"rare" lampen in mijn koplamp RD07

05 mei 2013 19:41 #1 door Michaelmiata89
"rare" lampen in mijn koplamp RD07 werd gestart door Michaelmiata89
Vandaag lekker weze klussen aan mijn "nieuwe" AT.
Ik had een aantal zaken staan die ik wilde doen/nazien.

Zo heb ik vandaag mijn uitgaande as gecontroleerd, die ziet er gelukkig nog goed uit.
Mijn topkoffer(rekje) van Coocase aangepast zodat ik deze rechtstreeks op de het rekje van de AT kon bouten.

Dashbord/cockpit verlichting veranderen naar mijn huiskleurtje. In de Chevy's van mijn vrouw en van mij heb ik alle lampjes in het dashboard en AC bediening etc vervangen voor blauwe leds. dus de AT moest er ook aan geloven.
Daarnaast wilde ik xenon inbouwen in de AT, ik had nog een setje H4 duaal xenon liggen. Maar nadat ik alles uit elkaar had, merkte ik dat ik wel hele rare bolletjes in de koplampen heb zitten. Het zijn 35/35w bajonet lampen. Ik had deze nog nooit eerder gezien.



Xenon gaat h'm dus nu niet worden.
Iemand een idee hoe ik dit kan modificeren, of moet ik nieuwe koplampen hebben waar ik dan de xenon lampen in kan zetten?


Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2013 19:53 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Ik vermoed dat je een voormalige Italiaanse AT hebt gescoord.
Aan het framenr kan je zien waar je AT oorspronkelijk vanaf nieuw op de weg is gezet.

Als je hier H4 of Xenon in wilt bouwen zal je naar een andere koplampenset moeten en zal je het elektrisch deel ook moeten aanpassen.
Ik vermoed zo maar dat alle stroom voor je dimlicht nu via de schakelaar loopt en je grootlicht mogelijk ook. Met H4 55/60W moet je dit niet willen want dan fikt je schakelaar uit.
Als je handig bent zou je ook twee lossen ronde lampen van Louis kunnen nemen en die monteren op het frame waar je huidige koplampen op gemonteerd zitten.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2013 14:28 #3 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Beste V-Twin,

Dat het een Italiaan in dat is heel goed mogelijk. (ik weet niet precies waar ik dat aan het framenummer aan kan zien, maar na enig google werk lijkt dat er idd op.
Heb of weet jij een schema hoe de stroomvoorziening loopt van mijn fiets tov een "NL fiets"

Thx

Grt,
Michael

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2013 14:39 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Ik vind het maar vreemd weer.

Uit welk jaar is die?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2013 17:36 #5 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Hij is uit '95.
RD07 staat erop het type plaatje.

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2013 20:20 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Haynes werkplaatshandboek schrijft voor alle jaren XRV 750 de 60/55W (zgn. H4) halogeen lampen voor. Dit is ook terug te herleiden op de beide bijbehorende relais in alle schema's die Haynes toont (linksonder):

Bijlage:



Ik zou eens kijken of deze bajonetfitting niet in de originele H4 gepropt zit. Anders zijn de lampen mogelijk al eens eerder vervangen..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2013 09:50 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Brom, wat je zegt een Bulp in een H4 fitting proppen dat gaat niet.
Italiaanse RD03 en RD04 hebben ook altijd Bulp lampjes gehad maar dit is inderdaad de eerste 07 die ik met dergelijke lampen zie.
Het elektrisch schema van de verschillende AT's zijn niet gelijk en kunnen per landen groep verschillen. Je moet dus ff goed kijken naar de code van de AT alvorens je een schema kiest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2013 19:30 #8 door Erik
Beantwoord door Erik in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
De "Milkakoe" (RD07 van '93), die al een aantal jaren in bezit is van m'n zussie, had deze lampen ook en dat is zeker een Italiaanse import.

Gewoon een andere H4 koplampset scoren en overbouwen, aansluiten en OK. Nooit ergens een probleem mee gehad. Scheelt ook behoorlijk in lichtopbrengst  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2013 19:51 #9 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Michael,

Joe hebt meel (PM).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2013 09:27 #10 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Inmiddels heb ik via Marktplaats een koplamp unit kunnen scoren.
(schijnt wel een barstje in het glas te zitten, maar met wat bakken in de oven kan ik wellicht mijn eigen glas overzetten"
Heb je voor de milkakoe ook de bedrading verder aangepast? Ik zie idd verschillen in de diverse schema's en zie dat bij de Italiaanse idd de verlichting niet via een relais loopt.

Nu zitten er 35/35w lampen in. Er gaat een setje xenon 35w lampen in, dus in principe hoeft dat niet zoveel meer stroom/problemen te leveren...toch?

@pakfiets. nogmaals bedankt:-)

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2013 15:20 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07

Inmiddels heb ik via Marktplaats een koplamp unit kunnen scoren.
(schijnt wel een barstje in het glas te zitten, maar met wat bakken in de oven kan ik wellicht mijn eigen glas overzetten" ......


Het zal mij niet verbazen als de glazen, die feitelijk als een soort lens werken in combinatie met de reflector niet geheel gelijk zijn.
M.a.w. je zou dus mogelijk geen goede lichtbundel krijg maar veel strooilicht.
Dat effect van veel strooilicht zal verder worden versterkt door de montage van de Xenon lampen.
Hoeveel wettelijk legaal is het praktisch ongewenst omdat het enorm verblindend werkt omdat zowel de bulp als H4 koplamp niet voor Xenon verlichting is ontworpen.
Je zal met Xenon best wel meer gaan zien in het donker maar of je tegenliggers blij van jou worden dat durf ik ernstig te betwijfelen zeker als de lens van een H4 lamp niet gelijk is aan die van een bulp koplamp.

Als je beide koplampen wilt laten branden adviseer ik je om zeker een relais in de bedrading op te nemen. Er zullen ongetwijfeld nu lezers gaan roepen dat ze al jaren zonder relais rondrijden met dubbele koplampen. Dat zal allemaal wel zo zijn maar weet dat Honda het er niet voor lauw loenen er op heeft gezet bij AT's die af fabriek met dubbelwerkende koplampen rijden en weet ook dat de bedrading van een AT op zichzelf al behoorlijk licht is uitgevoerd.

Succes.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2013 22:40 #12 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Ben het helemaal met je eens wat betreft het strooilicht.
Ik heb onlangs in mijn Chevrolet Avalanche retrofit projector lampen in de bestaande koplamp units gebouwd. Het was ff wat werk, maar ik heb nu een prachtige "cut-off"en nul komma nul strooilicht.
Ik neem je advies van harte en plaats een relais tussen de schakelaar en de lampen!


Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2013 22:43 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
8) ;)
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 06:40 #14 door Erik
Beantwoord door Erik in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
De Milkakoe rijdt al meer dan 130000km met H4 lampen en zonder relais, en inderdaad zonder enig probleem  ;) het kán dus idd wel goed gaan.

Wel zorgen dat de schakelaar en alle stekkerverbindingen schoon en goed zijn.
Een relais inbouwen is natuurlijk wel veiliger maar nu zit ik te denken; Mieps d'r AT (RD07 '94, een echte Ollandse fiets) heeft volgens mij ook geen relais in de verlichting zitten of ik moet me nu erg vergissen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 08:47 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
@ Erik,
Voor zeker dat in Miep d'r fiets een relais zit.
Ik denk dat door ouderdom en een vervuilde schakelaar het risico om zonder relais twee koplampen tegelijk van stroom te voorzien wel steeds groter wordt, zeker als de motor ook nog eens een buitenslaper is/was. Maar goed iedereen kan natuurlijk het risico nemen anders wordt het wel saai hier als niemand meer wat te vragen heeft  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 14:02 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07

1) Brom, wat je zegt een Bulp in een H4 fitting proppen dat gaat niet.

2)Italiaanse RD03 en RD04 hebben ook altijd Bulp lampjes gehad maar dit is inderdaad de eerste 07 die ik met dergelijke lampen zie.

3)Het elektrisch schema van de verschillende AT's zijn niet gelijk en kunnen per landen groep verschillen. Je moet dus ff goed kijken naar de code van de AT alvorens je een schema kiest.


1) Nee ik dacht meer aan een adaptor van H4 naar Bol. Ik heb nooit geweten dat de Italiaanse markt bollen gebruikte. H4 is toch een EG-richtlijn? Ik vind het nog steeds maar vreemd.

2) Vandaar.

3) Weet ik. Ik postte alleen maar dat schema om de boel aan het denken te zetten. Grappig is wel dat het schema heel Europa omvat behalve Duitsland (omdat bijv. daar o.a. beide dimlichten moesten branden en hier niet).

Ik zou op zich wel willen weten hoe het nu precies zit met het afwijkende voorschrift want een RD07 heeft per definitie een relaisgeschakelde H4 lamp. punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 14:12 #17 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Nu we het toch over koplampen hebben: Zie ik goed dat de Nederlandse Twins (1991) een relais mist (1 koplamp aan) , i.t.t. de rest van europa?  (twee relais / koplampen).

Ik wil graag dubbele koplampen, maar heb geen zin om naast een EU-reflector, ook nog een dag bezig te moeten zijn met de kabelboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 14:38 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07

Nu we het toch over koplampen hebben: Zie ik goed dat de Nederlandse Twins (1991) een relais mist (1 koplamp aan) , i.t.t. de rest van europa?  (twee relais / koplampen).
Ik wil graag dubbele koplampen, maar heb geen zin om naast een EU-reflector, ook nog een dag bezig te moeten zijn met de kabelboom.


Dat heb je inderdaad heel goed gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 18:11 #19 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Ik heb beneden even gespiekt, maar what-the-freak?

Het is een relais wat klikt als ik met groot licht flits is niet dit exemplaar , maar 1 waar de (witte) connector niet haakt op staat. Er zitten maar liefst acht aders in, twee in elk van de vier aansluitpunten.

CMSNL in de fout?  Ik had een dwaas idee om met een tussenstekker, alsnog mijn zin te krijgen zonder de bestaande draadboom uit elkaar te hoeven peuzelen.  darn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2013 19:06 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic "rare" lampen in mijn koplamp RD07
Ik heb Duitse import, dus beide lampen aan.

Maar ik vind overdag 1 lamp stoerder staan. Ik ben al 10 jaar bezig om die ene lamp apart te schakelen.


(tis dat jullie er weer over zijn begonnen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden