Volsyntheet naar halfsyntheet

18 apr 2010 08:23 #1 door Neet
Volsyntheet naar halfsyntheet werd gestart door Neet
Even een kort vraagje.

Weet iemand met redelijke zekerheid of ik vollsyntheet gewoon kan vervangen door halfsyntheet of moet ik de hele boel doorspoelen?

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 10:22 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
je kunt zonder echte problemen over stappen op een half  syntheet

zou wel willen weten waarom je dit doet....

de smeer eigenschappen op langere termijn  van een volledig symthetische olie zijn namelijk  beter al zal dit bij een transalp niet direkt zichtbaar eruit komen,

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 11:25 #3 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet

zou wel willen weten waarom je dit doet....
de smeer eigenschappen op langere termijn  van een volledig symthetische olie zijn namelijk  beter al zal dit bij een transalp niet direkt zichtbaar eruit komen,


Je slaat de spijker op z'n kop. Daarbij gebruik ik Hein Gericke olie, die is goed en goedkoop.
Daar heb ik nog liiiiiters van....

Gr. Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 11:47 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Ik zou ook bij volsyntheet blijven.

Je kunt olieverbruik krijgen en dan weet je niet meer of dat door de veranderde oliesamenstelling komt, of gewoon slijtage is. Verschil tussen halluf en volsyntheet is toch maar een paar euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 16:24 #5 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Hmmm heb hier altijd gelezen dat een volsyntheet behoorlijk "overkill/overdreven" is voor ons soort clubmotoren. Zijn nou niet echt wonderen van hoogstaande techniek oen/of hebben enorme vermogens aanboord.
Half syntheek is "goed genoeg " of moet in nu zeggen "werd" hier aan bevolen  ???

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 13:54 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Volsyntheet naar halfsyntheet

Hmmm heb hier altijd gelezen dat een volsyntheet behoorlijk "overkill/overdreven" is voor ons soort clubmotoren. Zijn nou niet echt wonderen van hoogstaande techniek oen/of hebben enorme vermogens aanboord.
Half syntheek is "goed genoeg " of moet in nu zeggen "werd" hier aan bevolen  ???


honda motorfietsen vragen geen hoge kwaliteit alszijnde volgens API zou  SE/SF/SG voldoende  zijn
maar deze norm wordt niet meer gebruikt als zodaning voor motorfietsen

we hebben nu JASO MA  en die komt helemaal niet voor in de geadviseerde lijst

ik kan zo geen reden geven waarom de vol synt (buiten de duurdere kosten post ) werkelijk meer voordelen op zou leveren binnen onze club motoren

vandaar dat een olie die voldoet aan de voorschriften van de fabrikant voldoende is

meer is niet altijd beter

bedenk dat bij een vol synth alleen de basis olie van hogere kwaliteit is

niets meer en niets minder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 14:14 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Maar wat is dan dat verhaal dat syntheet en film achterlaat op de o.a. de cylinderwand? Die door 'mindere' bases olieen wordt tenietgedaan en zodoende olieverbruik bevordert?

Ik kan beweren (na 2 blokken) dat dit wel zo is namelijk.

Of zitten we daarmee op een enkeltje 'Land Der Fabelen'..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 16:44 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet

Maar wat is dan dat verhaal dat syntheet en film achterlaat op de o.a. de cylinderwand? Die door 'mindere' bases olieen wordt tenietgedaan en zodoende olieverbruik bevordert?

Ik kan beweren (na 2 blokken) dat dit wel zo is namelijk.

Of zitten we daarmee op een enkeltje 'Land Der Fabelen'..?


Het lijkt mij dat als dat zo is dat er een film wordt achtergelaten (echt waar?) dat die door de gewone olie dan weg zou vagen en dus het verbruik is zoals het zou moeten zijn.
Je beweert dus dat het olieverbruik door vollsyntheet minder wordt. Ik weet niet of dat zo is maar kan me wel voorstellen dat als dat wel zo is en je motor wat te veel verbruikt, je dan overgaat op vollsyntheet.

Wat voor mij belangrijk is dat als ik nieuwe olie gebruik dat ik gewoon de vollsyntheet kan aftappen en halfsyntheet kan ingieten zonder problemen.
10W40 halfsyntheet voor motoren is prima voor de (oudere Alps) en de Twins. Vandaar...



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 19:13 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Mij is ooit verteld door iemand die al heel lang in de motor-business zit dat van half syntheet
->naar volsyntheet geen probleem is,
andersom ''kan'' dat wel problemen qua verbruik geven, waarom weet ik niet


http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 19:55 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet

Mij is ooit verteld door iemand die al heel lang in de motor-business zit dat van half syntheet
->naar volsyntheet geen probleem is,
andersom ''kan'' dat wel problemen qua verbruik geven, waarom weet ik niet


Klopt, de hele kleine nano metaalvretertjes die in de vollsynt zitten, eten een klein laagje metaal weg, de zeer gladde wc-eend toevoeging in de olie vult dat laagje op. Als je daarna het wc-eend laagje wegspoeld door halfsynt dan verbruik je wel meer en je blok begint te rammelen. Je krjigt immer meer speling.

Sorry, ik kon t niet laten ;D.  Ik ga is lekker speuren. Bij twijfel doe ik zeker gewoon volsynt erin.
Halfsynt na vollsynt gaf vroeger wel problemen maar of dat nog zo is....
Motor rijdt nu top en ziet er weer goed uit. Dat wil ik graag zo houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 19:58 #11 door Stress
Beantwoord door Stress in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Als je altijd half syntheet hebt gereden en je gaat naar volsyntheet, kan je olie verbruik hoger worden, nml een volsyntheet heeft een betere reinegende werking welke ook weer tegen je kan werken, nml er gaat meer residu loskomen die misschien niet positief kan zijn, neem maar een auto met hydrostoters welke altijd op halfsyntheet heeft gereden, ga je over naar volsyntheet dan kan het zo zijn dat hij s'morgens meer gaat tikken, nml stukjes residu kunnen loskomen en de afsluiting van de hydrostoters tegenwerken.

Nu heeft de AT of TA hier geen last van dus een probleem zal het niet worden, maar waarom meer betalen dan nodig is....

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 20:09 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Heeft de Alp en de Twin dan geen last van de wat agressievere olie wat keerringen en mogelijk de pakkingen betreft? Deze onderdelen moeten natuurlijk wel bestand zijn tegen de vollsyntheet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 20:20 #13 door Stress
Beantwoord door Stress in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
is geen probleem, maar waarom meer betalen als het eigenlijk voor de AT en TA niets toevoegd? zouden het circuit fietsen zijn dan kun je het overwegen, nml volsyntheet kan beter tegen hogere belastingen(lees temperaturen), maar dan praat je over fireblades etc. voor een TA of AT is halfsyntheet voldoende,

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 20:28 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Yep, ik ben er inmiddels uit. Ook mede door internet. Lekker weer mijn oude vertrouwde Hein Olie erin met een nieuw filtertje.
Bedankt allemaal voor de input.

PS wat moet er eigenlijk in de XL-650V? Ook gewoon halfsyntheet? Die van mijn vrouw moet er dus straks ook aan geloven...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 20:33 #15 door Stress
Beantwoord door Stress in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
In "oude"  ;D fietsen gewoon een goede kwaliteit halfsyntheet,

mvgr

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 20:36 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Oeps, sorry. Deze XL650V komt uit 2007.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 20:47 #17 door Stress
Beantwoord door Stress in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
wat zegt de  gebruikers handleiding?

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 21:08 #18 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Die kan ik dus ff niet vinden maar als ik t me goed herinner iets van api sf enzo.
Ik weet niet hoe vollsyntheet genoemd wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 21:10 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Volsyntheet naar halfsyntheet

Maar wat is dan dat verhaal dat syntheet en film achterlaat op de o.a. de cylinderwand? Die door 'mindere' bases olieen wordt tenietgedaan en zodoende olieverbruik bevordert?

Ik kan beweren (na 2 blokken) dat dit wel zo is namelijk.

Of zitten we daarmee op een enkeltje 'Land Der Fabelen'..?


olie kan echt maar op 2 manieren verdwijnen

verbranden(is verbruik) of door lekkage

probeer  de ontwikkeling van een smeerolie  en de ontwikkeling van een motorblok als 2 afzonderlijke zaken te zien,

door kleine toleranties is er steeds minder plaats voor de smeer film en  mede daardoor komt er meer druk op deze film te staan
juist door de moleculaire aanpassingen die men pleegt op de olie probeert men de smeerfim te versterken zodat deze op zijn plaats blijven
deze materie speelt bij een transalp/twin blok geen enkele rol

deze gaan stuk van juist geen olie  (eerste plaats van de redenen)
daarkomt bij dat geen enkel v blok graag hoge toeren tallen draait wat eveneens weer bijdraagt aan hoger olie verbruik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 23:14 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Volsyntheet naar halfsyntheet
Maar? Is die Hein-olie van je half of vol..?

En wat heeft je doen besluiten op die manier eruit te komen..?

Pls, enlighten us!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden