Xenon ellende?

29 apr 2009 10:14 #1 door Neet
Xenon ellende? werd gestart door Neet
Nu lees ik net het onderstaande, gaat per 1 mei in.

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 15:18 #2 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Xenon ellende?

Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.


Nou, dat gaat dus helemaal goed komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 23:33 - 30 apr 2009 07:44 #3 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Xenon ellende?
Hieronder de oude regeling:
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Nieuwsbericht | 21-07-2005

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.

De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto's die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

Hieronder per 1 mei 2009 die nieuwe regeling. Ik kan echt niets vinden over vrijstelling oid.
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

Zoeken dus straks naar de officiele site waar de uitzonderingen in voorkomen.
Of het is inderdaad een misverstand maar dan wel vreemd dat ze opeens met de halogeen en xenon codes op de proppen komen.
Ben benieuwd. Ik wacht nog heel even met xenon...

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 13:50 #4 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Xenon ellende?

Er is niet alleen in Nederland onduidelijkheid over achteraf aangebracht Xenon, ook in het buitenland. En om ellende te voorkomen heb ik net mijn Xenon weer gedemonteerd. In Nederland kan ik het gesprek nog wel aan, in Frankrijk wordt het al moeilijker en in Zwitserland en Italie onmogelijk.

En straks zet ik het er gewoon weer op, fluitje van een cent. Was binnen half uurtje klaar, inclusief het terugmonteren van het kuipwerk. Makkelijk die Motorkit van Ad.

Hopelijk komt er snel duidelijkheid, dan weet ik of ik het er definitief op kan laten zitten.

dan moet je de H4 lampen maar houden :'(
ik rij wel door met wit 6000k en 3500k lamp van lidi ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 08:28 #5 door hcm
Beantwoord door hcm in topic Xenon ellende?
Ik ga het niet veranderen, het zit er eenmaal op en ik ga het er niet afhalen.De pakkans in Nederland is erg klein en die paar keer dat je in het buitenland zit neem ik maar voor lief.De gemiddelde veldwachter in Nederland kijkt er toch niet na, vraag me wel eens af of ze zelf alle regels kennen.  :-X

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 17:45 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Xenon ellende?
Zo erg vind ik het niet hoor. Ik zag op de allroad rit van 2 mei ook twee HID lampen op me afkomen. Ik zag pas dat het om een Africa Twin ging toen hij wegdraaide en ik hem van de zijkant kon zien.

Xenon lampen in hallogeen fittingen verprutsen de manier waarop het licht afgebogen wordt. Hierdoor worden andere weggebruikers verblind en in plaats van "beter gezien" te worden is het één grote flits van licht die op je af komt en waar andere weggebruikers juist niet naartoe gaan kijken omdat ze daarna gewoon niets meer zien.

Voor offroad gebruik (of de in nederland weinig voorkomende "alleen op de weg" momenten) zou ik persoonlijk voor losse rallylampen gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 22:39 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Xenon ellende?
Nou, het valt idd mee. Officieel...

Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?

Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 00:37 #8 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Xenon ellende?

Dat geldt voor alle auto's.


en voor motoren dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 02:31 #9 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Xenon ellende?
motor is een grijs iets zeker voor de  C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 10:27 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Xenon ellende?
prima deze nieuwe regels, had van de week een yamaha xj 900 met xenon achter mee, wat een verschrikking >:(, ik ben gestopt om hem voorbij te laten. Als je lamphuis er niet geschikt voor is, en dat is dus bij vrijwel alle motoren tot nu toe, laat het er dan uit want je hindert anderen er nogal mee, en door die grote lichtvlek die er aan komt kunnen mensen ook de afstand van hun tot jou niet meer goed inschatten met alle gevolgen van dien.

grtjs Arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2009 22:57 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Xenon ellende?

en voor motoren dan?


Ja, lekker duidelijk he? Ze praten over auto's en voertuigen. Alle voertuigen en voertuigen vanaf 2007.
Gewoon doen als je het leuk vind, alleen vanaf 2007 kan je iig problemen krijgen.
Zo zie ik het dan maar.

Gr. Neet

(overigens heb ik besloten om die flame lampjes gewoon in onze Alps te laten zitten.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 16:30 #12 door Lince
Beantwoord door Lince in topic Xenon ellende?
Voor motoren geldt de regelgeving niet.

Overigens is het wel belangrijk om te weten wat voor lamp er in een motor moet. Sommige xenonlampen zijn wel verblindend, daar zijn dan weer duurdere varianten voor te verkrijgen.
Een voorbeeld hiervoor is H4 of H7. De halogeenversie heeft een zwart topje op het uiteinde. De meeste xenonlampen hebben dat niet, dat zorgt voor een hoop verstrooiing/verblinding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 07:59 #13 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Xenon ellende?

Voor motoren geldt de regelgeving niet.

Overigens is het wel belangrijk om te weten wat voor lamp er in een motor moet. Sommige xenonlampen zijn wel verblindend, daar zijn dan weer duurdere varianten voor te verkrijgen.
Een voorbeeld hiervoor is H4 of H7. De halogeenversie heeft een zwart topje op het uiteinde. De meeste xenonlampen hebben dat niet, dat zorgt voor een hoop verstrooiing/verblinding.


Is een motor geen voertuig dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 09:49 #14 door Rendier
Beantwoord door Rendier in topic Xenon ellende?
Zou het verder niet gewoon gaan zoals bij de veiligheidsgordel, pas na invoering van de regeling geldt het voor alles wat er komt, voor die datum geïnstalleerd wordt gedoogd.Anders blijf je veranderen en dat is denk ik wettelijk niet haalbaar. Kun je dus aantonen dat de installatie er al langer op zit kunnen ze denk ik niet veel beginnen.

Een rendier hoeft niet altijd te rennen maar krijgt wel elk jaar een nieuw gewei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 20:10 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Xenon ellende?
Vanaf 2006 pas. Dat lijkt me duidelijk, alles ervoor mag niet maar wordt wel gedoogd en toch niet. Je kan een bon krijgen als je andere weggebruikers verblind of dat er een overactieve agent gaat checken.
Meer kan er eigenlijk niet gebeuren.
Maar ook na 2006 kan je wel een bon krijgen maar hoeft niet.
Duidelijk?
Nee.
Ze snappen het zelf niet eens als je belt.

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2009 13:37 #16 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Xenon ellende?
:) tja, zelf heb ik ook zo'n pracht xenonlamp ( met groot en dimlicht) die een pracht van een gerichte bundel voor mij op de weg werpt. Tegenliggers hebben nog nooit geseint dat ik ze verblind. Wat echter wel het geval is is dat de mensen voor mij klagen >:( . Auto's stoppen en laten je voor gaan, bij verkeerslichten gaan ramen open en zeggen ze dat je je groot licht aan hebt ( dan laat ik ze het grootlicht even zien  ;D ). Er komt dus nogal wat strooilicht vrij. Dat dit hinderlijk is kan ik me wel voorstellen. Misschien even knoeien met tape langs de randjes  ::)
Overigens is het rijden in het donker met zo'n lamp een verademing. Wat een licht. Alles wat voorzien is van een reflecterende laag knalt je tegemoet. Van mij mag ie blijven, de lamp

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2009 15:24 - 06 juni 2009 15:26 #17 door Lince
Beantwoord door Lince in topic Xenon ellende?

Is een motor geen voertuig dan?


Voertuigreglement is gebaseerd op auto's en autobussen. Motoren vallen er niet onder.
Navraag gedaan bij het RDW leverde het volgende op:

Op een motorfiets waarvoor al een Nederlands kentekenbewijs is afgeven mag u dimlichten met xenonlampen, gasontladingslampen of lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen aanbrengen. Voor motorfietsen zijn voor de montage van dergelijke verlichting geen bijzondere eisen in het Voertuigreglement opgenomen.

De verlichting van de motorfiets moet echter wel blijven voldoen aan de permanente eisen van het Voertuigreglement. Dit wil onder andere zeggen dat:
-          de kleur van het uitstralende licht wit of geel moet zijn;
-          het dimlicht niet mag verblinden en de lichtbundel een daling moet vertonen van 5 tot 40 mm/m;
-          er een licht/donkerscheiding van de lichtbundel aanwezig moet zijn, met het lichte gedeelte aan de bovenzijde.



Van de week xenon ingebouwd in de prive auto van een politieagent. Hij kende de regel zelf geeneens. Dat heb ik hem wel verteld (voordat ik wist dat hij van de politie was). Bij een auto is het boetebedrag 60 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2009 15:48 #18 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Xenon ellende?

.... Dat heb ik hem wel verteld (voordat ik wist dat hij van de politie was).....


Toch ff nieuwsgierig...Want anders?  ???

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2009 23:08 #19 door Lince
Beantwoord door Lince in topic Xenon ellende?
Van een politieagent ga ik ervanuit dat hij de regels kent. Maar anders had ik dat hem ook verteld.

Maar wat ik bedoel te zeggen is; ik zeg het tegen iedereen, waar ik het inbouw, of het wel of geen politie is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2009 16:48 #20 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Xenon ellende?
En het leuke is: ik heb nu ook Xenon ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden