Vandaag ondanks de warmte in de Bikeshack, toch maar een begin gemaakt met het monteren van de analoge voltmeter.
Eerst maar eens de maat en de plaats bepalen.
Aan de ene kant zit al een digitale voltmeter en de 12 voltsplug, dus de bedrading is fluitje.
Eerst even kijken of het allemaal wel kan aan de achterkant, omdat daar het aansluitblok zit voor het contactslot en het relais voor de knippers. Iets meer naar links gaat het dan dus mis.
Heb je aan de linkerkant van dit schermpje nog niets zitten is daar meer ruimte om de meter te plaatsen. Maar die keuze maak je zelf.
De volgende stap is de meest rigoureuze en het meest riskante deel van de operatie.
Je maakt zomaar een gat van 52 mm in die mooie plaat.
Met een beetje vaste hand en een voorgeboord gaatje wordt het met een gatenzaag op de boormachine een snel klusje.
Zonder kleerscheuren dus een mooi rond gat.
Omdat de gatenzaag maar 51 mm zaagt en de opvolgende gatenzaag 55 mm is ( dus te groot ) moeten de randen wat worden gevijld om de boel mooi passend te krijgen.
Het is plastic, dus gaat dat bijna vanzelf, zelfs met een botte vijl.
De volgende stap is de meter plaatsen.
De afsluitring heb ik er nog even afgelaten om te controleren of hij wel mooi aansluit..
Aan de achterkant van de meter is het voorbereidende werk al te zien. De rode draad van de meterverlichting is gekoppeld aan de + van de meter. De aansluitdraden zelf zijn al gemonteerd en lang genoeg om straks aan te sluiten op het gewenste punt.
Zoals je kunt zien zat er al eea gemonteerd en dat maakt het even gemakkelijk om de boel aan te sluiten.
De aansluitdraad steekt gewoon over naar de 12 volt plug en wordt daar vast gesoldeerd. Zo hoef ik maar 2 stekertjes los te maken als ik het schermpje eraf wil halen. De 12 volt plug zit aangesloten op de rode draad bij het contactslot.
Zo, de boel even vastzetten, de kap terug monteren en dan:
Op contact geeft de meter keurig 12 volt aan met de verlichting brandend.
Even starten en het resultaat kun je aflezen.
Een heel keurige 14 volt bij 1450 toeren.
En, om jullie gerust te stellen.
Bij 5000 toeren loopt de meter nog ietsje verder op, maar blijft ruim beneden 15 volt zoals het hoort.
En zoals je ziet, past het geheel prima en heb je een mooi stuk controle gereedschap.
En dat allemaal voor een bedrag rond een tientje. ( maximaal 11 euro excl verzenden )
En nu begint dus het wachten op de eerst volgende zending, zodat de bestellers ook aan de slag kunnen..