Vraag: Tandwielverhouding

15 jan 2011 18:22 #1 door Bono
Vraag: Tandwielverhouding werd gestart door Bono
Uit mijn hoofd weet ik de maten niet meer. Maar ik heb voor één tandje meer dan het orignele tandwiel en achter is gelijk. Ik reed alleen maar asfalt, vaak lange stukken en deze verhouding is een stuk comfortabeler vind ik.

Vorig jaar behoorlijk besmet geraakt door het BATvirus en ik hoop hier niet van te genezen  ;) . Deze tandwielverhouding is geen zak waard in het zand en de bagger. Ik ben nu zo'n beetje toe aan een nieuwe kettingset. Ik rij 50-50% on / off road. Het asfalt is steeds meer een noodzakelijk kwaad aan het worden.

Is de originele verhouding "voldoende" of toch maar een andere tandwielverhouding nemen? Wat zijn jullie ervaringen of ideeën?

B.


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2011 18:31 #2 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Vraag: Tandwielverhouding
Origineel is 16/45 en die verhouding zou ik gewoon houden, ook voor offroad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2011 20:35 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding
47 of 49 kan ook. Ben je wat sneller weg. Worden je versnellingen wel korter van. Kan wel zijn dat je dan een langere ketting nodig hebt.

Je zou het gewoon eens kunnen uitproberen. Doe je met vering, of banden, ook. Is heel persoonlijk.

(of gewoon een spelebrommer erbij nemen  8))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2011 23:48 #4 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Vraag: Tandwielverhouding

(of gewoon een spelebrommer erbij nemen  8) )


Tja...  ::)

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2011 01:20 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vraag: Tandwielverhouding
het meest prettige is natuurlijk een zelfde ketting lengte

wat dan te denken van 15/46

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2011 01:26 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding
Wat daar dan weer van gezegd wordt, is dat de bovenste rubber geleider rond de achterbrug sneller slijt omdat de ketting lager komt door het kleinere tandwiel.

Maar ach, dat is een betaalbaar item, dat dan ook weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 18:08 #7 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Vraag: Tandwielverhouding
35,- voor een stuk plastic betaalbaar...?  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 18:11 #8 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Vraag: Tandwielverhouding

Wat daar dan weer van gezegd wordt, is dat de bovenste rubber geleider rond de achterbrug sneller slijt omdat de ketting lager komt door het kleinere tandwiel.


En daar komt dan ook nog bij dat een kleiner voortandwiel nog sneller slijt..... en het slijt al zo snel....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 19:00 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vraag: Tandwielverhouding
Hoge Onkosten Na Dure Aanschaf is niet uit de lucht komen vallen,

Dan beter een transalp....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 21:38 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding

Hoge Onkosten Na Dure Aanschaf is niet uit de lucht komen vallen,

Dan beter een transalp....


Ja inderdaad, Suzuki heeft het inderdaad met hun Alp betreft beter voor mekaar! :D

@Huib, inderdaad, dat ook. Goed punt!

@Erik: nee wel betaalbaar plastiek. Bij weggebruik gaat hij TWEE kettingsets mee. Das 15 euro per 25-30.000 km..?

Wat Ad oppert is op zich helemaal niet zo slecht: probeer eerst met een kleiner tandwiel (goeikoop, en het gaat immers om de verhouding). Bevalt dat, reken je dat om naar 16-(?) en pas je het dan definitief aan (want, er is geargumenteerd dat dat beter voor je aandrijflijn is).

Rob rijdt met zijn rallytwin 17-51 zelfs (om dezelfde reden heeft hij die 17 vóór om de achterbrug nog meer te ontzien). Of hij moet me even corrigeren hier?

Grtz, Bromster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 22:05 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vraag: Tandwielverhouding
Is die 51 een standaard maat? Of zou Rob ze speciaal laten maken.
Bij mijn weten is 49 het maximum voor de Alp/Twin  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 22:28 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding
Kom dr maar in Rob!

17-51 is 1:3. Op zich ook niet zoveel. Mijn XR zit op 14-48 en met 13 zit je zo'n beetje op een cross-verhouding. Iets meer dan 3 is beter, maar worden je versnellingen wat korter.

Op de weg is een lange versnelling voordelig, offroad juist een korte. Zelfde verschil als MTB en stadsfiets.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 15:31 - 21 jan 2011 21:01 #13 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Vraag: Tandwielverhouding
Rob heeft een andere tandwielverhouding , omdat hij onder andere een 18inch achterwiel heeft .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 20:33 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vraag: Tandwielverhouding
Het '18 wiel zal niet de enige reden voor 17/51 zijn Olaf. Eerdergenoemde redenen spelen ongetwijfeld ook mee om daarvoor te kiezen.

Waar zit die Rob toch  :-\  Druk met besturen zeker  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 20:44 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Vraag: Tandwielverhouding
Heb hem even aangepast , maar denk eerlijk gezegd dat de twin niet zo heel veel nodig heeft , genoeg koppel en soeplesse onderin , na mijn turkije verhaal met de ktm viel me dat wel weer op tijdens de brabo rit .
Ik vind zelf de verhouding redelijk goed als ik wat zou doen zou ik een paar tanden groter gaan achter .
En ik vind de versnellingen wel lekker liggen standaard vooral de 2/3 , maar misschien komt dat ook wel omdat ik nu wat vlotter door het onverharde rij dan een jaar geleden .
Grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 20:46 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding

Rob heeft een andere tandwielverhouding , omdat hij een onder andere een 18inch achterwiel heeft .

Olaf


Nee, het zit hem in die 17 van het tandwiel. En dat heeft niets met de 18 van zn wiel te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 21:00 #17 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Vraag: Tandwielverhouding
Het is gewoon en en en en , groter achterwiel en hoger op de poten , ketting gaat aanlopen (teveel ) groter voor met groter achterwiel gaat niet lekker dus groter achter tandwiel, alles weer in verhouding .

grt

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 21:18 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding
Nee dat wiel heeft er nog altijd niks mee te maken hoor. Omhoog wel, om de reden die je geeft. Heb ik overigens ook, maar niet meer noemenswaardige last van. Dus om de geleiderubber op de achterbrug te ontlasten neemt hij een groter voortandwiel. Daarmee duikt hij weer ruim onder de 1:3 verhouding en vandaar dat enorme achtertandwiel.

Ik heb bijna 2 ton erop zitten met een wereldreis naar Australie, meerdere Marokkotrips (en wij zien alléén maar woestijn) incl. de OER, gelardeerd met een klats offroadritjes in Europa, en ik heb dat rubber 2x vervangen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 21:19 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vraag: Tandwielverhouding
Inderdaad heren.., erg druk met allerlei zaken, en even tot rust komen.....

Met originele wielmaat reed ik met 15 voor en ik meen achter 45. Dit om wat meer trekkracht te hebben, topsnelheid nog niet belangrijk. Na er een 18" wiel in gezet te hebben was het gedrag dusdanig anders dat er gewoon niet mee te rijden was....  En na wat ge-experimenteerd kwam ik uit op 16:51.....

51 is geen standaard maat, en moet besteld worden. (Basis bestaat 51 wel, maar dan worden de gaten er nog in gemaakt voor de twin).

En die rubber beschermer van de brug...., die slijt nog steeds als een gek  :-X

Ow ja..., ketting is uiteraard ook een paar schakels langer.......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2011 21:30 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Vraag: Tandwielverhouding
Bedankt voor je toelichting! Ik dacht toch echt dat jij met een 17 vóór reed..

(duidelijk niet)

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden