Volgorde strippen AT

06 nov 2014 10:12 - 06 nov 2014 11:00 #1 door Mr Blue
Volgorde strippen AT werd gestart door Mr Blue
Ik zit al een paar dagen in de werkplaatshandboeken (een Engelse van Haynes en een Duitse van Bucheli) om uit te vogelen hoe ik het beste het strippen van mijn AT uitvoer. Doel is om het frame te coaten maar doordat beide boeken een iets andere aanpak hanteren ben ik nog een beetje aan het zoeken naar de volgorde van uit elkaar halen. Ik zet hier de dingen even op een rijtje waarbij de vraag is of dit zo klopt
1. Kuip (Duh!)
2. Koelsysteem
3. Carburateur
4. Startmotor
5. Oliekoeler en filter
6. Stuur
7. Blok
8. Dashboard
9. Voorpartij
10. Achterpartij

Iets vergeten? Moet ergens nog iets tussen? Ik hoor het graag.
Oja dit nog; Kan het remsysteem in zijn geheel eraf, zonder dat de remvloeistof eruit moet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 10:40 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Volgorde strippen AT
bij het strippen zul je de volgorde moeten handhaven die gewoon het handigst werkt.

de kuipdelen en tank zou ik mee beginnen
de achterpartij kan dan ook eenvoudig
daarna de uitlaat
de voorpartij compleet  met voorvork en wiel kun je gelijktijdig laten zakken
de achterbrug compleet met schokdemper en prolink kun je proberen
daarna carb en motorblok
ik denk wel dat je het remsysteem gedeeltelijk los zult moeten maken
maar na deze operatie ga je hopelijk toch voor nieuwe remleidingen

en de kabelboom en rubbertjes als laatste

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 10:45 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Volgorde strippen AT
En veel foto's maken, vooral van de kabelboom, daar heb je veel plezier van als je de boel weer in elkaar zet.
Ik neem aan dat je de remvloeistof ook gaat vernieuwen dus kun je het remsysteem ook demonteren en goed inspecteren.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 11:08 #4 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Volgorde strippen AT
Als ik daar dan nog even aan mag toevoegen dat naast het maken van foto's het filmen ook handig is.
Je kunt iets dan vanuit meerdere hoeken vastleggen wat je helpt bij het weer terug in elkaar zetten.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 11:20 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Volgorde strippen AT
Zeker weten, hoe meer beeld hoe beter.
Ik heb ook veel foto's (geen film) gemaakt toen ik mijn Dero ging strippen maar helaas niet genoeg.
Mijn kabelboom zit niet zoals hij zat.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 12:10 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Volgorde strippen AT
Ik zou van buiten naar binnen werken en mijn eigen volgorde aanhouden. Succes!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 13:50 #7 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Volgorde strippen AT
Filmpjes en foto's maken ja. Die tip had ik al meegekregen en zijn voor dit technische pindabrein onmisbaar ben ik bang.

Maar wat betreft het blok eronderuit tillen. Eerst de voor- en achtervork eraf waardoor het blok dichter bij de grond komt lijkt me handig en verstandig. Maar hoe moet ik me dat precies voorstellen? Met krik ofzo?
Ik dacht dus eerst het blok want het lijkt me behoorlijk instabiel als je er (op middenbok) een wiel onder vandaan haalt toch? Hoe dan?

Oh en dank voor het advies nieuwe remleiding en -vloeistof te doen (komt later) maar moét dat remsysteem persé leeg als ik het eraf haal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 15:19 #8 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Volgorde strippen AT
Op z'n kantje leggen, deken eronder en klaar.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 16:16 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Volgorde strippen AT
Stapeltje stoeptegels eronder.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 17:01 #10 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Volgorde strippen AT
Dat ziet er mooi fris uit Cas!

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 17:17 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Volgorde strippen AT

Dat ziet er mooi fris uit Cas!


Toen wel ja, maar momenteel is het een echte offroad. Er ligt hier net zo veel blubber op de weg dan naast de weg.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 19:37 #12 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Volgorde strippen AT
Misschien helpt dit :

http://www.xrv.org.uk/forums/how/79136-xrv750-rd07a-frame-stripping-project-2.html

Dit setje foto's geeft een aardig beeld van de volgorde.
(Mooie kleur voor een Twin trouwens  :angel: )

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 19:42 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Volgorde strippen AT
Als je het remsystem loshaalt en (deels) demonteert, dop alle open verbindingen af zodat er zo min mogelijk vocht in kan komen. Als het langer stilstaat het liefst weer vullen met een beetje vloeistof. Dat voorkomt problemen later met rubbertjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 20:31 #14 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Volgorde strippen AT

Misschien helpt dit :

http://www.xrv.org.uk/forums/how/79136-xrv750-rd07a-frame-stripping-project-2.html

Dit setje foto's geeft een aardig beeld van de volgorde.
(Mooie kleur voor een Twin trouwens  :angel: )

@martsky
Oeh die gaat zeker helpen dank. Hier nog eentje maar ander type :) www.pagendarm.de/schorsch/motorcycle/rebuild.html

@PimW
Ik ga mijn best doen tx.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 22:18 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Volgorde strippen AT

Stapeltje stoeptegels eronder.


Kom je niet mee weg met een AT!

Zo'n geile pic heb ik trouwens ook, van een week of 4 gelee..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 22:29 #16 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Volgorde strippen AT
Dat ziet er inderdaad gelikt uit.
De onderkant van het blok is niet vlak, dat maakt het een stuk lastiger.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 23:23 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Volgorde strippen AT

Dat ziet er inderdaad gelikt uit.
De onderkant van het blok is niet vlak, dat maakt het een stuk lastiger.


Nee cas, er is een wezenlijk verschil met je frame op je blok leggen, en je blok van onderaf in het frame kantelen. Een AT heeft namelijk een dubbel wiegframe, met weliswaar een uitneembaar deel. Waffie is up-to-date  ;)

Op z'n kantje leggen, deken eronder en klaar.


Dat lijkt Robertehv al heul vaak gedaan te hebben.. NOT


@ Mr. Blue, zorg dat je eerst het blok eruit haalt voordat je de voor- en achterwiel ophanging demonteert. Je hebt het als tegenwicht nodig omdat dat blok er niet heel makkelijk in- of uit wil.

Maar, de rest van de volgorde wordt pas belangrijk als je de boel weer in mekaar gaat zetten.. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2014 23:23 #18 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Volgorde strippen AT

@ Mr. Blue, zorg dat je eerst het blok eruit haalt voordat je de voor- en achterwiel ophanging demonteert. Je hebt het als tegenwicht nodig omdat dat blok er niet heel makkelijk in- of uit wil.

Dat leek mij dus ook het meest logisch. Het frame door zijn voorpoten laten zakken zoals Waffie zei zag ik ook niet helemaal voor me.
Komt erop neer dat ik dan toch zelf mijn volgorde moet gaan uitvogelen. Maar kep de camera paraat dus ik maak me niet druk. En daarbij ik heb jullie nah, wat kan er misgaan? ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 14:12 #19 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Volgorde strippen AT
ALLES maar als je doorzet komt alles weer goed, dus goed documenteren en een werkplaatshandboek kan ook behulpzaam zijn alle bouten, moeren  en schroefjes in zakjes doen en nummeren zodat je weet waar ze zaten naderhand is ook een optie die ik op TV zag en die voor beginnende sleutelaars wel eens handig zou kunnen zijn. alle bedrading met stikkers of plakband nummeren zodat je van dat ook weet waar het hoort en alles opschrijven en fotograferen dan kan het goed komen en onthouden hoe je het in welke volgorde het beste kon slopen op die manier kan het vaak ook het beste weer in elkaar. Word nog wel een hele klus verwacht ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2014 18:25 #20 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Volgorde strippen AT

ALLES ..


Sealbags besteld. Edding stift in de aanslag en isolatietape om alles te markeren en twee WPhandboeken erbij. Met het voorbeeld van de knakker die de fotoserie hieronder maakte kan er wat mij betreft nog weinig fout gaan. Ja of ik moet dingen gaan slopen maar dat zit niet in de planning.

http://www.xrv.org.uk/forums/how/79136-xrv750-rd07a-frame-stripping-project-2.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden