Vraag mbt aanschaf CDI (origineel vs aftermarket)

12 sept 2025 10:46 #1 door Jochum
Hallo allemaal,

Bij mijn Honda Transalp XL600V PD06 (1989) werkt één van de CDI’s niet goed. De bobine krijgt nog spanning en de bougies geven vonken, maar ik vermoed dat hij niet correct rekening houdt met het toerental. Stationair loopt de motor, maar bij gasgeven valt hij uit. Daarnaast werkt de toerenteller ook niet meer, tenzij ik de CDI's omwissel. Het opnieuw solderen van de contactpunten hielp niet, dus waarschijnlijk zijn er componenten in de CDI defect.

Nu heb ik de volgende vraag:
Ik wil nu een nieuwe CDI kopen, maar zie grote prijsverschillen tussen origineel (~ €180) en goedkope aftermarket-exemplaren, waarschijnlijk uit China (~ €15). Heeft iemand ervaring met deze goedkope CDI’s? Zijn ze betrouwbaar of bestaat het risico dat ze verkeerde spanning geven en schade veroorzaken aan de andere elektronica in de motor?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Groeten, Jochum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2025 19:31 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vraag mbt aanschaf CDI (origineel vs aftermarket)
Hallo Jochum,

Ik heb zelf geen ervaring met de China exemplaren, maar voor €15,- is ‘t het proberen waard lijkt me :cheer:
Wil je écht goede spullen, en niet overdreven duur, kijk dan eens bij Ignitech, schijnt echt goed te zijn! Dan ben je voor altijd van het CDI probleem af. Jouw 2e, die het nu nog doet, zal het ook een keertje begeven waarschijnlijk :(

Heb je nog twijfel of het wel écht aan de CDI ligt ben je welkom om het te komen testen. Ik heb er nog wel 1 (of 2 ;) ) liggen hier.
Nee, zijn niet te koop, sorry ;)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

27 okt 2025 12:54 #3 door Jurian
Beantwoord door Jurian in topic Vraag mbt aanschaf CDI (origineel vs aftermarket)
Als ik hier opin mag haken voor wat verder advies: Ik had hetzelfde probleem met mijn PD06 ('92). Ik heb toen beide CDI's vervangen voor nieuwe die ik via Japparts heb gekocht. Gevolg: ineens veel geplof uit de uitlaat bij uitacceleren. Da gaat dus niet lekker, terwijl hiervoor erg lekker liep. Heeft iemand advies hoe ik dit verder kan oppakken? Daarnaast zie ik dat er veel verwezen wordt naar Ignitech. Als ik daar op Google kom ik op een redelijk vage site waar ik niet zomaar prijzen en alles tegenkom. Kan dit kloppen?

07 nov 2025 08:07 #4 door Mark Gijsbers
Beantwoord door Mark Gijsbers in topic Vraag mbt aanschaf CDI (origineel vs aftermarket)
Ik heb twee nieuwe cdi’s van cdi-shop.de op mijn xl600v uit 93. Werken prima op die van mij.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden