@ houdt op met draaien, soms wel, soms niet

19 okt 2009 20:49 #1 door cobramarw
@ houdt op met draaien, soms wel, soms niet werd gestart door cobramarw
Probleem:
RD07A (2002 - 30.000 km) stopt soms met draaien. Start normaal, rijdt 1 kilometer, en houdt er dan mee op. Het lijkt er op of de benzine op is (is dus niet zo). Soms kan je er nog enkele 100-en meters mee rijden, maar dan geeft dat het gevoel alsof er 1 cilinder uitgevallen is (geen power meer). Of dat er een bougie niet meer werkt.
Als ik 5 minuten geduld heb (is dus moeilijk op dat moment >:() dan kan ik hem relatief makkelijk starten, maar dan alleen mèt choke. Even choke aanhouden, en dan langzaam gas geven en choke uit. Het probleem dan opgelost :-\, of tenminste hij doet het terug.
Ik heb het ook reeds gehad na een rit van 50 km (maw als ie op temperatuur is).
Hoe dikwijls? De laatste 5.000 km een keer of 8. Dus niet echt veel, maar oervervelend.
Ik ga binnenkort naar Ad, maar had hier graag al eens een mogelijke diagnose gehoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 20:58 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Als ik het zo lees dan denk ik als eerste aan een hangende chocke plunjer.
Haal ze even er uit, netjes schoon maken, kabels geheel demonteren en goed smeren. Evt roestige veren vervangen door exemplaren uit een balpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 22:43 #3 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet

Als ik het zo lees dan denk ik als eerste aan een hangende chocke plunjer.
Haal ze even er uit, netjes schoon maken, kabels geheel demonteren en goed smeren. Evt roestige veren vervangen door exemplaren uit een balpen.

Lijkt me moeilijk aangezien het al meer dan eens tijdens het rijden zelf gebeurd is.

Kan het dat een brandstofpomp nu eens wel, en dan eens niet werkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 23:12 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Tuurlijk kan dat en de CDI kan ook en zo weet ik nog wel een aantal zaken te noemen die zouden kunnen. Dergelijke problemen moet je systematisch aanpakken en starten met de meest waarschijnlijke. Als de choke het niet is controleer je de volgende meest waarschijnlijke oorzaak. Door te determineren kom je bij een oplossing. Omdat je zelf schreef dat het probleem zich voordoet als de motor eenmaal warm is en starten goed gaat op de choke denk ik meer in die richting.
Je kunt je chokehandeltje wel terug duwen maar als de plunjer geheel of gedeeltelijk blijft hangen ga je een cilinder toch echt smoren en dat zeker als die warm is.
Trek de choke maar eens open bij een AT die goed draait als die warm is. Ding slaat direct af.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 23:25 #5 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Zoals ik al schreef in deel 1 heb ik het reeds voor gehad na een rit van enkele 10-tallen km.
Kan dus moeilijk de choke zijn.
Maar zal het voor alle zekerheid eens controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2009 19:57 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Ik had iets dergelijks ook met mij AT en dat was de (as usuall) benzinepomp.
Dus tja....ik ben geneigd om daarvoor te gaan.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2009 14:19 #7 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
gebeurt dit ook met volle tank? dan is er weinig kans dat het de benzinepomp betreft.

Ik heb hier eerder een gevoel van lucht tekort: door onderdruk en dus tekort aan benzinetoevoer valt de motor uit, even wachten: tank hapt terug lucht (of de benzineleiding vult weer) en hop, terug vertrokken...
Ontluchtingsleiding eens checken of zij vrij ademt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2009 15:33 #8 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet

gebeurt dit ook met volle tank? dan is er weinig kans dat het de benzinepomp betreft.

Om eerlijk te zijn weet ik het niet.
Maar de laatste keer was er nog meer dan genoeg (2/3) in de tank.
Ik heb spulletjes bij Daandus besteld om de brandstofpomp te reviseren.
Vrijdag naar Ad, en dan maar hopen dat we het vinden.
Resultaat wordt gepost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2009 15:41 #9 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet

Ik heb hier eerder een gevoel van lucht tekort: door onderdruk en dus tekort aan benzinetoevoer valt de motor uit, even wachten: tank hapt terug lucht (of de benzineleiding vult weer) en hop, terug vertrokken...
Ontluchtingsleiding eens checken of zij vrij ademt...

Ja, maar dan doet ie het weer voor een paar weken...

Het vervelende bij zoiets is dat er geen regelmaat in zit, en het nooit gebeurt bij de specialist.
En aangezien het euvel op het moment zelf kan verholpen worden ga je niet meteen aan de slag.
Tot wanneer je definitief in panne staat natuurlijk.

Ik heb het in augustus in Italië ook gehad. Vijf minuten wachten, en terug starten.
Allemaal niks, maar de lol zou er wel af zijn als hij dan helemaal niet meer doet.

Een motor is een stuk techniek, en techniek moet werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2009 01:28 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Ik zou het mschien zoeken in een rot contact.. als het te pas en te onpas gebeurt.. ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 16:50 - 22 aug 2010 15:02 #11 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Vandaag naar Ad geweest, en een nieuw schakelmekaniekje op de pomp gemonteerd (met dank aan Daandus).
Net voor de grens (ik woon in België) terug van hetzelfde laken een broek. Stil en geen beweging in te krijgen.
Dank aan Ad en Jacqueline voor de depannage ter plaatse (pomp overbrugd) zodat ik verder kon.
Waarschijnlijk is de pomp zelf stuk (geen getik), of is er een draadje losgekomen van het schakelmekaniekje. Dit weekend gaat het ding er terug af om na te gaan.
Ik heb geen ervaring in het rijden zonder pomp, maar om de 5 à 10 kilometer kreeg de @ geen power meer, en ging ie maar aan een slakkegangetje vooruit. Geen evidentie op een drukke autosnelweg want op die momenten reed hij niet harder dan 70 km/u. Gas geven gaf geen resultaat. Benzinetank zat vol.
Is dit normaal voor het rijden zonder pomp? Als dat zo is, dan geen probleem. Ik heb hier op het forum echter gelezen dat er enkele continu rijden zonder pomp. Dus lijkt me dit niet goed.
Als dat niet normaal is, dan is het dus niet alleen de pomp maar moet ik verder zoeken.
Vraag is alleen "waar"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 19:32 #12 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Hoe de contactpuntjes van een versleten schakelmekaniekje er uit zien...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 21:19 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Ik heb wel ns zonder pomp gereden omdat die stuk was en ik toch thuis moest komen, en dat ging max 60 in zn 3. Het rijdt voor geen meter!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 21:26 #14 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
ik weet nog iemand met een vacuumpomp in de aanbieding ;D

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 22:10 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Geen puntjes of draadjes.. dus gaat ook niet kapot... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2009 10:13 #16 door harry
Beantwoord door harry in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Wel, ik denk dat je problemen met de pomp gerust kan vergeten, ook al zijn het waardeloze gevallen.

Loop je bedrading maar eens goed na op slechte contacten en losse verbindingen. Denk dat je daar meer succes mee hebt. Kijk in het bijzonder eens goed naar de stekkers achter de beide zijdeksels. Rechts vind je hier ook een zekeringkastje, ook die even kritisch nakijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2009 17:20 #17 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet

ik weet nog iemand met een vacuumpomp in de aanbieding ;D

Nog ff wachten op het resultaat van m'n werk.
Ik heb nu "geïnvesteerd" in een nieuw schakelmekaniekje, en wil dit eerst volledig in orde zetten.

Ondertussen een waterdichte stekker geplaatst in de bekabeling naar de pomp.
Die kan er dus zonder problemen in de toekomst van tussen gehaald worden mocht dat nodig zijn.

Morgen het hersolderen want er zat inderdaad een draadje los.
Ad, de zwarte zoals je dacht.

En dan rijden, rijden, rijden. En hopen dat met het mekaniekje en de losse draad het probleem verholpen is.

Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2009 19:33 #18 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Voor de moment is het probleem opgelost.
@ rijdt terug zoals het hoort.
Het schakelmekaniekje is allicht de oorzaak van het probleem geweest.
Volgend weekend naar de Ardennen, en dan zien we wel.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ciao!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2009 22:21 #19 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
@ rijdt zoals ie hoort te rijden  :D

Allen merci voor de hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2012 23:01 #20 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic @ houdt op met draaien, soms wel, soms niet
Een heel oud topic, ik weet het maar gelukkig is de auteur van de volgende quote hier nog actief,.......

Ik heb wel ns zonder pomp gereden omdat die stuk was en ik toch thuis moest komen, en dat ging max 60 in zn 3. Het rijdt voor geen meter!


Hier verbaas ik mij over. Ik zou verwachten dat met "gebypassde" pomp en voldoende benzine in de tank (peil hoger dan carbs) de AT probleemloos zou moeten rijden.

Heerst er niet voldoende zwaartekracht rondom een AT en worden dus de vlotterkamers niet snel genoeg gevuld? Of heeft dit een andere oorzaak?

Ik ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden