kleppen stellen bij deze temparatuur

02 jan 2009 17:38 #21 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
:-[ Ring is er op zijn vroegst dinsdag pas.....niks touren in het weekeinde. maar ik heb nog een vraag: met welk gereedschapje houden jullie dat vierkante deeltje vast? Ik heb wel een ringsleutel voor de borgmoer maar eigenlijk geen fijn tooltje voor het steeltje zelf. Ik heb een tangetje maar dan moet ik enige kracht zetten bij het borgen en dat doe ik liever niet op die kleine steeltjes. of weet iemand de afmeting van die steeltjes? Dan kan ik bij een fietshandel een spaak steller kopen ofzo....?

bedankt en groet,

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2009 20:38 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Ja zal best wel iets voor zijn. Ik gebruik 'n punttangetje en ring (geen steek) sleutel. De voelermaat verbuig ik een centimeter van de punt, zodat hij vlak tussen klepsteel en stoter ligt. Anders kun je er niet bij. De rest steekt omhoog en heb ik vrij spel met dat ding.

We hebben het hier niet over een XL-blok of de oude CB'tjes. Daar moet je je inderdaad zorgen maken als je niks hoort. En dan nog is dat geen tikken, maar meer zachtjes 'ruisen', onder het klepdeksel.

In ieder WPHB staat als steladvies kamertemperatuur (ongeacht oto - moto of wat ook dat kleppen heeft). Bovendien treden bij zulke lage temperaturen veel sneller beschadigingen op aan bekabeling en slangen die je losmaakt omdat alles keistijf is. Ik zou het niet doen als het niet per se hoeft. Ga lekker bij je buurman in de garage of zo..

Als ik de borgmoer los hou ik het stelboutje tegen met n punttangetje. Bouw de kracht op de ringsleutel rustig kracht op tot hij beheerst loskomt (en niet losschiet). Op die manier blijft het stelboutje op zn plek en kun je gelijk (afhankelijk van wat je vooraf hebt gemeten) 'n tikje losser of strakker gaan, borgmoer licht vastzetten en hermeten, zonder dat je je gereedschap hebt losgelaten. Definitief vastzetten van de borgmoer: 'vast, plus 'n beetje'.

Bobby heeft gelijk: te losse tikkende kleppen veroorzaakt hameren op de klepsteel en kan ook de nokken-as op den duur 'inslaan' (metaal vervormd zich).

Echt, als je stelt, met lichte wrijving op de voelermaat (maar kan nog wel makkelijk bewegen) dan is het goed en nooit te strak en zal hij niet tikken.

Een modern Hondablok als deze twin mag geen klepgeluid maken. Daar zijn ze gewoon te mooi voor gemaakt..

Na ja ik wil ook verder met niemand een discussie aangaan. We hebben igg in Marc weer een sleutelaar erbij!

En dat is altijd leuk!

Suc6, ciao later!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2009 21:59 #23 door Terry
Beantwoord door Terry in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
zo mijn kleppen heb ik gesteld vandaag.
uitlaat kleppen stonden goed
en drie inlaat kleppen iets ruimer gezet maar was minimaal.

En Marc gewoon zelf aan beginnen,veel lezen en een beetje zelfvertrouwen dan kun je het ook zelf
en daar leer je toch het meeste van

suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2009 23:30 #24 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Yep,

maar een setje voelermaatjes gekocht. Ik was ook al van plan het maar gewoon zelf te doen. Ik heb goed meegekeken toen een vriend van mij het deed en ook alles gevoeld, de sleep en dergelijke van de voelermaatjes.
Ik sleutel gelukkig in een niet koude garage...helemaal 20 graden zal het niet zijn :-) maar warm genoeg.
Punttangetje heb ik wel, zal die proberen. In het boordgereedschap zit een mooi plat ding met twee vierkante uitsparingen, ik hoopte dat die zou passen maar ik neem aan dat die voor de spaken is, de uitsparingen zijn te groot voor de stelschroef.....jammer.
Ik zal het morgen wel op mijn heupen krijgen en de fiets dan toch maar weer kaal halen en alle kleppen nalopen. jammer dat ring tussen luchtbuis en filterhuis er pas volgende week is,,,,dan kan ie WEER kaal.... zucht.

Maar bedankt voor alle tips en goede raad!!!!

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2009 23:53 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Nope.. op je spaken past dat ding ook niet..  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2009 11:29 - 03 jan 2009 11:44 #26 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Ok,

Nog een hele domme vraag allicht.. waar precies meet ik de speling? Op het hamertje of er net naast. Als ik de foto in the handboek bekijk dan moet ik naast het opstaande puntje meten. Ik denk dat die vriend van mij op het opstaande deeltje gemeten heeft. Dan zouden ze inderdaad erg te ruim staan.
En; als ik de achterste cylinder gedaan heb hoeveel slagen geef ik de krusas dan om zeker te weten dat de voorste cylinder goed staat voor kleppen stellen?

Dank,

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2009 12:09 #27 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic kleppen stellen bij deze temparatuur

Ok,

Nog een hele domme vraag allicht.. waar precies meet ik de speling? Op het hamertje of er net naast. Als ik de foto in the handboek bekijk dan moet ik naast het opstaande puntje meten. Ik denk dat die vriend van mij op het opstaande deeltje gemeten heeft. Dan zouden ze inderdaad erg te ruim staan.
En; als ik de achterste cylinder gedaan heb hoeveel slagen geef ik de krusas dan om zeker te weten dat de voorste cylinder goed staat voor kleppen stellen?

Dank,

marc


Marc, je bent volgende week zondag (10 jan) welkom bij ons..(sleuteldag Bergen) Ad Mies is er dan ook en die kan je alles vertellen over het stellen van kleppen e.d.
Groet, Sjoerd

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2009 12:27 #28 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Hallo Sjoerd,

Klinkt goed, maar ik vertrouw de motor nu niet echt. Als de kleppen echt veel te ruim staan rij ik er niet mee naar Bergen. En koud krijg ik hem dan ook niet meer wellicht.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2009 12:31 #29 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
je mag ook met een ander vervoermiddel komen, dan kan je zien hoe kleppenstellen in z'n werk gaat (bij onze alp)...


xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2009 21:41 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Ik zit helemaal benee Marc. Maar met alle plezier knal ik even langs en laat ik je het zien, maar mag je het zelf doen. OK?

Want inderdaad, al dat heen en weer lezen helpt uiteindelijk mschien ook niet mee en je klepjes zijn BEST belangrijk.

Ik hoor het wel,

Brombeer ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 01:05 - 04 jan 2009 13:39 #31 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
helemaal uit limburg?? Van waar in Limburg dan? Mijn vader is maastrichtenaar..

maar ik heb het inderdaad op mijn heupen gekregen en de hele boel maar weer eens kaal gehaald. Opnieuw de klepen gesteld. De tikkende kleppen iets strakker gezet maar met een zachte en smoothe sleep van het voelertje. nu loopt ie weer als voor dat die vriend van mij de klepjes had gesteld. geen geklakker meer, ik hoop maar dat ik ze niet te strak heb gezet maar ik kon het voelertje er licht slepend maar vloeiend onderdoor halen. na het borgen de motor twee keer rond gedraaid en nogmaals gemeten, nog steeds dezelfde smoothe lichte sleep. had nog wel een paar keer in de stationair een dipje in de toeren, alsof ie een slag mistte maar dat kan ook iets anders zijn, alhoewel ie dat voor het kleppen stellen eigenlijk niet deed.....zal nog eens alle lucht aansluitingen nalopen. Hij is in ieder geval weer rijbaar....zucht...hehe.. :-)
MMM Correctie, hij heeft nog steeds een onregelmatige stationair, en ook niet zo strak als ie er voor was, kleppen waarschijnlijk toch nog niet goed genoeg gesteld.....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 22:39 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic kleppen stellen bij deze temparatuur
Oh sorry ik dacht dat je in de buurt zat. Ja als ik gas geef vallen de graspollen zo'n beetje bij hem op de stoep!

Maar je hebt nu alles weer in elkaar zitten dus tsjaa..

Je beschrijving klinkt verder goed. Je moet ook n beetje vertrouwen in je sleutelwerk hebben.

Groetjes, Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden