Verlagen Africa Twin rd 07

12 juli 2015 13:57 - 12 juli 2015 14:00 #1 door jbm
Verlagen Africa Twin rd 07 werd gestart door jbm
Na 4 jaar gebruik wordt de behoefte bij mijn vrouw om haar AT  te verlagen toch steeds groter. Rijden is het probleem niet maar manouvreren in combinatie met het hoog gelegen zwaartepunt wordt nog steeds als lastig ervaren omdat ze slechts met de bal van beide voeten aan de grond komt.
Heeft iemand ervaring met één van beide verlagingssets en is de ervaring positief of negatief. Blijven middenbok en jiffy bruikbaar of zijn ze te lang?
Combinatie van beide varianten zou zelfs 8 cm verlaging opleveren omdat ze de verlaging allebei anders benaderen.
Welke variant zou de voorkeur hebben?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 14:22 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Je zou eerst het doorsteken van de voorvorkpoten ook kunnen proberen, bv 20 mm, dat scheelt al een heel stuk
In combinatie met de achtervering zachter in te stellen (zaktie verder in als ze er op gaat zitten) kan dit net het stukje zijn waar ze genoeg aan heeft en het kost niks...
Ik heb het bij mijn alp zo gedaan en bevalt goed! Heb er al 26.000 km op deZe manier mee gereden en geen seconde spijt :D

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 14:27 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Met Sandra eensch! Simpele manier om wat te verlagen en kost niets  :)

En anders zou mijn voorkeur dat onderste beugeltje zijn. Eenvoudig te monteren en er veranderd niets aan de karakteristiek van de Pro-Link (niet dat je dat gaat merken, maar goed  ;))
Maar wat een geld voor zo'n beugeltje  :o. Dat moet door een ijzerwerker wel wat goedkoper te fabrieken zijn lijkt me. En dan kun je de gewenste maat nog opgeven ook  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 15:38 #4 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Sandra en René dank voor jullie reacties,

Met het doorsteken van de voorvorkpoten komt de motor meer op z'n kop te staan, theoretisch zou de motor dus makkelijker insturen terwijl de rechtuit stabiliteit minder zou moeten worden, maar verneem je dat in  praktische zin ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 17:10 #5 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verlagen Africa Twin rd 07

Sandra en René dank voor jullie reacties,

Met het doorsteken van de voorvorkpoten komt de motor meer op z'n kop te staan, theoretisch zou de motor dus makkelijker insturen terwijl de rechtuit stabiliteit minder zou moeten worden, maar verneem je dat in  praktische zin ook?

Wegligging neemt zelfs toe!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 17:17 #6 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Dan beginnen we daar maar eens mee, bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 21:50 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Je kunt na het doorsteken van de voorpoten de geometrie weer herstellen Jan  :) Dmv de dubbele wartel op de achterschokbreker wat terug te draaien. De verhouding is ongeveer 1:3, dus de wartels 1cm terug = 3cm op de achteras. Moet er nog wel een beetje ruimte op de wartels zitten natuurlijk, als die al helemaal teruggeschroefd zijn lukt dat niet meer.

Succes!
Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2015 22:12 #8 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
René

Dank voor deze extra info, zal er deze week mee aan de slag gaan.

Groeten,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 01:13 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Excuseer mijn Frans, maar als die motor 8 cm omlaag moet (liever meer??) dan moet jou meisje zich afvragen of ze niet beter een andere allroad moet rijden. Kloppend maken reikt maar zóver.

Anyways, de voorpoten door de kroonplaten steken is op zich een oplossing. Echter, om de geometrie van de motor (lees, rij-eigenschappen) te behouden moet je, als eerder hier gezegd, ook de achterkant evenveel laten zakken.

Als je dat doet door de voorspanning te verslappen, ga je de mist in met de statische- en dynamische sag (doorhang). En dat heeft dan, ook al heb je de geometrie behouden, een nadelige invloed op die rijzelfde rij-eigenschappen.

Ik ga verder niet moeilijk lopen doen over vering en demping en wielbasis, maar omdat de vering achter, verhoudingsgewijs met vóór, daardoor eigenlijk wat te slap staat, kun je dat min of meer counteren door de demping wat stugger te zetten (dat draaiding rechts onder de zijkap).

Je kunt ook wat uit het zadel laten nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 02:17 #10 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Harm,

8 cm is theoretisch mogelijk door beide oplossingen te combineren maar dat is niet de bedoeling, paar cm is voldoende.
Ik kwam beide varianten tegen en vroeg me af of er ervaring met / voorkeur voor 1 van de 2 was.
Verlagen zadel is thuis ook al ter sprake geweest, wordt vervolgd

Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 15:58 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verlagen Africa Twin rd 07
20mm doorsteek (kijk uit voor nog meer, dan zou je bij een noodstop je voorspatbord kunnen raken)in combinatie met een comfortabelere stand v/d achterveer is echt goed te doen. Volgens mij hebben ze bij mij toen die wartel ook terug gedraaid, ik was er niet bij...
Geometrie veranderd inderdaad, maar de wegligging neemt toe!
Er zijn natuurlijk altijd mensen die hier niet aan willen...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 21:53 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Bij het veranderen van slechts 1 kant (de voor- óf de achterkant dus) veranderd inderdaad de geometrie van de motorfiets. Of de wegligging (of beter: het stuurgedrag) dan béter word of slechter is natuurlijk afhankelijk van hoe de situatie daarvoor was  :)
Als je uitgaat van een perfect afgestelde motorfiets, zal bij verandering het stuurgedrag dus altijd 'minder' of iig 'anders' zijn dan voorheen.

Tot zover de theorie  ;)

De praktijk is vaak anders. Wie van ons veranderd er nou de veervoorspanning van de achterveer als we eens een passagier mee nemen of als we bijv de vakantiebagage achterop knopen? Ik denk maar erg weinig mensen  :-\ Terwijl dat eigenlijk wél zou moeten, want ook bij zwaardere belading veranderd er wat aan de geometrie, dus het stuurgedrag.
We kunnen kennelijk dus prima leven met die veranderde geometrie  8)

Zo zal dat ook gaan bij het aanpassen van de rijhoogte dmv het doorsteken van de voorpoten en/of het verstellen van de dubbele wartel van de achterdemper. In theorie veranderd er wat aan de motorfiets, maar in de praktijk levert het een motorfiets die lager is, dus beter hanteerbaar, dus in de beleving van de rijder een fijnere motorfiets  8)

Niks mis mee imho dus  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2015 22:55 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Ik denk dat het weggedrag bij verandering van de geometrie ook afhankelijk is van de berijder. Als je altijd op het scherpst van de snede door de bocht gaat zul je dat beter merken dan wanneer je rustig rijdt. Ik heb kortgeleden nog een rondje Groene hart gereden samen met mijn (motorhatende vriendin) vanaf Amsterdam, Abcoude richting Gouda en had de veervoorspanning niet aangepast. Bij drempels voelde ik dat bij het neerkomen van het achterwiel de achterdemper helemaal doorsloeg op de rubberblok. Ik heb toen de veervoorspanning 10 kliks strakker gezet maar heb niets gemerkt van een ander weggedrag, wel heb ik gemerkt dat Nederland een heel mooi land is.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2015 09:25 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Hoi,

Headless heeft op zich een prima punt. In praktijk, bij gemiddeld verstandig gebruik, zul je niet snel iets merken van de veranderde handelbaarheid. Ik wil ook verder niet wijsheden gaan verkondigen. Maar, ondanks dat je het niet merkt, wil dat niet zeggen dat het er niet IS. Het gaat mij meer om het bewust zijn.

Op het moment dat je gaat lopen rommelen met veervoorspanning vóór of achter, of het door de kroonplaten laten zakken van de voorvork, heeft dat invloed op de gewichtsverdeling over de voor- en achterwiel ophanging. En die gewichtsverdeling is van invloed op het rijgedrag. Die onbalans kan wel degelijk tot gevaarlijke situaties leiden, ook al blijft het tot op dat moment, een theoretisch verhaal.

De gewichtsverdeling verandert, als je bijv. de motor door de kroonplaat laat zakken. Er komt meer gewicht op de voorkant. Dus, minder achter. Dat totale gewicht moet namelijk èrgens naartoe! De motor staat dan meer op op de voorkant, zoals een wegracer. Het zelfde effect krijg je ook als je de achterveer strakker zet. Zet je de achterveer juist slapper, heeft dat hetzelfde effect als dat je een langere voorvork zou monteren, of hardere voorveren. Een passagier mee, zonder de voorspanning achter te verhogen, doet hetzelfde. Er komt in dat geval meer gewicht op de achterkant. De motor staat meer op de achterkant, zoals een chopper.

Gewicht op de voor-of achterkant kun je ook naar druk op het wegdek vertalen. Die druk moet een beetje in balans blijven. In extrema kan dit anders tot verlies van druk op één van beide leiden en daarmee controleverlies. Ik leg uit.

Een motor die erg op de achterkant staat (minder druk vóór) heeft de neiging tot onderstuur (wegwandelen voorwiel in de bocht). Overcorrectie op dat moment kan juist weer leiden tot overstuur (wegklappen voorwiel naar de binnenkant) en daarmee verlies van grip. Een motor die erg op de voorkant staat, heeft juist van nature de neiging tot overstuur. Je ziet dat veel in de moto-GP gebeuren.

Verder zijn de banden en bandenspanningen van grote invloed. Grappig genoeg kunnen die exact dezelfde invloeden en effecten geven als onbalans in de vering. Ook al staat je vering/demping subliem, met bijv. een zachter rubberop de achterband is er vóór relatief minder grip. En kan er onderstuur optreden. En, vice versa. Een hogere bandenspanning in de één (dus de ander relatief zachter) leidt tot hetzelfde gedrag.

De voor- en achtervering, in combo met de demping, bepalen samen blijkbaar de gewichtsverdeling tussen voor en achter. Zowel statisch, als dynamisch. Die druk an sich zegt nog niet zoveel. Die moet dan ook enigzins kloppen met de te verwachten bandengrip. Niet alleen sec van het type rubber zelf, maar ook bijv. toestand op het wegdek (nat/droog etc).

De geometrie tussen vóór en achter kun je trouwens door een scala aan ingrepen beinvloeden. Het maakt dan niet wat je precies verandert en op welke manier, het heeft uiteindelijk eenzelfde effect als had je iets anders gewijzigd. Als voorbeeld, door de kroonplaten zakken heeft hetzelfde effect als balhoofdhoek veranderen als zachtere voorveren als hardere achterveer als te zachte demping vóór als te harde demping achter enz. enz.

Ok, het is inderdaad voor het overgrote deel theoretisch, tot je op je kont ligt. De moraal van mijn overpeinzing, probeer te begrijpen waar je mee bezig bent. Al is het maar in grote lijnen. Want het is allemaal van invloed. Dus belangrijk.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2015 10:09 - 14 juli 2015 10:11 #15 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Harm,

Dank voor je uiteenzetting, was mezelf ook wel bewust van de veranderende geometririe en de theoretisch daarbij behorend veranderend stuur karakter. ( zie mijn eerdere reaktie waarbij ik mij afvroeg of je dat in praktische zin ook ervaart).
Doel is om te kijken hoeveel 20mm doorsteek oplevert, het is zonde om een zadel te verbouwen of te investeren in een verlagingsset als het vervolgens niet het gewenste resultaat oplevert.
Zijn ook al wezen kijken bij andere motorfietsen, TA 650, TA 700, Versys 650, vreemde daarbij is dat ze haar Twin zittend op de motor makkelijker rechtop krijgt vanaf de jiffy dan voorgenoemd drietal, mogelijk staan deze schuiner als ze op de jiffy staan dit in combinatie met een brakke knie die niet volledig belast kan worden.
Honda NC 700 X  heeft dat probleem niet door het lagere zwaartepunt (dummy tank) en is zeker ook een alternatief voor haar, alleen gebruikt beperkt aanwezig.

Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2015 23:39 #16 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Vanavond de voovorkpoten 17 mm door gestoken, dit in combinatie met het terugdraaien van wartels achterveer met 5 mm. Gevolg ze kan met beide voeten plat op de grond, dit lijkt dus de oplossing te zijn, vrijdag maar eens kijken hoe het nu rijdt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2015 01:13 #17 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Verlagen Africa Twin rd 07
hopelijk werkt deze oplossing voor haar, is de meest goedkope en je houd je eigen vertrouwde motor.
veel plezier bij het testen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2015 11:08 #18 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Verlagen Africa Twin rd 07
het lijkt de oplossing, ze verneemt geen verandering in rijgedrag, maar kan wel fatsoenlijk met beide voeten op de grond. Nog even afwachten hoe de motor zich gedraagt met volle bepakking.
Allen dank voor de input.

gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2015 13:03 #19 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verlagen Africa Twin rd 07

het lijkt de oplossing, ze verneemt geen verandering in rijgedrag, maar kan wel fatsoenlijk met beide voeten op de grond. Nog even afwachten hoe de motor zich gedraagt met volle bepakking.
Allen dank voor de input.

gr Jan

Fijn om te horen, zal met bepakking ook wel goed gaan!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2015 20:44 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verlagen Africa Twin rd 07
Mooi als het zo opgelost is Jan  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden