brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

21 apr 2009 22:05 #1 door cobramarw
brandstofpomp: electrisch of vacuum ??? werd gestart door cobramarw
Hallo,

Ik heb het oude forum er ook op nagekeken maar geen echt antwoord gevonden op de volgende vragen:

1) Waarin verschillen de beide systemen?
2) Wat zijn de voor- en nadelen van beide systemen?
3) Welke van beide biedt de meeste bedrijfszekerheid?
4) Zijn er verschillende merken (van de vacuumpomp heb ik dus geen idee), en waarin verschillen ze onderling?
5) Wat kosten die spullen (want daar zit blijkbaar ook nogal verschil op), en zijn ze hun prijs waard?

Ik wil deze zomer een weekje naar de Alpen, en daar mijn @ (RD07A) al een paar maal de verschijnselen van een zieke pomp vertoond heeft wil ik een alternatief bij de hand hebben voor als ze in de prut draait daar waar ik het liever niet heb.

Het zijn nogal wat vragen bij elkaar, maar dan hebben we bij deze ook de antwoorden bij elkaar voor een mankement waar ik zo te lezen niet alleen mee zit...
Discussie gesloten.
21 apr 2009 22:27 #2 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

Hallo,

Ik heb het oude forum er ook op nagekeken maar geen echt antwoord gevonden op de volgende vragen:

1) Waarin verschillen de beide systemen?
2) Wat zijn de voor- en nadelen van beide systemen?
3) Welke van beide biedt de meeste bedrijfszekerheid?
4) Zijn er verschillende merken (van de vacuumpomp heb ik dus geen idee), en waarin verschillen ze onderling?
5) Wat kosten die spullen (want daar zit blijkbaar ook nogal verschil op), en zijn ze hun prijs waard?

Ik wil deze zomer een weekje naar de Alpen, en daar mijn @ (RD07A) al een paar maal de verschijnselen van een zieke pomp vertoond heeft wil ik een alternatief bij de hand hebben voor als ze in de prut draait daar waar ik het liever niet heb.

Het zijn nogal wat vragen bij elkaar, maar dan hebben we bij deze ook de antwoorden bij elkaar voor een mankement waar ik zo te lezen niet alleen mee zit...


Hallo, goed alternatief is, stuur de pomp op naar norbert in oostenrijk, kost plm 50euro, vanaf nederland. Is een betrouwbaar adres, pomp wordt zo gemodificeerd, dat de punten niet meer inbranden, er gingen u al velen voor.

P.S. hier is al een topic over gestart, techniek algemeen, als ik me niet vergis, grt.
Discussie gesloten.
21 apr 2009 22:33 #3 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

P.S. hier is al een topic over gestart, techniek algemeen, als ik me niet vergis, grt.

Klopt, er zijn reeds verschillende issues over het fenomeen brandstofpomp, maar telkens over één specifiek onderwerp of type.
Niet over de verschillen tussen beide systemen, en alle toeters en bellen die erbij horen.
Discussie gesloten.
21 apr 2009 22:56 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Een originele pomp werkt deels electronisch, deels mechanisch. Met name het electronische gedeelte is een struikelblok. Tegenwoordig hebben techneuten dit electronisch gedeelte weten aan te passen. Ervaringen zijn positief, maar om daar iets over te zeggen moet je meer dan 60-70K km ermee gereden hebben.

Een vacuumpomp werkt puur mechanisch. Daaraan kan eigenlijk alleen een rubber membraan kapot, of een vacuumslangetje scheuren. Beide zijn vervangbaar en goedkoop. Wil zo'n ding BEDUIDEND beter zijn dan een originele, moet hij meer dan een TON werken.

Lood om oud ijzer. Weinigen rijden dit soort kilometers...
Discussie gesloten.
21 apr 2009 23:18 #5 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

Tegenwoordig hebben techneuten dit electronisch gedeelte weten aan te passen.

Is daar ergens iets over terug te vinden?

Lood om oud ijzer.
[/quote]
Quanta costa?
Discussie gesloten.
21 apr 2009 23:23 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Wach f..
Discussie gesloten.
21 apr 2009 23:27 - 21 apr 2009 23:31 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
www.honda-allroad.nl/site/index.php?opti...ew=wrapper&Itemid=68

Pffeewww.. nieuw forum.. die link zegt nix!

Even in 'Techniek Algemeen' omlaag naar 'modificatie brandstofpomp'.. :-\
Discussie gesloten.
21 apr 2009 23:37 #8 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Gevonden.
Ga ik morgen eens op mijn gemak lezen.

Scheelt een pak centen in vergelijking met de bv de vacuumpomp van AQ
( ssl.kundenserver.de/s74270419.einsundein...3D26slash%3D3B7%3D29 ) want die kost 100 Euro
Discussie gesloten.
21 apr 2009 23:48 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Ik heb een gebruikte ('sloper') voor 25,- van 1 of andere ándere motor..

Maar je moet wel kunnen sleutelen om dat ding in je systeem te passen.

Paul wil de aangepaste originele ruil-pompen wel regelen heb ik begrepen. Even hem een PB geven anders..
Discussie gesloten.
22 apr 2009 09:42 #10 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

Ik heb een gebruikte ('sloper') voor 25,- van 1 of andere ándere motor..

Maar je moet wel kunnen sleutelen om dat ding in je systeem te passen.

Paul wil de aangepaste originele ruil-pompen wel regelen heb ik begrepen. Even hem een PB geven anders..


Die orginele ruilpompen is een initiatief van olaf, dit kan ie alleen doen, als ie genoeg defecte heeft om op te sturen ::).
Discussie gesloten.
22 apr 2009 11:21 #11 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Mijn AT had 80K gereden toen de electrische pomp ging haperen.
Omdat ik met vakantie zou gaan heb ik niet gezocht naar een reparatie of een slooppompje maar direct een vacuumpomp aangeschaft en gemonteerd. Tja, het is toch wel pakweg 100 euro maar ik heb daar tot op heden geen spijt van want ik heb inmiddels weer 12K zonder problemen rondgereden.
Omdat ik alleen in Europa heb rondgereden en weet dus niet wat zo'n vacuumpomp onder zeer warme omstandigheden doet.
Maar voor mij geen electrische pomp meer.
NiCoAT

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!
Discussie gesloten.
22 apr 2009 17:39 - 22 apr 2009 17:42 #12 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Kijk hier eens naar  africatwin.de/phpbb_x/viewtopic.php?t=9478

Mijn vacuumpomp werkt al zo,n 170 000km probleemloos.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.
Discussie gesloten.
22 apr 2009 18:22 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

Die orginele ruilpompen is een initiatief van olaf..


Excuses Paul! (was ook al laat gister..)

Discussie gesloten.
22 apr 2009 18:23 #14 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

Excuses Paul! (was ook al laat gister..)



No problem 8), op tijd naar bed gaan :P >:D
Discussie gesloten.
22 apr 2009 18:25 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???


...op tijd naar bed gaan :P >:D


Yes.. problems... ;D

Discussie gesloten.
22 apr 2009 22:31 #16 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???

.....aratie of een slooppompje maar direct een vacuumpomp aangeschaft en g.....
NiCoAT

Misschien domme vraag (alhoewel die niet bestaan): Hoe werkt een vacuumpomp?
Discussie gesloten.
22 apr 2009 23:32 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Wanneer mag ik ns op tijd naar bed?? :P

Dat is een kastje dat in 2-en wordt gedeeld door een rubbertje. In 1 helft zit benzine die naar je carburateur moet. Aan de andere kant zit nix: vacuum..

Vanaf die nix-kant loopt een slangetje naar je inlaat-spruitstuk. Daar zit een boutje wat je normaal gesproken alleen gebruikt als je de carburateurs synchroon wilt zetten. Op de plek van dit boutje komt nu een pikkie te zitten waar een slangetje aan komt.

Door de snelheid waarmee je cylinder lucht aanzuigt ontstaat er een vacuum in je spruitstuk ten opzichte van de buitenomgeving. Omdat het eerder genoemde slangetje op het spruitstuk zit, wordt die ook vacuum gezogen en dus ook de nix-helft van je pomp (want vacuum IS nix).

Het rubbertje wordt naar de nix-kant getrokken en aan de andere kant neemt de benzine die vrijgekomen plek in. Als de cylinder genoeg heeft en de inlaatklep zich sluit, keert de normale luchtdruk terug en die duwt de rubber in je pomp weer terug. Omdat de benzine niet terug kan (gadget), wordt die weggeduwd in de enige richting waar het heen kan, en das naar je carburateur, die dat nodig heeft om de motor te laten lopen..

En omdat daardoor die motor loopt, herhaalt dat grapje zich steeds. En blijft die motor lopen! Vraag maar aan Mikkola met zn 170.000km.. :angel:

Zzzz-zzz-ZZzz-zzzz-Zzz-zzzzzzzzzzzzzzz......
Discussie gesloten.
23 apr 2009 21:38 #18 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Als dit zo'n simpel systeem is waar alleen een rubbertje en een slangetje kan om zeep gaan, waarom is dat spul dan niet standaard gemonteerd.
Of waarom rijdt dan niet iedereen die een vervanging zoekt met zo'n condoom.
Of zijn er ook nadelen aan dat ding?
Luidop denkend; moet de batterij in een betere staat zijn om de cilinders een paar maal te laten ronddraaien vooraleer dat dat velletje genoeg over en weer floddert om benzine te pompen? Or else?
Discussie gesloten.
23 apr 2009 21:56 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???
Ik weet niet wat de nadelen zijn van die vacuumpomp want ik rij er pas 15K mee.. Een hele rits motoren heeft een vacuumpomp, de andere rits heeft een electrische en de rest van de rits heeft geen pomp nodig.. ::) Waarom zijn de bananen krom??

En om te starten heb je de pomp niet nodig: er zit immers brandstof in je vlotterkamers.

Tenzij je een RD07 hebt waarvan je de carb-ontluchting nog niet hebt omgebouwd: na een klein weekje niet draaien zijn in dat geval je vlotterkamers leegverdampt. En heb je die pomp wél nodig bij de start (en een goeie accu want je moet je vlotterkamers eerst volpompen dus ff doorstarten..)

Discussie gesloten.
23 apr 2009 22:02 - 23 apr 2009 22:33 #20 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic brandstofpomp: electrisch of vacuum ???


Tenzij je een RD07 hebt waarvan je de carb-ontluchting nog niet hebt omgebouwd

1) Graag een beetje uitleg van bovenstaande ajb
2) Zijn er, buiten Mikuni, nog andere (goede) merken? Allicht wel.
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden