Accu krijgt de startmotor niet rond

03 juni 2010 12:48 #1 door Dampkring
Accu krijgt de startmotor niet rond werd gestart door Dampkring
Goedemiddag saam,

Even een vraag. Heb eind vorig jaar bij Ad een nieuwe accu op de kop getikt die na opladen netjes zijn werk doet.

Nu wilde ik vanochtend weg, maar kreeg de accu de motor niet aangeslingerd. Nu weet ik dat ik in het weekend met de kleine man op de fiets heb zitten spelen met de knoppen op het stuur, dus ik vermoedde dat ik wellicht op die manier de accu leeg had getrokken.
Dus motor aangeduwd en op weg naar het werk. Ritje is ongeveer 3 kwartier.
In die 3 kwartier had ik verwacht de accu wel op te kunnen laden, maar eenmaal aangekomen de motor te hebben uitgezet en opnieuw geprobeerd te starten lukt het dus nog steeds niet.

Ik denk, als ontiegelijk leek zijnde, dat wellicht de dynamo de geest heeft gegeven.

Kan iemand bevestigen dat dit eigenlijk geen stom idee is  :)) en of ik dit makkelijk kan oplossen. Weet namelijk niet waar die dynamo zich bevind.

Thanks voor de adviezen alvast.

Cheers,
Leon aka Dampkring

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2010 12:59 #2 door Trans.Jedi
Beantwoord door Trans.Jedi in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Als je zelf aangeeft, dat je hem wel heb kunnen aanduwen en drie kwartier heb gereden, maar dat de accu nog steeds niet opgeladen is, wijst een beetje in de richting waar je moet zoeken.

De stroom die je nodig hebt om te kunnen rijden komt niet uit de accu, maar uit de dynamo.
Als je motor loopt, levert de dynamo de stoom voor je ontsteking je verlichting enz.
Tevens laadt hij de accu op.
Nu zou het kunnen zijn dat je accu dusdanig kapot is, dat deze niet meer opgeladen wil worden.
Dit is meestal het geval na compleet leeg trekken en dan leeg wegzetten.

Je dynamo, lijkt mij in orde, anders had je nooit kunnen rijden.
;)


May the FORCE be with the V-Twin and it's master.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2010 17:09 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Ik gok op de, welbekende, spanningsregelaar. Een bekend euvel en zoals de Jedi al schreef doet de motor zonder Dynamo nog lastiger. Uiteraard kan je ook net pech hebben en is de accu alweer kapot.

Hier geldt ook weer, meten is weten! Mocht je de spullen niet hebben ik woon in Gouda en dat is niet schokkend ver bij je vandaan al kan je misschien dan beter doorkachelen richting Ad.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 00:31 #4 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Misschien wat te makkelijk; maar zitten de boutjes wel goed vast (die waar de kabels mee vast zitten aan de accu)?
Is de hoofd zekering (op je startrelais) niet door?
Generator en regelaar lijkt me niet voor de hand liggend, dan had hij het waarschijnlijk helemaal niet gedaan.
suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 08:44 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Accu krijgt de startmotor niet rond

Misschien wat te makkelijk; maar zitten de boutjes wel goed vast (die waar de kabels mee vast zitten aan de accu)?


Wel een goeie! Zo simpel kan het inderdaad al zijn.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 12:01 #6 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic Accu krijgt de startmotor niet rond

Wel een goeie! Zo simpel kan het inderdaad al zijn.


dat hoop ik voor je,

heb echter ook nagelnieuwe batterij laten leeglopen, enige weken niet gebruikt en batterij was gone, kaput, om zeep...

die kleine accu's kunnen echt niet tegen leegtrekken !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 12:38 #7 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Ik ben gisteren even aan de slag geweest met een volt meter, maar dat is nog lastiger dan ik had verwacht, die draaischijf is uitdagend ;-)

Eniewee, kap van de accu weggehaald en gezien dat de draden nog keurig netjes vast zitten. Daar kan het dus niet aan liggen.
Toen de voltmeter er tegenaan gehouden. Spanning liep op tot net onder de 12V. Deed het licht aan en toen schoot dit als een razende naar beneden om vervolgens, met het licht uit, weer iets op te lopen, maar niet meer naar de 12V in ieder geval.

Hoofdzekering moet ik nakijken. Althans, zal het beter zeggen, moet ik opzoeken waar die uithangt (waarschijnlijk onder de zijkappen).

Ik wel zeker dat de accu niet leeg is gelopen. Heb afgelopen maandag nog een dikke 100 kilometer gereden met normaal starten daarbij.

Trouwens, ter info. Als ik probeer te starten hoor ik vanachter een van de zijkappen wel een soort knetterd geluid, tikkend zou je het ook kunnen noemen. Is dat wellicht het relais wat tegengas geeft???

Ik sta nog steeds open voor suggesties.

Thanks.

Groeten,
Leon aka Dampkring

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 13:32 - 04 juni 2010 13:39 #8 door Hilko
Beantwoord door Hilko in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Hallo Leon,

Volgens mij (en Tim) is het je spanningsregelaar.
Je dynamo gaat echt niet zo gauw stuk.

Begin eerst met je laadstroom te meten op de accupolen met draaiende motor. Deze moet tussen 14 en max. 15 V varieren (ook bij 5000 tpm). Als je meer meet dan 15 V is je spanningsregelaar kapot en je accu daardoor zeer waarschijnlijk ook.

Voor de zekerheid kun je de dynamo toch controleren. Deze moet op de 3 gele draden onderling een wisselspanning (let op de instelling van je multimeter) van ongeveer 60-80 volt geven. Wissel de drie draden onderling met meten, ze moeten alle keren ong. dezelfde voltage geven.
Trouwens, je motor moet natuurlijk wel draaien om het te kunnen meten. Ik heb dit gedaan door tijdelijk een kroonsteen op de 3 gele draden te zetten, daar waar het stekkerblokje zat (deze was toch al verbrand).

Je kunt ook nog evt. kortsluiting in je dynamo meten door de weerstand tussen elke draad en de massa te meten.

En met dat knetterende geluid zou ik oppassen!! Lijkt toch erg op een haperende spanningsregelaar (zie ook het stekkerblok).

Overigens, ik heb vorig jaar een after-market-regelaar gekocht en deze heeft het net geen jaar uitgehouden. Nu zit er weer origineel op.

Succes.
Hilko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 15:58 #9 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Heb je al geprobeerd om je accu met een lader op te laden?
Of beter nog een optimate www.tecmate-int.com/index.php gebruiken om de staat van je accu te bepalen?

Misschien is de aanschaf het overwegen waard, dan kun je vroegtijdig checken of je accu slecht aan het worden voordat hij je spanningsregelaar vermoord.. :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 16:36 #10 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Als ik nog puf heb vanavond zal ik em dan nog eens aanlopen. Dan kan ik even kijken wat de accu voor zijn kiezen krijgt.

En anders moet ik dat morgen maar even doen als ik weer "fris en fruitig" ben.  ::)

Moet wel een beetje rekening houden met de buren dat ik ze niet uitrook.

Thanks wederom voor de suggesties.

Leon aka Dampkring

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 00:28 #11 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Aanbod staat nog steeds  ;) a.s. maandag heb ik tijd. Ik heb een digitale meter en das errug makkelijk  ;)
PM maar als je dr niet meer uitkomt.
suc7 met duwen!!!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 00:39 #12 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Accu krijgt de startmotor niet rond

Spanning liep op tot net onder de 12V. Deed het licht aan en toen schoot dit als een razende naar beneden om vervolgens, met het licht uit, weer iets op te lopen, maar niet meer naar de 12V in ieder geval.

Dan is je hoofdzekering dus nog heel (anders branden je lampen niet).
Op grond van wat je tot nu toe gemeld hebt denk ik niet direct aan de generator (je hebt nog 45 min. gereden toch?). Dat betekend dat er, als de motor eenmaal loopt voldoende spanning aanwezig is. Maar.... , het kan zijn dat de spanning te hoog oploopt (en zo je accu naar de vaantjes helpt), dit zul je met een draaiende motor moeten meten (ca 15 v bij 5000 rpm). Is de spanning (veel) hoger, dan is de kans groot dat de regelaar defect is (en dan is je accu nu waarschijnlijk ook overleden).
Probeer eerst de accu met een acculader op te laden, lukt dit niet meer, dan moet je die zowiezo vervangen. Daarna de motor starten en de spanning meten (zie voorgaande).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 02:11 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Accu krijgt de startmotor niet rond

zet er een biertje op dat enkel alleen de regelaar de geest heeft gegeven.

kwestie van vervangen en zia aldaar ... er is weer licht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 13:01 #14 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Gisteren van Ad een crash course accu's gekregen. Ding hangt nu aan de oplader om, als ie straks vol is, weer in de fiets te worden gezet. Starten en dan laadspanning opmeten.

Maar heb gisteren toch ook nog ff snel de fiets aangelopen en de laadspanning gemeten. Deze kwam, zonder gas te geven op 14.4V. In mijn optiek goed, maar weet niet wat ie doet als ik aan het gas ga hangen.

Dat ga ik dus vandaag nog even uitproberen. Snap nu ook de voltmeter wat beter, want als je daarin niet thuis bent is het toch een apparaat met heeeel veeeeel opties.

Anyway, ongoing. Nieuwe berichtgeving volgt.

Groeten,
Leon aka Dampkring.

Oh, en voordat ik het vergeet. Bedankt voor het aanbod om in Gouda langs te komen. Had het graag gedaan, maar ontiegelijk druk op het werk en zodoende geen tijd om vrij te nemen of wel te krijgen.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 16:00 #15 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Don't worry als het maar gefixed wordt!  :)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2010 07:22 #16 door William
Beantwoord door William in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Ik heb een zelfde soort storing.

Als ik op de startknop druk, begint het relais links naast de accu heel snel te tikken.

Stroom/accu 'lijkt' in orde, maar als ik er een autoaccu bij aansluit start hij wel...
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, anders ga ik vandaag maar een nieuwe accu kopen en het dan nog eens proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2010 23:48 #17 door William
Beantwoord door William in topic Accu krijgt de startmotor niet rond

Ik heb een zelfde soort storing.

Als ik op de startknop druk, begint het relais links naast de accu heel snel te tikken.

Stroom/accu 'lijkt' in orde, maar als ik er een autoaccu bij aansluit start hij wel...
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, anders ga ik vandaag maar een nieuwe accu kopen en het dan nog eens proberen.


Het lag aan de accu, die is stuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2010 10:48 #18 door Iklastig
Beantwoord door Iklastig in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
ik heb ditzelfde probleem...
als ik de accu oplaad met mijn computer lader kan ik zien dat de accu niet kapot is... (laadt tot 12 Ah bij)

hoe kan ik dan controleren of mijn spanningsregelaar de geest gegeven heeft?
???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2010 11:05 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Even een voltmeter op je accu polen aansluiten.

Bij een lopende motor en 5.000 toeren moet ie ergens rond de 14 volt aan geven.
Spanningsregelaars die stuk zijn gaan meestal ver over 15 volt heen........

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2010 14:29 #20 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Accu krijgt de startmotor niet rond
Vergeet niet het licht aan en uit te zetten als je je regelaar nameet. Het kan best zijn dat ie zonder licht genoeg spanning geeft en met licht niet..... ik spreek uit ervaring :-\

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.489 seconden