Kettingwielen versus ketting

18 juli 2016 14:12 #1 door Adventure
Kettingwielen versus ketting werd gestart door Adventure
Beste liefhebbers,

Heb nu 12.000 Km gereden met een nieuwe set. Merk dat ik de laatste tijd ongeveer om de 1000 km ketting strakker moet zetten, beginnende slijtage is te zien aan het kettingwiel.

Nu rij ik ook Royal Enfield, een techneut wees mij erop dat slijtage van kettingwielen komt omdat de ketting steeds langer wordt en zodoende de tanden gaat inslijten. ,hij verving op tijd een ketting, zonder de kettingwielen en deed veel langer met de Kettingwielen, tot wel drie nieuwe kettingen op een set kettingwielen.

Ik weet ook dat motorrijders de gehele set in één keer vervangen, hoe doen jullie dat en hoe lang doen jullie met een set, ben zelf een vrij rustige rijder en vind deze slijtage best snel! Ondanks dat ik de ketting na elke tankbeurt vertroetel met kettingspray :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 15:31 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingwielen versus ketting
Ketting en tandwielen slijten 'op elkaar' in.
Over het algemeen vervang ik dus ketting & tandwielen in 1x.
Soms vervang ik tussendoor een voortandwiel als die echt duidelijk versleten is. (die krijgt natuurlijk het meest op z'n donder)

Maar een ketting vervangen zonder tandwielen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Kan het me alleen voorstellen als je een inferieure kwaliteit ketting gebruikt op goede tandwielen, dan zou het misschien wel logisch zijn.

Persoonlijk gebruik ik altijd DID ketting met JT tandwielen. Die zijn in ieder geval vrijwel gelijktijdig aan hun eind.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 02:10 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kettingwielen versus ketting
een ketting wordt niet langer.... :-\ er ontstaat simpelweg meer speling tussen de schalmplaten en de pennen
wat uiteindelijk zal lijden tot breuk
en ja als je de ketting  zeker om de 1000 km moet na stellen mag je aannemen dat ze versleten is.

en op die andere vraag ook ja

Ik heb nog wel eens de nijging  tusendoos  enkel de tandwielen te vervangen
met name het achter tandwiel kan zeker 50000 km mee gaan  waarbij je er wel goed op let dat de ketting zelf niet op de punt van  de tanden gaat lopen
dit duid namelijk op een versleten tandwiel

truukje ....probeer de ketting los van het achtertandwiel te trekken en daarmee de speling te beoordelen

mijn ketting ligt er nu bijna 50000 km op
en dit alles te danken aan een continu smering met olie (scottoiler)

maar  de fabrikant beveelt de aandrijving altijd als set te vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2016 16:14 #4 door Adventure
Beantwoord door Adventure in topic Kettingwielen versus ketting
Ik sap het niet, vorig jaar April TA gekocht met nieuwe Ketting/wielset (ik vertrouw Fa Kommer in Garderen ze zetten er geen inferieure set op)
Nu 12.000Km verder is de set op en dat na elke tankbeurt de set vertroeteld met kettingspray, Mijn rijgedrag is normaal te noemen, ook niet constant op de zandpaden. Wie verklaart dit??? terwijl Waffie er 50.000 mee doet :o Zo'n groot verschil gaat er bij mij niet in!

Nieuwe set besteld bij ten Kate DID kit €136 :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2016 16:30 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingwielen versus ketting
Dat zou kunnen komen als je bv. met verkeerde kettingspanning rijdt.

Zoals al door Ad beschreven kun je de slijtage meten op het achtertandwiel.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2016 17:16 - 29 juli 2016 17:20 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Kettingwielen versus ketting

een ketting wordt niet langer.... :-\


Hier een plaatje van mijn laatste ketting wissel (KTM530, 520x116), oude en nieuwe ketting naast elkaar en aan de andere kant liggen ze gelijk.
Die is toch echt een hele schakellengte langer geworden! (met zelfde aantal schakels uiteraard)



Gewoon de boel als set wisselen - en de oude zooi bewaren als het er nog knap uit ziet als reserve. Een gat in je carter is duur en een drama.
Vorig weekend heb ik de HUMM (Horizons Unlimited Mountain Maddness) gedraaid in Canada - en we hebben welgeteld 1 motor van de berg moeten halen met de Quad. Juist ja, ketting versleten, te los.... kwam van het achtertandwiel af en beukte vervolgens het koppelingsmechaniek van een Vstrom650 aan gort. Einde motortrip voor de berijder - die probeerde een tientje per jaar te besparen door nog even door te rijden met z'n versleten zooi.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2016 17:23 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Kettingwielen versus ketting

Nu 12.000Km verder is de set op en dat na elke tankbeurt de set vertroeteld met kettingspray, Mijn rijgedrag is normaal te noemen, ook niet constant op de zandpaden. Wie verklaart dit??? terwijl Waffie er 50.000 mee doet :o Zo'n groot verschil gaat er bij mij niet in!


Lek een keer benzine op je ketting (Bij de Africa Twin gebeurt dat iedere keer dat je een benzinepomp wisselt) en je O/x/z-ringen gaan aan gort. Dan krijg je een versleten stuk in je ketting en begint de hele boel in te slijten.
Rechterhand is natuurlijk heel belangrijk.
Offroad met gesmeerde ketting = poetspasta op je ketting.

50.000 is ook wel heel erg veel. Wij doen meestal 20-30k met een ketting op de AT.
Op de KTM's veel minder - enkel offroad en die tractoren beuken nogal op de ketting met lage toeren en gebrek aan cush drive :-D

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2016 02:17 - 30 juli 2016 02:34 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kettingwielen versus ketting
:D

het is een kwestie van hoe je het bekijkt maw  begrijpt waarom een ketting versleten raakt en vanuit dat standpunt ook kunt begrijpen waardoor deze uiteindelijk breekt(niet of maar dus wanneer)

nogmaals :de gaten waardoor de pennen  gaan lubberen uiteindelijk uit  waardoor de pitch van de ketting  ruimer wordt(de onderlinge afstand van de rollen neemt dus  toe )en hierdoor gaan  de rollen op de bovenzijde van  het kettingtandwiel aangrijpen met uiteindelijk overmatige slijtage doordat de krachten niet meer op een correcte manier worden overgebracht
(afstudeer opdracht voor techniek= de fabricage en werking van  rollen en simplex ketting aandrijvingen )
  voorsprong door kennis zorgt er dus voor dat ik heeeeellll lang doe met iedere kettingset

het is dus vooral zaak om ieder metaal op metaal contact te vermijden en dit gaat prima met een  welk dan ook smeersysteem dat continu een drukbestendige smeerfilm aanbrengt .
door hydro dynamische werking komt dit smeermiddel dan  tussen de metaal delen(ketting en tandwielen) waardoor slijtage wordt beperkt
echter de meeste kiezen voor het gemak van een spuitbusje waarbij iedere fabrikant kiest voor een produkt dat zijn doel het beste benaderd om slijtage te beperken
maar  de kettingaandrijving goed schoonmaken is echter net zo belangrijk want debri is net zo funest als niet smeren
nogmaals smeren met bijv sae 80-90 werkt gewoon erg goed
Een o,w,x z of wat voor  ketting zorgt ervoor dat het vet dat in  binnenzijde van de de rol  zit waardoor de pen zaltijd gesmeerd blijft
immers de afdichtingen zorgen ervoor dat dit niet er uitloopt


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2016 20:08 #9 door Adventure
Beantwoord door Adventure in topic Kettingwielen versus ketting
Ben secuur op de kettingspanning, regelmatige controle: eerst kijken waar de ketting het strakst zit door aan het wiel te draaien dan op de zijstandaard en afstellen op 40mm speling.

In afwachting van de bestelde set een schakel er tussenuit gehaald. Wat toen opviel de speling op het voortandwiel axiaal, wel 3 a 4 mm in de lengterichting van de as dus is dat NORMAAL ??? OOk 2 mm radiale speling.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 09:54 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Kettingwielen versus ketting
Axial is ok.

Bedoel je met radiaal tov de as of beweegt de as ook mee? In het eerste geval is hopelijk alleen je tandwieln grandioos versleten, in het tweede geval is het lager vermoedelijk stuk.
Radiale speling is in ieder geval niet ok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2016 09:57 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingwielen versus ketting
Ik ben ook even benieuwd hoe jouw as er uit ziet, en of je borgplaatje nog wel goed genoeg is, lijkt op de foto mogelijk wat erg versleten. De as zelf mag wat speling heen en weer hebben (dus in/uit het blok), maar niet op en neer.

Eventueel kun je nog kijken of de shaft saver nog iets voor jou zou kunnen zijn om het kantelen van tandwielen tegen te gaan.
(En ja, even reclame voor mijn eigen webshop...  :angel: )

Zie ook filmpje :


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2016 15:25 #12 door Adventure
Beantwoord door Adventure in topic Kettingwielen versus ketting
@ Pim:met radiaal bedoel ik speling tov de as, je zegt grandioos versleten. Check de foto van het voorkettingwiel, da's niet grandioos versleten heb wel zaagbladen gezien die dat predikaat verdienen. Nogmaals: het is voor mij een raadsel waar dit na 12.000Km's vandaan komt :-[

@rob begrijp dat dit een zwak punt is van transalp dat er een speciale shaftsaver uitgevonden is? wil niet lullig overkomen maar €90 voor een paar 'vulplaatjes' :o

Honda handboek adviseert de 2 boutjes met loktite te borgen, doen jullie dat ook?

Ik zal wat foto's maken als ik de nieuwe set monteer, bedankt voor jullie reacties ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2016 16:08 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingwielen versus ketting

@rob begrijp dat dit een zwak punt is van transalp dat er een speciale shaftsaver uitgevonden is? wil niet lullig overkomen maar €90 voor een paar 'vulplaatjes' :o

No offence ;)
Het is in feite een probleem van de duurzaamheid van het blokje van de alp en twin :D
Ze gaan zo lang mee, dat andere problemen de kop op kunnen steken. Zoals een versleten as.
De as zelf kost ook 'slechts' €90,=, alleen het blok moet eruit, gesplitst worden, en de pakkingen kosten ook nog eens rond de €250,=.
Er is misschien (nog) niets aan de hand bij jou, maar dat kan ik zo op afstand niet beoordelen.

Monteren van de twee boutjes doe ik in ieder geval altijd met locktide. Ze zitten namelijk op zichzelf niet heel erg vast.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 21:28 - 02 aug 2016 21:33 #14 door Adventure
Beantwoord door Adventure in topic Kettingwielen versus ketting
probleem van de speling zit 'm voor een groot deel in het borgplaatje, deze is ong. 2 mm ingesleten

check YT filmpje:


Nieuw voor kettingwiel geeft geen tov de draairichting van de as. Ben bang dat de 4 mm speling de voortijdige slijtage veroorzaakt heeft omdat ik denk dat de ketting voortdurend moet zoeken.

Ik zie op het Forum dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad zoek op 'voortandwiel' inclusief filmpje


Techniek Algemeen / Re: Hoe los zit een voortandwiel?
« door voorstad Gepost op 10 februari 2016, 07:58 »

Nieuwe ketting is een x-ring ketting, ik was gewend aan een visje maar die zat er niet bij. Kijk ik op internet is het een ketting met een 'Rivet' connection en die moet geklonken worden, heb zelf het materiaal niet dus toch nog naar de motorzaak >:(

En moet nog een nieuw borgplaatje zien te fixen ???
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 21:33 - 02 aug 2016 21:36 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Kettingwielen versus ketting

@ Pim:met radiaal bedoel ik speling tov de as, je zegt grandioos versleten. Check de foto van het voorkettingwiel, da's niet grandioos versleten heb wel zaagbladen gezien die dat predikaat verdienen. Nogmaals: het is voor mij een raadsel waar dit na 12.000Km's vandaan komt :-[


2mm radiale speling vind ik vrij veel, dan moeten de spines wel op zijn. Daar doelde ik op.


Klinken doe ik gemakkelijk én goed met een griptang, hamer en een drevel. Je moet er een beetje handig in worden maar dat scheelt je weer een tripje motorzaak of de kosten van gereedschap (ik he  altijd dringender iets anders nodig dus komt het er nooit van  :-X ).

Een geklonken ketting is wel veiliger dan een met een visje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 21:35 #16 door Adventure
Beantwoord door Adventure in topic Kettingwielen versus ketting
Pim hoe doe je dat dan, ketting zit al op de kettingwielen en je moet 'm dan klinken zonder enige vorm van steun ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 21:37 #17 door Adventure
Beantwoord door Adventure in topic Kettingwielen versus ketting
Rij jaren met visjes, nooit geen probleem ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 21:41 - 02 aug 2016 21:43 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Kettingwielen versus ketting
Op het achtertandwiel. De pennen zitten met en pers passing in de sluitplaat dus er is niet veel nodig om de pen te klinken.

Anders geformuleerd: als je doelmatig tikt heb je geen geweld nodig en hoef je niet bang te zijn dat je een jochel in je tandwiel mept ;D

Overigens is het me onlangs opgevallen dat JT tandwielen langer meegaan dan andere. Mijn vorige setje is gemakkelijk 25.000km meegegeaan en eigenlijk was alleen de ketting (tsubaki) echt op. Op de Dominator zat wegens omstandigheden een ander achtertandwiel en die is opeens in één ritje ontzettend gaan slijten (je zag het staal er bijna afvliegen).

Wat ik om me heen aan meningeing gehoord heb over visjes: ik ken ze die  zeggen dat t nog nooit mis is gegaan dus goed en de rest rijd met een geklonken ketting omdat het ze een carter gekost heeft  ;D
Klinken kost me amper meer tijd dan het plaatsten van een visje dus ach  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 22:02 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kettingwielen versus ketting

nooit geen probleem ;)


Dus altijd problemen begrijp ik  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2016 08:36 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingwielen versus ketting
Klinken is in feite niet meer dan het uiteinde van de gestoken schakel vervormen zodat deze niet meer tijdens het gebruik los kan lopen.
ALs je een goede kettingset hebt, dan past de schakel al relatief moeilijk, en moet je echt wel wat kracht zetten om het plaatje er overheen te krijgen. Dat doe je niet door grof geweld te gebruiken of slaan, maar aandraaien van de 'klink set'.
Vervolgens vervorm je dus het uiteinde door er een paar tikken op te geven.

Overigens heb ik het al life mee gemaakt dat iemand zijn vis schakel verloor, maar nog nooit dat een klinkschakel los ging.
En zoals pim al aan geeft, is het geen meerwerk of zo. Sterker nog, dat visje wil nog wel eens los springen tijdens het monteren :D

Enige voordeel van een visschakel is dat het eenvoudiger 'in het wild' te repareren is, en zie ik het dus eigenlijk meer als een noodreparatie tot je de juiste tools bij de hand hebt om te klinken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden