Tank met bierbuikje..?

25 mei 2010 19:26 #1 door kees
Tank met bierbuikje..? werd gestart door kees
Mijn Twin begint al redelijk op leeftijd te raken. Krijgt hij nu ook een bierbuikje?

Ik moest vandaag nodig tanken en er ging 23,76 liter in.. Hoeveel groter dan 23 liter istie nou echt? Wat hebben jullie wel eens maximaal getankt?

Just curious, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2010 20:12 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Tank met bierbuikje..?
Hmmmm. Maximaal tanken... Dan moet het ding gortdroog staan. Dat is bij mij tot op heden gelukkig nog nooit het geval geweest. Dus ik zou het echt niet weten.

-- Han --

25 mei 2010 21:26 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Tank met bierbuikje..?
Ik had laatst 22.5 liter en had vocht op plaatsen waar ik het liever niet had.
Je hebt wel stalen zenuwen brombeer  ;D ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

25 mei 2010 21:39 #4 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Tank met bierbuikje..?
Naar mijn weten kan er 25L in, maar dan moet je wel flink wat geduld hebben om hem helemaal propvol te tanken.
Daarna ook niet meer op de zijstandaard zetten, loopt je tank weer leeg  ;)

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

25 mei 2010 23:17 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Tank met bierbuikje..?

Ik had laatst 22.5 liter en had vocht op plaatsen waar ik het liever niet had.
Je hebt wel stalen zenuwen brombeer  ;D ;D

Mja.. meer geluk denk ik! Week of 2 terug was ik op reserve gegaan, paar korte ritjes gemaakt en anderhalf weekje niet gereden. En mn tripmeter had kuren gehad en de stekker losmaken had hem op nul gezet. Zodoende de tel kwijt geraakt. Ik moest vanmiddag naar Maastricht en besloot toch maar eerst te tanken ipv later langs de snelweg....

Vandaar!

26 mei 2010 12:12 #6 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Tank met bierbuikje..?
:o :o WTF.... ik kom niet verder dan zijn reserve.. dan gaat er ongeveer 16ltr in. Had je niet het gevoel dat je AT wel heel ligt aan het worden was?

26 mei 2010 13:08 #7 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Tank met bierbuikje..?
Toen ik mijn motor nét had wilde ik weten of de brandstof lampjes goed werkten. Zijn vast betere manieren om het te controleren voor dan doorrijden tot eerst oranje en dan rood gaat branden  8) . Ik was wel blij toen ik het bordje van de BP zag, er ging toen 22,7 liter in.

Dood eng, wil ik nooit meer... Maarja, moet wel vaak tanken met m´n Japanse drinkebroer dus zal vast nog eens gebeuren... ;D

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

26 mei 2010 13:15 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tank met bierbuikje..?
Formeel hebben we geloof ik een 23 liter tank. Als ie op reserve springt heb je nog ca  5 liter.
Dat is volgens mij tanken tot net aan de onderste rand van de tankdop.
Als je echter iets hoger gaat, kan er best nog wel een litertje en misschien nog wel 2 bij. Maar je zult hem dan bijna vol moeten druppelen......

Zelf een keer 22,3 liter getankt. Had toen het buisje van de reserve niet in de tank zitten, en kwam erachter dat ik moest gaan tanken toen hij wat rauw en onregelmatig begon te lopen....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

26 mei 2010 20:01 #9 door kees
Ja klopt, bij een RD07 heb je 18+5. En een beetje dus. :angel:

Wat helpt is 80 in de vijf gaan rijden met je kin achter het windscherm. Als je toch stil komt te staan in je reserve (gebeurde mij 12 jaar geleden voor het eerst), is hem op de rechterkant te leggen. Het beetje wat links (voorin, lager) nog zit, stroomt dan naar rechts waar de kraan zit. Daar blijft het ook voorin zitten maar als je gaat staan en hem rijdend door voor- en achtervering host, loopt er steeds een beetje daarvan je kraan in.

Vorig jaar in Marokko was er een Domi mee met maar 16 liter aan boord. Bij het uitrijden van de woestijn zaten we allemaal kantje-boord met de brandstof. De Domi was als eerste aan de beurt. Ik heb een tapkraan ertussen zitten en heb hem bijgetankt. Gevolg was dat hij net de pomp haalde en ik nét niet. :D

Afgelopen februari in zuid-Marokko raakten we de volgauto kwijt en misten zo de tankstop. Met een noodgedwongen afsteker naar de dichtstbijzijnde asfaltweg hebben we de pomp nog gehaald na ongeveer 2 uur nadat hij er eigenlijk al mee uit had moeten scheiden..  :D

Dan heb je inderdaad het gevoel dat je op dampen rijdt en ieder moment iemand uit gaat vallen. Dan duren die ruim 2 uren echt zenuwslopend lang! We hadden allemaal een dikke high-five toen het stadje in zicht kwam! Was met BMW's 650 X-challenges en die doen duidelijk meer dan 1:25! 8)

Ik ben niet meer zo bang voor die reserve, het is gewoon een rijdbaar deel van je tank. Daarna is het wel echt afgelopen. Dat wel... ;D

26 mei 2010 20:26 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Tank met bierbuikje..?
Zolang je liters tankt kom je er ook nooit helemaal achter , soortelijk gewicht van benzine verandert met temperatuur .
Is dus eigenlijk nooit exact dezelfde hoeveelheid .
Ook is er dan nog de pompafwijking , waarschijnlijk meer ltrs dan de werkelijkheid .
De tank daarintegen blijft normaal gesproken dezelfde inhoud hebben (metaal zet ook wel uit natuurlijk .
Maar de mensen die ik ken die maken de tank alleen maar kleiner , met deukjes hier en daar  :'(
Zou dus eigenlijk gewicht moeten tanken , en omrekenen met  soortelijk gewicht naar ltrs  , blijft het nog altijd zo dat als de brandstof warm is er nooit zoveel in zal gaan als koude brandstof .

Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

26 mei 2010 22:20 #11 door Bono

... is hem op de rechterkant te leggen. Het beetje wat links (voorin, lager) nog zit, stroomt dan naar rechts waar de kraan zit.

Kraan zit toch links? Is dit niet net andersom, Brom? Op zijn linker kant leggen, waar de kraan zit? (Of zit er ergens bij mij nog een BAT-kronkel?  :)) )

B.

-- Han --

26 mei 2010 22:23 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Tank met bierbuikje..?
De kraan zit rechts.... het hendeltje links..... vind het nog steeds een ballen constructie...

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

26 mei 2010 23:01 #13 door Bono
Ik kon me eigenlijk ook niet voorstellen, dat Brombeer er naast zou zitten. Maar het kwam voor mij onlogisch over. OK dan. Weer wat geleerd. Bedankt voor de toelichting Huib.

-- Han --

26 mei 2010 23:32 #14 door Timy
Het is juist ingenieus bedacht! Je moet een flink lange schroevendraaier hebben om het benzinekraanhandeltje (50punten woord) te stelen. Je weet het nooit in deze maatschappij  :P

Maaruh ontopic tot zover nog niemand die heeft hoeven duwen begrijp ik! Op zich een goed teken maar toch blijft de vraag hoeveel het nu exact is. Any volunteers?  ;)

26 mei 2010 23:59 - 27 mei 2010 00:01 #15 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Tank met bierbuikje..?
Tip, die ik gehoort heb, als je je tank leeg rijdt, bv vergeten van reserve af te zetten, inderdaad motor zo plat mogenlijk naar rechts leggen en bij stotteren de choke in duwen en rustig laten hobbelen geen gas..
Hopenlijk heb je de tip nooit nodig, ooit m'n AT 3KM door de stad moeten duwen bij 28 graden (was een alarm probleem) benzine genoeg  ;) , maar dat nooit meer. >:(

@Timy Neem gewoon een jerrycan met 5L achterop mee, kun je hem toch leeg rijden, succes we horen het wel  ;D

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

27 mei 2010 00:04 #16 door kees

..tot zover nog niemand die heeft hoeven duwen begrijp ik!..

kenny013 duidelijk wel! ;D ;D ook al was dat niks met benzine. Shit zeg.. 3 km!!

Ik zelf natuurlijk óók: één keer, toen ik bij mijn toenmalige vriendinnetje wegreed: 500 meter moeten duwen naar de pomp in Heerlen.. (geen zin in een kilometer heen-en-weer , weliswaar lopen, met nog een jerrycannetje kopen ook)

In Marokko heb ik me toen fijn laten slepen door een reisgezel. :D

27 mei 2010 15:10 #17 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Tank met bierbuikje..?
OK zal er zelf maar mee komen. 

Laatste ITT op de rijksweg stil gestaan ZONDER benzine. Meende het volgende stadje wel te kunnen halen gezien de km-stand echter een AT lustte een slokkie meer op de aanrij route. Door "omstandigheden" met de motor van ........ moesten we om op tijd bij de opening te wezen een dagje "blazen op de autobahn"

Gelukkig begonnen we net aan een toer en was RobTA genegen om naar de volgende benzine pomp te rijden en terug te komen met een 5L jerrycan.
Ben alleen ff kwijt hoeveel ik er uiteindelijk in gekieperd heb.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

27 mei 2010 18:50 #18 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Tank met bierbuikje..?

Maaruh ontopic tot zover nog niemand die heeft hoeven duwen begrijp ik! Op zich een goed teken maar toch blijft de vraag hoeveel het nu exact is. Any volunteers?  ;)

Ik heb hem al eens mogen een kilometertje duwen naar de pomp.
Maar ik zou begot niet meer weten hoeveel er in kon.

27 mei 2010 19:54 #19 door kees

..een kilometertje duwen naar de pomp..

Hihi zelfs maar een kilometertje lopen met een Africa Twin word je echt niet volijk van  ;D

Ik rij altijd al door de reserve heen en door al die jaren weet ik bij benadering wat het verbruik is geweest bij de gereden snelheid is en vermenigvuldig dat met 5 als de nog te behalen afstand. Meestal zit ik zo rond de 21 tot 22,5 liter bijvullen of zo. Maar die 23,7 viel me juist op omdat ik rijdend gewoon 'even ging tanken'.

In Marokko rijden we om de noppen te sparen doorgaans 80 in de 5 op de asfalt verbindingsstukken. Haalde een Twin met 422 km rijdend de pomp! Ze kunnen het wel hoor..

Maar net als Nikotech meldt, als je echt gaat blazen kan het verbruik dalen tot onder de 1:14 ! Maar toch, als je bij het op reserve gaan bijvoorbeeld de tot dan toe gereden kilometers deelt door 18 en de uitkomst weer vermenigvuldigt met 5, heb je een redelijke indicatie van de dan nog te halen afstand. Heeft je hoofd ook even wat te doen onderweg... :D

27 mei 2010 23:46 #20 door Timy
Het lijkt wel of de mensen die hebben geduwd het verdrongen hebben  :))
Ik heb zelf ook in de eerste week na aanschaf mogen duwen (1km) maar dat bleek achteraf de benzinepomp die kuren had. En dat is inderdaad geen hobby om te duwen....

Schijnbaar scheur ik altijd want mijn AT is gemiddeld 1/14-15 en snelweg hooguit 1/17-18. Ik weet dat het anders zou moeten kunnen maar daar ga ik nog eens een studie aan wijden...  :P en ach, BP heeft genoeg sponsoring nodig momenteel dus dat extra litertje  ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden