Splines uitgaande as: wat is dit?

03 dec 2018 12:41 - 03 dec 2018 12:57 #21 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Splines uitgaande as: wat is dit?
En zo zag het eruit.....
Het heeft zeker ca 6 jaar zo gezeten. De motor heb ik toen x-hands gekocht met ca 34dkm, nu ca 65dkm. Toen heb ik niet gekeken naar dit voortandwiel (....). Er zat op de motor toen nog ergens een stikker op van Van Andelst Motoren in Venray geloof ik.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2018 12:47 - 03 dec 2018 12:57 #22 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Splines uitgaande as: wat is dit?
Het nieuwe voortandwiel op de resterende (driehoek-vormige) splines gedrukt.
Oude ketting verwijderd en gelijk nieuwe ketting gemonteerd (ook nieuw achtertandwiel).
Met 1 las het voortandwiel vastgelast. Toen een soort 'afstandsmetertje' gebruikt om het tandwiel 'recht' te monteren. Al draaiende aan het achterwiel zat er op een gegeven moment (met hamer licht tikkend)  0,5mm 'slag' in. (zie de foto).

Toen de rest vastgelast. Zie de foto's.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2018 12:55 - 03 dec 2018 13:00 #23 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Splines uitgaande as: wat is dit?
En vast....

Het voortandwieldeksel met 2 ringen naar buiten gemonteerd, anders liep het iets aan.
Aansluitende nog een nieuw "achterrem-glij-asje" gemonteerd (de oude had vorige keer al slijtsporen waardoor de remblokken minder vrij kunnen bewegen) en alles weer opbouwen. Elektra/accu weer aansluiten, zijkappen erop etc.

Op de terugweg in de bebouwde kom flink wat geschakeld en later op de A50 nog ff de 160kmu (teller) aangetikt: het zit als een huis, de volledige 60pk wordt overgebracht op de ketting !.
Ja ja brombeer, ik spring een gat in de lucht.  ;D
Vakwerk in Elburg en ik kan weer ca 5 jaar rijden. Deze winter nog niet op zoek naar andere blok of 'motorblok-splijt-operatie' !.

Kom ik thuis en dezelfde middag via '4taktwinkel.nl' een nieuwe ketting met tandwielen besteld voor de Honda CB50 (1976) van onze zoon. Ketting is niet meer te spannen en cirkelzaag-tandwielen....  Zijn uitgaande as is nog prima! ;D

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2018 18:16 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Splines uitgaande as: wat is dit?
Netjes hoor! Kun je weer effe vooruit zo  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2018 18:28 #25 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Splines uitgaande as: wat is dit?
Kijk, kun je met minimale kosten toch weer even vooruit! Blok uit elkaar kan altijd nog!

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2018 06:25 #26 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Splines uitgaande as: wat is dit?

Jongens en meisjes,


Ik heb hier een uitgaande as van een 750. Ik wil hem in de verkoop doen, maar er viel me net pas op dat de splines, op de plek waar het borgplaatje zit, een afwijking vertonen.

Die as lijkt (?) een stuk harder dan zo'n borgplaatje. Hoe zou dat kunnen ontstaan? En, is hij desondanks nog bruikbaar? Of is dot zo'n beruchte 'slechte as' waar we wel eens over horen..?  ::)


Onze AT's zien er ongeveer ook zo uit (misschien ietsje minder slijtage), met anderhalve ton en bijna 2 ton op de klok. Ik zou d'r lekker een tandwiel op monteren met dik vet - en rijden maar...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2018 18:03 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Splines uitgaande as: wat is dit?

Mooi dat het allemaal gelukt is, Bond!

Onze AT's zien er ongeveer ook zo uit (misschien ietsje minder slijtage), met anderhalve ton en bijna 2 ton op de klok. Ik zou d'r lekker een tandwiel op monteren met dik vet - en rijden maar...


Daan de Afrikaan  :D


Jaa volgens mij kan het prima. Knal die as mooi op MP.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden