Schokbrekers AT

12 jan 2010 20:40 #1 door Driver
Schokbrekers AT werd gestart door Driver
Ik overweeg om de standaard achterschokbreker te vervangen door eentje van de bekende merken (WP/Technoflex/Ohlins/Hyperpro, etc) en voor progressieve veren te monteren.
Zoals alles gaat het hier om value for money. Op m'n R1200GS heb ik destijds Hyperpro's laten monteren. Een enorme verbetering. (maar ja een GS is natuurlijk geen Honda  ;))
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en vooral ook adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2010 20:46 #2 door DeDuke
Beantwoord door DeDuke in topic Schokbrekers AT
Ik heb de mijne vervangen door een Hyperpro... Ook met Marokko al in mijn achterhoofd. Bevalt mij prima... Zit is zeker nog hoger geworden. Ben niet klein van stuk, maar nu alleen nog maar de teentjes aan de grond. Even wennen, maar geen spijt van gehad, en denk dat ik er in Marokko ook veel plezier van zal hebben ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2010 22:49 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Schokbrekers AT
Hoi Driver,

Ik heb progressief van WP, inclusief een volledig verstelbare achterdemper.

Niet goedkoop, maar iedere cent is het waard!

Grtz, Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2010 23:07 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Schokbrekers AT
Ik heb ook de Hyperpro en ben er erg gelukkig mee. Gewoon goed spul!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2010 08:25 #5 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Schokbrekers AT
Voor en achter heb ik er progressieve veren in zitten van Hyperpro welke me prima bevallen. Idd gaat de fiets een stukkie omhoog.
Achterdemper zelf vervangen is me nog iets te kostbaar en ga ik voor alsnog ook eventuele rendement niet uithalen schat ik zo in.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2010 10:29 #6 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Schokbrekers AT
Wilbers is ook steeds een goede optie...

Eventueel Nitron (worden in de UK veel gebruikt op sportmotoren), geen idee of ze ook spul hebben wat past op de AT. Nitron is iets goedkoper dan alle andere merken.

Oja, Bitubo maakt ook veren, maar ze zijn wel prijzig :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2010 20:34 #7 door Driver
Beantwoord door Driver in topic Schokbrekers AT
Bedankt voor de tips.
Ga dit voorjaar maar eens langs bij de mannen van Hyperpro.
Volgens mij niet alleen goed spul maar ook een goeie prijs/kwaliteitsverhouding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2010 10:19 #8 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Schokbrekers AT
Heb er ook hyperpro onder zitten , voor veren , achter komplete schokbreker en veer , is de beste aanpassing die je kan doen aan je twin , rijdt vind ik stukken beter .

Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2010 11:03 #9 door Hilko
Beantwoord door Hilko in topic Schokbrekers AT
Hier nog een bevestiging: DOEN! (mits de financien het toelaten, natuurlijk)
Ik heb zelf voorveren en de volledige achterdemper vervangen door Technoflex.
Hogere zitpositie en een veel beter gevoel in je motor (vooral het bochtenwerk).

Gr. Hilko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2010 08:54 #10 door arne kuijer
Beantwoord door arne kuijer in topic Schokbrekers AT
Hallo
Heb zelf op mijn XRV650 achter een demper en veer van WP(8 standen in en 10 uit gaande demping) en voorin een set van Wilbers... een wereld van verschil tov het orig setje....
kost een paar stuivers maar is het meer dan waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2010 21:04 #11 door hcm
Beantwoord door hcm in topic Schokbrekers AT
Mooie fiets Arne, die zwarte velgen staan hem goed. Zelf heb ik voor en achter hyperpro en dat is echt super. Echt veel beter dan wat honda eronder zet

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2010 21:30 #12 door NIJN
Beantwoord door NIJN in topic Schokbrekers AT
Ook ik heb progressieve veren onder de twin zitten, voor; Technoflex en achter; Hyperpro. Mij bevalt het heel erg goed, de motor staat wat hoger en stuurt veel beter!

Groet Ramon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2010 13:44 #13 door Transaai
Beantwoord door Transaai in topic Schokbrekers AT
Hoi
Als het alleen vervanging van de veren betreft zowel voor als achter maakt het geen fluit uit welk merk.

Alle veren komen namelijk van de zelfde fabriek,die geven er alleen als extra een kleurtje aan voor de betrefende bedrijven zoals WP (wit)nu oranje.Reiger (paars) enz.en een eigen doos.

Het verschil gaat hem zitten als je een volledig veerings element van de betrefende bedrijven neemt deze verschillen wel in kwaliteit en gebruiks vriendelijkheid,werking.
Dus bedenk goed wat ga je ermee wil gaan doen en wat verwacht je ervan ?

P.S    Alle veren komen van Merwede Springs in Nederland.

Sukses allemaal met het zoeken naar de ideale veerweg(dit is zeer persoonlijk)

Grt. Arie

Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2010 19:19 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Schokbrekers AT
Slechts 1 fabrikant ja, dat vermoedde ik al  ;) maar zouden de veren ook allemaal hetzelfde zijn Arie ? Kan het niet zo zijn dat de verschillende leveranciers ze volgens eigens specs. laten maken  :-\
Ik bedoel: bij Hyperdepiep bijv. kun je ook al kiezen voor de sterkte van de veer ivm. het (je eigen) gewicht wat je wilt/moet vervoeren  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2010 02:13 #15 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Schokbrekers AT
Dat de veren allemaal uit één of enkele fabrieken komen geloof ik meteen maar dat ze allemaal hetzelfde zijn lijkt me sterk.
De verschilende veringsspecialisten laten hun veren echt wel op eigen specificatie maken.
Ik weet bv zeker dat veel rijders het verschil zullen voelen tussen bv vorkveren van Wirth (stugger vanaf het begin) of van Hyperpro  (begin zeer soepel en later behoorlijk progressief.
Het merendeel zal elkaar niet veel ontlopen maar om te zeggen dat het allemaal hetzelfde is.. ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 17:06 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Schokbrekers AT
ze wijken ook zeer zeker af,

de veersonstante is afwijkend echter ohlins laat geen veren in nederland maken net zo min als YSS dat doet maar ook hagon  is original uk made en zo zijn er wel meer  fabrikanten

je kunt natuurlijk kiezen voor een standaard product wat zonder meer voldoende is voor de meeste of een tailor made

tja welk pak zit het beste..

echter het is mijn ervaring dat de meeste instellingen die mogelijk zijn  in de praktijk vaak niet optimaal benut worden
daar zijn de factoren te veel afwijkend voor zoals wegdek, belading etc

zaken als gewicht van de berijder is wel belangrijk.

alles staat eigenlijk met welk budget je er aan wilt besteden

standaard kun je al goede demper units vinden voor ca 400 euro maar  je kunt het zo gek maken als je zelf wilt met prijzen tot ca 1200 euro voor een achter unit
waar zaken als preload ajuster, ingaande demping , uitgaandemping  etc allemaal aan te passen zijn

laat je gewoon eens goed voor lichten .

ps..zelfs een bmw kan nog beter rijden met andere dempers.... goed he :azn:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2010 20:06 #17 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Schokbrekers AT
Ik ben het 100% met Ad eens, hoewel het zeer stoer staat van een volledig instelbare veer op je motorfiets te hebben, zijn er weinigen die er optimaal gebruik van kunnen maken.

Zelf vind ik echter wel dat originele honda veerelementen vaak niet voldoen ! Ik heb, toen met mijn Alp, overwogen om de goedkopere wilbers aan te schaffen (310€ op ebay), maar wat ik met mijn AT nu overweeg is om ze gewoon door HK te laten reviseren (nieuwe veer afgestemd op mijn gewicht etc), dat is veel goedkoper en je hebt een prima veertje.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2010 18:08 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schokbrekers AT
je kan orginele demper niet volledig laten reviseren omdat niet alle onderdelen los te verkrijgen zijn, ik ben hier zelf ook wel eens mee bezig geweest maar uiteindelijk ben je dan toch beter af met bijvoorbeeld een hyperpro, die kun je later ook nog reviseren of uitbreiden met afstandbediening voor de verstellingen.


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2010 22:30 #19 door Driver
Beantwoord door Driver in topic Schokbrekers AT
Laatste tijd op internet wat meer georienteerd over de soorten dempers die te koop zijn. Aanbod varieert van de nauwelijks instelbare dempers tot dempers waarbij je alles kunt instellen. Begrijpelijk dat deze laatste categorie duurder is dan de niet instelbare dempers. Vraag me af of een simpele demper, waar je de voorspanning van kunt instellen, in de praktijk niet voldoende is. Alles kunnen instellen is natuurlijk mooi, maar ik vraag me af of je deze opties wel in praktijk gebruikt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2010 22:46 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schokbrekers AT
Ik spreek uit ervaring.
De instel mogelijkheden zijn leuk, maar als je eenmaal een optimum gevonden hebt, blijf je ervan af.

Je gaat niet voor elk pad even stoppen om de veerspanning ff snel te veranderen. Dus het blijft zoeken naar het gemiddelde alternatief.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je bv een weg-setting hebt, en een offroad setting. Alsook eentje met duo, bagage, etc.... Dan is het natuurlijk wel weer makkelijk.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden