Koppeling ontlaster.

01 sept 2016 19:47 #1 door PimW
Koppeling ontlaster. werd gestart door PimW
Ik ben opzoek naar ervaringen met zogeheten koppelings ontlasters: apparaatjes die het intrekken van de koppeling vergemakkelijken.

Er staan verschillende ontwerpen op het web maar ik twijfel aan de werking van die dingen. Ze lijken allemaal te werken dmv een hevel systeem en dat kan nooit veel compenseren zonder teveel aan de slag en het aangrijpingspunt van de koppeling te veranderen.

Maar dat denk ik maar, ik vroeg me af of er iemand praktijk ervaring met deze dingen heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2016 21:04 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koppeling ontlaster.
Neem ff contact op met Fred Wansleeben, na z'n ongeval met de cirkelzaag heeft hij een tijdje zo'n ding gebruikt. Overigens heeft hij na z'n herstel dat ding weer verwijderd. Mij staat bij dat het wel werkte maar dat de constructie/degelijkheid een puntje was.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2016 21:06 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling ontlaster.
Dit is tevens een passieve reminder voor hem nog ff naar mn mailtje te kieken ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2016 21:10 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koppeling ontlaster.
Had Sandra nou ook niet z'n ding op de Transalp??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2016 21:44 #5 door gert
Beantwoord door gert in topic Koppeling ontlaster.
Pim,

Edit heeft er ook een op haar alp zitten en zij is er echt tevreden over.

gr, Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2016 21:49 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling ontlaster.
Hoeveel zou je zeggen dat het scheelt in benodigde kracht? Merk je iets van een verschil in slag ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 03:28 #7 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Koppeling ontlaster.
Geen ervaring mee, maar deze gast praat er wel vaker over, dus misschien wel interessant

[youtube]U_wxlOLAm3g&feature=youtu.be[/youtube]

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 08:55 #8 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Koppeling ontlaster.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de theorie hierachter. Wat is er amders waardoor de kracht gehalveerd wordt?

Op mijn Transalp heb ik de kabel vernieuwd door een teflon gecoate versie, maar ik weet nog als de dag van gister hoe soepel de nieuwe Africa Twin koppelt. Toen ik na een paar uur rijden weer op mijn Alp stapte, dacht ik dat mijn koppeling vast zat.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 09:32 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling ontlaster.
In het filmpje is de koppeling hydraulisch.

Hoe is die constructie dan voor een kabelke?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 11:00 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppeling ontlaster.
Bij een kabelbediende koppeling is het altijd een kracht x arm verhaal. Hoef je Pim niet uit te leggen  ;D
(En natuurlijk heeft de weerstand van de kabel en hendel/hevels er ook mee te maken, als ook de sterkte van de veren in de koppeling)

Verder geen ervaring hier met die 'apparaatjes' maar wél geïnteresseerd, want wat Voorstad al zegt, zó soepel gaat 't bij de Alp nou ook weer niet  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 11:14 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling ontlaster.
Die kiwi heeft het inderdaad over een hydraulische koppeling. De hendel is anders (heeft een extra scharnierpunt) waardoor de kracht effectiever/efficienter overgebracht word op de cilinder.

Een hendel roteerd en kijk maar naar je voorrem, de remzuiger word ingedrukt door een nokje aan je hendel maar door de rotatie van je hendel is dat een slepend contact.
Zegmaar de hendel duwt op de remzuiger maar schuift ook over het oppervlak, dus heb je meer kracht nodig dan wanneer je puur op het cilindertje zou duwen.

Minus een aantal overbrengingen (hendel-kabel, kabel-armp op het blok en dat koppelingsasje en de drukplaat van de koppeling) moet je de koppelingsveren in zien te drukken. Dat zijn gewoon lineaire veren.

Door ergens een extra hevel/overbrenging in te bouwen kun je de kracht in theorie verminderen. Feit blijft dat je bij zo'n overbrenging altijd moet inleveren op bijvoorbeeld de benodigde slag van je hendel etc. Maar voor zover ik nu kan opmaken valt dat eigenlijk wel mee.

Het idee wat ik had doet theoretisch niets aan de slag en zou je tot 99% van de benodigde kracht kunnen compenseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 16:13 #12 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Koppeling ontlaster.
het is vast wel passen te maken op een Alp
Magura HYMEC Hydraulic clutch system

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 17:12 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling ontlaster.
Jamaar het gevoel in een hydraulische koppeling vind ik niet perse beter. Hoewel ikeerlijk moet zijn datmijn ervaring hiermee gering is. Daarbij vind ik een extra hydraulisch systeem niet bijdragen aan het gewicht een eenvoud...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2016 17:44 #14 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Koppeling ontlaster.
Wat voor briljant plan heb jij dan?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2016 00:15 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling ontlaster.
Je kunt energie opslaan in een veer en als je dat doet icm een heveltje kun je een bistabiel systeem maken. Ik zal nog eens een plaatje en een mooi voorbeeld zoeken maar het idee is dat de veer gespannen is als hij in lijn staat met de hevel. Geef de hevel een zetje dan klapt hij weg tot de veer ontspannen is (er zijn twee ontspannen posities = bi-stabiel).

Pruts zoiets tussen de koppelingskabel en tune het dusdanig dat de veerkracht vrijkomt wanneer je de koppeling inknijpt dan zou je de kracht heel ver omlaag kunnen brengen zonder de slag te veranderen.

Je kunt dit ook in een vorm maken met bladveren zonder roterende hevels, enkel een translatie.
Volgens mij moet dat ook werken en in theorie beter dan een mechanische overbrenging. Maar of het in praktijk veel uitmaakt vraag ik me af. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2016 09:57 #16 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Koppeling ontlaster.
Bestaat er niks electrisch mbv een microswitch in de kopping?  Stappenmotortje ofzo?
Met een 'muisklik' je koppeling bedienen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2016 10:31 #17 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Koppeling ontlaster.
Pim kijk hier eens, Rob Janssen en Albert Lukens hebben veel mogelijk gemaakt voor de gehandicapte motorrijder

www.easyshift.nl

www.mmvg.nl

Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2016 16:01 #18 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Koppeling ontlaster.

Had Sandra nou ook niet z'n ding op de Transalp??

Nee hoor, wel een koppelingshandle die een kortere bocht heeft ivm kleine handen. Met knijpkracht kan ik nog wel wat hebben. Ooit een Ducati 900SS '92 gehad, dan heb je op de hoge school gezeten.........

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2016 22:03 #19 door Floris

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2016 22:55 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppeling ontlaster.
Ziet er mooi uit die remhendels van Ali  :)

Hoewel ik zelf echt niet zo van de benauwde ben, ik lees toch her en der wat negatieve berichten over dat Chinese spul icm met remmen, wat me wel wat aan het denken gezet heeft.

Denk aan afbrekende hendels, aanlopende en daardoor warmlopende remmen etc  :-\
Wees voorzichtig met die dingen, het zijn wel je remmetjes hè!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden