het onderdeel reeds voor je ingevet en de pakking houdt vet binnen en vuil buiten).

Waar het schimmig wordt in bijvoorbeeld dit geval, is dat de verschillende fabrikanten van lagers hun optiepakketje ineens een eigen aanduiding geven, zoals gezien UU, NS(E), 2RS, DDU enz. enz. Maar, al die gekke verwijzingen betekenen hetzelfde. Wel zit er in die aanduiding een verschil in type pakking bedoeld voor beoogd gebruik.

Maar, voor bijvoorbeeld wiellagers van motorfietsen, maakt het type pakking niks uit: houdt enkel vet binnen en vuil buiten. Daarnaast zitten ze ze zekerheidshalve ook nog achter een aparte keerring in de naaf.

Dus, bijv. een 6204 is de enige die op die plek zal passen zal passen. De verkopende partij kent zijn eigen assortiment en als je aangeeft hoe het lager beschermd (geseald) moet zijn (je hebt tenslotte een voorbeeld in je wiel) dan vindt hij dat wel in zijn catalogus.

Brammer bij mij om de hoek weet te vertellen dat er, binnen de standaard specs (bijv. de 6204, diepgroef kogellager) maar twee kwaliteiten zijn, te weten low-rev (voor toerentallen tot 20.000 rpm) en high-rev (boven 20.000 rpm). Je hebt het dan over prijsverschil van 5 euro versus 20 euro.


Lagers  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 12:53 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Nja er zit wel verschil tussen ZZ en RS sealtjes: de ZZ zijn contactloos (van die blikjes) terwijl de RS (rubber) wel contact maken.

De ZZ zijn meer om vet binnen te houden en een beetje bescherming tegen grof vuil maar een echte afdichting mag je het niet noemen. Ze lopen wel soepeler/hebben een lager start torque. Hoge en lage snelheid word voor zover ik weet bepaald door op de interne speling tussen de kogels en binnen/buitenring. Word meestal aangeduid met een C-codering.

Makkelijkste is inderdaad bij de leverancier te vragen. Ik heb een paar weken terug een leverancier gevraagd of zij hun eigen catalogus nou duidelijk vinden, je word om je oren geslagen met tabellen maar wat je wilt weten staat er niet in...  :-X
Moesten ze toch toegeven dat ik daar wel een punt had  ::)

Kep nu lagertjes besteld van ruim 60 per setje. Voor een asje van 6mm, in een huisje van 17mm  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 22:26 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Tja Harm / Pim documentatie en eigen codes  :-X  :o

Pim heb je soms een ruitenwissermotortje van een oldtimer uit elkaar gehaald?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 22:52 - 16 okt 2017 22:58 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Nee ik ben bezig met een linaire geleiding. Blijkt dat hoekcontactlagers voor een 6 mm as erg bijzonder zijn.

Maar, dat zijn de kosten allemaal nog niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 09:59 #14 door Wingnut
Beantwoord door Wingnut in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Ondertussen weer thuis vanuit Marokko. Mede vanwege jullie hulp op de maandag volgend op het weekend met de pech de lagers kunnen laten vervangen bij een klein zaakje in Fez (totaal slechts omgerekend nog geen € 20). Nu nog bij Honda onder garantie claimen om ze attent te maken over dit vaker voorkomende probleem en de set lagers van Honda als reserve te houden voor de volgende trip mocht dit nog een voorkomen. Ik zal tevens ook het tandwiellager en de voorwiellagers als reserve meenemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 11:06 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
straks wordt de crf nog net zo zwaar als de varadero met al die reserve onderdelen  >:D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 20:24 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk

Fijn dat het allemaal vlot gelukt is!

Op vakanties die kanten op heb ik ook altijd complete lagersets mee. Ze zijn zeer betaalbaar en nemen weinig ruimte in.

Juist omdat zoiets relatief simpels enorm lastig kan blijken in handen te krijgen. Wiellagers hebben ook niet echt een give-away dat ze eraan gaan. Vandaag goed, morgen speling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 21:13 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Ja en als je slecht voorbereid bent zijn dat dingen die stuk gaan.

Het jaar dat ik vergat een hamer in mn bagage te steken (campings zoeken met zachte grond ;D ) liep er een voorwiellagertje uit. Uiteraard in een goed bewoond gebied zonder enige technische groothandel en vlak voor een lang feest weekend, je kent het wel.
Die dagen regende het ook flink.

Murphy's law ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 23:10 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Poeder. Had Brom es niet bij zich.

Ik reed 'ns me voorband lek langs een strand. Bandje plakken. Door het zout in de wind werd al het rubber heel stroef en prikte ik elke keer bij monteren de band weer lek omdat het niet lekker meer wilde schuiven. Na de derde keer riep ik enigszins ge-ergerd: "Rien, heb jij poeder bij je?" Rien wist geen kont van motoren maar had een heuse apotheek bij zich, want you know.. just in case!

"Ehmm.. ik heb wel voetpoeder". Voetpoeder, ook primaaaa!


Poeder bij je hebben  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2017 18:08 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Kwam vandaag deze tabel tegen:

www.wentellagers.nl/index.php/product-in...ing-kogellagers.html

een (incompleet) lijstje met lager coderingen van SKF, FAG en NTN.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2017 19:48 #20 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Achterwiel lagers CRF 1000 maat/merk
Die in de tandwieldrager de 63/22XC3 (22x56x16mm) is toch een geseald lager!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden