Motor-valbescherming

16 okt 2011 12:20 #1 door Neet
Motor-valbescherming werd gestart door Neet
Nou, het was me dit jaar niet gegund om meer off road te rijden dan ik ooit heb gedaan.
Maar weer voorborduren op volgend jaar en wie weet misschien nog dit najaar.

Ik wil tijdens een (om)val partij mijn motor beschermen tegen te veel optische en fysieke schade.
Voor heb ik een rvs valbeugel en wil achter ook iets bouwen zodat de achterkant lekker beschermt is.
Is hierover wat te vinden?

Ook zal ik mogelijk mijn stuuruiteinden aan moeten passen, is dat zo en wat kan ik er aan doen?

Zijn  er nog meer (motor-bescherm) tips om met een redelijk veilig gevoel gewoon lekker vol open door het zand te gaan?
(ben overigens nooit een mulzandrijder geweest.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2011 13:53 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Motor-valbescherming
Kofferrek fungeert ook prima als valbeugel voor de achterkant.
Stevige handkappen om de handels, maar vooral je handen te beschermen.
Een optie is om een (reeds) beschadigde kappenset aan te schaffen, die je erop zet als je de wei in gaat.
Het ligt eraan hoe grof je te keer gaat i.c.m. je ervaring, maar een of meerdere keren omgaan met je twin, is niet uitgesloten.
Zand is trouwens ook niet echt mijn ding  :-\ . Liever blubber  :P .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2011 14:05 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor-valbescherming
Zand is niet zo heel moeilijk hoor..

Heb je zó geleerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2011 14:12 #4 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Motor-valbescherming
Tja, misschien kun je het best een ouwe Alp kopen voor dat soort avonturen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2011 14:38 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motor-valbescherming
Die plastic Acerbis handkappies werken prima, maar doen niet veel meer voor je handen dan wat takken weghouden. Als je valt lig je meestal toch wel naast je motor.

WEL heel fijn dat ze de takken van je remhendel weghouden! ;D

Zolang je de motor niet over de kop gooit denk ik dat de achterkant vna je motor niet zoveel schade zaloplopen. Je valt nu op de beugels die je voorop hebt en die vangen de motor redelijk op hoor. Extra beugels is alleen maar meer gewicht en dat maakt het optillen van je motor steeds weer een beetje minder leuk ;D


Het veiligste voel je je in het zand met een setje echte noppenbanden met klemmen en dan op 1,0-0,8 bar gaan rijden.  ;)
Oja en vooral gasgeven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2011 15:14 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor-valbescherming

WEL heel fijn dat ze de takken van je remhendel weghouden! ;D


Ja, das toch wel een goeie, ik kan me er alles bij voorstellen.

Wat banden betreft zal ik het nog even met 40 pct Anakees moeten doen. Dus echt met 220 door de bocht zal nog niet gaan. :)

Zand is niet zo moeilijk, das waar, maar met halve Anakees?

Echt tekeer gaan zal ik niet doen, wel leuk meerijden door de weilanden en de bossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2011 16:22 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motor-valbescherming

Tja, misschien kun je het best een ouwe Alp kopen voor dat soort avonturen.

Of een XR...lekker licht aan de voorkant!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2011 18:54 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor-valbescherming
Neeeehhh, dat lichte spul vind ik niet leuk meer. Ik wil het graag combineren met 1 en dezelfde motor.
Alleen dan een beetje extra beschermen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 08:07 #9 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Motor-valbescherming
Een tweedehands ruitje en dat dan afzagen. Die dingen willen ook nog wel eens beschadigd raken. En goedkope spiegels.

Maar hoe je het ook wendt of keert, je motor zal er wel iets harder van slijten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 17:17 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor-valbescherming
Leuk....
Spiegels is ook wel een goede tip. Zal ze tijdens terrein rijden iig iets losser draaien met een ringetje of rubbertje er onder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 19:39 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motor-valbescherming
Of anders van die vouw spiegels erop doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 20:53 #12 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Motor-valbescherming
Zoiets als deze (Tonto). Maar hiermee ben ik niet erg tevreden  :-\ . Bij weggebruik, zakken ze weg / klappen ze door (omlaag) als ik over een drempel (of zo) rij... Volgende set maar eens scoren bij de buren (ARM).

-- Han --
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 21:01 #13 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Motor-valbescherming
Hee Rene,

Je ouwe Alp doet het prima in het zand (inmiddels wel voorzien van hyperpro progressieve voorvering en tkc80's).
Dit weekend weer mee op pad geweest in het allroodweekend.
Ik heb zelf beugels voor m'n zijkoffers aan de achterkant. Die bieden ook nog wel wat bescherming.
Maar met de beugels voor ben je wel een heel eind op dreef. Dan veel oefenen, want training lijkt me de beste bescherming.

Maar misschien is dit (zie foto) iets voor jou.

Groet Marc

ps. achteraf wel spijt dat ik toen niet ook de produro uitlaat van je heb overgenomen. Beetje meer geluid zou wel leuk zijn.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 22:20 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Motor-valbescherming
Ik ben zo'n mietje die wel wil offroaden, maar geen deuk in de heilige tank wil.
'k Ging ook zeker offroaden, maar maakte me dus altijd zorgen.

Uiteindelijk heb ik een complete kappenset en een tank opgeduikeld, en daar rijd ik nu mee rond. Het mooie spul ligt veilig opgeborgen, voor ooit. Waarschijnlijk gaat het nooit meer gemonteerd worden, maar goed... het geeft mij rust en vrede!  :angel:

Verdere aanpassingen aan onze motoren:
- Kofferrek geeft idd bescherming, zeker die van Touratech is sterk. Bedenk wel, dat je subframe krom gaat als je rek heel sterk is, iets moet stuk als je echt hard onderuit gaat of ergens achter blijft hangen.
- Valbeugels: Touratech voor de AT, veruit het sterkst. (zoek maar rond, heb d'r al veel over geschreven)
die RVS beugels zijn heel dun, en zitten aan je carterbakbevestigingen vast; dat breekt af! Meer voor 't optische!
- Handprotectors: Ik heb die plastic gevallen van Acerbis, 55 euro geloof ik. Mirjam heeft die grote kappen met dikke aluminium versteviging, 150 euro geloof ik. Mensen rijden de Dakar met die plastic dingen, dus dat lijkt me goed genoeg ;-).
- Gratis: zet alles los op je stuur, je hendels en dus ook je spiegels. Dan klapt het gewoon lekker weg als het iets raakt en breekt het niet af. Wij gaan redelijk vaak plat en hebben alles nog heel!
Gewoon zo los zetten, dat het net niet uit zichzelf verschuift maar dat je het met 2 handen kunt bewegen om je stuur.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2011 23:11 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor-valbescherming

Hee Rene,
Je ouwe Alp doet het prima in het zand (inmiddels wel voorzien van hyperpro progressieve voorvering en tkc80's).
ps. achteraf wel spijt dat ik toen niet ook de produro uitlaat van je heb overgenomen. Beetje meer geluid zou wel leuk zijn.


Leuk man, die tck80 zal het ook voor mij wel worden. Die uitlaat was overigens een Boss en daar mag je best wel een beetje spijt
van hebben maar ze kunnen zo dezelfde voor je op maat maken als je wil. Niet eens zo heel erg ver bij je vandaan.
Wokkelpijpje erin en je hebt een super geluid.

Grt, Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2011 08:26 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor-valbescherming

Maar misschien is dit (zie foto) iets voor jou.


Goh, dat ze daar een Varadero voor misbruiken  :D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2011 17:56 #17 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Motor-valbescherming
He Marien, je moest zeker nog ff wachten op die nieuwe bril. 8)

Is geen dero, maar een cb nogwat.

ach, waar het hart van vol is....... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2011 19:43 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor-valbescherming

je moest zeker nog ff wachten op die nieuwe bril.


Das dus de 2e keer deze week dat ik dit voor een Dero aanzie.De 1e keer was op de omslag van het motorblad over de allroad test.
Je hebt gelijk Marc. Ik heb vandaag pas mijn nieuwe brilletje gehaald en ik zie nu ook het brilletje rond de koplampen.
Wat een verschil van (in)zicht ;D

Niemand gelooft deze smoes natuurlijk, maar deze keer is het ECHT WAAR  :angel:
Nou ja, nobody's perfect toch ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2011 20:55 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motor-valbescherming
O gelukkig, ik begon al aan MIJN ogen te twijfelen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2011 21:10 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor-valbescherming

..Ik ben zo'n mietje die wel wil offroaden, maar geen deuk in de heilige tank wil..

..Uiteindelijk heb ik een complete kappenset en een tank opgeduikeld, en daar rijd ik nu mee rond..


..en rijdt nu dus toch met een lelijke motor rond... :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden