Olieverbruik in remissie..?

31 dec 2012 16:22 #1 door kees
Olieverbruik in remissie..? werd gestart door kees
Ik moet even iets kwijt.

Het blok onder mijn Twin lijkt al een hele poos ramversleten. Er zijn daarvoor op zich eigenlijk geen symptomen, maar het oliegebruik is de afgelopen paar jaar opgelopen naar een shocking liter op 500km.

Aangezien ik geen oto bezit blijf ik ermee rijden en verder onderhouden - zolang de kruik te water gaat, niet? Maar dat olieverbruik is rotvervelend, iedere 2 tanks een liter erbij, en het loopt in de papieren ook nog. Gedachteloos kilometervreten is er al heel lang niet meer bij. Ik gooi er nu een maand vijf el-cheapo volsyntheet van de Action in, 4-liter kannetje voor twaalf-zoveel. Want ik blijf kilometervreten en die kruk lijkt voorlopig nog geen barsten te tonen.

Nou wilde ik laatst mijn wekelijkse vulactie aanvangen, maar er hoefde maar heel weinig bij. Ik heb het een paar keer gemeten, maar het was echt zo. In de periode daarna leek die trend zich voort te zetten. Vaag...

Ik heb vandaag gepeild na ruim 3 tanks (900km). Er ging nog geen kwart liter bij.

Dat verzin je toch niet?


Prettige jaarwisseling iedereen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2012 16:32 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olieverbruik in remissie..?
Inderdaad vreemd normaal gesproken zou je verwachten dat het verbruik bij een blok dat al wat verstouwt heeft zou gaan toenemen met een vol syntheet.
Mogelijk dat de verschillende afdichtingen plots weer soepel zijn geworden.
Ik ben benieuwd hjoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Ik hoop dat het koppeling het blijft houden  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2012 17:17 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Ik heb me wel ns afgevraagd of het niet gewoon de klepseals zijn. Ouderdom in jaren en bedrijfsuren. Of een olieschraapveer die vastzit.

In India rijden we Enfields en daar komt dat van die schraapveren ook voor. Daar hadden die mannen een truukje voor om dat langs de weg weer gangbaar te krijgen zonder het blok open te halen. Die veren gaan vastzitten door verbrande olieaanslag.

Weenie  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2012 17:36 - 31 dec 2012 18:02 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olieverbruik in remissie..?

Ik heb me wel ns afgevraagd of het niet gewoon de klepseals zijn. Ouderdom in jaren en bedrijfsuren. Of een olieschraapveer die vastzit.
In India rijden we Enfields en daar komt dat van die schraapveren ook voor. Daar hadden die mannen een truukje voor om dat langs de weg weer gangbaar te krijgen zonder het blok open te halen. Die veren gaan vastzitten door verbrande olieaanslag. Weenie  ???


Ik zat daar o.a. ook aan te denken. Ik zou zelf het ff een 500 km aankijken en als het verbruik geminimaliseerd is er snel weer een half-syntheet in kwakken die aan JAMO specs voldoet ivm de natte plaat koppeling. Filter zou ik ook direct vervangen grote kans dat er heel wat vuil etc is losgekomen. Een full-syntheet is nogal behoorlijk reinigend wat normaal gesproken juist tot meer olieverbruik gaat leiden.
Wat veel motorrijders zich niet realiseren is dat bij een vervuild filter de overdruk klep in het olie filter opengaat en de handel vervolgens ongefilterd gaat circuleren. Moet je niet willen met bovenliggende nokassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2012 17:40 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Olieverbruik in remissie..?
Remvloeistof schijnt heel goed koolaanslag te reinigen, komen ook zuigerveren weer los. Nooit geprobeerd maar schijn je gewoon in je cilinder te gooien, nachtje wachten of zo in de carb mikken.
Verbrand later in de uitlaat gassen en dan is de boel weer schoon.

Zo ook met ATF. Vervang een deel van de olie voor ATF en rijd een proefrit, vervolgens aftappen en olie+filter vervangen.

Maar dat heb ik zelf nog niet hoeven proberen, komt van collega's met een vroeger bouwjaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2012 18:35 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Hoi Pim, long time no hear!

Ik heb al heeeeeeel lang geen filterwissel gedaan. Of olie wat dat aangaat. Of bougies, for that matter  :-[ Gevoelsmatig is dat blok afgeschreven en het ververst zichzelf een beetje, zeg maar  ;D

Dat van die remvloeistof kan ik wel proberen. In India flikkerden die gasten ook gewoon olie door het bougiegat en dan kickten ze hem rond met een doek op het gat. Weenie precies wat ze flikten. Maar het werkte wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2013 01:48 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik in remissie..?
ik heb technische doc van uit forté waarin zij claimt dat het probleem van olieverbruik meer bepaald wordt door aangekoekte koolstof resten en  dat een goede schoonmaak truuk al veel kan verbeteren
iets waar jij blijkbaar nu ook achterkomt.

mischien vertoont de olie van de action (welke soort/dikte?) wel bijzondere gave

deel het met ons

de truuk van vastzittende delen(hydraulische klepstotters) door aangekoekte  sludge etc wordt inderdaad aangepakt met ATF olie bij de smeerolie te doen
maar of dit ook zo werkt bij een africa twin

anyway.. keep us informed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2013 14:24 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Olieverbruik in remissie..?
Wat je nog wel eens wilt zien, is dat vuil wat niet wordt opgenomen door de olie, groeven in de cilinderwand gaat opvullen, waardoor het verbruik inderdaad afneemt. Wanneer de olie dan wordt gewisseld, of een goede kwaliteit olie wordt gebruikt, spoelt de boel weer schoon, en keert het verbruik terug. De éne volsyntheet is de andere niet.  Ik denk dan ook dat je je niet te veel moet voorstellen van de "volsynthetische" Action olie. Olie kent heel-veel eigenschappen die je never-nooit onder 1 naam (mineraal/syntheet) kunt verzamelen.

Men vergeet vaak dat olie c.a. zeven functies kent in een motorblok [KOEGRAS]: Koelen Geluidsdemping Reiniging Afdichting Smeren

Een praktijkvoorbeeld van mijn auto.  Er zat mooie, goude olie op de peilstok toen ik hem kocht, en na 8 000 kilometer nog steeds! Ik had het kleppendeksel er even af gehaald en ik viel haast achterover! aanslag overal! tot aan sludgevorming aan toe (nee, niet de schattige mayonaise, maar de zwarte dood ).

Mijn conclusie: De huidige olie reinigde niet. Nadat ik een Olieflush middel had toegevoegd en tien minuten had laten draaien, brokkelde bij het aftappen keurig netjes de zwarte meuk naar buiten die je in gedachte heb bij de term "oude olie".  Daarna heb ik er "bewezen goede olie" ingemikt. In mijn geval hebben we het over Motorex. Motorfietsolie dus, met 14 euro de liter niet het goedkoopste, maar 1 keer een flinke blokreparatie kost meer - financieel en emotioneel.

Als je naar het begin van mijn post kijkt, kun je concluderen dat ik kans heb op olieverbruik omdat misschien beschadigingen in de cilinderwand weer worden schoongespoeld.  So be it.  Liever een gezond, olie-verstokend blok, dan een blok wat niet verbruikt maar toch op het randje van de dood staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 19:34 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Ik heb een paar weken geleden een olie- en filterwissel gedaan. Ik vul nog steeds bij met de el-cheapo Action olie.

Het olieverbruik lijkt te zijn geland op 1:1800km tegen 1:500km een half jaar geleden.

Op zich nog acceptabel zo.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 20:00 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Olieverbruik in remissie..?
Eigen sticker op de cheapo olie plakken en verkopen als wondermiddel!

Blijf het vreemd vinden. Maargoed, If it ain't broken, don't fix it.
Of was 't nou, if it's working perfectly fine, take it apart to find out why?  :-\

Hoe staat de wind?  ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 21:38 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Nee doorgaans wordt het er letterlijk niet beter op. Maar meer kan ik er ook niet van maken.

Vanmiddag de olie gecheckt na 350km van afgelopen week en er ging iets meer dan 100cc in. Eerder zat dat tegen 3/4 liter.

Ach ja, de wind waait hoe die wil.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 22:38 #12 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Olieverbruik in remissie..?
Had Daandus tijdens zijn reis niet een toenemend olieverbruik dat werd opgelost door het aandraaien van het oliefilter? (ofzoiets)
Heb je niet nog wat lopen klussen aan het 'oliesysteem' en onbewust een lekje verholpen?

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 00:26 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Nope.. heeft al heel z'n leven een kurkdroog blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 11:51 #14 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Olieverbruik in remissie..?

Ik gooi er nu een maand vijf el-cheapo volsyntheet van de Action in, 4-liter kannetje voor twaalf-zoveel.


Brombeer, gewoon even als interesse, welke olie is dat?
Bij mijn lokale action kan ik alleen minerale en halfsyntheet olie vinden, kosten beide net onder de €10,-
Zit in 5 liter kannen, met als opschrift voor auto's en lichte dieselmotoren, dus kan denk ik niet in de motor ivm koppelingsplaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 23:36 - 10 mrt 2013 15:05 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Die 4-liter kannen hebben ze nu niet meer. Ik gebruik al een poosje die goudkleurige liter-flaconnetjes 10W40.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2013 15:01 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Net gecheckt, na de afgelopen 350km geen olie hoeven bijvullen, stond nog op bovenste streepje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2013 20:30 #17 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olieverbruik in remissie..?
pas maar op, straks moet je bij iedere tankbeurt 100cc uit de vulopening gaan zuigen!  ;D


'k Vind het toch een interessant verhaal. Onze brommers staan nu met een paar kneepjes olie in de cylinders in opslag; hopelijk lost dat meteen het olieprobleem (althans... probleem kun je 't niet noemen bij 1 liter/2500km) op. We hopen de volgende rit naar Vladivostok te rijden, en dan is een zeer laag olieverbruik toch wel prettig!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2013 22:08 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?
Zal ik je een paar flaconnetjes toesturen?  ;D Poste restante, lekker ouwerwets en altijd leuk!

Deze week rij ik weer die 350km dus ik post komend weekend wel weer. Dan staat er 700km sinds de laatste bijvulling.

Ik denk stilaan toch aan een losgekomen olieschraapveer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2013 18:01 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieverbruik in remissie..?

Net gecheckt, na de afgelopen 350km geen olie hoeven bijvullen, stond nog op  bovenste streepje.


Inclusief de nu net gereden 400 km (750 totaal dus), ongeveer 250cc bijgevuld met de wonderolie.

Per liter zou ik nu dus niet op 1800 maar al rond 3000km zitten... ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2013 20:01 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olieverbruik in remissie..?
Pas maar op, moet dit tempo van reductie ga je nog geld overhouden  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden