Weer spanningsregelaar defect

21 apr 2009 19:45 #1 door henkiehaag
Weer spanningsregelaar defect werd gestart door henkiehaag
Na alle ellende die ik vorig jaar heb gehad met de kapotte spanningsregelaar had ik vorig week weer een lege accu.
Keertje opgeladen, weer leeg na een paar dagen.
Blijkt de laadspanning van de accu 18 volt te zijn, gaan we weer...

Mijn vraag is of iemand de juiste waarden weet van de dynamo
Heb de 3 gele draden ( na deze te hebben losgekoppeld van de regelaar)
gemeten en kwam tot de volgende waarden tussen de fasen

Bij 1200 toeren 23 V
bij 2000 toeren 30 V
bij 4000 toeren 71 v

Tussen alle fasen heb ik netjes dezelfde waarden

Weerstand tussen de draden bedraagt ongeveer 0.5 ohm
Weerstand tussen de draden en het frame is niet meetbaar
( met mijn Fluke meter)

Heeft iemand een idee hoe de regelaar zo snel weer ter ziele is?
Heb er ongeveer 2,5 duizend km. mee weg ( Carmo regelaar RR83 )

alvast bedankt!

Groeten van Henk



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 19:55 #2 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Weer spanningsregelaar defect
Hallo henk, weet niet de waardes waar je om vraagt. Heb misschien wel een tip betreffende levensduur van de regelaar.

De duitse ATers doen het op de volgende manier: de 3 gele kabels aan elkaar solderen, dus niet meer met een stekker.

Dan zit er in de bos(met ronde stekker) een groene kabel, deze op de min van de accu(rechtstreeks) aansluiten.
De rood-witte uit diezelfde bos, op de plus van de accu, wederom rechtstreeks.

Ik probeer je nog een link door te sturen, kun je het nog ff nalezen, helaas alles in het duits, succes ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 20:00 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Weer spanningsregelaar defect
Meet gewoon eens de laad-spanning op de accu zelf.

Als die (ver) boven de 15 volt uit gaat komen, is het foute boel. (helaas)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 20:26 #4 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Weer spanningsregelaar defect

Na alle ellende die ik vorig jaar heb gehad met de kapotte spanningsregelaar had ik vorig week weer een lege accu.
Keertje opgeladen, weer leeg na een paar dagen.
Blijkt de laadspanning van de accu 18 volt te zijn, gaan we weer...

Mijn vraag is of iemand de juiste waarden weet van de dynamo
Heb de 3 gele draden ( na deze te hebben losgekoppeld van de regelaar)
gemeten en kwam tot de volgende waarden tussen de fasen

Bij 1200 toeren 23 V
bij 2000 toeren 30 V
bij 4000 toeren 71 v

Tussen alle fasen heb ik netjes dezelfde waarden

Weerstand tussen de draden bedraagt ongeveer 0.5 ohm
Weerstand tussen de draden en het frame is niet meetbaar
( met mijn Fluke meter)

Heeft iemand een idee hoe de regelaar zo snel weer ter ziele is?
Heb er ongeveer 2,5 duizend km. mee weg ( Carmo regelaar RR83 )

alvast bedankt!

Groeten van Henk

dynamo is dus prima ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 20:32 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Weer spanningsregelaar defect
Tsssjaaaa..

Om een redelijk lang verhaal kort te maken: bij mij gaf de dynamo 83V AC af, waar hij max. 65 mag zijn bij 5000 tpm (dacht ik).

Waarom die dat gaat doen weet ik niet, want als je 'sluiting' krijgt in dynamo-windingen onderling, moet je AC spanning (dacht ik..) juist omlaag gaan.

Maja.. na een nieuwe dynamo en WEEEEER een nieuwe regeling is het tot op heden (8mnd) weer ok.

In Mroc laatst dacht ik na een paar dagen aaneengesloten stenen rijden, bij gewoon onderhoud, naar mn dynamostekkers te kijken. Die was gesmolten. Er stond een Overland-truck in de buurt en van hem heb ik een soldeerbout geleend en de boel aan elkaar gesoldeerd. De laadspanning was toen gelukkig nog goed!

Soms zijn Twins gewoon ook kut-motoren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 20:36 #6 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Weer spanningsregelaar defect
bedankt tot zover!

n Engeland zijn ze gelukkig nu wat goedkoper.

Iemand ervaring met deze leverancier.

www.electrexworld.co.uk/honda-rrs-4999-0.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 20:51 #7 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Weer spanningsregelaar defect
Hallo henk, is dat niet weer dezelfde als die je al had, rr83 ???.

Ik heb een adres van een firma, deze staat (wederom) bij de duitse ATers zeer goed aangeschreven, het is de firma motek, site is motek.de . Ik heb een prijs gekregen van deze mannen, 99,95 euro. Mochten we er minimaal 5 afnemen, krijgen we 10% korting.

Ze hebben geen stekker meer aan de kabels van de ronde stekker, maar 2 kabels, waarvan er 1 rechtstreeks naar de min en 1 naar de plus van de accu gaat.

Het prbleem met de overcapaciteit die normaal terug gaat naar de regelaar is nu uitgeschakeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 21:07 #8 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Weer spanningsregelaar defect
Had hem bijna al weer besteld..weer bij Carmo ( 153 incl.)  Via Engeland werd het bijna even duur.
Bij motec kwam ik alleen op dynamo's uit, kom niet echt door dat menu heen.

Lukt het jou wel Paul?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 21:27 #9 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Weer spanningsregelaar defect
Zijn er mensen die interesse hebben in een regelaar van motek ???.
Als ik ze met de 5 bestel, kosten ze 90euro p.st. excl verzenden, misschien dat deze verzendkosten ook nog vervallen, aangezien ik een duits postadres heb.
Gaarne reacties zo spoedig mogelijk, aangezien henk anders te lang ridder te voet is, toch ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:06 #10 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Weer spanningsregelaar defect
Ja, tenminste, dat denk ik wel. Ik stond zondag met vriendin en bepakking langs de a2... Bij mij is de stekker ook verkoold. Ik heb nog niets door gemeten (zou niet eens weten hoe het moet). Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de spanningsmeter dood is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:09 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Weer spanningsregelaar defect

Die site is waardeloos!


Als je bij Motek.de even door de héle site heen loopt, zie je dat die in aanbouw is. En ze leveren idd een hele waslijst aan dynamo's omdat iedere motor anders in elkaar zit.

En dan heeeeeelemaal onderaan, staat dat ze 2 typen UNIVERSELE gelijkrichters leveren, nl. ene tot 400 watt en ene tot 580 (afhankelijk dus van de dynamo-capaciteit).

Een gelijkrichter is gewoon een universeel ding. Het punt is dat voor iedere motor een apart type wordt geproduceerd, zodat ze A: daar aftermarket geld aan verdienen en B: ze per type motor een zo licht mogelijk dus zo goedkoop mogelijk ding kunnen produceren. En daarom gaan ze zo snel kapot: Even over de drempelspanning heen en je diode is naar de klote!

Ik verving vroeger in mn CB's de diodes door idioot zware, en dat ging nooit meer kapot. Maar daar kon gewoon je bij de printplaat. Ze zijn zo slim om die dingen tegenwoordig te sealen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:15 #12 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Weer spanningsregelaar defect

Ja, tenminste, dat denk ik wel. Ik stond zondag met vriendin en bepakking langs de a2... Bij mij is de stekker ook verkoold. Ik heb nog niets door gemeten (zou niet eens weten hoe het moet). Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de spanningsmeter dood is?



Hallo gijs, dat is natuurlijk vanaf hier moeillijk te beoordelen, maar aan die verkoolde stekker te horen, zal het wel prijs zijn met je regelaar, helaas :-\.

Mocht je interesse hebben in een motek regelaar, hoor ik het wel. De levertijd hangt af van, hoe vlug ik ze ga bestellen, en dit hangt af van hoe vlug ik nog 4 man heb die er een willen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:15 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Weer spanningsregelaar defect

Zijn er mensen die interesse hebben in een regelaar van motek ???. Als ik ze met de 5 bestel, kosten ze 90euro p.st. excl verzenden, misschien dat deze verzendkosten ook nog vervallen, aangezien ik een duits postadres heb. Gaarne reacties zo spoedig mogelijk, aangezien henk anders te lang ridder te voet is, toch ???


Paul ik heb zeker interesse ik heb er 1 nodig voor de RD04. Als ik de info van Motek een beetje snap gebruiken zij voor de RD07 en de RD04 dezelfde regelaar omdat ze geen stekkers meer gebruiken. Zou je dat kunnen verifiëren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:16 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Weer spanningsregelaar defect

Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de spanningsmeter dood is?


Nope!! Hij kan nog heel zijn! Meet je laadspanning over de accu-polen! Die moet met dimlicht AAN max. 14.5 V zijn. Heb je geen meter, laat checken bij je dealer, is minuutje werk.

Zit je (ruim) boven de 15 V, kun je er vanuit gaan dat de regeling tabee is. Als dat zo is, moet je ook de laadstroom van de dynamo veiliheidshalve (laten) meten!

Er lopen hier zat topics over hoe je de bij jou verkoolde stekkerverbinding kunt vervangen. Even 'zoeken'..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:16 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Weer spanningsregelaar defect

Ja, tenminste, dat denk ik wel. Ik stond zondag met vriendin en bepakking langs de a2... Bij mij is de stekker ook verkoold. Ik heb nog niets door gemeten (zou niet eens weten hoe het moet). Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de spanningsmeter dood is?


Ja daar kan je wel van uitgaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 22:20 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Weer spanningsregelaar defect
Ga nou maar gewoon even meten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2009 10:04 - 22 apr 2009 18:22 #17 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Weer spanningsregelaar defect

Paul ik heb zeker interesse ik heb er 1 nodig voor de RD04. Als ik de info van Motek een beetje snap gebruiken zij voor de RD07 en de RD04 dezelfde regelaar omdat ze geen stekkers meer gebruiken. Zou je dat kunnen verifiëren?


Hallo bram, heb net bericht gekregen van motek, zijn ook te gebruiken voor rd04. Mocht je er een willen, hoor ik het wel, grt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2009 18:20 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Weer spanningsregelaar defect

Hallo harm, heb net bericht gekregen van motek, zijn ook te gebruiken voor rd04. Mocht je er een willen, hoor ik het wel, grt.


Hoi Paul dat was V-twin. (en excuses voor 'Olaf' ::))

(En die dingen van Motek.de passen dus op iedere motor, alleen moet je kijken naar je dynamo-opbrengst..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2009 18:22 #19 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Weer spanningsregelaar defect

Hoi Paul dat was V-twin. (en excuses voor 'Olaf' ::))

(En die dingen van Motek.de passen dus op iedere motor, alleen moet je kijken naar je dynamo-opbrengst..)



Tot max 400watt , harm ;D ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2009 18:24 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Weer spanningsregelaar defect


Tot max 400watt , harm ;D ;D.


Bram... :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden