Varadero of Transalp

13 apr 2012 12:35 #1 door Mikemans
Varadero of Transalp werd gestart door Mikemans
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt om een keuze te maken of ik een Varadero of een Transalp ga kopen. Voor mijn keuze wil ik graag gebruik maken van jullie kennis. Ik weet natuurlijk dat er overeenkomsten en verschillen zijn tussen de twee, maar mij gaat het meer om praktijkervaring.

Ik wil hem gaan gebruiken m.n. voor woon-werk verkeer, waarbij ik voor een (groot) deel over de snelweg moet. Momenteel rijd ik een Diversion 600.
Mijn vraag: wat zouden jullie mij adviseren en waarom?

Alvast bedankt voor de info.

Mikemans

PS: indien iemand nog één van deze twee te koop heeft staan tegen een schappelijke prijs en niet te oud (vanaf 2002) dan houd ik me aanbevolen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 12:51 #2 door GJ.
Beantwoord door GJ. in topic Varadero of Transalp
Mijn ervaring alle 2 kopen, TA voor het offroad rijden en de Vara voor het asfalt 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 13:29 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero of Transalp
Beide modellen ge en bereden en er is geen vergelijk, behalve dat het allebei Vtwins zijn en van Honda afkomen.
Afhankelijk wat je wilt kun jij alleen die keuze bepalen. Wil je bijvoorbeeld veel van de gebaande paden af, dan kun je niet uit de voeten met een Dero. Daarvoor is de alp weer beter geschikt. Rij je heel veel asfalt, dan is de Varadero weer comfortabeler.
De Alp is gebruiksvriendelijk, goedkoop in onderhoud en voor het dagelijkse gebruik een prima motor. Ook voor beginnende motorrijders een heel vriendelijke brommer met heel veel mogelijkheden.
Een Varadero is een heel comfortabele reismotor, die een stuk zwaarder is, hoger verbruik en veel minder geschikt om effe een boodschapje mee te doen. Verder ook duurder in onderhoud en niet zo geschikt om offroad mee te gaan.

Gewoon afhankelijk wat je wilt uitgeven en waarvoor je de motor wilt gaan gebruiken.
Wel kun je met beide motoren bij deze club terecht ( ook als lid)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 15:07 #4 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Varadero of Transalp
Alles is hiervoor over deze motoren wel gezegd.


Voor jouw woon-werkverkeer over de snelweg is een Varadero beter geschikt dan een Alp.
Wat wel speelt is dat afhankelijk van de leeftijd van de dero het verbruik nogal verschilt en ook wordt de vering van de wat oudere modellen ( tot 2003) als slap ervaren.
Reden voor velen om die aan te passen.


Zelf heb ik voor woon-werkverkeer een Pan European ST 1100.
Wat ik een voordeel vind is dat de motor goedkoop in onderhoud is en een cardan heeft.
Verder is het verbruik alleszins redelijk ( 1:19 op de snelweg)
En een zeer goede windbescherming.


Deze motoren zijn heel redelijk geprijsd zodat er mogelijk nog ruimte is om er een Alp naast te rijden.


Succes met kiezen,


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 21:24 #5 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Varadero of Transalp
Nog een kleine duit in het zakje:

Zelf reed ik Alp en nu Dero.
Ik ken aardig wat mensen die van een Alp op een Varadero zijn gestapt en niet een die terug is gegaan of die van de Dero op de Alp is gaan zitten.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 22:23 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero of Transalp
Och, afgelopen maandag heb ik een Varadero rijder een stukkie op een Alp zien rijden en die had het best naar z'n zin  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2012 17:02 #7 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Varadero of Transalp
Je hebt gelijk hoofdloos paardenman, ik heb ook nog steeds het plan er een Alp bij te kopen voor de leut. Het blijft een geeldig stuk metaal, maar comfort en vermogen van de Dero zijn gewoon van een ander niveau als van de Alp.

Funfactor : Alp
Comfort : Dero

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2012 08:24 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero of Transalp
Na 3 alps (waarop in totaal 110.000 km bijeengesprokkeld) en 3 Varadero's (in totaal inmiddels 180.000 km):

Varadero. Zonder twijfel. Ik zou met mijn jaarlijkse kilometrage (15-20 duizend p/j) niet graag terug gaan naar een Alp...

Ga echter wél voor een Dero van ná 2003 (vanaf 2003). Die heeft injectie en haalt echt probleemloos 1:18 tot zelfs 1:20 op langere afstanden. Vanaf 2004 heb je ABS.

Waarom de Dero ipv een Alp?

Wel,... Das geen diskwalificatie voor de Transalp want dat blijft een goede fiets. Maar de Varadero is in alles gewoon een 'Grand Transalp'. En funfactor... die is net zo hoog. Alleen een beetje zwaarder...  ;D Maar dat betekend ook dat de Dero echt veeeeel minder (zij-) wind gevoelig is, en de bescherming tegen de elementen is gewoon een enorm stuk beter.

In combinatie met écht een puik remsysteem maakt dat een Varadero (mits injectie vanwege het verbruik!) een betere motor voor woon-werk verkeer.
En het aller-leukste... Ook met een Dero kun je gewoon lid worden van de leukste Honda club van Nederland... De Transalpclub! ;)

Beste optie is idd... een Dero en een Alpje 'voor d'r bij'... ;)

Check ook het internationale forum voor meer info's: www.varadero-international.com

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2012 09:52 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero of Transalp
1:18 a 1:20 met een Varadero, het zal wel kunnen maar dan rij je echt als een oud wijf, voor mij is de lol er dan wel af. ik haal nu net 1:15 en misschien als het wat warmer wordt 1:16.  Als ik jou was zou ik een voor woon werk verkeer een V-strom kopen, die zijn echt een stuk zuiniger dan die Honda's.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2012 10:49 #10 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Varadero of Transalp
@Twoplugs
Moet je er wel bij schrijven dat jij niet van het verharde wegdek afgaat. Daarvoor is de Dero gewoon te zwaar. De echte fun is toch ook wel in het zand en daar is een Alp gewoon beter op zijn plaats dan de Dero.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 01:42 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero of Transalp
doe ik ook nog een duitje er bij..

ik ben en blijf van mening dat de XL 650 V de meest betrouwbare clubmotor is.

en daar heb je alles gelijk  mee gezegd.

het enige werkelijke plus punt van de varadero is de ruimte die  je hebt

ook iik heb wel eens getwijfeld maar naar enkele jaren er nog eens goed naar hebben gekeken is het toch niet mijn ding..

verbruikt  nog te veel benzine en is zonder de nodige aanpassingen (veel euri's) niet fatsoenlijk te berijden (lees power commanders etc)
daarnaast is de vering ook erg plausibel alsmede de terugkerende problemen van accu's spanningsregelaars en benzine pompen

al met al.. denk er goed over na want ondanks mijn voorliefde voor de honda all road zijn er inmiddels betere keuzes die aansluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 11:20 #12 door rodealp
Beantwoord door rodealp in topic Varadero of Transalp

Alles is hiervoor over deze motoren wel gezegd.


Zelf heb ik voor woon-werkverkeer een Pan European ST 1100.
Wat ik een voordeel vind is dat de motor goedkoop in onderhoud is en een cardan heeft.
Verder is het verbruik alleszins redelijk ( 1:19 op de snelweg)
En een zeer goede windbescherming.


Deze motoren zijn heel redelijk geprijsd zodat er mogelijk nog ruimte is om er een Alp naast te rijden.


Succes met kiezen,


Groet Hans


Helemaal mee eens, Ben er ook zeer tevreden over. Het gewicht viel mij erg mee met rijden. Door het lage zwaartepunt ( tank zit beneden ) is hij verassend wentbaar .

groet cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 12:08 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero of Transalp

doe ik ook nog een duitje er bij..

ik ben en blijf van mening dat de XL 650 V de meest betrouwbare clubmotor is.

en daar heb je alles gelijk  mee gezegd.

het enige werkelijke plus punt van de varadero is de ruimte die  je hebt

ook iik heb wel eens getwijfeld maar naar enkele jaren er nog eens goed naar hebben gekeken is het toch niet mijn ding..

verbruikt  nog te veel benzine en is zonder de nodige aanpassingen (veel euri's) niet fatsoenlijk te berijden (lees power commanders etc)
daarnaast is de vering ook erg plausibel alsmede de terugkerende problemen van accu's spanningsregelaars en benzine pompen

al met al.. denk er goed over na want ondanks mijn voorliefde voor de honda all road zijn er inmiddels betere keuzes die aansluiten.


Nog een pluspunt van de Varadero is dat het ontspannen rijdt, ik rij er relaxter mee rond dan met mijn AT, pas een rit van 330 km gemaakt, bij 30km even de tank vol gegooid en de resterende 300km in 1x gereden, en dan ben je dus echt niet gaar. Varadero is echt geschikt voor hele grote stukken te rijden.

Vering van de Dero is alleen bij de pre 2003 modellen te slap. Benzine pomp is ook een pre 2003 probleem, de injectie modellen hebben een hele andere pomp. Spannings regelaar is bij iedere Honda slecht, je moet het gewoon zien als een slijtage onderdeel en op tijd vervangen. Overigens heeft de Vstrom ook een slechte spanningsregelaar.

De accu van een (injectie)Varadero is vanaf fabriek een 18ah accu, volgens mij wordt de accu te vaak vervangen door een standaard 12 of 14ah accu, en gaat het daardoor mis.

En of er betere keuzes zijn waag ik te betwijfelen, iedere merk/model heeft zo zijn specifieke problemen. Tegenwoordig speelt de brandstofprijs wel heel hard mee en dan zijn er inderdaad betere keuzes.


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 16:56 #14 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Varadero of Transalp

Beste optie is idd... een Dero en een Alpje 'voor d'r bij'... ;)


Doe mij maar een Alpje en een Dero 'voor d'r bij'  :P  ;)

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2012 16:13 #15 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero of Transalp
Ad: wel ff appels met appels vergelijken.

Met Dero's van na 2005 is absoluut niets aan de hand. Terwijl er (google er maar eens op) ook best veel problemen zijn met de XL650V...

En brandstofverbruik? Ik durf te stellen dat een injectiedero net zo zuinig bereden kan worden als een Alp 650. Alleen doet 'ie het nét ff ietjes makkelijker...  ;D

Je moet er idd wel ff bij vermelden, dat iemand met relatief korte benen (zoals jij) aan een Dero een hele kluif kan hebben. Das voor iemand als een langpoter als ik weer minder het geval.

De bescherming tegen weer en wind (het comfort dus) is bij de Dero on-navolgbaar in zijn klasse. En dat telt ook bij woon-werk-verkeer!

het enige nadeel wat ik bij een injectiedero kan bedenken... hij had cardan moeten hebben.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2012 22:36 #16 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Varadero of Transalp
geweldig, discussies over de betrouwbaarheid van de verschillende Honda's...
my two cents: alles is okay!
Echt, de hoeveelheid ellende bij Honda's is NIETS vergeleken bij het 'concurrerende materiaal' van BMW...
En een motor zonder problemen bestaat niet i.d.d. (al komt een PanEuropean wel dicht daarbij in de buurt geloof ik...)

Mijn tip:
Kijk niet naar de motor die je wilt, maar naar wat je wilt met je motor. Nooit offroad maar met je geliefde m/v achterop naar Frankrijk en je bent 1.92 m lang: Dero.
Wil je op vakantie de LGKS rijden en veel korte stukjes door de stad: Alpje.

Wil je echt iets moois: AT  ;D

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2012 14:32 #17 door Mikemans
Beantwoord door Mikemans in topic Varadero of Transalp
De kogel is door de kerk; het is een Transalp geworden. Bedankt voor alle tips en wetenswaardigheden over de Alp.
Nu maar kijken of ik het merk in ere kan houden...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2012 16:17 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero of Transalp
Gefeliciteerd met de aanschaf! Goeije Keuze  8)

En een deel van de centjes die je jezelf bespaard hebt door géén Varadero te nemen kun je nu besteden aan het TCN lidmaatschap  :)

Veel fijne kms. gewenst!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 09:01 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero of Transalp
Gefeliciteerd! Die Dero komt vanzelf... En let niet teveel op Headless, die heeft z'n hoofd al een tijdje terug verloren (en rijdt daarom BMW  >:D;)

Héél veel veilige en vooral leuke kilometers gewenst!  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2012 20:57 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero of Transalp
En soms Yamaha  ;) Oh, en we hebben ook nog een dikke Kawa staan  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden