Probleem bij het wisselen van de spoel

10 jan 2009 13:46 - 10 jan 2009 14:00 #1 door motormuus
Probleem bij het wisselen van de spoel werd gestart door motormuus
Tijdens een van mijn offroad ritten afgelopen zomer, waar ik te enthousiast door een diepe plas scheurde is er w.s. vocht in de stekkerverbinding terechtgekomen van de drie draden die uit de spoel komen en naar de spanningsregelaar lopen. (@'95)

Dit heeft geresulteerd in een vervelende kortsluiting omdat de stekker helemaal verroest was van binnen. Gevolg was dat mijn accu regelmatig leeg trok en in hoge toerentallen begon de motor te stotteren. Volgens Berry Wichers een probleem dat hij regelmatig onder ogen krijgt. Oplossing: stekker er tussen weg knippen en draden doorsolderen en vervolgens met krimpkous dichtsealen.

Helaas was ik dus te laat en gaf mijn mijn spoel nog maar op 1 draad de benodigde volts inplaats van op alle drie. Toen ik deze week eindelijk met veel pijn en moeite het blok los had (te koud om te sleutelen) was de spoel voor een derde deel donkerbruin inplaats van de beige kleur die hij normaal heeft. Doorgebrand dus... Via Ad Mies al een poos geleden een tweedehansje besteld voor 50 euro. Toen ik de vier bouten waarmee de spoel vast zat, viel me op dat deze verschrikkelijk vast zaten (locktide?) Nadat ik het afdichtingsrubber wat ingekort had, de nieuwe spoel gemonteerd. Helaas brak de laatste bout af nog voordat hij helemaal over was. Mijn hand knalde tegen een scherp randje aan.....

het gevolg: Vier hechten en veel bloed, gekneusde vinger en even niet sleutelen :-\

Mijn vraag is nu, kan ik de spoel ook vastzetten met drie bouten in plaats van vier of is het noodzakelijk met een negatieve tap het restje bout eruit te halen, een nieuwe draad te tappen om alsnog het zaakje vast te kunnen zetten.

Wie heeft hier ervaring mee?

MvG, Jan

(ik kan wel even wat foto's toevoegen als het niet duidelijk is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2009 15:51 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Oei da's glad ijs!

Ehhmm.. Als niet terzakekundige zou ik moeten zeggen ja, vier bouten! Want als met 3 iets fout gaat heb je slecht advies gehad.

Ik denk dat het met 3 best KAN. Maar het vliegwiel draait tamelijk dicht langs de spoel en pick-ups (ontsteking) en het zou zomaar kunnen dat op de plek waar je die bout mist, de spoel wat gaat trekken door de warmte en het aan gaat lopen. Theoretisch hè.

Voor even, als je de motor echt dagelijks nodig hebt, kan het wel als noodoplossing maar ik zou, als ik dat aan de hand had, het gewoon netjes repareren. Eerst een linkse tap proberen (werkt goed hoor!) en anders een helicoil erin. Zorg dat je ijzervijlsel netjes en volledig opvangt zodat het niet ergens je blok in verdwijnt!

Braaf zijn en weer moeten sleutelen is erg belangrijk.

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2009 18:38 #3 door André
Beantwoord door André in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Als ze met loctite zijn vast gezet dan kun je dat meestal wel ruiken en zien.
Is dit het geval dan kun je door middel van warm/heet maken de werking op heffen ven de loctite.

Is dit niet het geval, en breek de bout dan lukt het heel vaak ook niet met een wurgtap.
Ik weet niet hoe die is af gebroken maat zit de draad(boutje) nog gelijk of iets lager als het grondvlak
kun je ook proberen er een moertje op te lassen. Doe een sluitring van de juiste diameter onder het mooertje en leg dat op het grondvlak en las het moertje vast. En als die dan ook nog met loctite vast
gezet is gaat dat ook los door de warmte van het lassen.

Succes in ieder geval.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2009 19:46 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Probleem bij het wisselen van de spoel

Doe een sluitring van de juiste diameter onder het mooertje en leg dat op het grondvlak en las het moertje vast.


André wat is de functie van die sluitring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 13:59 #5 door harry
Beantwoord door harry in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Die 4 bouten horen er gewoon in, als het met 3 had gegaan, had Honda er ook echt niet meer dan 3 in gestoken. Dus de oude bout eruit en een nieuwe erin.

De zaak zit af fabriek inderdaad met borgmiddel vastgelijmd, en door verhitten smelt je dat spul,en met een linkse tap krijg je hem er dan echt wel uit.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 14:03 #6 door André
Beantwoord door André in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Ring is ter bescherming voor het grondvlak ivm eventueel lassen en losdraaien.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 16:04 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem bij het wisselen van de spoel



..en door verhitten smelt je dat spul,en met een linkse tap krijg je hem er dan echt wel uit.

En omdat de kop eraf is is ook de spanning van de schroefdraad af.

Als je besluit het eerst zelf te proberen: voor een linkse tap moet je eerst boren. Sla eerst in het hart van de bout met een centerpunt een putje zodat de boor er niet uit loopt (maar dat doen ze op de hand altijd wel een beetje). Begin dan met 3mm. en probeer recht in het hart te blijven. Dat is belangrijk voor als het met de linkse tap toch niet lukt.

want er is nóg een manier tussen linkse tap en helicoil.

Laat anders even weten hoe het vordert.

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 18:53 #8 door André
Beantwoord door André in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Bij mij is de wurgtap/liksetap altijd de één na laatste op lossing.
Altijd goed uitkijken dat die niet breekt want dan ben je nog verder van huis.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2009 21:30 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Jahaa ssst maak 'm nou nie bang..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 09:51 #10 door motormuus
Beantwoord door motormuus in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Bedankt voor jullie adviezen.

Heb zaterdag een linkse tap gekocht, met een centerpoint een gaatje gemaakt, gat geboord van 3mm en daarna met een 4mm boor groter gemaakt. De linkse tap erin en voorzichtig draaien.

Helaas kwam ik er toen achter dat het geboorde gat niet helemaal in het midden zat en de tap er scheef erin draaide. Het einde van de bout kwam niet los... Ik zit dus nu met een gat dat uit het midden zit (scheef dus) Heb het bijltje (boortje) erbij neer gegooid en ben maar eens eerst gaan nadenken hoe dit nu weer op te lossen.

Het idee is nu om in het scheve gat dat gedeeltelijk in het aluminium van het zijdeksel zit een nieuwe draad te tappen en het gat van de spoel waar de bout doorheen moet wat op te boren, zodat de nieuwe bout er (scheef) doorheen kan.

Of heeft iemand nog een beter idee?


:-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2009 12:02 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleem bij het wisselen van de spoel

Bedankt voor jullie adviezen.

Heb zaterdag een linkse tap gekocht, met een centerpoint een gaatje gemaakt, gat geboord van 3mm en daarna met een 4mm boor groter gemaakt. De linkse tap erin en voorzichtig draaien.

Helaas kwam ik er toen achter dat het geboorde gat niet helemaal in het midden zat en de tap er scheef erin draaide. Het einde van de bout kwam niet los... Ik zit dus nu met een gat dat uit het midden zit (scheef dus) Heb het bijltje (boortje) erbij neer gegooid en ben maar eens eerst gaan nadenken hoe dit nu weer op te lossen.

Het idee is nu om in het scheve gat dat gedeeltelijk in het aluminium van het zijdeksel zit een nieuwe draad te tappen en het gat van de spoel waar de bout doorheen moet wat op te boren, zodat de nieuwe bout er (scheef) doorheen kan.

Of heeft iemand nog een beter idee?


:-\


plaats is een foto van de schade

uitboren gaat het beste met een kolom boor (dan blijf je recht)
en opnieuw draad snijden

je kunt natuurlijk ook een helicoil gebruiken dus groter uit boren


maar post dus eerst maar eens een foto

het beste alternatief kan natuurlijk ook een ander zijdeksel zijn

(dus het deel waar ik juist de spoel uit gehaald heb)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2009 22:04 - 18 jan 2009 22:20 #12 door motormuus
Beantwoord door motormuus in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Hier wat plaatjes van de aangerichte schade

Bijlage:

Bijlage:


Bijlage:

Bijlage:


De linker is de nieuwe spoel. Goed is de donkere verkleuring te zien waar de rechterspoel te warm is geworden door de sluiting


Bijlage:

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2009 22:42 - 18 jan 2009 22:49 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Jan, Volgens mij staat er een ander deksel momenteel op E-bay. (Duitsland)
Er is een sloper die onlangs een complete AT geheel heeft gestript en ook de motoronderdelen per stuk verkoopt.
In het verleden heb ik weleens een gat in een carter gedicht met kneedbaar staal / alu.
Gat iets groter gemaakt de schroefdraad van de bout licht ingevet vervolgens het gat opgevuld door het kneetbare staal / alu. als dot op de bout in het gat te steken. Tijdje laten drogen en de handel zat perfect vast en de bout kon ik er ook weer uitdraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2009 22:48 #14 door motormuus
Beantwoord door motormuus in topic Probleem bij het wisselen van de spoel

Jan, Volgens mij staat er een ander deksel momenteel op E-bay. (Duitsland)


Bedankt,

kan bij Berry Wichers zo een ander deksel ophalen. Ik wil even het advies van Ad afwachten maar ik even bang dat ik toch even naar Vriezenveen moet rijden... :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2009 00:10 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleem bij het wisselen van de spoel

Bedankt,

kan bij Berry Wichers zo een ander deksel ophalen. Ik wil even het advies van Ad afwachten maar ik even bang dat ik toch even naar Vriezenveen moet rijden... :-\


ik  ga mee in de mening van bram ( v twin)

kneed baar metaal (loctite of zo) mooi maken en helicoil gebruiken als schroefdraad herstelling

maar alleen als je dit zelf kan accepteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2009 09:08 #16 door motormuus
Beantwoord door motormuus in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Bedankt,

morgen ben ik vrij en ga ik met jullie adviezen (en met kneedbaar staal) aan het werk.

Word vervolgt!


MvG, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2009 21:18 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Ik heb die donkere brokkelige spoel ook gehad. Maar is dat niet omdat hij op dat deel minder koeling van de olie krijgt en hij dus uiteindelijk ALtijd overlijdt??

Dat de coating door langdurige verhitting uiteen valt en sluiting maakt?

Ad? ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2009 19:58 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleem bij het wisselen van de spoel

Ik heb die donkere brokkelige spoel ook gehad. Maar is dat niet omdat hij op dat deel minder koeling van de olie krijgt en hij dus uiteindelijk ALtijd overlijdt??

Dat de coating door langdurige verhitting uiteen valt en sluiting maakt?

Ad? ::)

ken je de vraag van de kip en het ei

dat geldt hier ook,

je weet  nooit wat er gebeurt is maar de spoel is stuk en de lak is verbrandt
maar kwam het door de lak of mischien wel overbelasting van de dynamo.
of door sluiting in de spanningsregelaar of was het toch dat stekker blokje waar de sluiting begon

uiteindelijk zul je alles na moeten kijken en vervangen wat er stuk was

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2009 16:55 - 29 mrt 2009 22:31 #19 door motormuus
Beantwoord door motormuus in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Uiteindelijk is het toch nog gelukt....

Na geworstel met uitboren, kneedbaar metaal, negatieve taps, helicols en nog wat andere mislukte pogingen, toch maar besloten om het inmiddels steeds groter wordende gat dicht te laten lassen met aluminium. Bij navraag bleek dit duurder te zijn dan een tweedehands zijdeksel wat ik bij Berry Wichers voor 50 euro op de kop heb getikt. Dus "even" een ritje naar Vriezenveen en een halve dag verder, (bij die kerel kom je niet meer weg  ;) )

Conclusie (wijze les)

Omdat de bouten van de spoel met locktide zijn vastgezet, is het verstandiger om met een tapje van dezelfde maat als de schroefdraad even deze blauwe hard geworden troep eruit te draaien. Dit scheelt een bult werk een afgebroken bouten!

Ook het verwijderen van een pakking van 14 jaar oud is en lastige en tijdrovende klus (zie foto) en als je dan ook nog eens vergeet het klemmetje te monteren die de uitgaande kabel tegen de binnenkant van het deksel klemt om contact met het vliegwiel te vermijden, kun je de hele zaak weer opnieuw doen >:(

Bijlage:



Van Berry hoorde ik dat ik niet de enige was met dit probleem. Het komt vaak voor bij de AT dat de stekkerverbinding achter het linkerzijkapje (zie foto van de boosdoener) van spoel naar spanningsregelaar geoxideerd is en kortsluiting veroorzaakt met als gevolg vreemde storingen, uitvallen, stotteren en o.a. een (gedeeltelijk) doorgebrande spoel.

Bijlage:




Ik heb de hele zak er tussen weg geknipt, doorgesoldeerd en voorzien van een krimpkousje, zodat de hele zaak waterdicht is. Toevallig had ik twee weken geleden problemen met de beveiliging van de zijstandaard die ook door een slechte verbinding in de stekker werden veroorzaakt. Dus ook deze er tussen weg en doorsolderen die hap!

oh jah...omdat hij er toch af was heb ik maar "even" de onderbak gepolijst met een alupolish van Belgom.

Mooi spul! (zie foto)

Bijlage:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2009 17:07 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem bij het wisselen van de spoel
Goed man!

Brommers moeten rijden, niet stilstaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden