achterbrug en prolinklagers

29 dec 2018 14:52 #1 door alain
achterbrug en prolinklagers werd gestart door alain
Hoe vaak smeren en wanneer zijn ze aan vervanging toe?


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 14:59 - 29 dec 2018 15:02 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic achterbrug en prolinklagers
Zou ze bij een grote beurt meepakken en/of rond de winter. Haynes stelt ook elke 12k of 12 maanden.

Aan vervanging toe als ze roesten of je speling voelt. Als je ze losneemt wil je geen roodbruin vet zien en de bussen moeten schoon zijn zonder putjes van de corrosie. Speling controleer je door de motor op middenbok te zetten (achterwiel van de grond) en het wiel proberen op te tillen.
Voel je snel genoeg of er speling in zit.

Het risico bij doorrijden met een vast zittend lager is dat de belasting op de onderdelen verandert. Vooral die U-vormige beugel is niet ontworpen om op buiging belast te worden, wat wel gebeurd als er lagers vast gaan zitten.
Je loopt dan het risico dat die breekt.

Nu zijn die van onze brommers gietstaal maar ik ken een voorbeeld van een yamaha waarbij de pro-link aantoonbaar niet juist onderhouden is door de garage en is gebroken op een fly-over op de snelweg...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 16:24 - 29 dec 2018 16:27 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers
Bij gemonteerd wiel is er geen speling.

Bij demontage van de achterbrug of losmaken van de bouten doorheen de prolink voel ik wel speling op de lagers zelf, die overigens goed beweeglijk zijn.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 16:26 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic achterbrug en prolinklagers
Als jij de bouten losmaakt dan introduceer je speling dus die meting is niet representatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 16:27 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers
Ik ga binnenkort alles demonteren. Zou ik nieuwe lagers bestellen? Er zitten 100.000 kilometers op en de volgende trip bedraagt rond de 30.000.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 19:38 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic achterbrug en prolinklagers

Mijn achterbruglagers zijn 245.000km, 22 jaar en 49 landen oud. No worries there. Ze zijn er wel een paar keer uit geweest voor controle en onderhoud , zoals nieuw vet


Pro-link lagers en keerringen heb ik vorig jaar vervangen. Die lagers zijn gevoelig voor vuil en vocht van buiten. Maar, eigenlijk ligt het niet aan de lagers, maar de mini-keerringen die snel slijten en viezigheid binnen laten.

Ze zijn ook bij de lagerspecialist vrij verkrijgbaar en zijn goedkoop. De lager- en bussenset kost 180 euro, ex arbeid. Bovenop het onderhoud dat Pim schetst, dan steeds beetje nieuw vet toedienen en de keerringen vervangen voor die 15 euro.


Dan heb je m.i. nooit roest in die dingen..?  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 23:35 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterbrug en prolinklagers
zonder aandacht gaat alles vast zitten dus ieder jaar is wel zo makkelijk.

maar nu even een aandacht punt,
de eerste pro links hadden lagerbrons glij-lagers (en die zijn feitelijk  erg goed  mits gesmeerd )en later werden dit naaldlagers (makkelijk en relatief goedkoop) maar ook die vragen wel eens om een vers likje vet
Een echt onderhouds interval is er niet maar de aanpassing met een smeer nippel is relatief eenvoudig gemaakt

en dan is smeren een  eenvoudige opdracht
met de lagers van de achterbrug heb ik nog nooit echt problemen gehad .
hier moet echter wel de achterbrug voor verwijderd worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2018 23:49 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic achterbrug en prolinklagers

Ja ik denk dat het, nog na de voorvork olie, het meest ondergeschoven kindje is op onze moters.

En het is echt frikking duur hoor, dat setje. Vergeleken met die toegetakelde bussen die eruit komen, heb je met die nieuwe gewoon goud in je handen.

Ik heb de keerringenset dubbel besteld toen. Ik wil niet zeggen, ieder jaar. Maar ik vervang -en dat laat ik afhangen van wat ik gedaan heb - pekel - woestijn - de keerringen regelmatiger. Daar zit het 15 euro-euvel.


Honda -vroegah- leverde shit met vetnippels. Maar iemand bedacht dat het goedkoper kon...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2019 01:14 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic achterbrug en prolinklagers
wij deden eigenlijk nooit iets aan de achterbrug en linksysteem lagers...
En tijdens de reis ontdekten we speling, bij pakweg 140.000 en 160.000km.
Opengehala,d en de linksystemen waren helemaal rot; de naaldjes zelfs al door de 'houder' gesleten.
Even nieuwe lagertjes steken is ook 't werk niet (als je ze kunt vinden...) maar ik had dat liever thuis/preventief gedaan.

Vet doet wonderen!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2019 19:56 #10 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers
Voor alle zekerheid heb ik besloten toch de lagers te vervangen. Het is een maat die je onderweg moeilijk vindt.

Vlot besteld en geleverd.

Ondertussen de oude lagers eruit gehaald met een "tige filetée" en twee gepaste doppen. Dit verliep zonder problemen. (toch een uurtje werk om de 7 lagers er uit te wringen.)
Geen roest; de oude lagers waren niet versleten; de bussen zijn intact; de keerringen waren aan vernieuwing toe.

Nu liggen de nieuwe lagers in de diepvries om wat te krimpen.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2019 21:47 #11 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers
Reeds 1 lagertje na koeling in diepvries probleemloos in de prolink-driepoot geschoven. 1 minuutje werk.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 09:13 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic achterbrug en prolinklagers
Waar heb je de lagers vandaan Alain

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 12:18 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterbrug en prolinklagers
www.marksman-ind.com/

goede ervaring hiermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 14:21 - 11 jan 2019 17:50 #14 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers

Waar heb je de lagers vandaan Alain


Alles in 1 setje, alles origineel Honda:

ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-4...Action=ViewAccessory

Heel snel geleverd. Past ook op Transalp600

Ondertussen heb ik wel gemerkt dat de korte lagerbus onder de demper toch minimale naaldinslagen vertoonde. Ik heb dus een nieuwe lagerbus besteld bij cmsnl.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 15:17 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic achterbrug en prolinklagers
Maar wel behoorlijk aan de prijs.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 16:11 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic achterbrug en prolinklagers

Volgens mij kost hij CMS 180 ex....

Nee Rugged is origineel ook, dus erg goed geprijsd.


Ik heb ze als probeersel van Brammer. Cheap-ass 20 euro met een kunststof kooitje en de helft minder naaldjes en nog eens 20 voor de keerringetjes. Zit er 10.000km + onverhard onder. Maar, weet nog niet wat minder naaldjes met de busjes doen, want theoretisch 2x zoveel druk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2019 20:56 #17 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers
Update:

de lagers van de prolink zijn allemaal probleemloos vervangen.

De lagerbus onder de schokdemper was ingeslagen aan 1 zijde. Deze heb ik vernieuwd.

Deze lager is enkelvoudig en heeft dus dubbel zoveel te verduren als de dubbele lagers van de drie andere draaipunten.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2019 22:32 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic achterbrug en prolinklagers

Ik heb ze niet zo lang gelee ook vervangen, en ook oven/diepvries. Dan duw je ze met een vinger erin.

Het is een hoop werk en ook niet heel goedkoop geweest voor jou. Ik heb een 2e set keerringen bij de lagerspecialist hier gehaald - zijn standaard maatjes- zodat ik over niet al te lange tijd met na smeren de keerringen vervang. Dat is de zwakste plek.


Kun jij ook overwegen voor die 15-20 euro, weenie meer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2019 11:10 - 22 jan 2019 11:14 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic achterbrug en prolinklagers

Cheap-ass 20 euro met een kunststof kooitje en de helft minder naaldjes en nog eens 20 voor de keerringetjes. Zit er 10.000km + onverhard onder. Maar, weet nog niet wat minder naaldjes met de busjes doen, want theoretisch 2x zoveel druk?


Daar was ik ook wel benieuwd naar, als het nog eens uit elkaar gaat post eens paar piccies. Vooral die lager aan de schokbreker, die bij Alain ook is ingeslagen, krijgt best wat krachten voor zijn kiezen. Zeker in vergelijking met de andere lagers in de pro-link.

Ik heb er jaren terug brons in geprakt en dat werkt prima tot het vet uit begint te drogen. Moet daar binenkort ook weer eens naar kijken en overweeg weer terug te stappen naar naaldjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2019 15:53 #20 door alain
Beantwoord door alain in topic achterbrug en prolinklagers
Ter info:

De bus net onder de schokdemper was dan wel ingeslagen, alle lagers leken nog in prima conditie. Ik heb ze echter allen vervangen. Het geeft mij een beter gevoel, gezien wij bijna zes maanden onderweg zullen zijn in streken waar het toch ietwat moeilijker is om tijdig aan vervangmateriaal te geraken.
De kostprijs vond ik wel meevallen. Ik rij ook nog op een GS...

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden