accu leeg of stuk.

22 sept 2010 22:44 #1 door PH-ADW
accu leeg of stuk. werd gestart door PH-ADW
Laatste keer gereden naar de sleuteldag 12 september.  Behalve de moesson-buien die op de heen en terugweg op mij neerdaalde geen problemen....  (  vaart overigens prima zo'n AT.. )   

vanmiddag lekker weer, wilde een stukje gaan rijden.  contact om,  hee, vreemd, geen brandende controle lampjes
( olie, standaard, neutraal ).    koppeling in, startknop indrukken....  niets...    :-\    Zo dood als een pier...  :'(

Kan het zijn dat de accu is  leegelopen op een lekstroom door vocht in een stekker of iets dergelijks ?
Was de eerste echt serieuze regenbui waar ik met mijn AT doorheen gereden ben, vandaar mijn vraag.

Donderdag de accu maar eens aan een onderzoekje onderwerpen... 


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2010 22:50 #2 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.
Vloeistof niveau te weinig? Accu gewoonweg overleden?
Mogelijk niet geladen tijdens je laatste terugreis. Dan waarschijnlijk je regelaar.
Als accu weer geladen is, dan even je spanning meten. Met licht aan of uit kan heel veel
uitmaken is mijn ervaring. Ook pas na warm worden kan het (laadt) probleem ontstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2010 22:58 #3 door Rob
Beantwoord door Rob in topic accu leeg of stuk.

 


( olie, standaard, neutraal ).    koppeling in, startknop indrukken....  niets...    :-\    Zo dood als een pier...  :'(


...dodemansknop.. ::) .. je weet 't niet.. ;)

Alias raceneus..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2010 23:04 #4 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.

...dodemansknop.. ::) .. je weet 't niet.. ;)


way ahead of you !  :P  dat was de eerste die ik controlleerde...  :angel:  heb ik namenlijk nog noooit eerder gehad...  op een pontje tijdens de Zuthpen rit of zo....  ;D

Ik ga de accu eerst eens opladen, en de boel doormeten.  kijken wat de multimeter er van zegt...
( liever een overleden accu dan een kapotte regelaar... )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2010 23:34 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic accu leeg of stuk.

...dodemansknop.. ::)


Lampjes branden gewoon als de dodemansknop uit staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2010 23:45 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic accu leeg of stuk.
Check ook de accu polen het wil namelijk nog wel eens oorzaak zijn die je ontdekt na alle andere standaard dingen gecheckt te hebben. Anders inderdaad waarschijnlijk spanningsregelaar of accu die de geest heeft gegeven.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2010 17:48 #7 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
accu hangt nog aan de lader ( optimate 4 ).  Voordat ik de accu aan de lader hing even de multimeter er bij gepakt.  6.0 V gaf ie nog aan... 
morgen met geladen accu de motor opstarten en kijken wat de laadspanning is.
Zal ook meteen de accupolen etc schoonmaken en de boel opnieuw aansluiten.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2010 19:50 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.

accu hangt nog aan de lader ( optimate 4 ).  Voordat ik de accu aan de lader hing even de multimeter er bij gepakt.  6.0 V gaf ie nog aan... 
morgen met geladen accu de motor opstarten en kijken wat de laadspanning is.


Hou er wel rekening mee dat met zo een dergelijke ontlading je accu eigenlijk wel overleden is of heel snel de geest zal geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2010 22:18 #9 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
ben er ook bang voor...   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 15:09 #10 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
Accu opgeladen en in de motor gezet en aangesloten.  starten en lopen...  bij stationair en 5000 rpm  14.7 V op de polen.  Krijgt dus wel genoeg laadspanning. 

Denk dat gewoon de accu zijn tijd heeft gehad, maar ben nu toch bezig om me er in te verdiepen, dan meteen maar een volledige check-up. 
 
Alleen vandaag geen tijd meer, maar zaterdag of zondag de spanningsregelaar even helemaal doormeten voor de zekerheid.  Mooie beschrijving met alle meet waardes in een tabelletje in de Haynes Manual om dit stap voor stap te doen.  Doe dan ook meteen de checks om kortsluiting in de bedrading uit te sluiten. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 19:46 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.
Sluit anders even je meter continu aan op je accu en ga er lekker mee rijden. Mogelijk dat je regelaar defect raakt als ie warm is.
Afhankelijk of je licht aan staat moet ie tijdens rijden tussen de 13 en de 15 volt aangeven om goed te laden.
Zelf heb ik meegemaakt dat ie na 15 min rijden met licht aan niet hoger kwam dan 12 volt en zonder licht rond de 13.5 volt.
Dan is 99 pct zeker dat je regelaar defect is.

Maar ook als je accu defect is kan ie je regelaar gek maken. Bijvoorbeeld: als je accu tijdens rijden weer sluiting krijgt, dan zal je
regelaar daar direct op reageren. Dan denk je dat je regelaar defect is terwijl je accu gewoon het loodje heeft gelegd.
Advies: koop gewoon eerst een accu bij de Gamma en dan testen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 20:53 #12 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
@ Neet,
Bedankt voor het meedenken.  Naarnmate ik me wat meer in het werkplaats handboek  verdiep doe ik wel wat kennis op,  maar  praktijkervaring van anderen is vaak van grote waarde. 

Nieuwe accu staat al op het boodachappenlijstje voor morgenochtend... 

   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 22:07 #13 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.

Ik heb nog een nieuwe hier staan; en ook wat flessen water.  Motocell MB12A-B

www.motoronderdelen.nl/viewprod.asp?prod_id=3229


Blijft zoiets droog lang goed?? Met 2 motoren heb ik toch altijd al een reserve..
Anders kan  Anko 'm ophalen voor een paar tientjes.. eet ik zaterdag weer eens warm  :-[


Ja hoor, blijft lang goed zolang ze niet in je vochtige schuur hebben gelegen. Maar dan nog blijven ze lang goed.
Droog en koel bewaren zou het best zijn.
25,- is niet duur trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 22:20 #14 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
@Danny,   

Bedankt voor je aanbod, maar ik denk niet dat het het goede type voor mijn AT is.  Ik zou een YB14-B2  of een YTX14-BS moeten hebben.    Morgen ben ik toch bij Roukema in de buurt, hij heeft dat type staan.

Maaruh...  je mag ook zo aanschuiven hoor...  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 22:29 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.

@Danny,   

Bedankt voor je aanbod, maar ik denk niet dat het het goede type voor mijn AT is.  Ik zou een YB14-B2  of een YTX14-BS moeten hebben.   


Resp 50 en 80 euro bij Danny's link.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 23:22 #16 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.

Resp 50 en 80 euro bij Danny's link.

Bij Roukema ook. 

Ik heb met een Edding stift het nummer aangepast... kom maar halen Anko..

Morgen UIT eten!  8)


Ja, lekker hoor...  :P  eerst dat ding bekliederen, en hem dan aan mij proberen te verpatsen als nieuw....  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2010 23:39 #17 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.

Bij Roukema ook. 


Jawel maar bij de mijne krijg je meer zuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2010 19:28 #18 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
Nieuwe accu gehaald vandaag.  YTX-14BS,  die andere was net wat hoger, en dat gaat net niet passen... 

Dan komt de Newbee vraag-van-de-week.....  ::) 
Moet de accu zelf vullen met zuur, maar moet de accu dan opgeladen worden ? of zit de lading al in het zuur ??

( voor het eerst dat ik zelf zo'n ding moet vullen. Auto accu's zijn altijd bedrijfsklaar, en was vergeten het te vragen, en het staat niet vermeld op de doos etc...  ) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2010 20:16 #19 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic accu leeg of stuk.
ok... ik geef  het toe.... die was té makkelijk....  ;D    je boodschap is luid en duidelijk ontvangen...  ::) ;D     

Ik zal volgende keer eerst nadenken voordat ik wat vraag....   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2010 21:56 #20 door Neet
Beantwoord door Neet in topic accu leeg of stuk.
Nee, dat is niet helemaal waar. Ook in bijna lege toestand zal je accu rond de 12 volt aangeven.
Om duidelijk te zijn maar misschien wat te laat: vullen en een uurtje of twee laten rusten. Na die twee uurtjes
rust heb je gewoon een bedrijfsklare accu. Daarna een half tot een uurtje rijden, opladen kan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden