Goedenavond allemaal,
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Matthijs en sinds een maand of drie eigenaar van een Honda Transalp XL600V uit 1978. Het is mijn eerste motor en ik hoop er dan ook veel mooie ritten en rijervaring mee op te gaan doen. Ik heb mijn rijbewijs helaas nog niet, maar het laatste examen staat ingepland dus hopelijk kan ik snel de weg op.
Toen ik de motor kocht heb ik onder andere gelijk de olie en de oliefilter vervangen. Toen viel mij al op dat er wat olie naar buitenkwam tussen de achterste cilinder en de cilinderkop. En dat als de motor loopt dit wat meer wordt (het stroomt uiteraard niet maar als je het schoonmaakt is het wel te zien). Nu zag ik van de week dat er wat olie onder de motor lag en er ook een beetje olie langs de koppakking naar buiten komt. Het zijn nu geen grote hoeveelheden, maar de motor heeft ook nog niet gereden, waardoor ik denk dat het met dunnere olie zal verergeren.
Ik heb dus het vermoeden dat de pakkingen aan vervanging toe zijn. Of is dit een veelvoorkomend en wellicht onschuldig ding bij deze blokken?
Nu vraag ik me af waar ik goed aan doe.
- Of aankomend seizoen (wanneer het rijbewijs binnen is) gaan rijden en dan aankijken wat wijs is. Met als risico dat het probleem wel redelijk aanwezig is en ik niet met de motor kan gaan rijden. Ik ben dit seizoen namelijk ook wel van plan wat ritten te maken van meerdere dagen.
- Of er nu alvast naar laten kijken. Zodat dit waarschijnlijk geen probleem zal zijn in de aankomende jaren. Ook kunnen dan de zuigers worden bekeken omdat het olieverbruik bij deze blokken ook een bekend probleem schijnt te zijn.
Naar mijn idee is het het beste om er wel naar te laten kijken, maar dit zal wel de nodige kosten met zich mee gaan brengen. Zelf ben ik er niet vies van om te sleutelen, maar is dit het eerste 4 takt blok dat ik heb. Ik heb dus geen ervaring met onder andere het stellen van de kleppen als de cilinders er zijn afgeweest.
De vraag is nu:
- Wat zou volgens jullie idee het beste zijn?
- Mocht wegbrengen wel beter zijn, zijn er dan goede adressen in de buurt van Zaltbommel en aan wat voor kosten moet ik dan denken?
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Matthijs