Dubbele koplampen

08 dec 2018 09:19 #21 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Dubbele koplampen
Lichtbeeld van grootlicht maar dan gedimd tot ca 50/60%. Overdag dus geen belemmering om te gebruiken, in het donker zou het mooi zijn als alleen het dimlicht(lampje) zou branden. Dus één lamp aan en de andere uit.

Ik zie het probleem niet om dit zo te gaan gebruiken. Er rijden honderden zo niet duizenden motoren met dubbele koplampen en verwacht niet dat Bromsnor je aanhoud en een bekeuring uitschrijft voor ondeugdelijke (dag)verlichting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2018 09:48 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Dubbele koplampen

Wat een kromme redenering, zeg.

Ik neem aan dat je op beide lampen dezelfde felheid zoekt. In dat geval zal het groot licht dat als dimlicht functioneert, verblinden. Mijn goedkeuring als tegenligger heb je niet. Rot is op met je licht Remy. Zoiets.

Het kan alleen veilig als de led-driver slim genoeg om bijvoorbeeld alleen de onderste helft van de leds aan te sturen. Dit dan i.v.m. lichtbeeld via de lens.


Het maakt me trouwens niet uit hoe je het oplost, maar schijn mij niet in het gezicht alsjeblieft. Ga wat zinnigs doen!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 09:16 - 09 dec 2018 10:04 #23 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Dubbele koplampen
Doe eens effe rustig Brombeer. Ik zoek wat cosmetisch voor mijn brommer en dan kom jij met ‘rot eens op Remy’ en ‘ga wat zinnigs doen’.  Grootlicht wat gedimd wordt tot ca 50% verblind OVERDAG dus niet. Ik heb inmiddels voldoende Kawasaki’s (Versys) zien rijden met twee werkende H4 koplampen. Ja het het geeft een (iets) vertekend lichtbeeld, maar dat doet DRL ook. Als ik in het donker ga rijden begrijp ik jouw standpunt en zal er alleen dimlicht gevoerd worden.

Dus als er iemand is die al twee werkende LED lampen op de nieuwe AT heeft mij verder kan adviseren, hoor ik het graag. Beide lampen (H4 en after market Led) laten branden is namelijk wel mogelijk. Zie deze link www.doubletronics.com . Er staan ook wat fotootjes bij geplaatst met het vertekend lichtbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 11:44 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Dubbele koplampen

Luister.

DRL geeft een bepaald en goedgekeurd lichtbeeld. DRL heeft een RL-code op de lens ten bewijze dat de lens voldoet aan de veiligheidseis. Die eis is gesteld ter bescherming van alle andere weggebruikers dan jij.

Er zijn 750-AT's die één dim/grootlicht lens hebben en de 2e is alleen groot. Dus dimlicht over één koplamp, groot licht over beide. Duitse 750's hadden 2 gelijke dim/grootlicht lampen. Daar is dat verplicht. Er waren dan menschen met een enkel dimlicht-AT die ze allebei wilden hebben branden. Wat je dan simpel deed was een identieke dim/grootlicht armatuur plaatsen.

Ik meen dat in de VS ook verplicht beide lampen moeten branden? Doe het dan netjes en goed en plaats zo'n armatuur. Dure grap natuurlijk, maar dat is dan een direkte consequentie van een state-of-the-art motorfiets.


Vat het alsjeblieft niet beledigend op, maar wat jij probeert is in mijn boekje rommelen in de marge. Beetje knoeien is helemaal niet erg. Maar wel netjes knoeien.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 12:32 - 09 dec 2018 20:05 #25 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dubbele koplampen

Dus als er iemand is die al twee werkende LED lampen op de nieuwe AT heeft mij verder kan adviseren, hoor ik het graag. Beide lampen (H4 en after market Led) laten branden is namelijk wel mogelijk. Zie deze link www.doubletronics.com . Er staan ook wat fotootjes bij geplaatst met het vertekend lichtbeeld.


renATus als je de site van doubletronics goed leest zie daar ook dit berichtje staan bij de QenA:
Werkt het met LED lampen ?

Ja, maar het hangt wel van de led-lamp af. Van wat we ondertussen hebben gezien hebben veel led-lampen een lichtbeeld wat niet geschikt is voor de reflectoren in motoren. De LED lampen van Philips die je bij ons kunt bestellen werken uitstekend met de dubbellicht module! Echter: in motoren zoals de Tracer werkt het niet, omdat die leds zijn  geïntegreerd in het lamphuis. Daardoor kan er geen spanning worden afgetapt en ook geen 40% op grootlicht worden geplaatst door de module.


Als je info zoekt over dubbele koplampen moet je je wel realiseren dat als het over LED gaat je ongeveer 3 situaties hebt:
1. Motor is origineel voorzien van halogeen lampen die vervangen worden door  LED, zoals bijv. Philips in het voorbeeld
2. Motor is af fabriek van LED lampen voorzien die te vervangen zijn
3. Motor is voorzien van in het koplamphuis geïntegreerde LED verlichting.
De Tracer en de CRF1000 hebben zo'n geïntegreerde LED verlichtingsunit.
Ik denk dat het je nu wel helder is dat het wel een heel experiment gaat worden waarbij succes niet is gegarandeerd zoals MOTOtronix mij al eerder adviseerde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 19:39 - 09 dec 2018 20:04 #26 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Dubbele koplampen
Brombeer en Vtwin bedankt voor jullie feedback. Puntje 3 is juist waarom ik zo benieuwd ben of er hier op het forum iemand is die inmiddels de uitdaging heeft gewaagd en met twee werkende ledlampen rijd. Waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden.

De unit slopen of ombouwen gaat mij te ver. Beetje ondeugend maar netjes rommelen moet kunnen  ;)

Op mijn voorlaatste motor, Suzuki Vstrom, heb ik eindeloos geexperimenteerd met diverse aftermarket (H4)Ledlampen en had uiteindelijk een fantastisch asymmetrisch lichtbeeld met keurige afbakening. Via het Vstromforum veel mensen van tips kunnen voorzien. Inmiddels rijden er een kleine 50 leden met aftermarket ledlampen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 20:10 - 10 dec 2018 07:44 #27 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dubbele koplampen
Ik snap de reactie van Brombeer wel. Ik rij 's-ochtens en 's-avonds door een donker bos en wordt zelfs verblind door fietsers, scooters en auto's met LED verlichting. Afstelling van lichten is zeker bij tweewielers een stiefkindje zelfs bij gerenommeerde motordealers zie je zelden dat bij een beurt de koplampafstelling wordt gecontroleerd laat staan dat die afgesteld wordt. Omdat het nogal een bochtig weggetje is ben ik soms genoodzaakt om stapvoets te rijden omdat je geen pepernoot meer ziet  :-[ :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 20:21 #28 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Dubbele koplampen
Oud Beijerland, Hoeksewaard. Tis wel geen bos maar knetter donker op de onverlichte buitenwegen. Ook hier zie je veel fout gestelde ledverlichting. Mega irritant. We zitten hiermee op één lijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 22:36 #29 door theo van uden
Beantwoord door theo van uden in topic Dubbele koplampen
Wel een heel verhaal. Kort en krachtig:
Mijn AT van 2004 heeft twee koplampen.met dezelfde fitting. Daarin twee H7 lampen, dimlicht dood gelust . Klaar

Veel plezier op mijn AT XRV750.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 22:38 #30 door theo van uden
Beantwoord door theo van uden in topic Dubbele koplampen
Sorry. Moet doorgelust zijn

Veel plezier op mijn AT XRV750.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2018 22:59 #31 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Dubbele koplampen
Kort en krachtig: dat gaat helaas niet op bij de nieuwe AT met geïntegreerde Ledkoplampen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2018 19:05 #32 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Dubbele koplampen
Ik ben er ook nog eens wat dieper ingedoken en zie dat in de US een ander headlight wordt gebruikt dan in de rest van de wereld. Er zal dus wel degelijk verschil zijn tussen beide units. Het pwm moduultje er tussen zetten zal wel werken echter ben ik bang dat de lichtbundel niet mooi asymetrisch zal zijn.
Er ligt nog ergens een italie een 2de hands US headunit 33100-MJP-305 voor 500 euro. Bijna net zo duur als een nieuwe EU uitvoering 33100-MJP-51.
Voor als nog kun je nu alleen nog maar exprimenteren en als het fout kost het je 560 euro.
Ik weet niet hoeveel mensen dit graag willen maar als het er een stuk of 20 zijn zou je er aan kunnen denken om de kosten voor het experiment te delen.
Ik zal kijk of ik zo,n  IQ-270 mee terug kan nemen als de volgende keer weer van de overkant af kom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2018 20:31 #33 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Dubbele koplampen
Bedankt voor de uitleg. Ik wist niet dat er verschillen zijn. Het lichtbeeld zal bij ons altijd een issue blijven want de grootlichtreflector zal nooit zijn dimlicht buurman kunnen evenaren. Met de kosten die jij hier schetst wordt het voor mij een no go. Twee ‘led mistlampen’ op de accessoirebeugel bieden voldoende licht om goed gezien te worden in het drukke verkeer.  Mocht er toch een goedkopere optie komen, dan ben ik van de partij. Ik blijf erbij dat de twee koplampen eigenlijk gewoon beiden moeten branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2018 20:38 #34 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Dubbele koplampen

Wel een heel verhaal. Kort en krachtig:
Mijn AT van 2004 heeft twee koplampen.met dezelfde fitting. Daarin twee H7 lampen, dimlicht dood gelust . Klaar


heb je dan twee dezelfde glazen ook? want dat is bij de oude twin natuurlijk het probleem wat je licht beeld verziekt. En H7 ?? Heb je aftermarket koplampen? anders is dat toch H4

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2018 10:13 #35 door bassertoon
Beantwoord door bassertoon in topic Dubbele koplampen

. Het pwm moduultje er tussen zetten zal wel werken echter ben ik bang dat de lichtbundel niet mooi asymetrisch zal zijn.

Ik heb laatst eens gekeken maar de dimlichtbundel voor de garagedeur maar die lijkt mij al symmetrisch. Die van mij is een import-fiets uit Engeland en daar is geen andere koplamp ingezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2018 23:42 #36 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Dubbele koplampen
Dat heb ik nog niet gedaanzal het eens doen. Ik heb ook een import exemplaar uit de UK. Worden misschien wel collectors items na de brexit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 16:23 #37 door bassertoon
Beantwoord door bassertoon in topic Dubbele koplampen
Ben wel benieuwd of er in elke koplamp dim- en grootlicht LEDS zitten of dat ze voor de US markt dit anders hebben opgelost. Ik zou ook best 2 x dimlicht willen hebben, al geeft dat ene lampje al wel redelijk licht. Ik ga er geen koplamp voor open maken maar een andere stuurunit zou te overwegen zijn als deze buiten het koplamp huis zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 17:09 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic Dubbele koplampen

Ja, maar waar in een conventionele unit de breking enerzijds door de constructie van het lampje zelf gebeurt (afschermen bij dimlicht), wordt het lichtbeeld verder geregeld in het lampglas in de vorm van een lens.

Bij de 1000 zie je dat het glas zelf glad is en die breking van het licht op de reflector gebeurt. Het zijn 2 verschillende reflectoren.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 23:49 #39 door bassertoon
Beantwoord door bassertoon in topic Dubbele koplampen
Het lampglas heeft de vorm van een lens? dat lijkt me niet het hele verhaal, de gloeidraad van Halogeen dimlicht schijnt in een kleine reflector (met afscherming voor direct licht) naar boven en dan via een grote reflector naar beneden op de weg, dit bepaalt lijkt mij het lichtbeeld voornamelijk. Het glas heeft soms inderdaad een lensvorm maar soms ook helemaal niet. Grootlicht gaat via de grote reflector.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 00:18 - 15 dec 2018 02:13 #40 door kees
Beantwoord door kees in topic Dubbele koplampen

Ik zal het je (hullie) anders proberen uit te leggen.

Zowel de oude 750's als de nieuwe 1000's hebben dubbele koplampen.

Er zijn 750's met een apart armatuur voor gecombineerd dimlicht/grootlicht en daarnaast één voor groot licht. In NL deed men daar niet moeilijk over, maar in Duitsland wilde men beide lampen tegelijkertijd zien. Dus daar monteerde men 2 gelijke dim/grootlicht armaturen op. De 1000 is voor Europa 'normaal' ingericht, namelijk het ene armatuur voor dim- en grootlicht en het andere  armatuur voor alleen grootlicht.

Bij een ouwerwets armatuur met bijvoorbeeld een H4 lamp, zoals je ze op de 750's ziet, is, ongeacht het doeleinde (apart dim- en grootlicht armatuur, dan wel dubbel gemixt), de reflector glad. In die armaturen wordt lichtrichting bepaald door het parapluutje in het lampje (dim) of de andere spiraal (groot). Dit bepaalt welk deel van de reflector beschenen wordt. Het lichtbeeld, ofwel de vorm van de lichtbundel voor de gekozen lichtstand wordt bepaald door de daartoe aangebrachte welvingen in het glas. Die welvingen fungeren duidelijk als lens om de lichtbundel te sturen en mede een die zekere vorm te geven. Dergelijke welvingen in het armatuurglas zie je op de 750's.

Bij een 1000 zijn de glazen glad. Ze laten daarmee onverkort lichtstralen in elke richting door. Om de bundel richting te geven hebben ze de led's fuck knows where geplaatst. Een slimme truuk om het zelfde effect als de dubbel gespiraalde H4 lamp na te bootsen. Dim- en grootlicht led's zijn in elk geval verschillend geplaatst. En om de gekozen lichtbundel (dim- dan wel grootlicht) vorm te geven, hebben ze dit keer gekozen om niet het lampglas, maar de reflector de benodigde welvingen te geven. Different means to an end. Een variatie op een oplossing die al bestond. Maar, het licht resultaat is voor zowel de 750 als de 1000 hetzelfde. Omdat de regelgeving dat simpelweg nog altijd voorschrijft. Hoe je het ook oplost.

Als ik kijk naar de unit van een Europese 1000, dan zie ik een gewelfde reflector rechts (dit is dimlicht op deze modellen), en een andersvormige reflector links (dit is grootlicht op deze modellen). Je kunt wel 2 koplampen hebben willen en kunnen branden, maar zowel de richting als de vorm die de grootlicht reflector aan die bundel geeft is daar niet geschikt voor.

Een enkel dim-lampige 750-rijder die 'doubble-dim' wil gaan, moet het aparte grootlicht armatuur vervangen voor een gecombineerd dim/groot- exemplaar. Sinds we vaststelden dat, ondanks moderne slimmigheden, het qua eindresultaat per saldo tussen oud en nieuw niet uit maakt, zou je net als in geval van wanna-be dubble-dim 750-rijder, de linker reflector -en wat led's (?)- moeten vervangen door een identieke dim-/grootlicht unit (of eigenlijk, de reflector) zoals die ook rechts zit.

Sinds de unit die jij bezit af-fabriek onveranderbaar is, kun je hooguit zoeken naar een unit die op andere modellen voorkomt en voldoet aan jouw verlangen. Vooralsnog, wat hullie willen KAN niet. Niet als je jezelf serieus neemt.


Wat begrijp jij hier niet aan..?  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden