CRF1000 Obd Diagnose Uitlezen gelukt met mijn android telefoon

22 feb 2020 19:09 #1 door Wilco.Cwx
CRF1000 Diagnose Uitlezen
Het is me gelukt om als eerste via de diagnose stekker met mijn android telefoon en een Elm327 achtige stekker de boel uit te lezen ,foutcode,s te lezen en data zoals toerental ,lambda sonde ,accu voltage en inlaat druk in beeld te brengen
alvast een mooi gelukte 1e poging met succes

Als het eenmaal gelukt is voel je je een held en valt het achteraf allemaal wel mee .:woohoo:
als verloop van de 16 polige eobd diagnose stekker naar de 4 polige diagnose stekker op de motorfiets worden maar 3 draadjes gebruikt
12 volt voeding ,een massa en de K-line
ik zal wat afbeeldingen plaatsen ter verduidelijking

getest is nu een crf1000 2019 manuel model ,die voorhanden was ;)

Eobd protocol welke nodig is om het te laten werken is nu ook bekend : 5 - ISO 14230-4 (kwp fast)

een filpje op youtube komt later wel even ,kon niet filmen met mijn android telefoon die het zelf al druk had met het diagnose programma :whistle:

Wordt vervolgd ........:P
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2020 20:19 #2 door Garfield
Goed bezig joh, lekker !
Leuk om er gisteren ook met je over gepraat te hebben op de beursstand !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2020 21:20 - 23 feb 2020 09:35 #3 door Wilco.Cwx
ja inderdaad leuk ,zeker als ik vandaag net ff tijd vrij heb kunnen maken om benzine van de motor te wisselen naar de auto en verse primium synergy benzine in de motor te doen ,en als je dan toch aan de hobby ben maar even een greep naar een stelletje uitlees stekkers gedaan met wat voorhanden liggende obd-eobd software en zoeken naar de juiste setting voor de honda motorfiets ,die moet te vinden zijn en is gevonden. :kiss:

nu nog tijd vinden om de uithoeken in het motorstuur apparaat te vinden van wat de fabrikant vrij gegeven heeft voor obd diagnose,s
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2020 11:28 #4 door Wilco.Cwx
eerst naar de basis, nodig is een 4 polige honda ( Hm090 sumitomo) stekker naar 16 polige mannelijke Eobd-2 verloop stekker
daar zijn hier en daar wel kant en klare verloop stekkers te koop ,
zoals by lonelec ,q24u , ebay ,....
voor het zelf aanmaken zie ik wel wat goedkopere mogelijkheden
een 4 polige honda ( Hm090 sumitomo) stekker setje ,van aliexpress
en bij aliexpress even zoeken naar eobd cable daar is genoeg bruikbaars voor weinig te vinden om een honda verloopkabel te bouwen
bijvoorbeeld een fiat 3pin to eobd verloop stekker,vw 2polig naar eobd stekker .peugeot 2 polig naar eobd stekker,ombouwen voor een honda 4 polig naar eobd verloop stekker ,even wat nieuwe pinnetjes op een paar draadjes juist plaatsen.

blijft over welke eobd diagnose stekker is geschikt ? Of Eobd TESTER (die zijn er ook met een aangebouwde honda 4 polige stekker)
keuze genoeg lijkt wel ,welke wel en niet werken zal tijd uitwijzen ? Graag feedback vanuit het veld .
(ik test wat nog om handen te vinden is en koop er niets meer bij tbv tests ,voor de rest laat ik me verassen met wat door jullie gevonden wordt.)

voor mij een leuk winter projectje om het uit te zoeken (ook eigen belang) en ja je kan beter rijden dan schroeven aan de motor :lol:
je hoopt dat je onderweg dit niet nodig zal hebben voor het vervolg van je rijplezier ,maar wat als je het wel een keer echt nodig hebt ?
meeste garage,s kunnen Eobd uitlezen aan auto,s ,maar missen de verloop stekker ,hooguit hebben sommige een verloop met bananen stekkers of durven het niet aan ? missen net de kennis of tijd.
vermoed dat Veel auto eobd testers ook kunnen werken op de honda motorfietsen ? (crf 1000?)
en dan is het handig zo,n pasklaar verloop om handen te hebben.

wordt vervolgd.............
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2020 19:40 - 23 feb 2020 19:40 #5 door Wilco.Cwx
Update

2 werkbare stekkers even kort getest elm327 mini en Obd diagnose interface (ook een elm327 achtige uitvoering) ,zie afbeelding
werkt iedergeval met een android telefoon en de Apps > Torq-Pro en Obd Car Docter

wordt vervolgd.......
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 12:44 #6 door L Coudert
Wilco,
De laatste foto met de Transalper als ondergrond begrijp ik niet helemaal. Hierop zie ik een ELM327 Interface stekker en een OBD ELM327 interface. In eerdere foto's staat een verloopkabel afgebeeld.
Is het zo dat je een verloopkabel van de 3-polige Honda stekker naar de 16 polige ODB interface moet hebben en dan kan je op je smartphone een en ander uitlezen?
Waarom heb je dan die ELM327 interface stekker nodig? Die gebruik je dan toch niet?

Ook vraag ik mij af of een en ander op een 2016 CRF1000D gebruikt kan worden.
Met vriendelijke groeten L Coudert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 20:41 #7 door Wilco.Cwx
Beste L Coudert en anderen

om te beginnen met uitlezen van data of fout-code,s aan een honda motorfiets ,
in mijn geval aan een Crf1000 met een 4 polige rood gekleurde Diagnose stekker is het 1 en ander nodig om dit (betaalbaar) voor elkaar te krijgen.
Hierbij bedoel ik een een aantal Verloop draden in een handig jasje of te wel een kant en klare Eobd naar honda 4pin verloopkabel
om te voorkomen dat er gebruikers aansluit fouten ontstaan is zo,n kant en klare verloopstekker de juiste oplossing voor velen onder ons ;)
van een Fool Proof / hufterproef kant en klaar stukje gereedschap zal niemand echt verdrietig mogen worden

in dit geval heb ik alleen wat draadjes geschikt gemaakt om er 1 of ander tester op te plaatsen :S

De tester waar het me nu mee is gelukt is een goedkope ELM327 mini ,het had net zo goed een andere grote tester kunnen zijn met een beeldscherm?
Nu is zo,n Elm 327 niet meer dan een stukje electronica dat signalen ontvangt en verzend (en andersom)
om een vertaalslag te maken naar het visuele kon ik handig gebruik maken van mijn android telefoon en een handige app

blijft de boel mooi compact :woohoo: om mee te nemen of me te behelpen mocht het nodig zijn?
of heb je liever een grotere kant en klare tester liggen in de gender neutrale (man) cave ?

Of het werkt op jou Honda Crf1000 2016 ? of andere Honda motorfietsen ? ik hoop van wel ,zou leuk zijn.
Probeer het (en laat weten of het werkt ,ook voor de andere leden hier .)
,de kosten vallen mee ,zoek op elm327 mini (bol.com 10 euro ,of aliexpress ...+/- 3 euro)
als aliexpress nog wat mag brengen ? (5 sets HM. 090 Sumitomo 4pin uitvoering,.... +/- 5 euro )
nl.aliexpress.com/i/4000005727788.html?s...3.0.0.7f725f0a3cyg9j
zoek bij aliexpress naar : 2x2 OBD1-adapter ,..... +/- 2 euro (die is perfect voor ombouw naar een honda verloop stekker)

Heb je de euro,s al geteld ?
schema en pin bezettingen heb ik al eerder gedeeld Tbv stekker nabouwen

en voor de appel liefhebbers zijn er ook mogelijkheden ? (niet getest / werkend gezien door mijn persoontje :pinch:)

Ik verstop nog wat eerder gevonden info in de afbeeldingen :whistle: ;) .

nog steeds bezig met onderzoeken als er tijd en zin is
.
groet Wilco
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2020 10:08 #8 door L Coudert
Beste Wilco,
Nu begrijp ik dat je alleen de verloopkabel en de EML327 Bluetooth interface gebruikt om e.e.a. op je GSM te kunnen uitlezen. De OBD ELM327 interface (rechtsboven op de foto met het tijdschrift) gebruik je dus niet.
Wordt de EML327 Bluetooth interface dan ook geleverd met een programma (om op je GSM te zetten) en e.e.a. uit te lezen?
Er moet dan dus ook nog een verbindingskabel gemaakt worden met die stekkers (5 sets HM. 090 Sumitomo 4pin uitvoering,.... en 2x2 OBD1-adapter) die je aangeeft.
Kun je met deze opstelling ook je motor uitlezen op een PC?
Als ik de hardware binnen heb ga ik het zeker proberen om e.e.a. uit te lezen.
Met vriendelijke groeten L Coudert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2020 20:50 #9 door Wilco.Cwx
Beste L Coudert en anderen

software is te zo op het www te vinden voor de Pc/laptop ,android tablet/telefoon ,appel, windows.
de twee Elm327 stekkers op het transalper blad daar heb je er maar 1 van nodig
(beide zijn los van elkaar getest en werken bij mij op mij android telefoon) de elm327 mini vind ik het leukste :cheer:
Er zijn Elm327 modellen die op bluetooth werken ( en BLE ) en modellen die met wifi werken ,ik heb met de bluetooth versie getest
mijn Ble model heb ik nog niet aan het werk gekregen :?

5 sets HM. 090 Sumitomo 4pin uitvoering van aliexpress ,Aan 1 setje heb je genoeg ,maar deze stekkers passen ook achter op de extra stekker achter de koplamp
en om een diagnose stekker 070PZ-ZY30100 na maken ,zie :
Forum Techniek Honda Africa Twin CRF CRF1000 diagnose stekker 070PZ-ZY30100 na maken (diagnose deel 1)
blijft er nog wat over om voor weet ik veel wat ?op de motor of om iemand anders gelukkig mee te maken ?

software voor de Elm327 stekker : ios (appel) , windows of android vind je op www,elm327.com
of probeer de QR code op de afbeelding te scannen ?

groet wilco
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2020 09:48 #10 door L Coudert
Beste Wilco,
Dank voor je antwoorden. Nu kan ik aan de gang en zal een EML327 bestellen en de 4-pin stekker en de 16-polige EDB stekker om de verbinding te maken. Als een en ander binnen is kan ik aan het monteren gaan en proberen of het werkt. Hopelijk krijg ik goede en nuttige informatie. Als dat zo is laat ik weer van mij horen.
Met vriendelijke groeten L Coudert.
PS wat is BLE?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2020 20:47 #11 door Wilco.Cwx
Ble info (bleuthoot 4,0 / low energy /sneller data-overdracht ,sneller verbinden)

www.link-labs.com/blog/bluetooth-vs-bluetooth-low-energy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2020 21:00 #12 door Wilco.Cwx
Update 26-02-2020

3e stekker getest en werkend (op mijn android telefoon ,programma torq-pro en obd doctor)
Mini obd2 ,zie afbeelding.

waar te koop

www.obd24u.nl/motorfiets/draadloze-en-us...s-aansluiting-1.html

(update 2 ,losse china eobd tester met beeldscherm en toetsenbordje geen verbinding ,op naar de volgende...........)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2020 19:35 #13 door Wilco.Cwx
Update 27-02-2020
Diagnose met een (AREX) Apk Eobd Tester (zo uit de Garage werkplaats geleend)
Weer 1 die werkt op de Honda 4 polige diagnose stekker naar 16 polige eobd verloopkabel
info over accu-laad Voltage,gashendel stand ,gaskleppen standen,buiten temperatuur,motor temperatuur ,buiten-luchtdruk/inlaat druk (vacuum),
feul-trims,ontstekings vervroeging,voertuig snelheid,Lambdasonde-zuurstof waarden,toerental ,..........
kwamen vlot in beeld.

weten we dat ook weer :whistle: ,op naar de volgende ? tester.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2020 09:04 - 30 aug 2020 09:08 #14 door Wilco.Cwx
nl.aliexpress.com/item/4001080558956.htm...1.0.0.45ab4c4dSk3Ze6

Een kant en klare Eobd 2 honda 4pin stekker voor weinig ;) gespot

Een elm327 bluetooth uitlees stekker erbij zoeken ,die kost ook niet de hele wereld :)
de meeste werken gelukkig elm327 v1.3 ,elm v1,5 en elm v2,1 ....
(maar ooit 1 ontvangen bij mij die nieuw uit de doos direct in het gemeentearchief ,,lees ""vuilnisbak"" terecht is gekomen :S )

wie gaat ,m bestellen en testen ,ik ben nl al voorzien B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2020 19:56 #15 door Wilco.Cwx
Even Uren aan het vechten geweest met windows movie maker :angry:



had al langer het materiaal liggen ,maar had nu even wat tijd :)

veel plezier met kijken .;) DIAGNOSE SETUP CRF1000L.

:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2020 20:44 - 06 okt 2020 20:44 #16 door RENO
Thanks Wilco, voor het uitzoekwerk so far!
Kabeltje bij Ali besteld, ELM heb ik al, eentje die op alle auto’s goed werkt met WiFi en Bluetooth
Recent een OBD2 naar BMW Motorrad gekocht met dedicated ELM en een Android app, voor €140, kan ik
Daarmee de F800GS uitlezen, resetten, inleren, actuatoren bedienen voor b.v. ABS ontluchten enz.
Zodra het kabeltje binnen is, laat ik hier weten wat mijn bevindingen zijn

TBC !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2020 21:02 #17 door Wilco.Cwx
Toch weer heerlijk om te lezen :)
weet je tenminste waarom je het deelt :lol:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 10:43 #18 door RENO
Ha Wilco,
Ali-kabeltje binnen gekregen en de pin-out gemeten
OBD 16 = B+12v
7 = K-line ISO9141
4 = chassis ground (B-) / signal ground
5 = hierop zit geen door verbinding met 4

Ik heb diverse app’s getest op zowel Android als Ipad met
2 verschillende LM327 typen
1 - V-gate hierop werkt mijn Opel en Alfa auto goed
2 - UnicarScan (WgSoft.de) hierop werkt mijn BMW motor en Opel, Alfa auto goed

Ik zie de powerled branden en de com ledjes van de V-gate regelmatig opflitsen als e.o.a. OBD app de communicatie
Parameters aftast, maar uiteindelijk kunnen ze allmaal geen kontakt vinden (i.i.g. zeker niet met de motor ECU )
Hb jij nog ideeën 💡 ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 11:23 - 25 okt 2020 11:24 #19 door Wilco.Cwx
Reno
ik zou eerst proberen pin 4 en 5 te koppelen (een aan beide zijde gestrip kort dun draadje voor de test ) beide zijn massa

met mijn eerste verbinding had het ook even een aanloop nodig voordat het werkte ,daarna geen probleem meer gehad .

heb je nog de software van de Qr code (al hier) geladen ? of die bij jouw stekker meegeleverd zijn ?

als er te veel snelheids/ variatie verschil in communicatie snelheid is + of - 3% offset geeft het verbindings problemen

aangezien je al reactie heb is er voeding aanwezig
pin 4 en 5 koppelen
pin 7 even controleren of deze naar de juiste aansluiting van de 4 polige van de honda stekker gaat
neem aan dat je een android toestel gebruikt

er zijn nog wel eens elm (clone) dingetjes geweest die contact verstoorden ,ga ik nu even niet van uit.
nog even doorzetten ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2020 11:29 - 25 okt 2020 11:29 #20 door RENO
4+5 koppeling gaat niet omdat er een gegoten stekker aanzit🧐
Heb net de Torque app geprobeerd en zie in de comm scan bovenaan in beeld
Zelfs ISO14230-4 voorbijkomen, maar er vindt geen koppeling plaats
Ik ga de nu maar bij 4 en 5 een gaatje boren om een brugje te realiseren met een
Draadje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden